Nekromanti Ni som inte spelar Eon

krank

Går ondskans ärenden
Evokee;n62992 said:
Men ni som klagar på reglerna, vad har ni för usärskt att inte testa på Eon4? Här har man kokat ner reglerna till ett minimum, samtidigt som man verkar lyckats bibehålla de mesta av dynamiken från den gamla regelapparaten.
1) Det är fortfarande fantasy
2) Ingen SL
3) Ingen tid att spela riktigt
4) Hyfsat rollspelsutbränd.

Har planer på att skaffa mig böckerna men blev lite less när jag insåg att det inte skulle gå att få tag på PDF:er utan bara klump-böcker. Läser i princip bara rollspel i digital form numera.

Har hört bra saker om nedslimningen, men givet mina egentligen helt orimliga krav på enkelhet har jag svårt att se att jag skulle kunna bli nöjd helt och hållet. Jag ligger liksom på nivån att jag knappt kan tänka mig att göra skillnad på vapen rent matematiskt i spel; i Rotsystem lät jag alla vapen lägga till +1 tärning till träffslaget (där resultatet är skadan man gör). Det är typ lagom för mig.

krank

Går ondskans ärenden
Big Marco;n63001 said:
Jag tycker att tråden är jätteintressant och underhållande. :) Det hade varit värdefullt om de som har åsikter tydligare kunde visa om de någon gång har spelat spelet (och vilken utgåva) eller om det är en "osedd" uppfattning?
Jag kan dra min vanliga anekdot...

Först skapade jag rollperson i fyra timmar eller så. Och det var MED något datorprograms hjälp, jag vågar inte ens tänka på hur det varit om jag dessutom varit tvungen att bläddra i en bok. Det blev en rollperson jag inte var det minsta sugen på att spela, men han fick iaf ha en häst och eftersom jag just läst nån fantasybok om nån som hade en häst som hade en hel del egen personlighet tänkte jag att det väl i varje fall kunde bli lite kul.

Så jag beskrev hur min häst reagerade på folk. Det tyckte inte SL om. Efter att ha fått en varning råkade jag göra det igen. Då lät SL en elefant bajsa min rollperson i huvudet. Vi befann oss nämligen i någon form av karnevalståg och det gick en elefant framför mig.

Jag gick därifrån och spelade inte med den gruppen eller spelledaren igen.

Slut på anekdot.

Vad gäller min uppfattning om att det är fantasy och att fantasy inte tilltalar mig så får jag väl anse den ganska välgrundad.

Vad gäller min uppfattning om komplexitet så har jag läst delar av Eonböckerna och jämfört med spel jag HAR spelat och som jag tyckte var för regeltunga (BRP i DoD/Mutant/Chronicles och Vampire the Masquerade t.ex), och kommit fram till att Eon verkade vara mot spel jag betraktar som regeltunga vad de spelen var mot spel jag tycker har lagom mängd regler.

Jag vill gärna tro att Eon 4 åtminstone lyckats nå nivån "alldeles för regeltungt", tidigare versioner var ju betydligt värre än så.

krank

Går ondskans ärenden
Björn Wärmedal;n63025 said:
Varför är det välkommet? Jag har aldrig upplevt behovet av det, om jag inte spelat Cthulhu-spel.
Jag vill egentligen inte ens ha det då. För mig är det som sociala stridregler; mekanik som enbart ställer sig i vägen för sånt som är roligt.

Mutanten

Hero
Jag spelar inte Eon eftersom jag slutade spela rollspel innan Eon äntrade scenen. Eon är nog det sista spelet jag skulle satsat på om jag skulle spela fantasyrollspel. Fantasy!, Symbaroum, gamla Drakar & Demoner, Morwhayle, Ensamma Vargen är alla mer intressanta i mina ögon. Om jag hade gått in för att spelleda ett svenskt fantasyrollspel så hade det blivit Symbaroum. Jag har bläddrat i boken och det är första gången på länge som jag blir sugen på att spela ett fantasyrollspel. Annars hade jag satsat på ett amerikanskt fantasyrollspel typ Pathfinder eller D&D. Men helst av allt hade jag velat spela Sagan om ringen med ett riktigt Tolkien-proffs som spelledare. Så mitt svar blir en motfråga: Varför ska jag spela Eon? Vad är det som är så fantastiskt med just Eon? Vad har Eon som alla andra fantasyrollspel inte har?

Dessutom låter det på flera som att Eon har ett regeltungt system. Det går bort för min del. Jag köpte Western och Khelataar när de kom ut och det misstaget gör jag inte om. Jag vill ha ett regellätt rollspel som gärna får ha en expert-box för de som vill spela med mer komplicerade regler.

Paal

Imaginär fantast
När Eon kom 96-97 nån gång såg jag det som en fulare, tråkigare och mer komplicerad variant av Drakar och Demoner.

Framförallt utseendet fick mig att inte ta det på allvar, klumpade nog ihop det med Neotech som väl såg ännu värre ut. Jag såg det som ett skämt som försökte ersätta det som varit det allsmäktiga Äventyrsspel.

I samma veva började jag intressera mig för amerikanska rollspel och hade framöver inte så bra koll på den svenska marknaden förutom Trudvang och MUA. När jag började sätta mig in i de svenska spelen igen för några år sedan (och det här forumet) blev jag förvånad över att Eon ens fanns kvar. När deras kickstarter sedan slog rekord förstod jag ingenting, Jag såg fortfarande Eon som ett skämt, jag känner ingen som spelat Eon, hade ingen om att det blivit såpass stort.

Läste in mig en del på Eon 4 och uppskattade väl grundtanken att förenkla och göra mer nybörjarvänligt, men det jag sett av spelet och läst om det nu när det kommit ut får mig inte det minsta intresserad. Det verkar fortfarande vara överkomplicerat och för realistiskt och världen inspirerar inte det minsta, eller tycks särskilt lätt att sätta sig in i. Det enda som verkar dramatiskt bättre är utseendet, eller iaf illustrationerna jag sett.

De diskussioner som förs här på forumet lockar ju inte direkt heller, jag får känslan av att de som spelar Eon aldrig spelat något annat och inte förstår vad de missar.

Så jag sågar, men med brasklappen att jag varken spelat eller läst igenom något Eon, så det mesta baseras på lästa texter om Eon och rena fördomar.

terje

xenomorf mystiker
Evokee;n62928 said:
Varför gör ni inte det?
EON har ju länge varit ett av landets mest populära rollspel så uppenbarligen är det ju bra de som gillar det som spelet gör, men det är väldigt långt från vad jag gillar i ett spel. Jag har aldrig provat att spela EON, men jag har kollat i böckerna och gjort en rollperson och allt jag sett säger mig att det inte är något för mig.

* Reglerna är för komplicerade. För mig är BRP bland de mer detaljerade system jag har tålamod med. Helst vill jag ha avskalade enkla grejer som 0e/basic D&D eller Itras by / Archipelago.

* Världen har inget som jag tycker känns spännande. Fel typ av fantasy för min del.

Så, typ samma svar som de flesta andra redan gett alltså.

RasmusL

Champion
Mutanten;n63047 said:
Så mitt svar blir en motfråga: Varför ska jag spela Eon? Vad är det som är så fantastiskt med just Eon? Vad har Eon som alla andra fantasyrollspel inte har?
Nu är jag ju ingen Eon-spelare men jag tror att jag är ganska pricksäker i följande, mest baserat på mina erfarenheter med EON III:

Eon är det enda svenska riktigt simulationistiska rollspelet. Det presenterar en sammanhållen och logisk värld och stora ambitioner att simulera dess kausalitet. Spelet är som klippt och skuret för simulerande culture gaming där världens integritet och kausalitet alltid kommer i första hand.

RasmusL

Champion
Paal;n63049 said:
De diskussioner som förs här på forumet lockar ju inte direkt heller, jag får känslan av att de som spelar Eon aldrig spelat något annat och inte förstår vad de missar.
Hata spelet och spelstilen, inte spelarna ;)

Paal

Imaginär fantast
Hatar ingen. :)

Förklarar bara varför jag inte spelar spelet.
Diskussionerna här speglar de element av spelet jag ogillar. Säger inte att de gör fel, bara att jag inte tycker det verkar kul.

Och uppfattningen att Eon tycks vara allt eller inget förstärks ju ytterligare av frågeställningen i den här tråden :)

Arfert

Facit
Tycker att diskussionerna om "hur många bönder behövs det för att föda städerna i Consabar" och "är inte invånarantalet för litet i Asharien" en smula underhållande. Men ävan ett symtom på det jag tycker är fel för mig. Men det funkar för kalendarbitarspelarna, som är många.

obak

Hero
Jag spelade första utgvan en hel del och andra utgåvan litegran, fjärde har jag inte kikat på.
Vad gäller första utgåvan så håller jag med i klagosången vad gäller reglerna, dock skall tilläggas att jag GILLAR mängden av tabeller när man skapar sin rollperson eftersom det fläskade ut rollpersonen när man inte orkar tänka själv. De är dock dom ENDA tabellerna jag gillar.

Sedan måste jag hålla med om att mudana inte riktigt går hem i min stuga, världen verkar inte veta om den vill vara fantasy eller realism så den försöker göra lite av båda med resultatet att den inte gör någondera speciellt bra.

Kärlekscraft

Swordsman
Arfert;n63055 said:
Tycker att diskussionerna om "hur många bönder behövs det för att föda städerna i Consabar" och "är inte invånarantalet för litet i Asharien" en smula underhållande. Men ävan ett symtom på det jag tycker är fel för mig. Men det funkar för kalendarbitarspelarna, som är många.
För oss som vill inte hur allting egentligen hänger ihop. Om du läst de rätta akademiska ämnen på universiteten kommer du att förstå pusselbitarna som vi lägger fram. Jordnära och trevligt. För att undvika sånt här: http://0.media.dorkly.cvcdn.com/33/11/ce96f862a09deabc3100c2b7c1973974.jpg

Kan dock tilläggas att jag personligen har fläskat på lite i världen, allteftersom den realistiska faktan läggs framför mig.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert;n63055 said:

Ja, alltså, jag gillar ju Eonforumet skarpt. Jag gillar alltid när folk är sjukt engagerade i saker jag finner tråkiga. Trådar som "takhöjd i Mundana" är ju legendariska... Jag är inte så intresserad av att delta i dem eller så, men det är helt klart fascinerande.

Kärlekscraft

Swordsman
obak;n63056 said:
Sedan måste jag hålla med om att mudana inte riktigt går hem i min stuga, världen verkar inte veta om den vill vara fantasy eller realism så den försöker göra lite av båda med resultatet att den inte gör någondera speciellt bra.
Tycker dock att det var/gick bättre förr. Fanns en speciell Eon/Nordisk känsla som genomsyrade spelvärlden, alltifrån Soldarn till Daval till Muhad. Eon IV kändes betydligt mer som world-of-warcraft med överdimensionella statyter på illustrationerna och standard/platonisk fantasy al'a D&D.

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, Mundana är inte pastell eller tråkigt. Eller jo, det är en supertråkig värld. Men det är inte för att den är neutral eller vanlig eller något sådant. Det är för att den är aktivt fruktansvärd. Den är dålig. Den är usel. Den har negativt värde. Om du kör utan en kampanjvärld är det bättre än Mundana. Om du improvar en hel stad vid bordet är det bättre än Mundana. Om du säger "Det är ett berg" och sedan himlar med ögonen när någon frågar om detaljer är det bättre än Mundana.

RasmusL

Champion
God45;n63060 said:
Alltså, Mundana är inte pastell eller tråkigt. Eller jo, det är en supertråkig värld. Men det är inte för att den är neutral eller vanlig eller något sådant. Det är för att den är aktivt fruktansvärd. Den är dålig. Den är usel. Den har negativt värde. Om du kör utan en kampanjvärld är det bättre än Mundana. Om du improvar en hel stad vid bordet är det bättre än Mundana. Om du säger "Det är ett berg" och sedan himlar med ögonen när någon frågar om detaljer är det bättre än Mundana.

Conan

انتفاضة
Några skäl att spela Eon

- Har ett regelsystem med t6or som i grunden är väldigt smart och smidigt

- Har en fantasyvärld som bygger på den klassiska tolkeinska, men där inga raser är goda eller onda.

- Har ett enorm korpus. Besparar SL och spelare en väldigt massa jobb. Funderar man på hur ett Tokonbarbarerna i Consaber bygger sina hus, eller vad de äter för mat? Ja då kollar man bara upp det (vilket ofta blir bättre än egna idéer som sen ändå bara glöms bort).

- Spelet genererar fantastiska intressanta och roliga rollpersoner.

- Spelet blandar smutsig realism med högtravande epik på ett väldigt balanserat sätt.

- Tirakerna (spelets orcher) är fantastisk bra.

- Spelets innehåller det bästa rollspelslandet ever i Asharien.

- Finns sjukt bra äventyr till spelet. Visst man kan göra egna, men ärligt talat, hur bra blir dem på en skala?

Det enda jag kan komma på att jag inte gillar såhär på rak arm är: att dvärgkvinnorna har skägg, att alverna blickar bränner, att daaktron liknar kristendomen, att kebab heter kebap, samt en del av illustrationerna.

Jocke

Man med skägg
Jag spelar inte Eon för att jag just nu (som i typ tre år bakåt och lika långt framåt) inte är intresserad av att spela det min grupp brukade spela i Eon och inte riktigt förstår hur man spelar nått annat med det.
Vi körde Eon som ganska låg fantasy, spelarna var tobaksbönder, handelsmän och annan arbetarklass i en värld där det någon annan stans, eller möjligtvis förut hade funnits high fantasy.

Ob.t6. Jag tror det var 1:a eller 2:a som spelades, det jag tyckte var tråkigt var att jag aldrig fick nåt grepp om vad jag min RP visste om sin omvärld, men det kan ha varit SL:s fel. Strider tog en evighet. Och ja, SL var en riktig regelryttare, så det var kanske rätt SL för Eon men fel spelare.