Nekromanti Ni som inte spelar Eon

Björn Wärmedal

Björning Wheel
andersb80;n63202 said:
Ni som tycker spelet har för mycket regler, baserar ni det på de version 1-3 eller den nya versionen? Ska inte regelmängden ha minskat eller stämmer inte detta?

Det blir lite konstigt att hacka ner på ett spel baserat på dess tidigare versioner ifall den senaste versionen har förbättrats... Ingen dömmer DoD efter version 1...
Jag baserar det på version I-III (jag tror nästan alla gör det, eftersom vi som inte är Eon-fans rimligtvis inte har köpt Eon IV). Det är helt klart sant att man inte bör döma Eon IV efter de tidigare versionerna, men det är ganska rimligt att vi som blivit brända av tidigare versioner inte är sugna på att lägga ut 449 kr på en regelbok vars vision är att behålla "samma känsla" ;)

När den där light-versionen kommer ut i pdf kanske jag kan uttala mig om Eon IV. Om den är gratis.

chrull

Stockholm Kartell
andersb80;n63202 said:
Ni som tycker spelet har för mycket regler, baserar ni det på de version 1-3 eller den nya versionen? Ska inte regelmängden ha minskat eller stämmer inte detta?

Det blir lite konstigt att hacka ner på ett spel baserat på dess tidigare versioner ifall den senaste versionen har förbättrats... Ingen dömmer DoD efter version 1...
Flera personer nämner ju just att de baserar sina åsikter på tidigare versioner alternativt senaste versionen eller erfarenhet från tidigare versioner och vad de läst om senaste versionen.

Min känsla är att även om regelmängden har minskat så verkar spelet fortfarande ha alldeles för mycket regler för mig.

andersb80

Veteran
Hela den här diskussionstråden är ju helt meningslös om alla spyr galla över tidigare versioner för att de inte vill köpa den senaste. Det säger ju liksom inget av intresse när det inte är senaste versionen man pratar om. Döp om tråden till varför vill ni som spelat tidigare versioner inte köpa version 4...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Fast "jag tyckte inte om A, B och C med tidigare versioner och har inte fått höra något som tyder på att det ändrats tillräckligt i senaste version" är väl ett fullt rimligt och legitimt svar på frågan "varför spelar du inte Eon?", likaså är svaren "jag hade en dålig erfarenhet med en dålig grupp med första versionen när jag var 10 bast och har inte velat prova igen," eller "det hade så fula bilder första gången jag såg det och jag har inte kollat tillbaka på det sen dess." Det finns ju så många andra rollspel att till och med anledningen "jag orkar inte ens gå till sfbok tvärs över gatan och köpa det, fast jag fått presentkort och allt" är en fullt rimlig anledning att låta bli vilket spel som helst så länge man har roligt med det man gör istället.

Trådstarten inbjuder till att lyfta fram förutfattade meningar, andra synsätt och anekdoter. Jag ser inte varför det är ett problem. Hittills tycker jag att debattklimatet är trevligt och distanserat. Det är ett spel vi pratar om; inte religion.

Det vore ju skitkul om trådens utveckling skulle leda till att vi som är "haters" idag får ett incentiv att prova Eon IV och kanske som en följd ändra uppfattning eller spelstil :)

andersb80

Veteran
Det vore ju skitkul om trådens utveckling skulle leda till att vi som är "haters" idag får ett incentiv att prova Eon IV och kanske som en följd ändra uppfattning eller spelstil :)[/QUOTE]

Absolut, det håller jag helt med om. Men tyvärr tror jag snarare det är motsvarande effekt som sker. Folk kommer dissa version 4 och hela det stora arbete som ligger bakom det pga folks uppfattningar av tidigare versioner. Vilket förstås är tråkigt i vår lilla hobby som detta ändå är.

RasmusL

Champion
Jag skulle asgärna spela Eon som hårt simulerad culture gaming (det är ju det spelet är till för så varför försöka tvinga in något annat?) med en väl påläst spelledare (...och när vi snackar Eon så är det rätt mycket tid och engagemang som måste plöjas ner för att nå dit) med begåvning för att gestalta främmande kulturer på ett osunkigt sätt. Problemet är att den där spelledaren inte är superlätt att hitta.

God45

#PrayersForBahakan
andersb80;n63213 said:
Det vore ju skitkul om trådens utveckling skulle leda till att vi som är "haters" idag får ett incentiv att prova Eon IV och kanske som en följd ändra uppfattning eller spelstil :)
Absolut, det håller jag helt med om. Men tyvärr tror jag snarare det är motsvarande effekt som sker. Folk kommer dissa version 4 och hela det stora arbete som ligger bakom det pga folks uppfattningar av tidigare versioner. Vilket förstås är tråkigt i vår lilla hobby som detta ändå är.
[/QUOTE]

Jag tänker dissa EON 4 eftersom 1. Det ser fruktansvärt ut när jag tittade på boken. 2. EON 1-3 är så nära man kan komma att begå en synd genom att skriva något dåligt som det går att komma. 3. Folk som spelar EON och diskuterar och pratar om det framställer inte sig själva eller spelet på ett bra sätt. 4. Mundana är den sämsta spelvärlden förutom den i F.A.T.A.L.

Så jag hade hellre spelat ett spel i Synnibarr världen än i Mundana. För Synnibarr världen har i alla fall kul grejer medan Mundana har detaljer om folks arkitektur och de sämsta orkerna någonsin skrivna.

Eksem

Champion
RasmusL;n63215 said:
Jag skulle asgärna spela Eon som hårt simulerad culture gaming (det är ju det spelet är till för så varför försöka tvinga in något annat?) med en väl påläst spelledare (...och när vi snackar Eon så är det rätt mycket tid och engagemang som måste plöjas ner för att nå dit) med begåvning för att gestalta främmande kulturer på ett osunkigt sätt. Problemet är att den där spelledaren inte är superlätt att hitta.

Kan vi inte spela Empire of the Petal Throne istället, om vi nu ändå ska drömma om spelledare som inte finns? :D

Godzillikles

Veteran
Visserligen har jag precis som andra i tråden tyckt att det är för mycket regler (har bara spelat tvåan tror jag), men det hade knappast hindrat mig från att spela det med en bra grupp. Det egentliga skälet är att jag får välja själv och är så väldigt förtjust i Dungeons & Dragons att jag så gott som aldrig föredrar något annat. Det är perfekt anpassat för den typen av spel jag oftast vill spela, och det är böjligt nog för att använda även till de andra typer vi ägnar oss åt.
Fantastiska monster (favoriter är Mindflayer, Slaadi, alla typer av demoner & djävlar (och att det är olika saker!), Grell, Hook Horror) och settings (Dark Sun och Spelljammer!). Eon verkar som om det är ganska långt från det.
Enda undantaget är när vi i Oktober brukar dra fram BRP (hemmabygge) för att spela 1920-talsskräck, inte för att den skulle vara bättre för ändamålet än Eon (kanske den är), utan för att jag är uppvuxen med Äventyrsspels grejer och de sitter i ryggmärgen.

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker att det är väldigt stor skillnad på Eon I-III och Eon IV, både vad gäller upplägg, utseende, mål etc. Visst, det kanske inte är ett nytt spel, men Eon IV är inte en Eonättling i rakt nedstigande led. Snarare är spelet kraftigt influerat av den kontemporära spelscenen.

Regelmängden känns inte speciellt tung, och det är inte alls samma detaljfokus i världsbeskrivningen (vilket får mig att tro att EonIV inte är samma simulationsfest som tidigare utgåvor). Dessutom finns det en hyggligt dramastöd som tidigare saknades helt.

Och det här skriver jag inte för att jag är en fanboy (för det är jag knappast) utan för att det här var den mest onyanserade och tråkiga tråd jag läst på väldigt länge.

RasmusL

Champion
Eksem;n63220 said:
Kan vi inte spela Empire of the Petal Throne istället, om vi nu ändå ska drömma om spelledare som inte finns? :D

Var det inte du som skulle köpa och faktiskt läsa en massa Tekumel? Så, när börjar vi? :)

RasmusL

Champion
Eksem;n63220 said:

...men för att besvara frågan på ett lite mer Eon-peppigt sätt så vill jag ha spelat Eonvärlden på allvar någon gång med fokus på att just resa runt och uppleva kulturerna. Jag tycker att det verkar görbart och värt med rätt spelledare!

chrull

Stockholm Kartell
andersb80;n63213 said:
Jag vill hemskt gärna höra var folks uppfattningar är fel.

Mogger

Hipsteranka
RasmusL;n63231 said:
...men för att besvara frågan på ett lite mer Eon-peppigt sätt så vill jag ha spelat Eonvärlden på allvar någon gång med fokus på att just resa runt och uppleva kulturerna. Jag tycker att det verkar görbart och värt med rätt spelledare!
Jag tycker mig uppleva att Eon IV snarare ligger mer åt Rome/Game of Thrones-hållet, så en fet intrigkampanj i Jargien hade jag gärna kört/spelat!

God45

#PrayersForBahakan
Måns;n63256 said:
Jag tycker mig uppleva att Eon IV snarare ligger mer åt Rome/Game of Thrones-hållet, så en fet intrigkampanj i Jargien hade jag gärna kört/spelat!
Varför? Game of thrones rollspelet är jättebra. Det är absolut inte min grej men det är jättebra. Så varför använda EON?

Ond bråd död

Swashbuckler
Eon IV är mindre regeltungt än I-III, men det säger inte mycket. Eon IV är antagligen det regeltyngsta större svenska rollspel som kommit ut sen... Eon III. Så det är väl ett steg i rätt riktning, men ett myrsteg. Vilket är begripligt eftersom de som spelar Eon antagligen vill ha det regeltungt.

Krille

Super Moderator
Moderering:

Denna tråd innehåller negativ energi. Negativ energi är dåligt för folkhälsan, klimatet, samhällsekonomin, demokratin, solidariteten, kejsaren, och ditt nageltrång (det är kliniskt bevisat). Det är dessutom tråkigt.

Därför gäller nu följande riktlinjer:

Forumsklimatet blir MYCKET bättre om de som inte tycker om Eon nöjer sig med att säga det EN (1) gång, och sedan låter tråden vara.

Den enskilda posten om varför man inte tycker om Eon bör hållas saklig och lugn. Den bör sakna vitriol, överdrifter, snorkigheter, liknelser med ovan nämnda nageltrång eller andra kroppsliga defekter, och/eller andra negativa energiuttryck.

Skulle det komma fördjupningsfrågor om varför man inte tycker om Eon så bör man INTE spy mer galla på Eon. Svara istället sakligt på frågan, och återgå till att låta tråden vara. Svaret ska naturligtvis också sakna vitrol, överdrifter, snorkigheter, liknelser med nageltrång eller andra kroppsliga defekter, och/eller andra negativa energiuttryck.

Överträdelse av dessa riktlinjer beivras.

Mogger

Hipsteranka
God45;n63258 said:
Varför? Game of thrones rollspelet är jättebra. Det är absolut inte min grej men det är jättebra. Så varför använda EON?
1. För att spelet har en spelvärld full av korruption, makthunger, dekadens och orättvisor. Precis som GoT.
2. För att spelet har stöd för sociala konflikter av den typen som driver ett drama som GoT
3. För att Eon forfarande är ett spel där du inte bör bli förvånad om du blir av med handen i en fight mot en simpel vägstrykare. Eller dör på något annat ovärdigt sätt, utan att det känns ett dugg jävla episkt. Precis som i GoT.
4. För att Eon numera tar hänsyn till vem din RP är, och inte bara vad hon kan.

(Vsst, Eon kanske inte gör det på det sätt du vill, men det är ju en helt annan sak. Precis som att jag efter bara några spelmötet in i en kampanj med GoT-rollspelet kom att inse att det var brutet på fler fler ställen än jag orkade laga. Så jag skrev ett helt nytt system istället. Det gick snabbare så.)