Jag tänkte snabbt berätta hur en strid går till i Eon IV, eftersom flera undrat över det:
Man har en enda resurs att hålla reda på; detta kallas Utmattning och mäts lättast med en T20. Olika handlingar kostar olika mycket utmattning (normalt 0 eller 1), och den mesta skada man tar resulterar i extra utmattning + en tillfällig negativ effekt (tex Omtöcknad, Faller, Blödning eller Sår); när man misslyckas med ett Chockslag mot sitt värde i Utmattning blir man Utslagen, vilket är ett abstrakt sätt att uttrycka att man förlorat fajten och att ens öde nu är helt upp till motståndaren.
Folk slår sitt värde i Reaktion; den som slår högst blir anfallare. Vissa långa vapen ger bonus på detta slag.
Man slår varsitt slag för vapen eller sköld, och jämför effekten:
Om anfallaren får mer än 5 poäng -mer- än motståndaren på sin tärningssumma har han för varje 5 poäng för ett -övertag-; detta låter honom göra vissa saker som tex mer skada, splittra motståndarens sköld, fälla henne, hitta en glipa i hennes rustning, måtta mot en kroppsdel, etc. Många vapen har egenskaper som underlättar att göra vissa handlingar med övertag. Efter att övertag räknats ut slår man skadan, och slår eventuella Chock- och Dödsslag.
Om försvararen vinner har hon tagit initiativet och får bli anfallare nästa runda, om hon inte gjorde ett Fullt försvar (vilket ger en bonus), då måste hon ha minst två övertag för att bli anfallare. Man kan även som försvarare göra en Kontring - detta är riskabelt, men innebär att man får bli anfallare oavsett vad som händer. De flesta monster tenderar att kontra.
Sedan finns givetvis lite detaljer kring förflyttning i strid, strid mot flera motståndare och sådär, men detta är essentiellt hela systemet. Ett tärningsslag i strid -kan- alltså inte resultera i att någonting inte händer, utan alla slag jämförs med motståndarens och det är alltid någon som vinner och därmed uppnår någon form av fördel till nästa runda.
Strid mellan rustade motståndare i det här spelet tenderar att bli en fajt om att konservera sin egen utmattning medan man bankar ned motståndaren tills han kollapsar av sin utmattning. Är man två mot en rustad motståndare finns möjlighet att försöka komma åt en rustningsglipa och därmed såra henom allvarligt, men en mot en är detta väldigt svårt. Om folk däremot är orustade blir det mer blodigt och en skada kan lätt avgöra striden genom att göra motståndaren oförmögen att fortsätta, eller rentav döda henom.