solvebring
Superhero
Det är för omfattande; har för mycket regler, värld och sidor.Evokee;n62928 said:Varför gör ni inte det?
Less is more!
Det är för omfattande; har för mycket regler, värld och sidor.Evokee;n62928 said:Varför gör ni inte det?
Alltså, Man gillar ju olika hur detaljerat man vill ha saker. Stridssystem där man bara nöter hit points eller där ett vapens enda inverkan på en strid är hur mycket skada det gör är för mig intetsägande. Så då spelar jag sällan sådana spel eftersom jag tycker det är rätt så trist. Förstår inte varför man försöker övertyga folk om saker. Det är som att säga till nån som inte gillar hamburgare att "testa hamburgaren" ändå. Och förvisso. När det är en hamburgare på ett nytt recept kanske det kan vara värt att göra det. Men gillar man bara gröt så ska man ju hålla sig till gröt.chrull;n63375 said:Och som jämförelse med vad jag kallar för ett snabbt och smidigt system:
Alla deklarerar vad de vill uppnå under stridsrundan.
Varje sida av gruppen slår 1d6, sidan som får högst kör först.
Attacken slås med 1d20+attackvärde. Blir det lika eller mer än målets Försvarsvärde så träffar man och slår en tärning för skada som noteras hos den träffade, om totala skadan är mer eller lika med målets Hälsovärde är den utslagen.
Sen agerar den andra sidan på samma sätt.
Sen är rundan slut.
Jag tänkte samma sak! Eller att locka en speciell typ av spelare. Sådana som gillar lite mer detaljism och massor med världsinfo och saker att gotta ned sig i.gorillotaur;n63342 said:Jag får intrycket att Eon 4 är ett spel för fansen, inte något som ska locka in nya spelare.
Recca;n63290 said:Jag är rädd för dödligheten i Eon IV. Men är också väldigt sugen på att spela det.
Jag har inte försökt övertyga någon. Det var tidigare lite snack om vad som var ett snabbt och smidigt system, jag frågade där om exempel på hur en strid gick till i Eon och nu när jag fick det postade jag en jämförelse med vad jag såg som snabbt och smidigt.Vinterskog;n63385 said:Alltså, Man gillar ju olika hur detaljerat man vill ha saker. Stridssystem där man bara nöter hit points eller där ett vapens enda inverkan på en strid är hur mycket skada det gör är för mig intetsägande. Så då spelar jag sällan sådana spel eftersom jag tycker det är rätt så trist. Förstår inte varför man försöker övertyga folk om saker. Det är som att säga till nån som inte gillar hamburgare att "testa hamburgaren" ändå. Och förvisso. När det är en hamburgare på ett nytt recept kanske det kan vara värt att göra det. Men gillar man bara gröt så ska man ju hålla sig till gröt.
Nu tror jag att i synnerhet Ymir har närapå hundraprocentig koll på hur Hyboria förhåller sig relativt Mundana gällande djup, oavsett hur man definierar djup; men jag skulle inte säga att det är en diss att påstå att Hyboria inte är synnerligen djup som värld. Det är på sätt och vis nöjet med Hyboria, Young Kingdoms eller Nehwon eller whatnot. De är vad de behöver vara vid varje givet tillfälle, snarare än att världen i sig skapar tillfället. Vi som inte gillar Mundana av den anledningen (att den är så komplex och djup) är inte sällan sådana som tycker att Vornheim är en skitbra stad, eftersom den INTE är beskriven utan istället är generativ (alltså att man skapar saker i den enligt vissa procedurer och metoder när behov uppstår).Vinterskog;n63387 said:Det finns liksom de som läser Conan och nöjer sig med en kärv fantasyvärld utan så mycket djup (och nej menar inte att dissa den världen det finns SÄKERT djup)
På ett sätt har du ju rätt att man kan göra att en person tar mer och mer skada till dess att denna blir utslagen. Men du kan också slå ut en person på grund av en allvarlig skada (såsom en träff i hjärtat) vilket går mycket "snabbare" Men det som jag menar skiljer Eon från det du beskrev (och som jag tycker är bättre) är att du alltid har många val i en stridssituation. Hur du väljer att anfalla, vilka taktiker du använder och liknande beror på motståndarna och den beväpning och rustning som du har samt de har. I synnerhet i fyran tycker jag att det blir ett flöde i striderna där man försöker hitta öppnningar i försvar, använda olika taktier tillsammans och på ett sätt satsar när du väljer vilken typ av anfall/försvar du gör jämfört med motsåndaren. Sedan så finns det många fler "skador" än utmattning även om många av dessa är tillfälliga (under en runda) och skapar en dynamik i striden. Såsom att en motståndare blir tillbakaknuffad, tappar sitt vapen, får hjälmen avslagen och sådant. Just dessa småsaker kan vända striden och gör att det alltid är spännande. Men som sagt. Det är ju helt klart mer komplicerat än:chrull;n63391 said:Förövrigt så beskriver ju Ymir striden i Eon som att man i stort sett bara nöter hit points, det kallas bara utmattning i Eon och de nöts ner på ett mer detaljerat sätt.
Nu är väl vissa delar av Mundana tämligen Västerländska. Consaber känns ju lite som brittisk medeltid. Men Västlanden har ju starka arabvibbar. Allt handlar ju om var man väljer att spela. Jargien däremot känns ju som ett kulturellt hopkok av gamla Rom och Byzans.Eksem;n63397 said:Nu säger ju Ymir att Mundana är förhållandevis icke västerländskt, och det uppskattar jag, så det får mig faktiskt åtminstone teoretiskt intresserad av att kolla in Mundana igen. Hur icke västerländskt är Mundana visavi Tekumel, och hur utomjordiskt är det jämfört med Carcosa, som exempel?
Nja, jag tror att du har betydligt fler val som spelar roll än att bara slå tärning, till skillnad från spel som bara är slump. Personligen tycker jag att spel som bara är "slå under X, den som vinner gör Y skada" är ganska tråkiga och jag tappar fort intresset, så jag kan avsolut förstå att man väljer ett lite mer komplext system som har lite mer att erbjuda. Men det är så klart en smaksak. Det ena är inte bättre än det andra, vilket du inte heller har påstått.chrull;n63391 said:Jag har inte försökt övertyga någon. Det var tidigare lite snack om vad som var ett snabbt och smidigt system, jag frågade där om exempel på hur en strid gick till i Eon och nu när jag fick det postade jag en jämförelse med vad jag såg som snabbt och smidigt.
Förövrigt så beskriver ju Ymir striden i Eon som att man i stort sett bara nöter hit points, det kallas bara utmattning i Eon och de nöts ner på ett mer detaljerat sätt.
wow...du är ett geni. Det där kommer fan -jag- testa, tex i vår långkörarkampanj där rollpersonerna är så duktiga att vissa strider bara hade blivit rutin ändå...Vinterskog;n63408 said:Sedan, om man tycker att strid är tråkigt så kan man använda systemet för utmaningar och konflikter. Då avgör man striden på tre tärningsslag och man får bonustärningar (eller avdrag) beroende på hur situationen är (såsom om man har överlägsen beväpning, är skadad osv). Inget hindrar att man kör alla Eons strider på detta sätt. Det blir ju mycket mer av ett berättarspel då du kan använda expertiser, kännetecken och färdigheter i striden men det kan också göra det riktigt coolt!
Ymir;n63461 said:wow...du är ett geni. Det där kommer fan -jag- testa, tex i vår långkörarkampanj där rollpersonerna är så duktiga att vissa strider bara hade blivit rutin ändå...
alltså, det har ju ingenting mot Tekumel, utan grejer är mer i detaljerna, tex att svarta människor i Mundana åker till de vita människornas länder för att missionera, istället för tvärtom. Eons utgivning hittils är ganska västerländskt fokuserad, därav att jag lade betoning på -förhållandevis-; anledningen att Eon står ut på denna punkt är mest att det öht finns pseudoarabiska, pseudoafrikanska etc kulturer i Mundana som man kan och uppmuntras att spela i, medan detta knappt existerar i andra svenska fantasyvärldar. Dessa utomeuropeiskt inspirerade kulturer kommer dessutom få mycket mer utrymme i framtida utgivning, givet att de pseudoeuropeiska i hög grad fått sina moduler redan, och att undertecknad har fingrarna med i spelet. Spelpaketsbokens överlägset längsta text beskriver till exempel en civilisation som nästan uteslutande utgörs av svarta människor (men jag erkänner villigt att den gör det genom en vit persons ögon, och skulle kunna skriva en mindre essä om varför jag valde att göra så).Eksem;n63397 said:Nu säger ju Ymir att Mundana är förhållandevis icke västerländskt, och det uppskattar jag, så det får mig faktiskt åtminstone teoretiskt intresserad av att kolla in Mundana igen. Hur icke västerländskt är Mundana visavi Tekumel, och hur utomjordiskt är det jämfört med Carcosa, som exempel?
Näe! :emb:Ymir;n63468 said:alltså, det har ju ingenting mot Tekumel, utan grejer är mer i detaljerna, tex att svarta människor i Mundana åker till de vita människornas länder för att missionera, istället för tvärtom. Eons utgivning hittils är ganska västerländskt fokuserad, därav att jag lade betoning på -förhållandevis-; anledningen att Eon står ut på denna punkt är mest att det öht finns pseudoarabiska, pseudoafrikanska etc kulturer i Mundana som man kan och uppmuntras att spela i, medan detta knappt existerar i andra svenska fantasyvärldar. Dessa utomeuropeiskt inspirerade kulturer kommer dessutom få mycket mer utrymme i framtida utgivning, givet att de pseudoeuropeiska i hög grad fått sina moduler redan, och att undertecknad har fingrarna med i spelet. Spelpaketsbokens överlägset längsta text beskriver till exempel en civilisation som nästan uteslutande utgörs av svarta människor (men jag erkänner villigt att den gör det genom en vit persons ögon, och skulle kunna skriva en mindre essä om varför jag valde att göra så).
Det där gjorde Eon IV mycket intressantare på min radar.Vinterskog;n63408 said:.......
Sedan, om man tycker att strid är tråkigt så kan man använda systemet för utmaningar och konflikter. Då avgör man striden på tre tärningsslag och man får bonustärningar (eller avdrag) beroende på hur situationen är (såsom om man har överlägsen beväpning, är skadad osv). Inget hindrar att man kör alla Eons strider på detta sätt. Det blir ju mycket mer av ett berättarspel då du kan använda expertiser, kännetecken och färdigheter i striden men det kan också göra det riktigt coolt!
Svaret är kort: Allt.Kärlekscraft;n63481 said:Frågan är då vad eons fans/kunder vill ha?
Prioriteringar måste göras.Kraetyz;n63515 said:Svaret är kort: Allt.