Nekromanti Ni som inte spelar Rotsystem

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ni som inte spelar Rotsystem -- Varför gör ni inte det?

(Jag tyckte det var roligt att läsa om folks känslor inför Eon och AW, och jobbar ju dessutom på att bli sveriges mest självgode rollspelsmakare. Och vissa företag som inte nämns vid namn, men som kännetecknas av märkliga satsningar och dåligt språk och av att ha en av sveriges största fantasyspelslicenser som de inte utnyttjar speciellt väl, har ju visst försprång vid det här laget...)

Matolo

Warrior
För att om jag öppnar boken skymmer jag omslagsbilden.

Nej, allvarligt talat: jag gillar världen och kan absolut tänka mig att både spela och spelleda i den. Systemet har en del punkter jag retar mig på, men det är inte alls dåligt. Det är helt enkelt ännu en rolig grej jag inte hunnit med, och kanske aldrig kommer att hinna med.

solvebring

Superhero
Livet med svajiga anställningar ger svajig inkomst, så numera köper jag sällan nöjesvaror, speciellt om de ligger över 200+ SEK. 200+ SEK innebär förövrigt oftast tjockare rollspelsböcker och jag ogillar tjocka rollspel. Jag vill ha raska, lättvindiga spel som kan läsas på och spelas i mer eller mindre en handvändning.

... Detta gäller väl generellt för mig nu för tiden. Skulle någon fråga om M:Å0 och andra nyare spel skulle jag svara samma sak. Mer specifikt för Rotsystem är väl att jag har dålig koll på vad det egentligen är för spel, men att det jag vet/sett inte står under prio ett på smaklistan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring;n63976 said:
Livet med svajiga anställningar ger svajig inkomst, så numera köper jag sällan nöjesvaror, speciellt om de ligger över 200+ SEK.
Rotsystem kan du iofs få för 0 SEK =) Iaf om du kan tänka dig läsa på PDF...

solvebring;n63976 said:
200+ SEK innebär förövrigt oftast tjockare rollspelsböcker och jag ogillar tjocka rollspel. Jag vill ha raska, lättvindiga spel som kan läsas på och spelas i mer eller mindre en handvändning.
Ja, det är ganska tjockt, det ska jag ju inte sticka under stol med...

Eksem

Champion
Att ha åsikter om spel jag varken läst eller spelat tänker jag undvika, men jag kan säga att anledningen till att jag inte läst Rotsystem är att jag prioriterat ned det för att jag utgår från att det är traddigt på ett sätt jag inte är så pigg på (obs, helt ogrundad bild av spelet). Men jag tycker settingen verkar väldigt cool, och jag är lite sugen på att spela i en setting som kan ha Chanca via Circuito som soundtrack, så... jag får väl se när min rollspelsläslista är lite mer avbetad.

Arfert

Facit
Jag äger spelet och har läst det.. kanske inte en kampanj som jag prioriterar och känner så mycket för. Finns andra spel som jag hellre lägger tid på.

Men om en spelgrupp jag är med i säger "Vi vill spela Rotsystem!" så varför inte. Spela, inte spelleda.

Snow

Swashbuckler
Jag är mycket petig med vilka spel jag spelleder på grund av tidsbrist. Få andra i min spelgrupp känner till mer än de "vanliga" spelen så de väljer saker som mage, wfrp2ed och wh40k. Men det verkar kul.

tupelo

Veteran
Har läst spelet som pdf men har ont om tid. Samt prioriterar more than human nu.

Därför att jag är för fast i BRP-spel och ingen jag känner har köpt Rotsystem. Kan tänka mig att spela men inte vara SL.

solvebring

Superhero
krank;n63981 said:
Rotsystem kan du iofs få för 0 SEK =) Iaf om du kan tänka dig läsa på PDF...
Ja, det är sant och det tycker jag att du ska ha en eloge för, krank – att du alltid släpper dina spel gratis per PDF.
Personligen föredrar jag dock fysiska böcker, always, och som rollspelare har ju samlandet sin tjusning.

Ymir

Liten kantbaron
För mig är det så enkelt att jag pga mina långkörar-kampanjer i Eon + min begränsade budget sällan är någon storkonsument av andra spel, och de andra spel jag spelar är antingen sådana jag för länge sedan etablerade en relation till (Vampire, Western) eller sådana jag introducerats till av kompisar eller konvent (Apoc Wörld, SaKVaL), men i synnerhet är det så att när jag vill spelleda något nytt så börjar jag med en idé på en setting, och väljer därefter regelsystem till denna setting; för Shanghai på 30-talet var tex Noir det självklara valet, för Sydamerika på tidigt 1700-tal; Pirater!, etc. Om jag någonsin köper rollspel utan att ha en konkret tanke på att spela dem så är det för att jag ääääälskar deras koncept (Draug, Nobilis, Wraith - The Oblivion).

Så jag har aldrig gjort ett medvetet beslut att välja bort Rotsystem och har inga förutfattade meningar om det, utan det har tyvärr bara passerat under min radar helt och hållet; arguably kan man anklaga det för att ha misslyckats med att fånga mitt intresse, om man nu ska försöka kritisera någonting alls.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag spelar inte Rotsystem för att jag inte går igång det minsta på settingen. Några tvivel om att det är ett utmärkt spel har jag inte.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Den klassiska tidsbristen. Jag tycker settingen verkar spännande och det jag läst av systemet lovande.

Big Marco

Läskig
Två grejer primärt:

a) Setting ger mig noll pepp generellt, vilket hör ihop med b)
b) Jag blir förbannad på spel där grundpremissen är uttalat hopplös.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag håller faktiskt med Marco här, settingen känns oerhört gloomy.

Jag har läst igenom spelet två gånger nu och känner att om jag ska spelleda det vill jag ha ut spelarna i Grönskan mer, äventyr i staden lockar inte så mycket. Sen tänker jag nog låta kampen mot själva Grönskan vara mycket mer levande och ge spelarna ett hopp, att nånstans kan man vinna över Grönskan.

Jag tänker mig ett hemligt labb där allting började, där den första genmodifierade plantan fick medvetande.

Detta labb ska spelarna hitta och undersöka, alltmedan Grönskan försöker stoppa dom.

Om det sen finns ett antidote eller supervapen eller vad det nu månde vara, det ska jag låta vara osagt. Men under hela kampanjen måste det finnas lite hopp.

Bolongo

Herr Doktor
Jag håller delvis med om kritiken mot hopplösheten. Ett till synes övermäktigt hot skulle kunna fungera om spelarna åtminstone ges i uppdrag att konfrontera det. Men den uttalade premissen är istället att RP skall ägna sig åt relativt vardagliga undersökningar, med gloom-and-doom bara som kuliss.

Det blir som Paranoia utan humor.

JJoghans

Regelknackare
Samma här - settingen lockar mig inte. Har alltid haft lite svårt för cyberpunk på det hela taget. Min favoritgenre är "jaga varulvar under hopplösa förhållanden, med dåliga vapen och sviktande sinneshälsa". :p