Jag satt och klurade lite på Hjältarnas motsats här om dagen. I min grupp brukar vissa av spelarna tendera att svänga mer åt den onda sidan, trots att karaktärerna från början tillhörde den "goda" skaran. Är det helt enkelt lättare att spela ond?
Verkar som det, för okomplicerade spelare som inte är genuint intresserade av rollspel är det enklare att lösa problem genom att skapa tex en stor barbar som slaktar hänsynslöst... inte mycket till tankearbete där - även om nu en sådan karaktär också har sin charm.
Som SL är det svårt att styra upp en vettig kampanj när spelarna sysselsätter sig med div. onda aktiviteter. Givetvis kan man straffa dem på ett eller annat sätt, men det tar liksom det roliga ut det hela. Man ju alltid göra kampanjer där de också får sin del av tankearbetet, men det blir svårt att balansera in både onda och goda karaktärer i samma grupp. Det bli alldeles för mycket interna konflikter för att spelet ska flyta på bra... vägrar dock att ge upp... några kreativa förslag?
Verkar som det, för okomplicerade spelare som inte är genuint intresserade av rollspel är det enklare att lösa problem genom att skapa tex en stor barbar som slaktar hänsynslöst... inte mycket till tankearbete där - även om nu en sådan karaktär också har sin charm.
Som SL är det svårt att styra upp en vettig kampanj när spelarna sysselsätter sig med div. onda aktiviteter. Givetvis kan man straffa dem på ett eller annat sätt, men det tar liksom det roliga ut det hela. Man ju alltid göra kampanjer där de också får sin del av tankearbetet, men det blir svårt att balansera in både onda och goda karaktärer i samma grupp. Det bli alldeles för mycket interna konflikter för att spelet ska flyta på bra... vägrar dock att ge upp... några kreativa förslag?