Språktjafts (väldigt OT)
Och förresten, om man ska vara traditionen enlig så heter "ninja" lika dant i plural som i singular, lika dant är det med bestämt och obestämd form.
Jag hatar att vara petig (eller, nä, det gör jag inte ), men det där är inte att vara traditionsenlig. Det är att snacka japanska.
På svenska har vi alldeles utmärkta böjningsformer för pluralis och bestämd form, alltså är det bara dumt att inte använda dem.
Vi är ändå inte helt konsekventa i svenskan beträffande lånord. Vi säger t ex centra, universa, länder och teer - ord som enligt svensk språkkonsekvens i pluralform borde heta centrum, universum, land och te.
Ordet "partner" är snarlikt ninja och där böjer vi ju inte ordet i pluralform, trots att det också är ett maskulinum (vissa säger förvisso partners, men det är enligt min mening en styggelse). Polare, sotare etc är också maskulinum som inte har någon böjning i pluralform.
Ett av problemen med ninja (och partner) är att svenskans pluralformer inte är anpassat för maskulinum med ändelserna -er och -a och det finns därmed inget självklart sätt att böja orden. I fallet ninja kan man snegla på femininum (och det så förhatliga reale, som bygger på femininum) och baserat på detta säga ninjor i pluralform. Det känns dock inte heller helt bra... Jag tror faktiskt därför att ninja och ninjor är lika okay som pluralformer.
Om 25 år tror jag för övrigt att s-ändelsen vid plural för lånord kommer att vara en accepterad del i svenskan, så då säger vi nog ninjas, goblins, partners o dyl, hur illa jag än tycker om det. Så vill man vara framtidsinrikad skall man alltså säga ninjas!
I bestämd form bör man dock alltid böja ordet på svenskt vis - kan inte komma på något exempel på när vi inte gör det.
En stilla undran (som är fullständigt OT) - för några år sedan var det en hel del folk (bl.a. Fea Livia) som sa/skrev liver/lajver som pluralform för live/lajv. Finns de obehagliga vanorna fortfarande kvar, eller har folk äntligen förstått att live/lajv är ett neutrum (jag slutade liva för ca 10 år sedan, så jag har inte hängt med sedan dess)?
(Detta inlägg var säkert helt meningslöst och osammanhängande, men det kom till efter alltför många öl. Det finns väl viss risk att någon språkvetare kommer att dissa mig i morgon, men jag får ta risken, eftersom rollspelare av tradition oftast är teknologer (inkluderat IT-typer) eller historiker...)