Easy does it!
"
Nu har jag spelat så mycket Tigerns Väg (mappat sönder de fyra första böckerna helt och hållet) att jag börjat tycka att det här faktiskt är den bästa genren av dem alla. Det kan liksom inte bli mer pop..."
Så här mycket har jag inte garvat på riktigt, riktigt länge!
Helt plötsligt minns jag det där- att man kunde välja mellan att använda strypsnara eller giftpilar och att man anade vad som var mest logiskt. Träskmonstret dör således knappast av en giftpil, utan hellre av ett farligt nervslag. Det var så jävla otroligt coolt! Nåstalgiiiiii! Men...
Problemet med dig och Krille tex är att ni är sådana dryga
problemlösare. Till skillnad från mig som är en
filosof.
Ja, det är självklart bättre att vara filosof.
Jag kan utbrista: "Javisst, nitläder är en anakronistisk omöjlighet, men borde vi inte blicka bortom sådana futiliteter när vi spelar rollspel, ty vår ansats är ju i själva verket att få uppleva något större än vår bleka vardag..."
Ni skulle sagt något i stil med:
"Tja isåfall gör jag en regel (eller ännu värre; ett eget rollspel) som utgår från att tjocka läderstycken tillsammans med nitar blir ett bra alternativ till helrustning eller ringbrynja. Få se nu, hade inte jag gjort en kampanjvärld som hade en kultur där den enda rustningstyp man använde var just nitläder? Ska kolla..."
Samma skit nu med. Istället för att bara njuta av tigerns väg som den är ska du börja göra ett helt jädrans nytt spel!
Som inte bara fångar andan i de tidigare produkterna, utan dessutom analyserar vad den där andan egentligen består av , tar fasta på analysens resultat och sedan bearbetar de till ett regelsystem.
Hur i hela friden orkar du?
Ok, om jag skulle köra "Way of the tiger- the Roleplaing Game" så skulle jag kopiera så mycket som möjligt av böckerna.
I strid skulle man få välja vilka färdigheter man använder, precis som i boken. I Monsterboken till spelet skulle det stå vilka tekniker som är farligast och vilka som är helt verkningslösa.
Jag skulle sedan försöka efterlikna den pantheon som finns i böckerna så långt det går.
Tja, det enda som skulle vara nytt är väl egentligen äventyren. De skulle jag skriva, precis som jag skriver för DoD.
---
F.ö. bevisar den här tråden att det är Rising som är absolut trendigast på forumet. Han är coolast. Etta på "Innelistan", utan tvekan. Smaka på termen: Ninja-fantasy!
Eller lika obegriplig som klädskaparna bakom de plagg (?!) som släpas utmed Paris catwalks.
Sluta aldrig skriva på de här forumen Rising! Som Vitulv sa: Du trollar!
/Basenanji