Rickard
Urverk speldesign
Jag är så himla trött på spelare som säger "Jag spelar tjuven, så får någon vara bra på slåss och någon att läka". Är det verkligen så himla viktigt med att spela helt olika karaktärer som täcker upp så mycket som möjligt eller ha saker som är unika rent spelmekaniskt?, och så länge det finns något slags niche protection,
Jag kan förvisso tycka att det är lite tråkigt i The One Ring att alla folkslag blir stöpta i samma mall och att samma classes i D&D känns likadana, men jag börjar fundera på om det verkligen ens är värt att fokusera såpass mycket på kompetens hos rollpersonen inom rollspel, eftersom det man gör är att slå en plasttärning och hoppas att man gör nytta.
Något jag gillar i rollspel är förvisso templates som man lägger över rollpersoner. Jag kan tycka det är kul med att kombinera backgrounds med classes i D&D, folkslag med classes, personlighetstyper med sociala hierarkier ... men det förstörs oftast av att "alver har spelmässiga fördelar för att spela ranger" och sådana typer av regelmekaniska influenser: Lex Rising, det bästa sättet att spela ett spel på ska vara det roligaste, så "tvinga" mig inte spela suboptimalt bara för att jag inte vill vara en elven ranger.
Ge istället möjliga vägar att gå, än att låsa in rollerna i mallar, för det förstärker bara nische protection-beteendet. Fast folk kanske gillar det? Jag tycker inte det tillför något till rollspel, annat än om det är rent strategiska spel.
Last edited: