Nekromanti Nitläder (se hit, Herr Nils!)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fråga

Den här frågan riktar sig till Björn, Herr Nils, Kornella och alla andra av forumets historieexperter. Kan ni egentligen till fullo se och uppskatta en medeltida film som Braveheart samtidigt som ni vet att nästan allt är fel? Blir man lite "skadad" av att veta så mycket? Vad gör ni om ni spelar rollspel med en spelledare som inte vet ens hälften så mycket som ni och ständigt gör en massa fel?

Azagthoth

Myrmidon
Re: Fråga

Poäng. Det är helt enkelt svårt för vissa individer att se vissa filmer. Jag tror till exempel att Kenny Bräck har problem med att se racingfilmer, eftersom de inte kör som man borde.

Till dessa finns det bara ett bot, och det är att slappna av, ta av sig expertglasögonen och faktiskt se filmen och försöka bindas av historien filmen berättar, inte stöna högt när någon står vid fel bro, fel person dyker upp vid fel plats etc.

Jag har en kompis som totalsågade en film bara för att det förekom en bil årsmodell 73 i en film som utspelade sig på 60-talet, sådant är för mig bara fånigt...

Kornella

Warrior

"Den här frågan riktar sig till Björn, Herr Nils, Kornella och alla andra av forumets historieexperter. Kan ni egentligen till fullo se och uppskatta en medeltida film som Braveheart samtidigt som ni vet att nästan allt är fel? Blir man lite "skadad" av att veta så mycket? Vad gör ni om ni spelar rollspel med en spelledare som inte vet ens hälften så mycket som ni och ständigt gör en massa fel? "

Ja, man blir skadad men det går över antar jag. Efter några år av konstant genomskådande av filmer så vänjer man sig och då blir alla historiska missar lika stora gäspningar som de moderna bio-action-filmerna i själva verket är.

Jag blir snarare himla glad om de gjort något som ens är lite rätt och då jag glömmer alla andra misstag:). Alexander the Great från 1956 är väl ett praktexempel. Persiska soldaterna var så välgjorda i den filmen att jag blev nästan lycklig och det speglar av sig väldigt mycket på mitt omdömme på resten filmen.

Viktigt att påpeka är dock att när jag tittar på filmer med "historiskt" (läs: förmedeltida) tema så tittar jag främst på rekvisitan. Det är den biten jag tycker är absolut viktigast i en film, en illusion av att saker och ting är verkliga, men däremot spelar det kanske inte riktigt lika stor roll att de olika detaljerna ens är från samma århundrade;).

Jag bryr mig dock inte alls lika mycket om historiska händelser, var och när och hur, så länge det ser bra ut:). Jag är väl ganska konstig på det viset och det är troligen ett symptom av att jag är väldigt intresserad av kläder och föremål under de epoker som intresserar mig. Jag ser hellre än 2-timmars dramadokumentär med korrekt rekonstrurerade dräkter (från bronsåldern främst) än en bra spelfilm med bra handling och bra skådisar.

Min petighet är mycket skarpare när det är ämnen jag bryr mig om, exempelvis Braveheart (jag bryr mig inte om medeltid överhuvudtaget) anser jag vara en underhållande och bra film även om jag stör mig rejält på alla "förtuffningarna". Gladiator som är på samma nivå som Braveheart är bara dålig egentligen, om man bortser från den inledande scenen, den gillar jag fram tills att de börjar skjuta med katapulterna:).

Jag tror helt enkelt att jag blivit äldre och mycket mer kräsen vad gäller film. Jag har ingen lust att se meningslösa actionfilmer och anser dem vara så pass stor slöseri med tid att jag helst undviker dem helt och hållet. Tidigare kunde jag åtminstonde uppskatta dem lite om ämnet tilltalade mig, hade jag sett Sagan om Ringen för säg 10 år sedan så hade jag nog tyckt det var en suverän film. Nu är den bara en stor gäspning faktiskt.

Något jag inte tål i film, oavsett om det är historisk eller något annan, är alla dessa förtuffningar, saker skall vara så himla "coola" för att tilltala den biogående tonårspojkpubliken. Jag stänger då hellre av en film än ser en film där sådant förekommer. Därmed kommer jag aldrig se exempelvis xXx eller andra kopior av samma korkade formel. Men det är bara för att jag är så himla tråkig och det står jag för;).

Vill du veta mer vad jag tycker om filmer med ämnen som faktiskt intresserar mig kan du gå in på http://hem.legend.se/inspiration/

Mina favorit-elaka-recensioner är hursomhelst följande:

http://hem.legend.se/inspiration/gladiator.html
http://hem.legend.se/inspiration/seven.html
http://hem.legend.se/inspiration/druids.html
http://hem.legend.se/inspiration/prodigal.html
http://hem.legend.se/inspiration/quovadis.html

Nella - Som ser fram emot filmen om Trojanska kriget men förväntar sig att bli gruvligt besviken, som vanligt

Troberg

Sinister eater

Jag har en kompis som totalsågade en film bara för att det förekom en bil årsmodell 73 i en film som utspelade sig på 60-talet, sådant är för mig bara fånigt...
Det är kanske lite petigt, även om det beror på vilken bilmodell det var (såg den 60 eller 70 tal ut?).

Då tycker jag det är ett större fel när man i Gladiator använder pryttlar som är ungefär lika fel i tid som att ha kärnvapenbestyckade hangarfartyg i Skattkammarön...

Nej, då föredrar jag Titus, där gör man en grej av det i stället.

Troberg

Sinister eater
Till råga på allt...

...så är det inte som om du egentligen har något val, jag gick just om dig i antal inlägg!

Pendragon

Swashbuckler
Återupplivning medelst jätteyxa.

De klassiska skogshuggaryxorna a la Western då (visserligen verktyg)? Fanns det nån mening med att göra dem dubbeleggade? Extra tyngd i slaget?

Troberg

Sinister eater
Re: Återupplivning medelst jätteyxa.

De klassiska skogshuggaryxorna a la Western då (visserligen verktyg)? Fanns det nån mening med att göra dem dubbeleggade? Extra tyngd i slaget?
Man behöver bara slipa dem hälften så ofta?

hraufnir

Swordsman

Visst är grundidén bra i titus, där man gör en grej av "historisk inkorrekthet"... däremot suger filmen i allmänhet, speciellt som en filmatisering av titus andronicus...

det var iaf intrcyker jag fick när jag såg den för 4 år sedan, av förklarliga skäl har jag itne sett den igen.

Troberg

Sinister eater

Visst är grundidén bra i titus, där man gör en grej av "historisk inkorrekthet"... däremot suger filmen i allmänhet, speciellt som en filmatisering av titus andronicus...
Jag gillar den, men jag tror att det är en film som man måste vara i rätt stämning för att den ska funka, men är man det så är den suverän.

Det är ungefär som att ligga på gräsmattan med en kall pilsner en varm sommardag och titta på en skräckfilm. Det funkar inte.

Som filmatisering av Titus Andronicus är den kanske inte perfekt, men det är ju för att man blandat in moderna händelser och skeenden, tex den italienska fascismen. Det är ungefär som alla andra miljöflyttade Shakespearverk, tex Throne of Blood (MacBeth i Japan), Forbidden Planet (Stormen i rymden), West Side Story (Romeo & Julia i Puerto Rico), Tromeo & Juliet (R & J som splatter) och så vidare. Ibland är det tillåtet att ta en bok och som film ändra den för att passa tittarens referensramar. Apocalypse Now är en lysande film, trots att den inte följer boken annat än på ett mycket övergripande plan.

det var iaf intrcyker jag fick när jag såg den för 4 år sedan, av förklarliga skäl har jag itne sett den igen.
Ge den en chans till. Det är den värd.

hraufnir

Swordsman

Se n u vad du gjort *bankar på* du har fått mig att skriva, och hitta svar på, frågor och tankar i en två år gammal tråd.
*flinar*

får jag brist på film att se kan jag ta steget och se om Titus, men före det får jag vara utan att dela din uppfattning.

Lev väl! =)

hraufnir

Swordsman
Re: heh...

Nu har det hänt igen, någon skum forumit har hänvisat till en gammal diskussion som jag inte varit närvarande på och jag ser saker som MÅSTE sägas... och jag säger dem, även om ingen annan läser dem eller ens funderar på att läsa dem. Det är tvångstankar.

Jag vill minnas att det gällde svärd och andra vapen som förekom i filmen och som visst skulle vara "autentiska", alltså baseras på verkliga historiska motsvarigheter.
Jag måste få påpeka att i det här fallet menas det med "autentiska" vapen att vapnena faktiskt är gjorda i metall. De är smidda, de är vapnen! Det är väl det som är autentiskt.

I mitt fall så får jag säga att jag föredrar en film där t.o.m statister har vapen som är riktiga, men kanske lite skumma i utformning, än att bara hjälten har riktig vapen och resten är latex eller plast, fast det ser någorlunda historiskt korrekt ut.