Re: Och nyanseringen?
Att skippa Fylkebiten är kanske ett klokt beslut, men jag ser inte hur man på ett snyggt sätt bara kan hoppa över konfrontationen mellan Gandalf och Sauron utanför Orthanc. Det tycks klent motiverat, såvitt jag kan se...att filmer blir för långa är ingen vettig ursäkt. Visst, begränsningar kan tillföra mycket snygga lösningar och verka direkt uppmuntrande på kreativiteten emellanåt, men här tycks det snarare ligga kommersialistiska intressen bakom (om det nu skulle förvåna någon). Liksom, visst, jag antar att de flesta kanske finner det förståeligt att jänkarna är allergiska mot filmer på mer än 3.20, men jag finner det lika oförståeligt som att de inte kan uttala 'Harry Potter and the Philosopher's Stone' eller att Equilibriums svenska titel blev 'Cubic'.
En riktigt underhållande film ska underhålla så länge det behövs, helt enkelt. Visst, 'Sagan om de två tornen' kändes nästan väl lång, men det berodde mest på att de utdragna scenerna mellan Frodo och Sam inte var tillräckligt välspelade för att hålla hela vägen.
Den som lever får se vad de gör av 'Sagan om konungens återkomst', helt enkelt. Jag, trots all min påstådda filmsnobbism och gnällighet, kan knappt bärga mig.
- Ymir, gnäller lite grann