Re: Språklig hypokondri
"Det blir bara lite löjligt, för jag tror inte det är någon som egentligen har problem med att förstå någon av texterna på sidan. Det är bara ett ypperligt tillfälle för elitister att visa hur mycket bättre de är..."
Näe, det är egentligen en fråga om hur mycket extra ansträngning som behövs för att luska ut vad han menar. Om man behöver fundera det minsta över vad det faktiskt står - det behöver inte vara mycket - så sänks läshastigheten, och därmed läsbarheten.
Och när det gäller förmedlande av idéer och processer så är läsbarheten livsviktig. Om man är tvungen att anstränga sig extra mycket för att förstå vad som menas så är det väldigt lätt hänt att den extra ansträngningen gör att man helt enkelt skiter i att läsa klart.
För liksom, vi har inte en brist på rollspel. Om jag tvingas välja mellan en lättläst Victoriana och en på grund av stavfel och språkfel svårläst Ad Noctum så väljer jag garanterat det förra. Det är enklare för mig att ta till mig och använda.
Lägg därtill att språket i sig inte behöver vara avancerat. Det kan vara hur enkelt som helst, men är det inte korrekt så blir det mer svårläst än om det inte är det.
Så nej, stavfel, särskrivningar och andra språkfel är inte bagateller. Inte heller är det ett ypperligt tillfälle för elitister att visa hur mycket bättre de är. Det är däremot ett ypperligt tillfälle att påvisa hur ett bra språkbruk gör spelet mer lättanvänt, i synnerhet för dem som inte är elitister.