Nekromanti Noir - blurb

Big Marco

Läskig
Jag har skrivit ihop en liten blurb-text om vad Noir är för spel. Jag slänger upp den här och skulle gärna uppskatta alla upptänkliga kommentarer, ris, ros och liknande. Är det bra? Fjantigt? Säljande? ,-)

--

Musiken tystnade bakom honom när dörren långsamt slöt sig. Istället tog smattret av det kalla regnet över. Läderskorna plaskade mot trottoaren när han sökte sig ut mot den öde gatan. Han tog fram ett etui ur rockens inneficka och fick vant upp en cigarett. Under rocken syntes glimret av en automatpistol. I skydd av hattens brätte tände han cigaretten och spanade efter en taxi. Musiken slog emot honom när dörren öppnades och genom ljudet hörde han stilettklackarna mot gatstenen. Det måste vara hon. Han andades ut röken och vände sig om. Hon stod där, långbent, välklädd och ljuvlig. Hon låste hans blick genom det strilande regnet och log ett leende som fick han att känna sig helt varm inombords. Han log tillbaka, ovetandes att detta var det första av en hel serie misstag han skulle komma att göra under den närmaste tiden...

Noir är ett dystopiskt skräck-rollspel, förlagt i en annan tid på en annan plats, fullt av mysterier, våld och mörk erotik. Scenen är mångmiljonstaden Sandukar, det jättelika imperiets hjärta. Det är en tid av världsligt mörker, kallt regn, eggande förförelser, hårdkokta män, farliga kvinnor, brutal aggressivitet och svarta hjältar med sargade psyken. Det är en resa in i en tillvaro där starka och destruktiva känslor som hämnd, lust, begär och passion regerar de mörka bakgatorna, där egoism, girighet och fåfänga kämpar om glömda dygder som kärlek, rättvisa och generositet. I stadens gränder lurar fasansfulla rykten om skuggor och vålnader, i statens ministerier styr de ansiktslösa byråkraterna och i festvåningarna planerar de högburna nya konspirationer och intriger. På gatan kämpar den vanlige medborgaren mot hårdföra gangsters, korrupta poliser och sadistiska arbetsgivare, allt i en kamp för att se morgondagen an. Det är en tid för stordåd av ovilliga hjältar, personer som lever efter sina egna regler, i en värld där varken gott eller ont är tydligt. Det viktigaste är ändå att göra det enda rätta, oavsett kostnad eller lidande.

Jambu

Swordsman
Jag är löjligt trött så här kommer en löjligt kort sammanfattning av mina tankar:

Är det bra?
Ja, så bra som en sådan bakside text kan förväntas vara.

Fjantigt?
Sliskigt möjligen, men stilenligt och alltså sliskigt på ett bra sätt.

Säljande?
Nej, det tycker jag inte, inte direkt.

,-)
Wow, det där ser ut som en bååt... Nu ska jag sova...

Muggas

Hero
Inte alls fjantigt, ju fler klichéer man känner igen, desto bättre. Stämningstexten fungerar överlag, men ett fåtal ord och/eller fraser skulle jag vilja byta ut (som t ex "Under rocken syntes glimret av..." mot "Det matta ljuset från gatubelysningen röjde automatpistolen innanför hans rock"). Men det är mest en smaksak, ville mest ersätta just "glimret" (men mitt motförslag blev lite "torrt").

Nå, om jag slutar upp med mitt subjektiva nipickande för en stund så passar korta, informativa meningar som nästan känns avhuggna perfekt (vilket du tagit fasta på). Man skulle till och med kunna ändra texten till en berättande text, ur "huvudpersonens" synvinkel ("Musiken tystnade bakom mig när dörren..." samman med lite mer personliga (sarkastiska och cyniska) iakttagelser för att få till den där "noir-iga" berättarstilen.

Sammanfattningen under "stämningstexten" duggar jag hårt, men jag skulle kanske skippat den sista meningen och avslutat efter "...gott eller ont är tydligt.". Kan inte riktigt sätta fingret på varför, bara en känsla...

Jag var såld på konceptet redan innan, och det här sammanfattar min känsla av vad du presenterat hitills mycket väl. Du har rört ihop det jag diggar mest (intressanta och tragiska människoöden i en dyster värld, genomsyrad av cynism - med små antydningar om att hoppet ändå finns kvar, begravt djupt inom de flesta) och jag är mycket förväntansfull inför det slutgiltiga resultatet. Allt står och faller med hur väl reglerna knyts samman till en helhet och om de rimmar med det övergripande konceptet...

Johan K

Gammal & dryg
Well, för att inte ha så stor koll på just begreppet Noir & allt vad det innebär så får iaf ändock jag en liten fingervisning om vad som komma skall. Blev iaf inte mindre sugan på att testa spelet dit.
Kommer det fler sådana här blurbar om spelet ditt ??

Arfert

Facit
tyckte det där var helt OK.. frågan är hur mycket text man behöver på baksidan... Den kanske ska vara lite kortare?

Jag skriver BLURBen till SAGA just nu, och det är inte helt lätt... nästan svårare än att göra spelet ;-) .. måste bli klar närmsta dagarna, tryckeriet väntar på omslaget.

Big Marco

Läskig
Tack så mycket! Bra idéer alltihop.

Jag skrev om storyn och trimmade texten (sista meningen var som du noterade helt onödig, och rent ut sagt kass - men sådant ser man inte själv efter för mycket pill). Jag har en ny text uppe på www.noir.nu för beskådning.

(den "riktiga" hemsidan kommer i feb/mars)

Big Marco

Läskig
Jodå - baksidestexten blir rejält trimmad - ovanstående var främst för interim-hemsidan. Folk har fortfarande lite dålig koll på vad Noir är tänkt att vara för spel, så jag fick ta mig samman och skriva en sammanfattning, rakt på sak så att säga.

Blurbar är svåra - man har alldeles för lite omfång för att förmedla det man önskar.

Lycka till med Saga!

Arfert

Facit
tack!

nästan så man ska låta nån extern copy skriva textan, man har blivit hemmablind...

Hjalle

Swashbuckler
Vore jag du skulle jag göra två meningar av den sista meningen.

"Han log tillbaka. Ovetandes om att detta var det första av en hel serie misstag han skulle komma att göra under de närmaste timmarna..."

För att... det känns bättre. Tänk över möjligheten och jämför - ingen stor skillnad, men en förbättring i mitt tycke.

Annars är texten i och för sig ganska förutsägbar om man redan har känslan av spelet, men den förmedlar stämningen mycket bra och är alldeles utmärkt som blurbtext.

-Hjalle, hejhå.

Muggas

Hero
Stor förbättring! [ANT]

Få förändringar - stor skillnad! Nu köper jag det, rakt av. Fick en mycket klarare föreställning i mitt inre. Bra jobbat (mkt välgjord bild på hemsidan också :gremsmile: ).

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är inte mycket för skönlitterära texter i spelsammanhang alls, så jag tycker den utmärkta beskrivande texten klarar sig fint på egen hand. Men det är mest en smaksak, naturligtvis.

Däremot tycker jag du ska ta bort bindestrecket i "skräck-rollspel". De som är intresserade av Noir bör väl vara så pass vana vid rollspel att de inte stakar sig på "skräckrollspel", även om de inte hört just den termen tidigare? Det ser bra mycket snyggare ut i mina ögon.

(Sedan gillar jag inte Century Gothic för visning av text på skärm, men det är en annan sak...)

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Bindestrecket är en rest från "noir-rollspel" - jag fixar det.

I den riktiga versionen av sajten kommer typsnitt och liknande var dynamiskt, vad jag vet. =)

Dimfrost

Special Circumstances
Här har vi ytterligare en anledning till varför bindestrecket skulle bort: det fick mig att inte reagera på själva ordet. Skräck, alltså? Jag som trodde att Noir skulle handla om hårda snubbar i en hård värld, inte otäck horror som känns i magen. Känner du för att utveckla var skräckbiten kommer in?

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
Åhå, mörk erotik. Låter som ett spel för Vitulv

Mysig text som ganska bra fångar min egen bild av spelet. Men en mening reagerade jag på:

"Det är en tid för stordåd av ovilliga hjältar, personer som lever efter sina egna regler, i en värld där varken gott eller ont är tydligt."

Är det verkligen många "Stordåd" inom Noir? Illdåd förvisso, men "Stordåd" känns så hjältemodigt och cleant på något vis och det passar väl egentligen inte ihop med en mörk och korrupt värld?

MrG

Swashbuckler
Petigheter

Läderskorna är ett svårläst ord, Skorna plaskade mot trottoaren... eller Galoscherna plaskade mot trottaoren... skulle bli bättre (enligt min smak).

Och glimrar automatpistoler? Skulle heldre skriva Under rocken anades en automatpistol.

Välklädd är för mig ordentliget klädd, här skulle kanske det vara mer målande med vad hon hade på sig, typ; Hon stod där, långbent och ljuvlig, iklädd en elegant minkpäls. Under den man kunde ana en mörkröd kroppsnära klänning och ett fantastiskt dekoltage.

Annar bra, säljande, lite pulpigt, men inte utan den bittra noir-klangen.

Big Marco

Läskig
Re: Åhå, mörk erotik. Låter som ett spel för Vitulv

Ja, du har rätt. Usch vad hemmablind man blir. =)

Stordåd skall ändras - jag tror helt enkelt att "handling" blir det nya.

Big Marco

Läskig
Re: Noir - skräcknoir?

Skräck i Noir är inte Chock eller Kult. Det är mer att världen är en ond plats, en hård verklighet som bryter och knäcker människor som inte anstränger sig för att finna ljus och trygghet. Dels är det skräck då en hel del ockulta element finns med, såsom överklassens seanser, underliga visioner eller skuggor som rör sig i dimman på krigens slagfält. Lite Call of Cthulhu-stämning (dock utan dess Mythos). Det spännande är att Sandukar, Noirs främsta skådeplats, är en såpass kontrollerad och censurerad stad så den allmänna kunskapen om saker och ting som man ta för given i ett "fritt" land av i dag, med fri press och Internet, finns inte. Detta i sin tur blir en god grogrund för paranoia, myter, legender och vidskepelse, fast i en gotisk stadsmiljö snarare än på landsbyggden.

Och en helt annan anledning - jag har märkt att folk i den verkliga världen, utanför Rollspel.nu, inte fattar vad "ett noirspel" är, men kopplar direkt vad ett "skräckspel" är, och får på så sätt en bättre grund när man beskriver resten av aspekterna. Så det är lite marknadsföring/expectation management också.

MrG

Swashbuckler
Re: Petigheter

Ser fram emot en matchande illustration förresten (inte bara för att få se en glimrande automatpistol :gremwink:)