Nekromanti Noir - första intryck.

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I morse fick jag mitt ex av Noir, och här kommer mina första intryck.

Det är som tidigare nämnts i trådar och i recensionen är Noir en rejäl pjäs, stor och tung. Det är nästan som jag vill frångå min grundfilosofi (ett spel - en grundbok).. hade kanske vart mer praktiskt med 2 böcker. Fast det finns inte två naturliga avdelningar i boken, så det hade kanske blivit svårt.

Hursomhelst känns det som en kvalitetsprodukt, även om jag inte vill hålla med om att det är den absolut snyggaste rollspelsprodukten på den svenska marknaden; det finns flera andra som är lika bra (som några av Dantes alster till exempel). Bilderna är överlag bra gjorda, en del mycket bra. Layouten håller måttet, även om kapitel- och mellanrubriker av nån anledning är satta med ett sjukt fult typsnitt, enligt min smak. Fick nån hjärnsläpp? ;-) Annars är det en kompetent layout. Och jag gillar "huvudpersons-formuläret". Sammanfattningsvis är det inte mycket att gnälla på så här efter en snabbkoll. Bra gjort, även om jag inte tycker att boken är så värst mycket "lyxigare" eller bättre gjord än en del annat som getts ut senaste året, bara tjockare.

Tjockare ja... Här kommer akilleshälen med Noir: det är sjuuukt mycket att läsa innan man kommer igång... skulle gissa att man behöver läsa en tre-fyra gånger mer i Noir än i ett jämförbart spel som Kult för att greppa hur det funkar.

Sen är det ju möjligt att det rullar på bra när man väl spelar... men innan dess... oj oj oj, Noir är ett monster! Lyckligtvis verkar det vara OK skrivet, kanske inte på samma nivå som världstexterna till H&T, men i alla fall lika bra som Mutant eller Saga (inga stilistiska jämförelser för övrigt). Och så vitt jag kan se bör man i alla fall läst en drygt 200-250 sidor för att komma igång. Puh.

Ska inte gå in på kampanjvärlden så mycket, men det känns mer som ett slags "40-tals Kult" än ett Sin City (som har nån slags humor i all sin våldsamhet) till exempel... Noir är mörkt, mycket mörkt... Men är det din grej, och pallar du tjocka regelböcker, så är nog Noir för dig.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag bläddrade i Gurgehs exemplar igår, och här var lite saker jag reagerade på (blandad pott):

<ul type="square">
[*] Gediget och kvalitetsmässigt bra intryck över lag
[*] Sjukt, oheligt och vansinnigt tjockt, aldrig i livet att jag läser det
[*] Snygg bord längst ned på sidorna
[*] Vapenbilder är jävligt töntigt, speciellt när alla ser likadana ut, fem olika knivar? Kom igen.
[*] Det är bra att det står i tabellen att man inte kan bära en zeppelinare, det kan ju ske misstörstånd annars.
[*] Behövs verkligen så detaljerade utrustningstabeller?
[*] Jag förstår att David aggrade på kvinnosynen
[*] Snygga och mörka bilder, generellt, även om de kanske är lite väl mörka (det vill säga, mycket svart färg)
[*] Typsnittet på omslaget är inte det snyggaste jag sett, men jag har inte så mycket emot bilden i sig
[*] Finns det någon konsekvens när det gäller namn? Ruben? Claudio?
[*] Det verkar finnas onödigt mycket och detaljerade regler
[/list]

Punkt ett är bra, men sedan, ungefär samtidigt eller möjligen lite innan, kommer punkt två. Den gör att allt annat egentligen är totalt irrelevant för min del. Jag kommer aldrig orka läsa spelet, förmodligen inte ens en tredjedel av det. Nu är jag ju rätt rabiat när det gäller långa texter, men det här är bortom all rimlighet på snigelskalan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Noir - lite onödigt vetande.

NOIR-loggan ser ut att vara satt i samma typsnitt som loggan till SORCERER...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Noir - lite onödigt vetande.

Och Blade II, konstaterade vi igår. :gremsmile: Det är inte ritkigt vad jag skulle ha valt som typsnitt, men personligen tycker jag att framsidesbilden är det som verkligen stör.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Nu har vi ju diskuterat det här förr...

Med bilden, alltså? Jag tycker inte att den är snygg, och jag tycker inte att den förmedlar rätt atmosfär. Alltså ser jag personligen inget bra med den. Jag avskyr den inte innerligt som vissa andra :gremgrin:, men jag hade föredragit en utblick över ett regnigt storstadslandskap, med zeppelinare och rostiga järnvägsbroar i bakgrunden och en man i trenchcoat med uppfälld krage. Och gärna ett annat färgschema, mer likt baksidan.


/Dimfrost
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Har nu införskaffat mig mitt exemplar likaså :gremsmile:

Personligen tycker jag att spelet är väldigt bra!! Kan dock inte förstå vad folk menar med mycket regler? Visst boken är tjock och innehåller mycket, tack vare två delar: Världsbeskrivning och "regelinspiration".

Med regelinspiration menar jag Drivkrafter, koncept m.m. Den inspiration blandat med regler som ges här kan än erfaren rollspelare läsa mellan raderna och lära sig på 5-10min. Det mesta är information, tips och inspiration för den gröna rollspelaren för att underlätta själva rollgestaltningen. Visst tycka vad man vill om det, men själv anser jag att det är bra med ett regelverk som inpirerar gröna rollspelare att "rollspela".

Världsbeskrivningen, ja vad finns det att säga, om ett rollspel har en värld så måste den också beskrivas. Svårt att komma ifrån det problemet.

Tyckte spelet såg helt klart sjysst ut och ser fram emot att spela det.

//Flurtis - som för övrigt inte förstår vad som menas med att Noir skulle vara så fruktansvärt tjock. Han tänker på amerikanska rollspel som inte sällan är 200-250sidor.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Noir - intryck.

Nu har jag förvisso läst så mycket att jag knappast kommer ihåg mina första intryck, men i andrahand då:

[*]En massa regler. Skitbra. Jag inspireras av regler.
[*]Ett spel som kommer att passa powergamers och optare sjukt bra. Det är verkligen skillnad på huvudperson och huvudperson om man är insatt i och är låg nog att utnyttja reglerna. :gremsmile:
[*]Ett enda värde kommer, efter ett par äventyr, totalt avgöra vilken nivå huvudpersonerna ligger på. Inlärning. Huvva.
[*]Ätterna känns lite fånigt specialiserade, men är överlag bra när dekadens möter stolthet.
[*]Fokuset är lite vridet i delen om Sandukar. Jag hade hellre läst om de största allmänna inriktningarna, än Förgörarna och Tavol, liksom.
[*]Ja, boken är tjock, men jag ser inget negativt med detta. Must och fyllighet make my day.
[*]Staten känns bekväm.
[*]Bilderna växlar mellan bra och mycket bra, med några fantastiskt bra och ett par som känns dåliga eller felplacerade. Flera av de bästa bilderna har Alf Svensson ritat - kolla här, klicka på bilden för att komma in till en sida där du klickar på den stora bilden till vänster.
[*]Viss motsägelsefullhet genomsyrar boken - ligger man illa till om man mördar och bryter mot lagen? En massa exempel och stämningstexter är fulla av mord och dråp.
[*]Spelet inspirerar mig något fruktansvärt och jag vill spela det. Nu. :gremsmirk:

-Hjalle, katatonisk opera.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Noir - intryck.

ja, självklart har Noir en målgrupp... som tycker som du (om du inte var ironisk, he he).

Personligen ogillar jag powergamers och optare, inspireras inte speciellt av Noirs regler, är inte förtjust i Imperiet, Staten, ätterna och kampanjen, tycker Noir är "låtsasvuxet" - det där med att utforska den mörka sidan av personligheten känns mer som en anledning att få mörda folk och knulla minderåriga i korsett för det är "ballt", boken är ostrukturerad och svår att hitta i - hade hellre haft en tydligare uppdelning regler/kampanj... MEN jag håller med dig om Alfs bilder... Illustrationerna i boken GÖR boken.

Sammanfattningsvis (enligt min högst personliga åsikt) är Noir ett snyggt "skräckspel", men inte en sensation... Hade kanske tyckt annorlunda om jag vart i tonåren.. men nu känns det lite larvigt pretto.

Marco med flera har verkligen haft höga ambitioner och lagt ner en massa jobb (vilket jag alltid respekterar.. hellre det än bara folk som snackar), men missar ribban som legat lite för högt. Men uppenbarligen tycker en hel del annorlunda, och det kommer förhoppningsvis sälja bra. Tycker alltid det är bra om svenska rollspel säljer, även om jag inte gillar dom. Och jag har ju stödköpt ett eget ex.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Noir - intryck.

Du gör det väldigt enkelt för dig. Sedan när är det "ballt" att mörda folk och knulla minderåriga i korsett? (I Noir framställs det ju som något negativt, emedan normal fantasy sällan tar upp de moraliska problemen med att ha ihjäl folk). Att bara döda folk, eller monster, är vardagsmat i nästan alla rollspel, men jag misstänker att det blir "låtsasvuxet" först när man kan ha sex också? Du menar med andra ord att riktiga vuxna inte intresserar sig för vare sig sex eller våld?

Du får gärna beskriva vad det är som gör ett verk låtsasvuxet, istället för att bara fara fram och stämpla saker du inte gillar. Många oinsatta stämplar rollspel i allmänhet som barnsligt, utan att vidare gå in på detaljer, är det något du också ställer dig bakom? Om Noir kan stämplas som låtsasvuxet så kan ju jag stämpla Saga som barnsligt enligt samma "logik".

P.S Med utgångspunkt från din definition av låtsasvuxen så har jag kommit fram till att en stor mängd kritikerrosade filmer skulle falla in i samma fack. Men det hör väl till... D.S

Övrig kritik ser jag inga problem med, även om många gillar Noir så är det ju givetvis inte alla det klaffar för.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Noir - intryck.

Det är OK att stämpla SAGA som barnsligt, det kan jag bjuda på... Även om kampanjen i Saga är ungefär lika moget som Harn eller Ars Magica, som ligger närmast.

Jag bygger det där med "ballt" på åsikter som jag redan hört från en hel del, vanligtvis tonåriga, rollspelare om Noir. Precis samma saker som jag hörde om Kult, när det begav sig tidiga 90-talet...

Jag har inget emot sex eller våld i kultur... bara det inte blir spekulativt snaskigt.. och enligt min alldeles personliga åsikt går Noir över gränsen på onödiga sätt som inte tillför ett smack till spelet. Som det faktum att tjejen i intronovellen är fjorton bast. Tillförde det faktumet något mer än sensationsvärdet? Inte enligt min mening, novellen hade vart lika bra om hon vart typ 17.

Låtsasvuxet... tja Noir är ju inte direkt "Chinatown", utan mer som Sin City med lite mer kultister, en elak stat och stygga familjer... alltså populärkultur som man givetvis även kan uppskatta som vuxen (man är ju fortfarande en ung snubbe innerst inne), men som ändå har sin huvudsakliga målgrupp bland yngre killar.

Men att jag tog till storsläggan sådär är att Noir "marknadsförts" som nåt där man utforskar människans mörka sidor på ett seriösare sätt, men när det egentligen handlar om action/skräck/våld i underhållningssyfte. Inget fel i det, iofs...

Andra tycker som sagt säkert annorlunda, men det är min åsikt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Noir - intryck.

Jag tackar för ett mer nyanserat inlägg, jag förstår bättre hur du menade nu.

Noirs tilltänkta målgrupp är vuxna människor över 18 år. Vilka som faktiskt gillar det/köper det vet jag inte. Det är såvitt jag vet alla i Team Noirs önskan att Noir (bland annat) kan användas för att seriöst utforska människans mörka sidor, utan att det bara blir Lars Norén av det. Det är inte avsett att "gotta sig" i övervåld och sex, men var gränsen går mellan "seriöst utforska" och "spekulativt snaskigt" är ju något som varierar enormt mellan olika läsare. Jag finner många deckare och liknande bestsellers riktade till medelålders läsare onödigt snaskiga i sina sexscener, exempelvis. I Noir beskrivs endast en handfull sexuellt laddade scener, alla mer eller mindre nedtonade jämfört med många motsvarande scener jag läst i böcker från närmsta bestsellerhylla. Att termen "tantsnusk" existerar visar också tydligt att det inte bara är pubertala killar som har monopol på att påstås konsumera snaskig/snuskig kultur.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Reflektioner

Det är såvitt jag vet alla i Team Noirs önskan att Noir (bland annat) kan användas för att seriöst utforska människans mörka sidor, utan att det bara blir Lars Norén av det.
Då tycker jag ni misslyckats. I min högst subjektiva mening.

I Noir beskrivs endast en handfull sexuellt laddade scener, alla mer eller mindre nedtonade jämfört med många motsvarande scener jag läst i böcker från närmsta bestsellerhylla.
Ändå har de samklang med övrigt ni skriver om män/kvinnor och dess relation och ställning i samhället.

Hade jag orkat hade jag med lätthet kunnat skriva en lång uppsats om hur sned kvinnosynen i Noir är, vart den härstammar ifrån och vilka effekter den har på sina läsare. När jag läste igenom spelet antecknade jag saker. När jag fyllt en hel sida med bara referenser till kvinnoförnedrande och objektifierande meningar eller där kvinnan beskrivs som underlägsen social varelse tröttnade jag.

Vilket jag hoppas är på grund av att jag studerat genusvetenskap och jämlikhetsfrågor. Ser ett tråkigt mönster som går igenom i Noir och som inte bortförklaras av det som någon ur Team Noir skrivit här, eller på spelets egen webbplats. Anmärkte inte mer på det än jag gjorde, därför att jag vet att jag är en marginaliserad minoritet som faktiskt är påläst och bryr mig om sådana saker i rollspel.

Och jag vet att detta är ett tråkigt skrivet inlägg som inte går att bemöta utan att det riskerar falla ned i avgrunden bland alla annan gyttja. Ber om ursäkt för det.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Reflektioner

Nu var ju inte diskussionen jag hade med Arfert främst den om dålig kvinnosyn, utan snarare om Noir är "låtsasvuxet" eller inte. Med det sagt - jag tror ingen vid sina sinnens fulla bruk förnekar att Noirs värld har en väldigt skev kvinnosyn. Vem som helst kan nog skriva en uppsats om det - själv kan jag skriva en uppsats om den rasistiska synen på orcher i närmsta fantasyspel, utan att en 20p orchvetenskap under bätet :gremwink: Kort sagt - är någon överraskad över att rollspelsvärldar innehåller ojämlikheter mellan kön, raser eller klasser? Inte jag iaf. Att gå igenom rollspel och notera dessa ojämlikheter är i sanning tröttande.

Det är dock en många gånger intressantare diskussion huruvida Noirs ojämlika rollspelsvärld, eller rollspelsvärldar i allmänhet, fjärmar vissa typer av potentiella spelare på grund av sina ojämlikheter. Om just kvinnor i Noir har Noirs redaktör Victoria skrivit en mycket bra artikel, Våga vara kvinna i Noir. Bevisligen kan både kvinnor och män ha roligt med Noir, precis som de flesta andra rollspel.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Reflektioner

"Bevisligen kan både kvinnor och män ha roligt med Noir, precis som de flesta andra rollspel."

Finns det några andra kvinnor som har läst och/eller spelat/speltestat Noir? Det hade varit intressant att höra fler personer uttala sig. En kvinna som uttalar sig positivt har väl lika mycket eller lika lite tyngd som en man som uttalar sig negativt?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Reflektioner

Det är dock en många gånger intressantare diskussion huruvida Noirs ojämlika rollspelsvärld, eller rollspelsvärldar i allmänhet, fjärmar vissa typer av potentiella spelare på grund av sina ojämlikheter. Om just kvinnor i Noir har Noirs redaktör Victoria skrivit en mycket bra artikel, Våga vara kvinna i Noir. Bevisligen kan både kvinnor och män ha roligt med Noir, precis som de flesta andra rollspel.
Ja. Jag är en av de potentiella spelarna som är bortskrämd på grund av kvinnosynen i Noir. Och jag kan också hålla med Arfert om att Noir på håll är "låtsasvuxet" då jag också reagerade på tjejens ålder i introduktionsberättelsen. Jag läste dock vidare utan att fästa mig på den enskilda detaljen. Dock fortsatte dessa pikanta detaljer adderas upp till att slutligen fylla mitt anteckningsblock helt och hållet. Det var då jag slutade använda mina jämställdhetsglasögon på Noir. Efter att ha nått sidan 20.

Som jag skrev, inkluderade jag även så Victorias artikel i mitt inlägg. Den tar inte bort eller förmildrar min kritik mot Noir, snarare tvärtom. Återigen landar det i vilka glasögon man använder sig av och vilken kunskap man har med sig när man inspekterar det hela.

Inte visste jag att jämställdhet kunde bli så tabubelagt inom rollspelsvärlden. Det är klyscha 1A när man skapar rollspel och det gör mig ledsen, är det för att jämställdhet ses som något (negativt) politiskt projekt?

Din replik till Arfert är också talande. Där ursäktar du i princip Noirs kvinnosyn med att det finns dålig kvinnosyn i annan populärkultur. Jag har läst Marcos replik ifrågan och kan förstå hans ståndpunkt, även om jag inte delar den. Jag hoppas och tror att man kan göra ett spel som Noir utan att ha med detta ledsamma moment.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Reflektioner

Att du inte vill spela Noir är förstås lite tråkigt, men du konstaterade själv att du hör till en liten minoritet som så tydligt ser genusproblemen. Jag finner det dock underligt att bara kvinnosynen uppmärksammas, när så många andra helt uppenbara ojämlikheter passeras helt obemärkt i Noir och andra spel. Jag ser genusojämlikhet, rasism och förtryck av fattiga som lika viktiga politiska problem i vår verkliga värld, men diskussionen om detta i rollspel lyser med sin frånvaro. Det låter som dubbelmoral för mig, men framförallt tror jag den absoluta majoriteten av spelare inte vill sätta vårt nutida samhälles politiska korrekthet som ram för sina fantasiupplevelser i fjärran rollspelsvärldar.

Personligen så vill jag inte att kulturen ska tvingas vara jämlik, vare sig i fråga om genus, ras eller något annat. Politik ska inte begränsa kulturyttringar. Man ska inte kväva kulturyttringar med ojämlikheter, man ska istället bidra till att skapa kulturyttringar som har jämlikhet. Jag stödjer sålunda frasen "Jag vill ha mer jämlik kultur", men inte frasen "jag vill ha mindre ojämlik kultur".

Inte visste jag att jämställdhet kunde bli så tabubelagt inom rollspelsvärlden. Det är klyscha 1A när man skapar rollspel och det gör mig ledsen, är det för att jämställdhet ses som något (negativt) politiskt projekt?
Med ovanstående stycken svarar jag iofs på detta. Jämställdhet är inte ett stort diskussionsämne, eftersom spelare inser att fiktion är skiljt från verklighet och att de inte följer samma politiska korrekthet eller moraliska påbud. Det säger sålunda ingenting alls, zip, nada om spelares eller spelskapares syn på jämställdhet som verkligt politisk projekt.

Du är välkommen att bidra med mer jämställda rollspel, gärna jämställda på alla fronter, och det skulle vara intressant att spela, men jag vill absolut inte att alla rollspel skall följa dessa normer.

Sist men inte minst - är det inte ett problem om man måste ha särskild, akademisk kunskap, säg 20p genusvetenskap, för att anses kompetent nog att bedöma jämställdhet? Det om något är ett hot mot kampen för jämlikhet i världen.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Du duckar frågeställningen

Det finns en mängd olika sätt att skapa friktion mellan olika grupperingar i en spelvärld. Vi och Dem. Förtrycksmekanismer finns det många av, du tar själv upp genus, racialisering och klassförtryck. Det finns fler än dessa. Det som är tråkigt är att det per automatik landar i en distinkt uppdelning på manligt och kvinnligt. Till detta kan det komma andra saker, men denna mall 1A finns verkställd i alldeles för många rollspel helt i onödan. Racialisering och klassförtryck duger gott för att skapa utrymme för spel på. För att inte nämna andra mekanismer och förtryck man kan ta upp. Det är där Noir väl hade kunnat få landa och ändå kunnat behålla hela sin essens.

Kvinnor hade fortfarande kunnat vara sensuella, sexiga, veka & timida varelser som nyttjar sitt utseende för att få sin vilja igenom. Som kontrast till den påtvingade tvångströja som en muskulös kraftig man har för att få sin vilja igenom. I Noir kunde även kvinnor kunnat agera på ett 'manligt' sätt som det står beskrivet i Noir, utan att konflikterna i samhället eller möjligheterna för spelutrymme försvunnit. Det är denna dualism och jämställdhet som Noir avskrivit och istället påtvingat män och kvinnor en specifik och smal uppsättning beteenden, åsikter och kunskaper. Den försvinner inte trots att det finns ett litet fåtal undantag. Strukturen, mallen och normen är på plats. De kvinnor och män som avviker från den blir utsatt för socialt tryck att anpassa sig till denna struktur och norm, det vill säga ytterligare ett förtryck. Inte ett mindre.

Och jag ser inte kunskap som ett hot mot att eventuellt bli kvitt tråkigheter så som du gör anspråk på. Tvärtom.

Det går att göra spännande och bra saker utan att för den skull anspela på förtryck pga kön. Om man vill.

Kärlek i en rymdkuvös
Mellan Himmel och Hav
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Varför är frågeställningen viktig?

Jag förstår inte varför du hänger upp dig så kraftigt på genus-aspekten för. Är målet att skapa en värld fylld av ojämlikhet bör naturligtvis även genus-faktorn finnas med där. Du kan kalla det kliché 1A om du vill, men du undkommer inte att samhällskonflikter slår rot i var och en av de tre aspekter du och Ripper redan nämnt: kön, ras, klass. Mest dynamisk bild får man när man tar hänsyn till dem alla tre, så varför helt utelämna en av dem?

Du tycker själv att det duger gott med racialisering och klassförtryck, men din argumentation brister när du försöker motivera varför man ska utelämna kvinnoförtrycket. Istället kan man vända på ditt argument att kvinnoförtrycket i spelvärlden hämmar möjligheterna för spelutrymme - naturligtvis kan det utnyttjas för att istället öka det.

Jag tycker du allt för lättvindigt för över din aversion mot könsmaktordningen i våran värld till Noirs fiktiva motsvarighet. När du till exempel skriver:

"Det är denna dualism och jämställdhet som Noir avskrivit och istället påtvingat män och kvinnor en specifik och smal uppsättning beteenden, åsikter och kunskaper"

får jag intrycket av att du vill överföra den i detta fall medvetna världsbild vi bär med oss i våran tid, till ett tänkt 40-tal. Noir gör tvärtom rätt i att försöka överföra sin alternativa tids dominerande värderingar till mig som läsare, för vår egna upplysning skulle där kännas malplacé.

Nej, det här håller inte. Du är fel ute. Mycket lite av de invändningar som förts fram mot Noirs påstådda sexism, i bilder eller skrift, håller. Tror du att du kan läsa ett rollspel som Noir med en lika genus-känslig mall som du lärt dig avläsa dagstidningar, reklam, politik med, så förstår jag att du hittar saker att bli upprörd på - men du gör också spelet orätt, då du inte tar hänsyn till de annorlunda genrebetingelser som rollspel skrivs efter.

Du väljer tidigare att kalla dig en del av en:

"marginaliserad minoritet som faktiskt är påläst och bryr [sig] om sådana saker i rollspel"

Själv skulle jag också kunna kalla mig påläst i frågan. Jag är däremot inte en del av någon marginaliserad minoritet, vad jag vet, men jag tror inte det är därför jag har så svårt att hålla med dig. Jag anser att förutsättningarna för vad Noir är för värld redan sätts på sida 17, passande nog under delkapitlet "Vad Noir är" - spelskaparna lyckas här redovisa att de är högst medvetna om vilken värld det är som förmedlas, i all sin ojämlika, förtryckande och sexistiska prakt. Gilla läget eller inte, men spelskaparna berättar redan här att de inte är ute efter en jämställd värld - ett faktum som inte gör spelet i sig till vare sig sexistiskt eller rasistiskt.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Varför är frågeställningen viktig?

Du kan kalla det kliché 1A om du vill, men du undkommer inte att samhällskonflikter slår rot i var och en av de tre aspekter du och Ripper redan nämnt: kön, ras, klass. Mest dynamisk bild får man när man tar hänsyn till dem alla tre, så varför helt utelämna en av dem?
Har jag aldrig skrivit. Jag har som mål att minska ned på det, inte ta bort det. Stor skillnad.

får jag intrycket av att du vill överföra den i detta fall medvetna världsbild vi bär med oss i våran tid, till ett tänkt 40-tal. Noir gör tvärtom rätt i att försöka överföra sin alternativa tids dominerande värderingar till mig som läsare, för vår egna upplysning skulle där kännas malplacé.
Inte heller där fångar du vad jag menar. Det vora urbota fånigt kopiera in vår version av könmaktordning direkt in i Noir. Att göra tvärtom och förstärka dom, vilket är gjort i Noir, är inte heller rätt väg att gå i mina ögon.

Nej, det här håller inte. Du är fel ute. Mycket lite av de invändningar som förts fram mot Noirs påstådda sexism, i bilder eller skrift, håller. Tror du att du kan läsa ett rollspel som Noir med en lika genus-känslig mall som du lärt dig avläsa dagstidningar, reklam, politik med, så förstår jag att du hittar saker att bli upprörd på - men du gör också spelet orätt, då du inte tar hänsyn till de annorlunda genrebetingelser som rollspel skrivs efter.
Tillskriv inte mig något kring bilder och formspråk tack. Har avstått från att kommentera det. Jag har läst Noir utifrån den vision som Marco presenterat. Noir och hans vision sammanfaller inte på alla punkter, därav min kritik. Ta du och stoppa tillbaka dina olustiga anklagelser om att jag försöker få in (post-)modern version av genusrelationer i Noir.

Gilla läget eller inte, men spelskaparna berättar redan här att de inte är ute efter en jämställd värld - ett faktum som inte gör spelet i sig till vare sig sexistiskt eller rasistiskt.
Motsatsen presenterades igår. På IRC. Av två från Team Noir. Jag lyssnar mer på dem än på dig.

Det är därför jag lägger fram förslag om förändringar av detaljer till dem och inte till dig. För att bevara visionen men öppna upp möjligheter för spel.
 
Top