Nekromanti Noir - oskulden

Andy

Vila i frid
Igår skulle jag och min grupp fortsätta att spela Gemini 1576 men det visade sig att två inte kunde komma. Vad ska man göra?

Jo, jag hade börjat läsa Noir (som jag köpte i höstas men nästan inte öppnat, jag har haft lite motstånd då jag har lite svajiga vibbar av Eon och Neotech, men oj vad fel jag skulle ha) på tvärbanan på väg till jobbet och saker och ting hade börjat lägga sig på plats. Jag hade helt enkelt blivit lite nyfiken.

Så, när jag och två av mina fyra spelare satt där och kollade på Extreme Makeover: House edition så kom jag med förslaget att vi skulle testa att göra en huvudperson till Noir.

Vilken häftig upplevelse det blev! Helt prestigelöst och oförutsägbart printade jag ut rollformuläret och slog upp boken. Jag hade ett litet hmm om var vi skulle börja så vi delade ut värden på egenskaperna. Bara den, ganska basicgrej, blev skithäftig och upplevelsen och som krydda på moset så började huvudpersonen komma till liv när vi fördelade poängen på förmågorna. Men det var då som vi kom på att vi skulle ha ett koncept (jag hade missat det). Den ena av sa att han villa vara ninja (halvt på skoj) men han valde iskall inbrottstjuv, den andra ville vara politiker men valde slutligen konceptet beräknande affärsman och jag slog till med livvakt på helspänn. Redan här började vi skapa relationer mellan våra huvudperson.

Vi räknade ut skickligheten och gick vidare till expertiser. Här blev det lite bläddrande i boken för vi fattade först inte vad siffran efter expertisen innebar men efter lite informationssökning så fattade vi att värde gav en anvisning av hur många expertiser som en förmåga kunde klara av (expertisernas sammanlagda värde fick inte överstiga värdet för förmågan). Men då kom nästa fråga. Varför för en huvudperson ”bara” ha en expertis vid ett värde av 4-6 i förmågan och två expertiser vid 7+? Vi kunde inte fatta det men vi kom fram till att systemet måste vara ordentligt speltestat och att det fanns en poäng med att nya huvudpersoner begränsas. Så vi körde på den tabell som fanns.

Det var kul att se huvudpersonen växa fram och med små medel tvingades (på ett positivt sätt) man att utveckla karaktären. Det gick inte att ”bara gör en gubbe”.

Vi kom inte längre än så men jag vet att det finns massa roliga saker kvar att göra. Jag ser fram emot nästa gång vi tittar på EM: HE och fortsätter upptäcka våra huvudpersoner. Jag fick en känsla av ett huvudpersoner redan vandrade på Sandukars gator, vi hade bara lyckats hitta dom bland folkmassorna och beskrev dom på våra formulär.
En av mina spelar blev så tagen av Noir att ha inte vill fortsätta att spela Gemini utan byta, omedelbart, till Noir. Samma person tyckte att vi alltid skulle köra med Noirsregler, oavsett rollspel och då har vi inte ens börjat spela!
Jag är en extrem Kult-fantast men efter att ha tagit min Noiroskuld så kommer jag att lämna Kult och alla dom fantastiska minne jag har från det spelet och istället spel Noir. Min inställning till Noir har ändrats radikalt, som att byta till en ny sida i dagboken, öppna ögonen efter en fyra månader lång koma eller att läsa Den vidunderliga kärlekens historia för första gången. Jag tror att jag kommer att älska Noir och jag hoppas att mina förväntningar inte är för höga.

Så, jag lämnar Metropolis och tar mina första stapplande steg in i Sandukar. Jag känner den blöta dimma mot mitt ansikte och hör traverserna från industrikvarteren. Jag sätter mig på uteserveringen på ett ölcafé vid floden och tar fram tidningen. Det kommer att bli en bra dag, tänker jag. Men oj så fel jag skulle ha.

Vad har du för upplevelser av Noir?

Andy

Vila i frid
Re: De omutbara

Jo, när vi skapade våra huvudpersoner så pratade vi mycket om filmen De omutbara, och tänka sig, efter fotbollen så kommer Kevin Costner in i rutan med hagelgevär och en irländsk sidekick.

För mig blev Noir mycket De omutbara, men jag ser också filmer som Brasil och Höstlegender framför mig.

Vilken film är Noir för dig?

Mogger

Hipsteranka
Eastern Promises + Equilibrium[ant]

En cocktail som inte kan misslyckas. :gremsmile:

Kul att du gillade Noir, jag känner igen känslan!

soda_UBBT

Warrior
Det är alltid kul att 'bara köra' med spelarna och deras karaktärer som utgångspunkt. Jag känner inte igen Noir men att det låter som att du snackade med din spelare och lät deras protagonister vara och bli centrum i spelet och det som komma skall.

Jag tror att ett liknande upplägg för din Geminigrej hade gett samma entusiasm hos de inblandade.

Andy

Vila i frid
Re: Huvudpersonsfokus

Ja, jag ska verkligen försöka ta till vara på huvudpersonernas alla möjligheter och låta dom stå i fokus.

Just nu är jag spelare i M:UA-kampanjen och i dom äventyren upplever jag att det inte är rollpersonerna som är i fokus utan berättelsen. Det blir jag lite frustrerade över (så till den milda grad att jag vid flera tillfällen funderat på att hoppa av).

I Noir är det huvudpersonerna det ska handla om. Det ska inte handla om ett äventyr där huvudpersonerna råkar vara med. :gremlaugh:

Det är en riktig Aha-upplevelse. Jag vill spel Noir nu och i hundra år framöver! :gremwink:

Som du också säger, i Gemini 1576 där vi spelar Svavelvinter så kör jag stenhårt på fisktankskonceptet, rollpersonerna släpps ner i ett sprudlande Arny (Arhem alltså) och det händer saker och ting omkring dem som de själv inte varit helt och hållet delaktiga i. Men historien ska kretsa kring rollpersonerna, inte tvärtom.

soda_UBBT

Warrior
Re: Huvudpersonsfokus

Fan va kul att du är taggad Andy!? Hoppas det går riktigt bra för er. Ser med spänning fram mot en krönika, vore kul att se hur dina protagonister ser ut och hur spelet utvecklas. Lycka till!

Zire

Swashbuckler
tyckte att vi alltid skulle köra med Noirsregler, oavsett rollspel
Hur lätt skulle det gå att konvertera Noirs regler till annan spelvärld (fantasy t.ex.)?

bladerunner_35

Warrior
Väldigt lätt skulle jag säga. Jag har börjat fundera en del kring en konvertering till fantasy och även om jag inte kommit särskilt långt så finns det mesta redan på plats, även magi (befläckelse).

Det krävs givetvis en del jobb men jag tror att Noirs system lämpar sig väl att översätta till en mängd olika bakgrundsvärldar - så länge man behåller det mörka och trasiga.

Förövrigt var det ögonblick då jag blev förälskad i Noir när jag för första gången satt och bläddrade i det och upptäckte att jag fick samma känsla som när jag för första gången satt och bläddrade i Kult för så länge sedan....

Bunny

Crazy like a fool
Exempel ANT

"Hur lätt skulle det gå att konvertera Noirs regler till annan spelvärld (fantasy t.ex.)?"

Ett försök till detta gjorde jag här. Jag blev nöjd med resultatet - när jag återvänder till rollspelet ifråga kommer jag säkerligen använda mig av de Noirifierade reglerna igen.

Mogger

Hipsteranka
Jag läste om några som spelade en western med Noirregler. Det gick tydligen utmärkt. Själv funderar jag på att spela Ulvriket till Mutant med Noirregler.

Arfert

Facit
Re: Exempel ANT

spola inteiativreglerna bara.. det var bara du som förstod dem när vi spelade ;-)

Re: De omutbara

Sin City är nog det jag först kommer att tänka på, men även Dick Tracy bland annat. Det finns många.

Andy

Vila i frid
Re: NOIRfantasy

Om man kollar på Marcos inlägg så har han en text längs ner där det står att han pysslar med "Noirfantasy". Vad kan det innebära?

Jag tycker (som skrivit i en annan tråd) att Eon skulle göra en Extreme Makeover och ta Noirs regeler. (Det är ju nästa samma gäng som skapar dom rollspelen). Det är mitt tips!

Men jag har, precis som Traffaut, funderat på att använda Noirreglerna till Mutant. Känns helt rätt och Mutants BRP-klon känns mer och mer out!

Andy

Vila i frid
Re: Känns toppen! (OT)

Det känns riktigt bra, hoppas bara att man kan leva upp till sina egna förväntningar. :gremwink:

Vad spelar du själv, soda?

Om man kollar på Marcos inlägg så har han en text längs ner där det står att han pysslar med "Noirfantasy". Vad kan det innebära?
Att han pysslar med Noirfantasy ?

Andy

Vila i frid
Re: Inte realism utan trovärighet

Det jag upptäckte efter ytterligare läsande i boken är att Noir inte eftersträvar realism utan använder istället ordet trovärdighet. Alltså trovärdighet utifrån de ramar som spelet, reglerna och världen, har. Det är ju helt underbart.

För att komma tillbaka till en urgammal diskussion så är det som film, där filmen upprättar ett kontrakt med sin publik om vad som trovärdigt utifrån de ramar som filmen handlar om. Det behöver alltså inte innebära realism.

Fler rollspel borde använda sig av trovärdighet istället för realism, och flera rollspel tror jag gör det omedvetet, men de är sällsynta.

Andy

Vila i frid

Ja, men vad betyder NOIRfantasy, är det något till Noir-spelet eller handlar det om ett annat spel? :gremlaugh:

Mogger

Hipsteranka
Re: NOIRmutant

[ QUOTE ]
Men jag har, precis som Traffaut, funderat på att använda Noirreglerna till Mutant. Känns helt rätt och Mutants BRP-klon känns mer och mer out!

[/ QUOTE ]

Jag äger dessvärre inte Noir men har sporadisk tillgång till spelet (något som jag lovar att jag ska åtgärda framöver), men tror du att de märktas skumma förmågor skulle kunna funka som mutationer? Och isf, hur mycket jobb krävs för att konvertera dem?

Sedan vill jag göra lite extra reklam för min kommande modul Ulvriket - Det eviga kriget, som har en del beröringspunkter med Noir och där det dystra regelverket passar bättre än spel i exempelvis Pyrisamfundet.

Andy

Vila i frid
Re: NOIRmutant

Jag tror att mutationer enkelt kan översättas till kännetecken i Noirreglerna. Sedan behöver kanske några av förmogorna ersättas med annat (eller också skiter man i det).

Vad gäller NoirMutant så tror jag att en spelgrupp kan skapa väldigt snygga huvudpersoner om man improvicerar fram dom med stöd från Noir och Mutant. Men om ska göra en "artikel för gratis nedladdning" så kan det krävas en del för att få mutantskandinavien att lira med Noirreglerna. :gremlaugh:

soda_UBBT

Warrior
Re: Känns toppen! (OT)

Spelleder ett konspirationsspel i ett fiktivt franskinspirerat Imperium under en minst lika fiktiv sen-renässans. Pulp/horror drivet utav Savage World med 'edges' utslängt och 'aspects' från SoTC inpulat i dess ställe. Brotherhood of the Wolf/Vidocq/Sleepy Hollow blandat med tribe8:s mythos liksom...

Skall till att börja spela en D&D superspelighetskampanj i gamla warlords 1-2 (datorspelet) anda. Det skall bli ball.