EchonCique
Hero
- Joined
- 22 May 2000
- Messages
- 1,779
Vi har börjat en berättelse i Noir. Min första diskussion jag tog upp när jag skapade min huvudrollsperson, var att de kändes så taffliga i början. Detta tack vare hyfsat låga värden i de flesta färdigheter och att sannolikheten att få lyckat i handlingsslag utan modifikation var låg.
Idag efter (och delvis under) spelmötet togs detta ämne upp av andra än mig. Min instinktiva känsla delades således av andra.
Nu undrar jag hur sannolikheten ser ut med Noir's system, utan modifikationer eller användning av Ödespoäng. Detta med nyskapade karaktärer som rimligen ligger inom intervallen -3 till 13 i de färdigheter de nyttjar.
(Den som inte kan det: Värde + 2T10 >= 20 är lyckat. En tärning som visar 10 slår man om och adderar tills man slår 10 igen. Slår man 10 och 1 på initiala slaget, får man ej slå om 10'an.)
Idag efter (och delvis under) spelmötet togs detta ämne upp av andra än mig. Min instinktiva känsla delades således av andra.
Nu undrar jag hur sannolikheten ser ut med Noir's system, utan modifikationer eller användning av Ödespoäng. Detta med nyskapade karaktärer som rimligen ligger inom intervallen -3 till 13 i de färdigheter de nyttjar.
(Den som inte kan det: Värde + 2T10 >= 20 är lyckat. En tärning som visar 10 slår man om och adderar tills man slår 10 igen. Slår man 10 och 1 på initiala slaget, får man ej slå om 10'an.)