Ett gediget koncept som följer en viss regelfilosofi från början till slut är bara häftigt, så länge eventuella underligheter motiveras på något sätt. Hellre det än någon konstlad lösning bara för att man måste införliva en mekanism som anses självklar av rollspelare i allmänhet. Jag ser inget fel i att tänka i helt nya banor när det gäller grundläggande regelmekanismer. Jag tror att många är låsta i vissa tankemönster, och att bryta upp dem är inte lätt. Kanske är det dags att verkligen börja från scratch när man snickrar rollspel och på allvar fundera över vad som passar ett koncept. Beroende på vilken detaljnivå man lägger strider på, samt deras karaktär så kan man fan rationalisera bort som man vill! Bara det är coolt så...
Naturligtvis kan jag inte låta bli att kort delge dig/er mina erfarenheter av tunga/lätta kämpar, baserat på sparring och träningsmatcher jag gått:
Sparkar
När jag tränade thaiboxning så upptäckte jag att små filurer med grym teknik var riktigt otäcka. Deras skenbensparkar gjorde såinijävlar ont, även om det inte var någon riktig tyngd i dem. Stora muskelberg med lite sämre teknik sparkade i regel tyngre, och man flyttades mer, men de gjorde inte lika jävelont eller tog luften ur en.
Slag
Framförallt när jag körde shooto och boxning visade det sig tydligt att det är jävligare när en tyngre person slår på dig. Det finns riktigt jävliga lättviktare, men lika jävliga tyngre personer är fan så mycket värre. Rena boxningstekniker gynnar helt klart de tyngre.
Brottning
Går vi ner i brottning så betyder styrkan än mer. Återigen, det finns undantag, men här dominerar muskelbergen, så länge inte den tekniska nivån skiljer sig markant kombattanterna emellan.
Sammanfattningsvis så konstaterar jag att det finns en anledning till alla viktklasser inom olika kampstilar (ett extremexempel på detta är
Bob Sapp, en före detta amerikansk fotbollsspelare på 170 kg som trots taskig teknik spöade skiten ur de bästa tungviktskickboxarna i världen inom K1 i början av sin karriär. Till slut lärde de sig att tackla honom någorlunda). Teknik och erfarenhet är viktigast, men en bjässe som toksvingar kan vara nog så farlig, särskilt som han inte är "skolad" att fightas enligt ett förväntat mönster. Strid med närstridsvapen har jag ingen koll på alls hur det förhåller sig...