Nekromanti Noir: Styrkekrav

Big Marco

Läskig
Styrkekrav är ett intressant område. Ni vet, det klassiska styrkekravet för att använda vapen.

Jag har helt skippat det för närstridsvapen, så sexåringar kan regelmässigt svinga tvåhandssvärd. För eldstrid finns det med för att kontra rekyl i vissa lägen, och anledningen att jag har med det där är för att jag vill införa regelmässig känsla inför de tyngre handeldvapnen som finns med - så det är Stor-Ivan som har handkanonen och lill-Ivana som smusslar fram derringern. Alla kan dock skjuta med de tyngsta revolvrarna utan problem så länge de skjuter lugnt och sansat, för då används inte rekyl öht.

Min fråga är - tycker ni att det är ett problem att sexåringen regelmässigt att svinga storyxan?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min fråga är - tycker ni att det är ett problem att sexåringen regelmässigt att svinga storyxan?
Om du planerar att försöka få Noir-stämning i en värld som är full av yxbeväpnade sexåringar kan jag se ett problem. :gremwink: Däremot ser jag inte alls något problem med ett system som saknar styrkekrav på vapen. Man kan anta att sexåringarna inte har speciellt höga färdighetsvärden i yxstrid och att detta låga färdighetsvärde delvis beror på att de inte orkar svinga dem. Styrkekrav känns helt onödiga för vapen som inte är extremt tunga eller personer som är extremt klena.

/tobias

Zadrith

Hero
Åsikter från orolig förälder

Så länge du inte förser min sexårige son med ett Tvåhandssvärd som han kan svinga så ser jag inga problem med det.

Om man bortser från mina föräldrarbekymmer så anser jag väl, även om jag har styrkekrav i mitt system, att det är något som kan överlåtas till det förhoppningsvis sunda förnuftet.

Rising

Vila i frid
Styrkekrav ser jag som en spelmässig finess (ett fall av "kvalificering"); man tjänar på att assignera tillräckligt med poäng för att ta sig över tröskeln, men man behöver inte fler poäng än så. Många sådana där trösklar kan leda till väldigt utmanande avvägningar om huruvida man skall fördela ens värden.

Det har i min mening egentligen inte så mycket med simulation att göra. Inte primärt.

Skall man ägna sig åt simulation så skall man väl ha ett system utan uttalade trösklar, utan snarare "är man stark så tjänar man på att utrusta sig si och så", men inte ens det är väl så himla viktigt i ett Noirspel. De regler du hade tänkt dig, så som du förklarade dem, räcker nog gott och väl.

Så... Allt låter vettigt i mina öron.

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, jag ahr väll lite svårt att se en unge på 6 år svinga ett 2-hanssvärd... Kan på sin höjd se ungensläpa omkring det & KANSKE få nån form av snurr på det hela. Dock är det inte kontrolerat på nått sätt...
SÅ rent logiskt sett så tycker jag det inte funkar direkt....

Men, visst.. Om du tänkt dig att få in den där känslomässiga grejen i reglerna så tror jag att det kan ordna upp sig i vilket fall...

Jarl

Hero
Styrkekrav är något som antagligen går utmärkt att lösa med sunt förnuft.

Själv är jag dock inne på att öka tyngden hos styrkekravsregeln (fniss). Jag funderar på att inte ha någon traditionell skadebonus alls, styrka ger en däremot möjlighet att använda tyngre (och antagligen dödligare) vapen samt rustningar.

Men som sagt, inga större problem med yxviftande småbarn :gremlaugh:

ripperdoc

Myrmidon
Kan man inte på något sätt kombinera ett vapens skadeslag med styrkekravet (och skadebonus). Enkelt exempel: En Ultra-Stor-Yxa ger skadan 20. Har man mer styrka än det ger man skadebonus, har man mindre styrka än det får man adrag. Har man lika mycket ger man ingen skadebonus. Det är lite grovhugget, men väldigt enkelt. Givetvis kan man också behöva justera för att skadan är slumpbaserad eller att det är olika skalor. Kan det fungera?

/RipperDoc

Arfert

Facit
jag tycker snarare att svårigheten att avfyra en grovkalibrig pistol och kunna hantera rekyl och vikt snarare har och göra med FÄRDIGHETEN "skjutvapen" eller motsvarande (om du har nåt i den stilen) .. inte styrka... att det krävs en viss skicklighet för att kunna använda de tyngre vapnen utan "minus"...

.. har själv avfyrat TUNGA (viktmässigt) vapen, som en äkta Colt Walker.. och grovkalibriga... och det krävs inte SÅ mycket styrka för det... det är mer en fråga om teknik.

Snow

Swashbuckler
Jag tycker att styrka ska påverka skickligheten i närstrid. Visst kan man ta långa svingar med ett för tungt vapen men det blir långsamt och dåligt. Om man mot förmodar träffar så blir det respektabel skada. För mig känns det rätt att det är de stora starka snubbarna som excellerar i närstrid istället för de smala, vessleliknande typerna.

Eller kanske så att vissa vapen baseras på styrka och att andra baseras på snabbhet, om nu någon skulle vilja använda en värja. Men helst styrka om jag får välja.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Vesslor. [ANT]

”För mig känns det rätt att det är de stora starka snubbarna som excellerar i närstrid istället för de smala, vessleliknande typerna.”

*Host* ^_~

Pom

Swashbuckler
Nej, det känns inte som ett problem. Många spel har klarat sig bra utan att ha definierat vad barn exakt har för värden i vilket fall.

Strid i Noir-stämning är väl ofta bistra och desperata grejer, och att då en unge eller riktigt tanig liten tonårstjej eller kille kan få in några gallskrikarsvingar med en rejäl yxa känns inte helt fel.

Foggmock

Myrmidon
Seconded.

Jag har också skjutit flera typer av riktiga vapen (pistoler och AK5) och kan direkt säga att styrkan inte har ett enda dugg med att hantera rekylen att göra. För ett axelstöttat vapen är det väl ganska självklart, men rekyl är inget man håller emot, kompenserandet för rekylen kommer efter man har låtit den ha sin effekt. Man släpper helt enkelt upp pistolen i luften istället för att hålla emot för det är lättare att återvända till sin ursprunglinga riktpunkt då.

Givet, håller man inte emot eller bara skottar iväg från höften blir effekten av rekylen större, men håller man bara rätt har man hälften vunnet redan.

Foggmock - firearms!

Rising

Vila i frid
.. har själv avfyrat TUNGA (viktmässigt) vapen, som en äkta Colt Walker.. och grovkalibriga... och det krävs inte SÅ mycket styrka för det...
Jag gissar att Marco, när han skrev att han eftersökte "regelmässig känsla", snarare talade om stämning och genrekonventioner än simulation av verkliga naturlagar. Inget konstigt med det: Jag har bl.a. hört att det ska vara skitsvårt att faktiskt slå någon medvetslös kontrollerat med en blydaggssmäll - men i noirgenren så sker det ju hela tiden.

Själv gillar jag helskarpt tanken på att stora typer har ordentliga kanoner medan små typer "smusslar fram derringern", som Marco skrev. Personer får mer utmejslade karaktärer när deras utrustning passar ihop med deras kroppsliga särdrag, även (eller framförallt?) när det skär sig lite med verkligen.

Det är lite som James Bond-biljakter. Man sätter gorillorna i en skrymmande, stor och "skurkig" bil, även om det innebär att biljakten framstår som otrovärdig för att James Bond enkelt borde kunna leka med dem i sin överlägsna Aston Martin. Men liksom; bredaxlade, lågpannade skurkar ser coolast ut i skrymmande bilar - en person och dennes utrustning måste passa ihop.

Jarfi

Veteran
Risken (?) är att allt gör lika mycket skada, eftersom en snorstark buse får så enormt med skadebonus för en dolk att han knappt tjänar på att svinga jättesvärdet, med den stora skadan eftersom han inte har skadebonus på det.
Ex.
Ernst har STY 22
Dolk har krav 2 och gör 4 i skada.
2Hsvärd har krav 18 och gör 20 i skada.
Om allt är linjärt och utan tärning gör Ernst EXAKT lika mycket skada vad han än använder.

Jag tror inte det var helt såhär du menade, men risken blir att man (spelarna) får den känslan....

Snow

Swashbuckler
Re: Vesslor. [ANT]

På något sätt tycker jag inte att Miho är speciellt mycket noir. Men för all del, låt lätta vapen baseras på smidighet.

Jarfi

Veteran
Håller med om det, när det gäller Noir.

Jag är för trösklar, men låga. Även de största svärd väger aldrig över 2kg, så det är mest en fråga om teknik (precis som med rekyler) att kunna hantera dem, så länge man har kraft nog att lyfta vapnet utan att det blir en styrkeprestation i sig.

barn och stora vapen är för mig mer en fråga om tyngdpunkt och obefintlig balans än ren styrka. tvåhandsvapen är helt enkelt föör stora i meter räknat, för att ett barn ska kunna hålla balansen med ett.

Men som jag sa först, så ser jag inget problem i genren.

peta

Warrior
"är man stark så tjänar man på att utrusta sig si och så",
Satt och klurade ut ett ganska enkelt system för närstridsvapen en gång där skaden var beroende på multipplar av styrkan. Detta gjorde att svaga personer tjänade på att ha lätta vapen medan starka ville helst ha stora vapen utan att det behövdes några styrkekrav.

Exempel:

Dolk har skada (STYx1)+2
Svärd har skada (STYx2)+1
Dubbelyxa har skada (STYx3)

Vilket gör att en person som har 1 i styrka gör 3 i skada med en dolk, 3 med ett svärd och 3 med en dubbelyxa.
En person som har 2 i styrka gör 4 i skada med en dolk 5 med ett svärd och 6 med en dubbelyxa
Slutligen en person med 3 i styrka gör 5 med en dolk, 7 med ett svärd och 9 med en dubbelyxa.

Fungerar tyvärr bäst med närstrid och kastvapen, med skjutvapen känns det lite krystat.

Big Marco

Läskig
Rekyl

Givetvis, men realism har satt sig i baksätet i Noir - det är känslan som får gå först. Texter och bakgrundsmaterial är skrivna på samma sätt, och inte på "skolbokssättet".

Jag har också skjutit en hel del i mina dagar och givetvis är teknik viktigare en styrka. Men det beror på hur man skjuter. Vid enkelskott finns inte rekylen med reglerna men om jag vill tömma trumman på min .44 Magnum på någon sekund när så spelar rekylen in. Då krävs det någon form av massa/styrka för att styra upp det hela, speciellt i stridssituationer där man inte får tid och utrymme att alltid handha eller avlossa vapnet "rätt".

Big Marco

Läskig
Helt korrekt. Även om Noir innehåller flera genre-delar så gillar jag när det blir lite pastisch-artat, och inte för ... gråtrist (även om just gråtrist är ett typiskt film-noir-element ,-).

Strider i Noir är mer som de är i Sin City än 40-talets Bogart-rullar. Jag gillar action. :gremlaugh:

Jarfi

Veteran
Exempel:

Dolk har skada (STYx1)+2
Svärd har skada (STYx2)+1
Dubbelyxa har skada (STYx3)

Vilket gör att en person som har 1 i styrka gör 3 i skada med en dolk, 3 med ett svärd och 3 med en dubbelyxa.
En person som har 2 i styrka gör 4 i skada med en dolk 5 med ett svärd och 6 med en dubbelyxa
Slutligen en person med 3 i styrka gör 5 med en dolk, 7 med ett svärd och 9 med en dubbelyxa.

Fungerar tyvärr bäst med närstrid och kastvapen, med skjutvapen känns det lite krystat.
Hur baserade du stridsskickligheten i det spelet. Var STY alena avgörande eller spelade SMI, färdigheter och handlingar in.
Jag har ett eget sys där STY, SMI, 'wits' och alltid en färdighet spelar in för att få träffar, men jag gillar att basera skadan på STY (eller möjligen (STY+skill)/2 ). Såå, hur gjorde du

Ursäkta att jag rånar en bit av 'din' tråd Marco :gremblush: