Nekromanti Norrlands Guld

Möller

Hubert Hortlax
(denna tråd är aningen spoiler-aktig för Lu-kaazh och Axelhere)

Jag har en idé på en kampanj inspirerad av Magnus Seters Wilhelm- och Klauskampanj samt Inspectors. Fast jag har alltid har aldrig spelat med Seter. Eller spelat Inscpectors.

Vad jag menar är att jag gillar (kan) skräck och undersökning samt skulle vilja ha en kampanj som är lätt att plocka upp med nytt folk som inte alltid är så jätte-rollspeliga. Alltså: en lättsam skräckkampanj där spelarna spelar utredare av det övernaturliga. Satt i Norrland för att det är avlägset, därav arbetsnamnet.

Norrlands Guld utspelar sig i en fiktiv småstad någonstans längs norrlandskusten. En mängd märkligheter uppstår, till synes i samband med ett meteornedslag. Rikspressen är ointresserad - det är Norrland. Polisen är rätt upptagen efter att ha beordrats fylla trafikkontrollkvoter på E4an. Alltså bilar ett gäng dådkraftiga invånare en dektektivbyrå för att hjälpa bygden med de märkliga problemen.

Det är anything goes-skräck. Vampyrer, vittror, Venusianer. Detta för att göra det lätt för mig att sätta ihop undersökningarna. Jag tror inte att det alltid behöver bli jätteflamsigt, jag litar på min förmåga att spelleda skräck, men det är en back-up när inget annat funkar.

Spelarna är som sagt mindre viktiga, folk kan bytas ut. Allra bäst blir det när man har några nya och några gamla. Då startar spelmötet med att de gamla håller i detektivbyårns anställningsintervjuer av de nya rollpersonerna.

Regelsystemet blir något enkelt. Kanske »slå 1T6 under grundegenskap«, färdigheter ger +1 bonus etc. Jag tänker mig en meta-mekanik för för- och nackdelar, någon form av »handlingspoäng« som man kan spendera för att aktivera gynnas av en fördel. Nackdelar aktiverar man istället för att få handlingspoäng. Spelledaren kan också aktivera nackdelar. Antagligen återställs antalet poäng till 1 inför varje möte, så att man alltid har minst ett tillfälle att glänsa.

För- och nackdelar ska finnas i lista och därför kunna slumpas fram, men möjligheten att välja finns också. 20 stycken av vardera i listorna känns tillräckligt, nackdelarna kan nog vara färre. Man har 1-2 av varje tror jag. Det är en bra mix tror jag. En hyfsad fördel kan vara »Skarpskytt«, är jag duktig är den istället formulerad »Efter en liten sup skjuter jag som Clintan«.

Jag tänker mig att jag definierar endel i staden också, aktörer, agendor etc. så att det blir lite fisktankigt. Inte nödvändigtvis »släpp spelarna loss i fisktanken«, det kan jag nog inte spelleda, utan mer som hjälp för att planera scenarier.

1. Låter dethär någorlunda kul?
2. Vad heter den fiktiva norrländska staden?
3. Vad heter detektivbyrån som rollpersonerna jobbar åt?
3. Listor med för- och nackdelar, hjälp!

GnomviD

Heresiark
Möller said:
Ja! Kom ihåg att jaktlaget är införstådda på att man ibland måste ge sig ut och rensa upp i skogarna. :gremsmile:

Avliden (Övre Avliden är avfolkat sedan skogsbruket lade ner -83).

Medlem i jaktlaget/hembygdsgillet/EFS
Har tre skotran
Måg till polisen
Välkänd i omnejden
Har tjänster att kalla in/Är skyldig folk tjänster.

Edit: sen tycker jag du borde specificera län, för "Norrland" är ju ett påhitt.

Möller

Hubert Hortlax
GnomviD said:
Möller said:
Ja! Kom ihåg att jaktlaget är införstådda på att man ibland måste ge sig ut och rensa upp i skogarna. :gremsmile:
Absolut. Fast jaktlaget är kommer nog mest förlora Benny till tentakelmonstret och komma springandes efter proffsen.

Avliden (Övre Avliden är avfolkat sedan skogsbruket lade ner -83).
Avliden låter nästan för litet. Som en lada och en nedgången Grolle ungefär. Men jag ska ta det i beaktning.

Medlem i jaktlaget/hembygdsgillet/EFS
Har tre skotran
Måg till polisen
Välkänd i omnejden
Har tjänster att kalla in/Är skyldig folk tjänster.
Bra, bra! Det uppmuntras såklart, men det är inget krav att för- och nackdelarna har Norrlandsanknytning.

GnomviD said:
Äh. Norrland må vara ett påhitt, men det behöver inte mina sörlännignar till spelare bekymra sig om. Dessutom tillåter en flytande placering mig att vara väldigt vag. Ett lokalt berg kan refereras till som södra Höga kustens nordligaste utlöpare i ett scenario, en annan gång besöker man Flusmark i ett tundraträsk som egentligen knappt hittas söder om Gällivare. Måste jag bestämma mig så befinner sig Avliden, eller vad det nu heter, antagligen i ett utsträckt Västernorrlands län.

Korpa

Umenörd
Möller said:
Givetvis ska namnet sluta på -eå, men lokalbefolkningen eller andra norrlänningar säger aldrig å:et.
T.ex. Ume(å), Pite(å), Lule(å), Skellefte(å).

Sedan har jag inget exempel på vad din stad kan heta, men så länge du följer ovanstående så blir det en stad som hade kunnat ligga längs norrlandskusten.

Möller

Hubert Hortlax
Givetvis. Men referenser till vallar är heller inte helt ovanliga, eller kustrelaterade objekt (hamn, vik, ö, sand, sund). I aningen mer sörliggande delar av norrlandskusten än -eå-konstruktionen då.

Vikeå? Inte helt dumt kanske.

Fast jag har funderat på att den genom staden löpande älven heter Sinteälven, och att de lärda i bygden tvistar om huruvida detta refererar till sinterverket, folkslaget Sinti eller har samma ordstam som sinnelag, högsint etc. Då heter staden antagligen Sinteå.

GnomviD

Heresiark
Möller said:
GnomviD said:
Äh. Norrland må vara ett påhitt, men det behöver inte mina sörlännignar till spelare bekymra sig om. Dessutom tillåter en flytande placering mig att vara väldigt vag. Ett lokalt berg kan refereras till som södra Höga kustens nordligaste utlöpare i ett scenario, en annan gång besöker man Flusmark i ett tundraträsk som egentligen knappt hittas söder om Gällivare. Måste jag bestämma mig så befinner sig Avliden, eller vad det nu heter, antagligen i ett utsträckt Västernorrlands län.
Typisk storswänskt exotiserande.

( :gremwink: )

GnomviD

Heresiark
Möller said:
Givetvis. Men referenser till vallar är heller inte helt ovanliga, eller kustrelaterade objekt (hamn, vik, ö, sand, sund). I aningen mer sörliggande delar av norrlandskusten än -eå-konstruktionen då.

Vikeå? Inte helt dumt kanske.

Fast jag har funderat på att den genom staden löpande älven heter Sinteälven, och att de lärda i bygden tvistar om huruvida detta refererar till sinterverket, folkslaget Sinti eller har samma ordstam som sinnelag, högsint etc. Då heter staden antagligen Sinteå.
Vikeå låter som en riktig stad, sådär att jag får känslan av att jag har varit där eller vet var den ligger men glömt. Sinteå inte lika mycket, men det funkar också.

Möller

Hubert Hortlax
Värsterbottningen jag har till pappa gillade Sinteå, tyckte det lät ondsint.

Han uttryckte också att det var på tiden att ett -ånger upphöjdes till stad. Kan vara ett lämpligt spår, ångerefterledet är spritt längs en stor del av norrlandskusten (dock inte ända upp i Norrbotten, nåja).

Stadens stolthet är iallafall hockeyklubben Granlöven som lirar i Division 1. Lagets störta merit är att man inför säsongen 2000/2001 spelade tre träningsmatcher med allsvenska lag för att konkurrera med Huddinge IK om vem som skulle ta den 12e allsvenska platsen efter konkursade Lidingö HC (efter omröstning spelades dock allsvenskan ett lag kort).

Max Raven

T12-kultist
Låter hur kul som helst. Jag tänkte Svenska Kulter först när jag läste.

Ooh ja, glöm inte det Norrbottniska mörkret/ljuset. Är det lugnare under sommardelarna av året, kanske? Eller det kanske är andra typer av varelser som härjar? :gremsmile:

För- och nackdelar, förslag (sålla fritt. :gremsmile: ):
Lappsjuk
Skogsvana
Erfaren jägare
Redo för Vintern
Mörkermänniska
Samevän/Same
Hembrännare
Suput
Laglydig förare (gäller främst hastighetsbränsningar)
Släktfejd

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Möller said:
Värsterbottningen jag har till pappa gillade Sinteå, tyckte det lät ondsint.

Han uttryckte också att det var på tiden att ett -ånger upphöjdes till stad. Kan vara ett lämpligt spår, ångerefterledet är spritt längs en stor del av norrlandskusten (dock inte ända upp i Norrbotten, nåja).
Både Sinteå och Vikeå är trevliga namn, men det hörs ju direkt att de inte är några städer. De är såklert i storlek mellan Sikeå (ty 100 invånare?) och Bureå (2400 eller så?).

Efterledet -ånger är helt klart nåt som placerar orten i Västernorrland eller Medelpad i första hand.

Hmm, känns oväntat knepigt att bara spotta ut nåt som känns genuint gångbart som en riktig stad här på hemmaplan. Vi har ju inte så våldsamt många här uppe.

Möller

Hubert Hortlax
Hm. Vad är det som gör Umeå och Piteå till städer medan Vikeå/Sinteå klumpas ihop med Bygdeå, Råneå och de andra småorterna? Det får nog betraktas som en retorisk fråga.

-fors är ett annat efterled som kanske är något. Sintfors, Vikfors, Sandfors, Lekfors. Eller Forsånger.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmmm... för mig som fjollträskbo låter Vikeå och Sinteå påhittade, men med handen på hjärtat så tänkte jag samma sak om Bygdeå och Råneå :gremblush:

Sintfors, Vikfors, Sandfors, Lekfors låter däremot alla som städer för mig.

G

Guest

Guest
Några namnförslag:

Cthuleå
Yog-Sothfors
Nyarlahotepeträsk
Mi-Go-Eå
Rylehträsk

Genesis

Ni dés ni maître
Självklart ska det sluta på -träsk; det är ett så härligt norrlandsdeppigt sätt att kalla stället. Jag föreslår Avträsk.

Möller

Hubert Hortlax
Ond bråd död said:
Kan man inte ta lite finska ord för saker och ting? Typ Metsäjärvi.

Eller försvenska/förfinska lite samiska.
Kort svar: Nej.

Finska namn förekommer i östra Norrbotten; Pajala, Haparanda. Samiska namn förekommer i Norrlands inland och i östra Norrbotten; Gällivare; Soppero, Arjeplog. Alltså inte längs »Norrlandskusten«.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller said:
3. Vad heter detektivbyrån som rollpersonerna jobbar åt?
1. Oh my god. Det låter som att jag vill ge dig pengar nu för det här spelet. Sen vill jag att du skriver TV-serien, och en romanserie.

2. Det första namnet som slår mig är "Väntan". Alla där väntar på något och sådana namn är ju inte helt ovanliga (Ensamheten t.ex.). Det är visserligen inget bra namn, "Väntan" alltså, men det var det första jag kom på.

3. Detektivbyrån som rollpersonerna arbetar på heter "Missing People". Alltså, det är en förlängning av Missing People-organisationen.

4. Jag måste återkomma om det.

/Magnus

Iskaral

Swordsman
Varför vid kusten? Det finns mer ödemark i inlandet. Lycksele (eller en fiktiv variant av-)skulle vara perfekt.

De Bracy: -ånger finns i Lövånger i västerbotten. Det har också funnits en ort som hette Kräkångersnoret, men det bytte namn efter en folkomröstning :gremsmile:

Träsksele
Burånger

Möller

Hubert Hortlax
Magnus Seter said:
2. Det första namnet som slår mig är "Väntan". Alla där väntar på något och sådana namn är ju inte helt ovanliga (Ensamheten t.ex.). Det är visserligen inget bra namn, "Väntan" alltså, men det var det första jag kom på.
Fast, Ensamheten är en jätteliten by och Väntan låter följdaktligen också som en sådan. Kanske kan vara en ort utanför stan.

Magnus Seter said:
3. Detektivbyrån som rollpersonerna arbetar på heter "Missing People". Alltså, det är en förlängning av Missing People-organisationen.
Jag gillar det inte.

Jag tror att jag vill att företaget heter något med detektivbyrå eller byrå. Då kan rollpersonerna snyggt presentera sig med »jag är från byrån«.

Magnus Seter said:
4. Jag måste återkomma om det.
Det får du gärna göra. Själv tänkte jag när tillfälle ges gå igenom min rollspelshylla efter insperation. Bakgrundshändelserna i DoD6 var kul när det begav sig.