Jag har liknande i Generica, bortsett från att ens underläge gör en sårbar för attacker, och skador gör att man får drastiska minus. Med andra ord, är man i så allvarligt underläge att man inte kan skydda sig så är det antagligen bättre att ge upp. Om man dessutom blir skadad så är man ännu mer hjälplös.Jag funderar på en mätare som typ ger ens handlingskapacitet. Ju längre striden pågår ju mer sjunker mätaren (kalla den "Övertag", "Initiativ" (i ordets rätta bemärkelse), eller liknande). Exempel:
10-5 = Alla handlingar tillåtna
4-1 = Ge upp / Fly tillåtna, inga anfallshandlingar
0 = Ger upp.
Fast mer mer fluff/val kring. Pss hamnar man i ett läge där man ser att det bättre alternativet är att Fly om man hamnar i underläge.
Låt det vara filmiskt och säg att man kan skjuta någon i handen, armen, benet och oskadliggöra personen. "Cap 'em". Annars skulle jag inte ha något emot att man kan göra hothandlingar med vapnet (som fungerar som en attack) där personen ger sig om man gör en dödlig skada (som inte räknas). Skulle det inte bli en dödlig skada så gör personen motstånd, vilket gör att man skjuter ändå. Fast jag vet inte. Vad jag minns från Noir så gav alla de där handlingarna minus; hur kraftiga vet jag inte för jag spelade aldrig spelet, men de kändes ordentliga. Personligen tycker jag det är smidigare om spelaren helt enkelt hittar på, då det blir mer flexibelt.Men jag har som sagt svårt att se hur man löser det lika smidigt när det gäller eldstrid?
Det var en av finesserna med tärningspölssystemet som jag presenterade för ett tag sedan: när pölen är slut så kan man inte anfalla. Men det ogillade du ju då, eftersom det kunde bli oavgjort.Finessen med min otroligt genomtänkta tabell är att om man befinner sig i underläge så kan man inte anfalla.
Tja, jag minns gamla DoD- (och Neotech)stunder där vi tyckte Övertala var värdelös, för man kunde lika gärna hota folk med vapen. Köpte man vapenfärdigheten så hade man dessutom tyngd bakom hotet.Annars skulle jag inte ha något emot att man kan göra hothandlingar med vapnet
Hot ser jag ligga utanför striden egentligen. Men jag menar att alla system borde ha med detta - Neo-spelen har det i form av nådastöt, men de är för vaga. Jag är rätt nöjd med Noir-lösningen med att en person kan få flaggan "försvarslös".
Deadlands har en speciell färdighet som heter Overawe där man kan stirra ner, vara en hoftull gestalt eller säga något hotfullt (eller förolämpande). Den färdigheten var rätt dålig och var mest tänkt att användas i västerndueller, men det skedde så sällan dueller så det var inte värt det. Nåväl, man kunde få lite minus och i vissa extrema fall ge upp helt.Hur har andra spel löst det?
Grejen i Generica är att om motparten har ett rejält överläge så har man ingen chans att lyckas med attacken, vilket i praktiken är samma sak. Överläge/underläge (i speltermer Defense) utgör svårighetsvärdet för attackslaget, och en hög Defense är oftast så hög att en lyckad attack är omöjlig.Fast jag ser inte det som "liknande". Eftersom du fortfarande ger spelaren möjligheten att anfalla, trots underläget. Finessen med min otroligt genomtänkta tabell är att om man befinner sig i underläge så kan man inte anfalla.
Och för dramats skull så vill jag ha möjligheten till oavgjort. Inte att det blir det varje gång, men att det är en möjlighet. Om man inte har oavgjort som resultat så är Lone Wolf and Cub-dramatik omöjlig, och eftersom jag gillar den dramatiken så bör oavgjort vara en möjlighet.Ja, och utan effekten oavgjort så tycker jag att det är mycket bättre. För jag vill ändå att någon sida står som segrare i scenen. För dramats skull.