Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.
Chryckan said:
Jag menar inte att det är ok nu bara för att det har varit så förut.
Min poäng är att de flesta myter och sagor har teman som inte skulle anses ok i vårt moderna samhälle. Men eftersom de flest fantasy spel och böcker lånar friskt från den mänskliga kulturens sagor och myter så kommer de teman också följa med.
Åtminstone så länge spelskaparna väljer att ta med även de delarna, i varje fall.
För grejen är väl såhär:
- Reproducerar man den här skiten utan att tänka sig för, så tycker jag att man borde börja tänka mer på vad man egentligen pysslar med.
- Reproducerar man den här skiten
efter att ha tänkt sig för och gör det utan att problematisera, så förtjänar man kritik.
Kulturskapande är inte en magisk process genom vilken tradition förvandlas till nya verk. Som kulturskapare får man så lov att vara ansvarig för vad man låter komma igenom.
Chryckan said:
Sexism, rasism, xenofobi och liknade är en del av vår historia och har varit så för över 5000 år medan vårt moderna upplysta synsätt har knappt ett halvt sekel på nacken.
Det är med andra ord ett rejält bagage vi har med oss och så fort vi använder oss av det bagaget må det vara en saga eller historisk period så kommer teman som sexism och liknade följa med vare sig vi vill det eller inte.
Man kan välja hur man förhåller sig till det. Det går ypperligt att gestalta ett sexistiskt samhälle, till exempel, utan att gestalta samhället på ett sexistiskt sätt. Det går att ha med succubi utan att göra dem till värsta sortens misogyna monster. Det går att ha med gnomer som inte är parodier på judar.
Om man vill.
Chryckan said:
Att bli upprörd enbart för att sådana teman dyker i moderna verk som lånar från vår historia betyder att en skulle vara tvungen att förkasta den största delen av den mänskliga kulturen, modern som gammal.
Nejdå, inte förkasta. Däremot behöver man börja förhålla sig till den på ett kritiskt sätt, och tänka på vad fasen det är man skriver.
Chryckan said:
Vi kan inte undfly vår historia hur förjävlig vi numera än må tycka att den är.
Det är inte att "undfly vår historia" att låta bli att rita karikatyrer av judar, så varför skulle det vara att undfly historien att låta bli att reproducera lika gräsliga nidbilder av kvinnor?
Chryckan said:
Det enda vi kan göra är att välja våra strider och fokusera på att bekämpa de verk som aktivt propagerar dessa teman.
Välj du dina strider, så väljer jag mina. Fast du verkar ha valt striden "klaga på de som klagar på misogyni"; och det förstår jag inte riktigt varför det skulle vara en bättre strid att välja än att välja striden mot misogynin i sig.
Chryckan said:
Om de slinker in på ett bananskal som i vilket historisk rollspel som utspelar sig före 1960, sorgligt men inte värt att lägga energi på.
Om något i ett verk slinker in på ett bananskal hoppas jag att kreatören en dag växer upp och börjar ta lite jäkla ansvar för sitt skapande.
Chryckan said:
Enbart om syftet verkligen är att upprätthålla sexism eller rasism, som Fatal, är det dags att bekämpa eftersom det då är något som bör förhindras och som faktiskt leder till en förändring om man förhindrar.
Jag håller absolut inte med. Det är tvärtom när misogynin framförs
utan baktanke som den behöver synliggöras.
Chryckan said:
PK för PKs skull leder bara till en massa små meningslösa strider som inte förändrar något.
Där har vi det där ordet igen...
Chryckan said:
Eller för att ta mitt favorit skräckexempel. Alla de anti-rasister som ägnade en hel sommar på att klaga på att glass hette saker som Nogger och Lakritspuck för att sen se SD marschera in i riksdagen i nästa val.
Jag utgår från att du är lika hård mot de som kämpar för sin rätt att säga "neger", skapar facebookgrupper mot att en rasistisk docka plockas bort från julafton, etc. Där kan man snacka slöseri med energi.
Jag undrar också hur mycket energi du tror att det krävs för att skriva ett eller annat inlägg om till exempel Nogger? Tror du att det är ett heltidsjobb? Att inte samma personer också, när de ges tillfälle, bemöter SD's "argument"?
Det är den tysta vardagsrasismen som bygger SD, inte skinnbulor som heilar. Och den tysta vardagsrasismen byggs på av det du betraktar som småsaker. Framför allt när det rör sig om omedveten sådan.
De flesta rasister ser inte sig själva som rasister. De flesta sexister ser inte sig själva som sexister.
Chryckan said:
Allt jag säger är om någon lånat en cool idé från en saga eller en myt till ett rollspel och vissa av sagans sexistiska teman råkar slinka med, så är det inte värt att bli upprörd över.
Återigen det här "råkar slinka med". Är den här "någon" myndig? Klarar hen inte av att sålla och filtrera, eller vara aktiv i sin egen skapandeprocess?
Det är rätt kass debatteknik att börja hålla på och gagga om att diskussionen som förs inte borde föras. Appropå att välja sina strider, då. Tänk vad mycket energi du kunde ha använt till att bekämpa SD och rasister istället för att bekämpa de som vill bekämpa sexism och misogyni!