Nekromanti Ny till Solar System

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Effekter och utrustning

Nu har jag inte läst SS, men mitt svar baserat på TSOY och personlig smak/tolkning är att utrustning för det mesta inte behöver ha något regelmekanisk effekt öht--om det inte är utrustning som är tillräckligt signifkant för rollpersonerna för att tas som en hemlighet.

Uppenbarligen låter det dock som att dessa hemligheter funkar signifikant annorlunda i SS? (Utrustnings-reglerna i TSOY ger mest harm (eller skyddar mot dito) i BDTP.) (Vilket förvisso kan vara lite otillfredsställande och en anledning att ändra det.)

Detta då utöver det självklara att fiktionen består av mer än spelmekanik, dvs, man kan inte dyrka upp ett lås utan låsdyrkar (dåligt exempel men det första jag kommer på), utan att de för den skull ger plus eller minus.

Annars reglerna för vilka "icke-hemliga" pryttlar som ger bonusar ser jag på samma nivå av tolkning/fiat som avdragstärningar för försvårande omständigheter. Dvs, det är en frågan om tolkning/fiat, och bör appliceras högst sparsamt.

Det är i och för sig en anledning till att hitta nya vapen i gamla gravkammare om man kör grottkräl, men det gör man kanske inte alltid.

Tja, nån påpekade på SG att någon girighets-secret var formulerad som "max XP: dubbla din rikedom". Vilket blir lättare om man... ser till att förlora huvuddelen av sin rikedom igen däremellan och därmed lättare kan dubbla. Ergo S&S-protagonister som slösar bort rubbet mellan varven.

Så varför inte? :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Re: Effekter och utrustning

thark said:
Tja, nån påpekade på SG att någon girighets-secret var formulerad som "max XP: dubbla din rikedom". Vilket blir lättare om man... ser till att förlora huvuddelen av sin rikedom igen däremellan och därmed lättare kan dubbla. Ergo S&S-protagonister som slösar bort rubbet mellan varven.

Så varför inte? :)
Det gäller förstås Key of Greed och den anekdoten kommer (såvitt jag vet) från tråden där Eero sökte små vinjetter att ha med i Solar System-häftet. Bläddrar man till sidan 53 så finns den där att läsa under rubriken "There is no cheating; or if there is, I dind't do it. Honestly." Jag tycker det är en riktigt fin poäng om hur man kan/bör förhålla sig till sina nycklar. :gremlaugh:

Angående utrustning; ja, det är beskrivet väldigt annorlunda IMO. Det finns fortfarande lite oklarheter i detaljerna men också en klar avsikt att gruppen bör knåpa sitt eget crunch för kampanjen. Även om man får klura lite så är det inte samma mysterium som The Shadow of Yesterday eller In A Wicked Age utgör utan att lusläsa forum.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Effekter och utrustning

Aha, man kan alltså "ladda upp" föremålens effekter igen! Det hade jag helt missat. Då är det ju mycket vettigare. Nu förstår jag hemligheten också. Tack för hjälpen!

Med frågan om vem som bestämmer menade jag mest att det ju måste vara väldigt kraftfullt att ha ett defensivt föremål från start, och därmed att det är lite märkligt att överlåta "startutrustning" till spelledarens val i ett i övrigt så balanserat spel som SS. Men det är klart att jag ser olika sätt att lösa det på.

Mer frågor? Tja, hur har ni som har spelat med SS gjort när det gäller utrustning? Ratings, eller bara effekter?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Effekter och utrustning

thark said:
nån påpekade på SG att någon girighets-secret var formulerad som "max XP: dubbla din rikedom". Vilket blir lättare om man... ser till att förlora huvuddelen av sin rikedom igen däremellan och därmed lättare kan dubbla. Ergo S&S-protagonister som slösar bort rubbet mellan varven.

Så varför inte? :)
För att man inte alltid spelar Sword & Sorcery-style. :gremgrin: (Seriöst. Min poäng var alltså att ett sådant system skulle fungera utmärkt för att just premiera grottkrälandets jakt på ny utrustning, men sämre i andra spelstilar.)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
[Terone/SS] Rollpersoner

I veckan gjorde vi rollpersoner. Eftersom vi inte definierade något crunch alls innan vi började är de kanske lite inkonsekventa på sina ställen. Vi hade bara SS, TSoY och Terones färdighetslista att utgå ifrån. Bättre hade ju varit om jag hade skapat lite Terone-specifika hemligheter (framför allt), men man kan inte orka allt. :gremsmile:

Kampanjen utspelar sig i ett gammalt dårhuskomplex, stort som en mindre stad, omgivet av en hög mur sporadiskt bemannad av vakter. Under århundradenas lopp har gränsen mellan vakter och dårar på insidan suddats ut. Det finns en religion som hävdar att landet innanför murarna är allt som existerar, och att bara bländverk och onda gudars helveten ligger där utanför. Parken har övergått i en vildvuxen djungel där degenererade stammar härjar om nätterna. I salarna närmast den stora porten finns fortfarande skuggan av ett samhälle, och där lever de flesta dårarna. Och så vidare.

Vi har bestämt att kampanjen slutar om de tar sig utanför murarna. Det är inte intressant vad som händer sen, annat än kanske som en epilog.

Walium spelar Anamaxander Gax, en korrupt iatriker (=tillhörande en läkar-orden) som varit försöksperson i experiment med uråldrig teknologi och fått sitt medvetande överfört till en kropp av metall, driven av urverk och en liten ångmaskin. (Han kan dra upp sig själv när han har tillgång till ångkraften. :gremsmile: ) Han är på jakt efter en urmakarmästare som ska bo någonstans långt inne i dårhusområdet.

Pooler:
Vitalitet 6, Instinkt 1, Förnuft 5

Färdigheter:
Mekanik (F) 1
Närstrid (V) 1
Läkekonst (F) 2
Filosofi (F) 1
Viljestyrka (F) 1
Uthållighet (V) 2
Spel (F) 1
Reflexer (I) 0
Matematik (F) 0
Läderbearbetning (F) 0

Hemligheter:
Urverksdomorid (en bonustärning när det spelar roll, främst kanske för Rörlighet och Uthållighet)
Iatrikerträning (specialisering på Läkekonst, men fungerar nog bättre som träning, alltså att man kan spendera obegränsat med pölpoäng.)
Båda hemligheterna kan ses som förkunskaper för att kunna ta mer avancerade hemligheter senare.

Nycklar:
Vill bli människa igen (dramatisk)
Självisk (personlighetsdrag)


Gurgeh spelar prins Osiru, en ädling som har blivit avsatt och kastad över muren. De vågade inte döda honom men spärra in honom på dårhuset är en annan sak. Nu vill han samla ihop en skara anhängare och ta sig ut. Kanske. Det är också möjligt att han bara är tokig och har hittat på allt det här. (Osiru, inte Gurgeh.)

Pölar:
Vigör 3
Instinkt 3
Förnuft 5

Färdigheter:
Ledarskap (F) 2
Fäktning (V) 1
Övertala (I) 2
Rida (V) 1
Skjutvapen (V) 1

Nycklar:
Vinna anhängare (1 xp: försöker vinna anhängare, 2 xp: rekryterar anhängare, buyoff: förkasta sina anhängare)
Överklasstil (1 xp: bevara sin coolhet, 2 xp: uppträda stilfullt trots problem, 5 xp: sprida civilisationen, buyoff: bete sig barbariskt)
(Vi hade lite svårt att välja hur nycklarna skulle funka, alltså som personlighetsdrag eller dramatiska nycklar, men Gurgeh tyckte det funkade bäst så här och det kan jag väl köpa.)

Hemlighet:
Retorikträning från universitetet i Sakander (något slags specialisering eller träning i Ledarskap, som vi ska slå fast senare)

Ackerfors spelar Eleia, en före detta vakt (från utanför murarna) som av någon anledning som jag nu har glömt (jag fyller i det senare) har blivit inspärrad i stället. Hon har en tvillingsyster som hon tidigare har spärrat in, och som nu kommer att ställa till med alla sorters problem för henne.

Pölar:
Vitalitet 3
Instinkt 4
Förnuft 5

Färdigheter:
Uthållighet (V) 0
Närstrid (V) 1
Reflexer (I) 1
Smidighet (I) 1
Spel (I) 0 (observera att denna använder en anna pöl än Anaxamanders; vi får prata igenom det sen)
Viljestyrka (F) 2
Lokalkännedom (F) 2
Övertalning (F) 1
Örtkunskap (F) 0

Hemligheter:
Kontakter inom vakten (kan få hjälp av vakterna trots att hon är på fel sida muren; kanske genom att betala 2 Förnuft?)
Hjälpare (Bonustärning när hon samarbetar med andra. Eller kanske att hon ger mer plus när hon använder en färdighet för att hjälpa någon annan?)

Nycklar:
Frihetssökande (1 xp: Strävar efter frihet, 3 xp: Gör något förhastat för frihetens skull, buyoff: fängslas)
Före detta vakt (1 xp: Blir igenkänd som vakt, 2 xp: Blir igenkänd och ogillad för det, 5 xp: Behandlas som en vakt fortfarande, buyoff: klassas som sjuk)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: [Terone/SS] Rollpersoner

Skoj att se! Några tankar...

Heter han -max- eller -xam-? :gremsmile:

Hallå! Du beskriver ju hur urverket måste dras upp juh! Varför inte ge honom hemligheten Urverksdriven (kan inte återhämta Vigör på vanligt sätt utan måste ha hjälp av någon som öppnar hans rygg och drar upp honom med ett lyckat slag för mekanik, alternativt att han själv drar upp sig med hjälp av ett ångkraftuttag)? Ungefär som goblins i Tsoy med andra ord. Askoolt, tycker jag spontant.

Iatrikerträningens hemlighet gör sig nog bra som du säger, att man kan spendera mycket pool på Läkekonst.

Beskriv vad domoridens nycklar ska handla om och premiera, så droppar det säkert in lite tips på formuleringar...

Osiru har glömt sina defensiva färdigheter. Kan bli trist för honom! :gremgrin:

Jag tycker nog, helt personligen, att Anhängarnas och Överklasstilens nycklar inte utnyttjar möjligheterna riktigt eftersom ettan och tvåan ligger så nära varandra. De kan göras lite rikare genom att man breddar dem lite.

Som den ser ut nu skulle jag nästan hellre göra om Överklasstilen till 1xp - Uppträder stilfullt; 3xp - uppträder stilfullt eller överlägset trots att det orsakar problem. Vad säger Gurgeh om det?

Om jag tolkar Anhängarnas nyckel som att han vill skaffa anhängare som medel till hans egna mål så varför inte sätta femman till: 5xp - En anhängare dör för att främja Osirus syften. :gremgrin: I så fall skulle förresten en snygg buyoff vara: BO - utsätta sig för fara utan ha anhängarna till hjälp.

Både Kontakter och Hjälpare tycker jag ser bra och kul ut. Låt hjälparen få en bonustärning på slag som supportar någon annan (men såklart inte supportslag för hennes egna huvudslag) och slippa ge minustärning ifall supportslaget misslyckas (vilket det ju kan göra ibland men inte alltid måste).

Jag föreslår en variant på buyoff för Frihetens nyckel: BO - låter bli en möjlig väg till frihet. Kanske också att trean ska innebära skada eller nåt mer konkret.

Jag tycker att buyoffer som är aktiva handlingar från rollpersonens sida är bättre än yttre händelser, så jag föreslår för Före detta vaktens nyckel: BO - erkänna sig sjuk.

Glöm inte heller att buyoff-handlingar gärna får vara sådana som kan komma i spel då och då, inte bara när nyckeln ska köpas bort. Det kan vara spännande moment när personen står på gränsen mellan att förändras eller gå mot sin natur men inte nödvändigtvis förändrar sig så permanent som när en nyckel köps bort. Det är skoj.

Well, här har du lite tänk att förhålla dig till! :gremlaugh:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: [Terone/SS] Rollpersoner

Walium har beskrivit nyckeln Vill bli människa som 1 xp för att uppföra sig mänskligt, och de högre nivåerna bara att hamna i mer eller mindre problem på grund av den önskan. Det är något vi borde bena ut mer. Jag återkommer med förslag senare.

Varför skulle Urverksdriven vara en hemlighet som du beskriver det? Det känns mest som en nackdel?

Jag gillar dina idéer kring Osirus nycklar. Det är inte helt enkelt att komma på tillräckligt bra nycklar i början, känner jag. Det är väl något som kommer med tiden. Tack för hjälpen!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: [Terone/SS] Rollpersoner

Walium har beskrivit nyckeln Vill bli människa som 1 xp för att uppföra sig mänskligt, och de högre nivåerna bara att hamna i mer eller mindre problem på grund av den önskan. Det är något vi borde bena ut mer. Jag återkommer med förslag senare.
Då tycker jag spontant det låter som helt enkelt en 1/3-nyckel, med 1xp - uppför eller uttrycker sig mänskligt, 3xp - får problem för att han är en domorid. Jag har svårt att se någon bra femma nämligen, nånting som fördjupar temat och sätter det på sin spets. Såvida inte det finns någon möjlighet för honom att faktiskt byta ut delar av sin mekaniska kropp mot något mer organiskt, för då skulle ju femman handla om det, men det förmodar jag att han inte kan. Man vill ju nämligen att det ska finnas nåt slags rörelse framåt i femman, att nånting händer som inte kan göras ogjort, bra eller dåligt.

Varför skulle Urverksdriven vara en hemlighet som du beskriver det? Det känns mest som en nackdel?
Ehh, hehe. För att det är koolt. :gremsmile: Det är koolt med saker som förändrar grundmekaniken en smula här och där, för den är så enkel så den sortens crunch livar upp, och det är koolt med domorider om de på något sätt fungerar fundamentalt annorlunda än organiska varelser. Men det är ju bara som jag tycker! :gremgrin:

Jag gillar dina idéer kring Osirus nycklar. Det är inte helt enkelt att komma på tillräckligt bra nycklar i början, känner jag. Det är väl något som kommer med tiden. Tack för hjälpen!
Bra, varsågod! Det är väl vad communities är tillför! :gremlaugh:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: [Terone/SS] Rollpersoner

Jo, tanken var att waliums rollperson skulle söka efter möjligheter att få tillbaka sin mänsklighet, om det nu finns några sådana (det lämnas öppet). Så det bör vara möjligt att formulera det som en 1/2/5-nyckel också.

Jag skulle kunna tänka mig att bygga in uppdragningsgrejen i något större, så att det ger en fördel också. Jag får se hur det blir.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: [Terone/SS] Rollpersoner

"Hallå! Du beskriver ju hur urverket måste dras upp juh! Varför inte ge honom hemligheten Urverksdriven (kan inte återhämta Vigör på vanligt sätt utan måste ha hjälp av någon som öppnar hans rygg och drar upp honom med ett lyckat slag för mekanik, alternativt att han själv drar upp sig med hjälp av ett ångkraftuttag)? Ungefär som goblins i Tsoy med andra ord. Askoolt, tycker jag spontant.

Du, det där tänkte jag också på när jag läste det. Eller, ja... ungefär så här: "Fan vilka coola Refreshment scenes man kan göra av det här!"

"Om jag tolkar Anhängarnas nyckel som att han vill skaffa anhängare som medel till hans egna mål så varför inte sätta femman till: 5xp - En anhängare dör för att främja Osirus syften. :gremgrin: I så fall skulle förresten en snygg buyoff vara: BO - utsätta sig för fara utan ha anhängarna till hjälp."

Den här var också väldigt coolt!

Tänk vad mycket jag kunde bidra med. :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: [Terone/SS] Rollpersoner

"Bättre hade ju varit om jag hade skapat lite Terone-specifika hemligheter (framför allt), men man kan inte orka allt. :gremsmile:"

Om du skulle orka att i alla fall skriva en lista med namn på tänkta hemligheter och nycklar, så skulle jag gärna ställa upp på att utarbeta dem lite mer sedan. Vi borde göra ett projekt av det här (vi borde till och med göra det på Solar Matter), sådetså. Om inte annat så skulle det säkert lura mig till att spela Terone i framtiden!

... och det var ungefär allt jag kunde bidra med nu. :gremcrazy:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: [Terone/SS] Rollpersoner

Som den ser ut nu skulle jag nästan hellre göra om Överklasstilen till 1xp - Uppträder stilfullt; 3xp - uppträder stilfullt eller överlägset trots att det orsakar problem. Vad säger Gurgeh om det?

Om jag tolkar Anhängarnas nyckel som att han vill skaffa anhängare som medel till hans egna mål så varför inte sätta femman till: 5xp - En anhängare dör för att främja Osirus syften. I så fall skulle förresten en snygg buyoff vara: BO - utsätta sig för fara utan ha anhängarna till hjälp.
Det låter rätt så vettigt. Jag ska fundera vidare på saken. Den konstruktion jag valde kändes intuitivt rätt när jag utgick från exemplen i regelboken, men ditt förslag kan mycket väl vara bättre. Jag har till tisdag på mig att bestämma mig.

/tobias
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: [Terone/SS] Rollpersoner

Dimfrost said:
Jo, tanken var att waliums rollperson skulle söka efter möjligheter att få tillbaka sin mänsklighet, om det nu finns några sådana (det lämnas öppet). Så det bör vara möjligt att formulera det som en 1/2/5-nyckel också.

Jag skulle kunna tänka mig att bygga in uppdragningsgrejen i något större, så att det ger en fördel också. Jag får se hur det blir.
Hur bra eller dålig uppdragningsgrejen är beror i och för sig på hur lätt det är att komma åt, juh. Förresten, eftersom en av de fetaste grejerna man vill komma åt i Solar System är att de olika rollpersonernas crunch kuggar i varandra så vore det väl svårt fett om nån av de andra rollpersonerna har en mojäng som ganska enkelt kan fixa uppdragningen. Det innebär att Anax(...) har en jättefördel av sin mekaniska natur, eftersom Vigör kan återhämtas så fort det behövs, så länge han står på god fot med den andra rollpersonen. Kan man ovanpå det göra så att någon nyckel hos den andra relaterar till deras relation så är det bara att luta sig tillbaka och njuta av hur crunch och fiktion växelverkar för att åstadkomma en göttig dynamik i de personliga relationerna.

Till exempel så skulle det kunna vara ädlingen som har mojängen, som kanske bara han kan använda. Då skulle han vara lockad av sina nycklar att utnyttja Anax som en underhuggare, vilket kanske (förmodligen?) inte stämmer med hur domoriden själv ser på deras relationer. Men han måste hålla sig väl med mojänghållaren. Presto, intressant situation mellan rollpersonerna! :gremlaugh:

Som du säger så fungerar det ypperligt med en fempoängare med kriteriet "5xp: kommer en metod på spåret för att återta sin mänsklighet" eller liknande. Då skulle jag för övrigt döpa den till "Den ofrivillige domoridens nyckel" eller nåt sånt. Benämningar är skoj att göra bra, så att de tillför nåt i feeling eller specificitet (finns det ordet?)...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
[Solar Terone] Mer nyckeltänk (Långt!)

Simon said:
Dimfrost said:
Jo, tanken var att waliums rollperson skulle söka efter möjligheter att få tillbaka sin mänsklighet, om det nu finns några sådana (det lämnas öppet). Så det bör vara möjligt att formulera det som en 1/2/5-nyckel också.

Jag skulle kunna tänka mig att bygga in uppdragningsgrejen i något större, så att det ger en fördel också. Jag får se hur det blir.
Hur bra eller dålig uppdragningsgrejen är beror i och för sig på hur lätt det är att komma åt, juh. Förresten, eftersom en av de fetaste grejerna man vill komma åt i Solar System är att de olika rollpersonernas crunch kuggar i varandra så vore det väl svårt fett om nån av de andra rollpersonerna har en mojäng som ganska enkelt kan fixa uppdragningen. Det innebär att Anax(...) har en jättefördel av sin mekaniska natur, eftersom Vigör kan återhämtas så fort det behövs, så länge han står på god fot med den andra rollpersonen. Kan man ovanpå det göra så att någon nyckel hos den andra relaterar till deras relation så är det bara att luta sig tillbaka och njuta av hur crunch och fiktion växelverkar för att åstadkomma en göttig dynamik i de personliga relationerna.

Till exempel så skulle det kunna vara ädlingen som har mojängen, som kanske bara han kan använda. Då skulle han vara lockad av sina nycklar att utnyttja Anax som en underhuggare, vilket kanske (förmodligen?) inte stämmer med hur domoriden själv ser på deras relationer. Men han måste hålla sig väl med mojänghållaren. Presto, intressant situation mellan rollpersonerna! :gremlaugh:

Som du säger så fungerar det ypperligt med en fempoängare med kriteriet "5xp: kommer en metod på spåret för att återta sin mänsklighet" eller liknande. Då skulle jag för övrigt döpa den till "Den ofrivillige domoridens nyckel" eller nåt sånt. Benämningar är skoj att göra bra, så att de tillför nåt i feeling eller specificitet (finns det ordet?)...
Fler tankar kring nycklarna!!!

Eftersom det nu slog mig att man eventuellt vill vrida in så mycket möjligheter man kan för rollpersonerna att trigga varandras nycklar så har jag ett par nya förslag:

Lakejernas nyckel
1xp: ber eller beordrar någon att göra något åt Osiru.
2xp: någon annan tar en risk så att Osiru slipper.
5xp: någon offrar livet så att Osirus mål främjas.
BO: utsätta sig för fara utan att ta hjälp av någon annan.

Det här kanske inte är som Gurgeh vill ha det, och den här varianten nämner inte att "skaffa anhängare" direkt, men finessen är att det främjar den agendan ändå, eftersom trogna anhängare är mycket mer benägna att ta uppmaningar och risker. På så sätt så spelar den här varianten av nyckel idén med att rollpersonens agenda är att samla på sig anhängare. Vad sägs om det?

Oh! Oh! Världens bästa idé, om man använder förslaget med uppdragningsmojöngen! Anax har ju Den själviskes nyckel. Den skulle kunna se ut såhär:

Den själviskes nyckel
1xp: pratar förbi någon annans behov som om de inte finns alternativt nämner sina egna behov som om det är självklart att alla närvarande ska tycka att de är de viktigaste.
3xp: låter bli att hjälpa någon annan trots att det skulle vara bäst på lång sikt.

Det här skulle ge en sjukt spännande dynamik, när Osiru vill ha assistans av samtliga omkring honom, Anax vill låta bli att wasta sin tid och energi på att hjälpa andra, men Osiru har en tämligen potent morot att dingla framför näsan på honom. Anax får alltså i det läget payoff både på att hjälpa Osiru, i form av gentjänsten uppdragning, och payoff på att låta bli, i form av xp. Samtidigt får Osiru payoff antingen han faktiskt får hjälp eller han bara ber om det. Fint va?

Eleia har jag inte sagt så mycket om, men nu gör jag det!

Vad säger Ackerfors om att vinkla Frihetens nyckel en liten aning mot att tycka illa om auktoriteter, åtminstone omotiverae sådana? I så fall skulle den kunna kugga i Osirus Överklasstilens nyckel på ett sätt som jag tror kan bli fint.

Sen undrar jag om ni inte saknar en nyckel för den fientliga systern? Den kan vara av olika varianter beroende på vad man vill, så klart, men eftersom hon får ett ordentligt omnämnande i konceptbeskrivningen, hälften av texten behandlar ju henne, så känns det naturligt att hon skulle vara ganska central, åtminstone när man startar kampanjen, sen vet man ju inte, naturligtvis.

Om Anax tror att systern sitter på kunskaper som kan hjälpa honom i strävan att bli mänsklig igen så kommer hans och Eleias nycklar också att kugga i varandra på ett möjligen lika trevligt sätt. Hur beror på hur man skulle vinkla systerns nyckel. Antingen vill Eleia göra systern illa och vill hjälpa Anax hitta henne, fast med mer olycksbådande avsikter, eller så är det tvärtom, att Eleia vet var systern finns men fruktar henne, varvid Anax har anledning att försöka övertala henne att hjälpa honom, i strid med sin egen säkerhet.

Förresten, nu har jag ett nytt förslag för Osiru:

Överlägsenhetens nyckel
1xp: uppträder stilfullt.
3xp: reta upp någon genom att bete sig ståndsmässigt överlägset.
BO: tala till bönder på bönders vis

Det här är lite mer konkret, tycker jag. Att premiera konkreta reaktioner är lite bättre än "få problem", tycker i alla fall jag, och ifall spelledaren skulle vilja vara snål och introducera slpar som är zenlikt omöjliga att reta upp så ger det i alla fall karaktärspayoff när spelaren kan driva sitt överlägsna beteende längre och längre! För att inte tala om samma möjlighet mellan rollpersonerna! Sjukt kul, måste jag säga! :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: [Terone/SS] Rollpersoner

Bearnie said:
Om du skulle orka att i alla fall skriva en lista med namn på tänkta hemligheter och nycklar, så skulle jag gärna ställa upp på att utarbeta dem lite mer sedan. Vi borde göra ett projekt av det här (vi borde till och med göra det på Solar Matter), sådetså. Om inte annat så skulle det säkert lura mig till att spela Terone i framtiden!
Det ska jag absolut se till att göra någon dag!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: [Solar Terone] Mer nyckeltänk (Långt!)

Jättebra tankar om hur man kan knyta ihop rollpersonernas nycklar! Jag ska se vad vi kommer fram till i morgon med detta som utgångspunkt.

Vad gäller Eleias syster tog hon upp mycket av beskrivningen endast i min text, och inte på rollformuläret (alla sådana är fortfarande väldigt kortfattade). Dessutom har vi (jag) lite andra planer för henne än vad du föreslog, men det var ändå vettigt. Vi får se vad som händer. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: [Solar Terone] Mer nyckeltänk (Långt!)

"Nå? Vad har hänt nu då?"

Vem har tid för rollspel när man kan spela "Race for the Galaxy" istället? Men nästa vecka, då jävlar. :gremwink:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: [Solar Terone] Mer nyckeltänk (Långt!)

Simon said:
Nå? Vad har hänt nu då? :gremsmile:
Kanske inte riktigt vad du undrade över men jag sitter och läser min nyanlända solar system.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: [Solar Terone] Mer nyckeltänk (Långt!)

Precis som walium sa så spelade vi mest Race for the Galaxy i går, men vi avslutade i alla fall rollpersonsskapandet. Vi lät bli hela biten med uppdragningen av Anamaxander. Det var ett bra sätt att knyta ihop rollpersonerna, men det passade inte så bra in på hur spelarna hade tänkt sig dem.

Självupptagenhetens, Anhängarnas och Överklasstilens nycklar fungerade som vi (du) har kommit fram till här i tråden, på ett ungefär. Frihetens nyckel (som borde ha ett annat namn; Självständighetens nyckel kanske?) definierar vi som {1: vara upprorisk mot auktoriteter, 3: göra något förhastat för att bevara sin självständighet, BO: sluta ett avtal}.

Hemligheten Kontakter inom vakten hanteras genom att man spenderar 2 Förnuft för att skapa en kontakt. Retorikträning gör att man kan spendera hur mycket pölpoäng man vill för Ledarskap (F) och Övertyga (I).

Jag tror det är all crunch. Och så fick Osiru Reflexer 1, Uthållighet 0 och Viljestyrka 2, om någon undrar. :gremgrin:

(Ja, jag ska skriva en bunt Teronecrunch i Solar Matter-wikin. Någon gång, men inte precis nu. :gremsmile: )
 
Top