Re: Effekter och utrustning
Nu har jag inte läst SS, men mitt svar baserat på TSOY och personlig smak/tolkning är att utrustning för det mesta inte behöver ha något regelmekanisk effekt öht--om det inte är utrustning som är tillräckligt signifkant för rollpersonerna för att tas som en hemlighet.
Uppenbarligen låter det dock som att dessa hemligheter funkar signifikant annorlunda i SS? (Utrustnings-reglerna i TSOY ger mest harm (eller skyddar mot dito) i BDTP.) (Vilket förvisso kan vara lite otillfredsställande och en anledning att ändra det.)
Detta då utöver det självklara att fiktionen består av mer än spelmekanik, dvs, man kan inte dyrka upp ett lås utan låsdyrkar (dåligt exempel men det första jag kommer på), utan att de för den skull ger plus eller minus.
Annars reglerna för vilka "icke-hemliga" pryttlar som ger bonusar ser jag på samma nivå av tolkning/fiat som avdragstärningar för försvårande omständigheter. Dvs, det är en frågan om tolkning/fiat, och bör appliceras högst sparsamt.
Det är i och för sig en anledning till att hitta nya vapen i gamla gravkammare om man kör grottkräl, men det gör man kanske inte alltid.
Tja, nån påpekade på SG att någon girighets-secret var formulerad som "max XP: dubbla din rikedom". Vilket blir lättare om man... ser till att förlora huvuddelen av sin rikedom igen däremellan och därmed lättare kan dubbla. Ergo S&S-protagonister som slösar bort rubbet mellan varven.
Så varför inte?
Nu har jag inte läst SS, men mitt svar baserat på TSOY och personlig smak/tolkning är att utrustning för det mesta inte behöver ha något regelmekanisk effekt öht--om det inte är utrustning som är tillräckligt signifkant för rollpersonerna för att tas som en hemlighet.
Uppenbarligen låter det dock som att dessa hemligheter funkar signifikant annorlunda i SS? (Utrustnings-reglerna i TSOY ger mest harm (eller skyddar mot dito) i BDTP.) (Vilket förvisso kan vara lite otillfredsställande och en anledning att ändra det.)
Detta då utöver det självklara att fiktionen består av mer än spelmekanik, dvs, man kan inte dyrka upp ett lås utan låsdyrkar (dåligt exempel men det första jag kommer på), utan att de för den skull ger plus eller minus.
Annars reglerna för vilka "icke-hemliga" pryttlar som ger bonusar ser jag på samma nivå av tolkning/fiat som avdragstärningar för försvårande omständigheter. Dvs, det är en frågan om tolkning/fiat, och bör appliceras högst sparsamt.
Det är i och för sig en anledning till att hitta nya vapen i gamla gravkammare om man kör grottkräl, men det gör man kanske inte alltid.
Tja, nån påpekade på SG att någon girighets-secret var formulerad som "max XP: dubbla din rikedom". Vilket blir lättare om man... ser till att förlora huvuddelen av sin rikedom igen däremellan och därmed lättare kan dubbla. Ergo S&S-protagonister som slösar bort rubbet mellan varven.
Så varför inte?