Her er jeg dessverre helt enig med deg, Krille..
Den beste versjonen av DoD var expert, alt det som har kommet senere er for det meste tull(=fånigt?). DoD ble etter Expert inifisert av Warhammer-viruset: At alle tilleggsregler skal være ting som enda tøffere, flottere og bedre ann alt som er tidligere.
Person 1: Jeg har laget min kriger med grunnreglene. Han er tøff.
Person 2: Jeg har laget min kriger med krigarens handbok. Han er bedre enn din kriger!
Person 3: Hah! Det er ingenting! Jeg har heltenes håndbok, og min kriger MYE tøffere enn deres to tilsammen!!
Person 4: Jeg har drakmagi, og spiser alle dere til frokost!
Person 5: Bah! Jeg har Chronopia-reglene!
(etc..)
Problemet DoD expert-reglene har er at systemet ikke er skalerbart nok.. Det er greit nok for vanlige krigere som skal slåss mot orcher, svartalver og kanskje et troll av og til..
Problemet oppstår når man skal slåss mot større monstre. Hva med en kjempestor DRAGE? Hvor mye tåler en drage? Like mye som tre krigere tilsammen? Det er ikke mye.. Spillreglene greier ikke skalere opp når man skal håndtere STORE monstre.
Problemet kommer også når ferdighetsnivåene begynner å bli høye... Det er altfor lett å avansere altfor høyt, og grunnegenskapene har nesten ingenting å si for ferdighetene, noe som er helt feil.
I DoD fungerer reglene helt greit, så lenge man holder alt på et 'lavt' nivå...
Hva er løsningen?
1) Lag en DoD-variant! Forslag:
*STY er på en skala fra 3-18 for normale verdier, slik som INT er, men STY er nå i forhold til STO.. Så en drage kanskje har tresifret STO, men 'bare' 30 i STY, mens en kjempe(=jätte?) har høy STO, men bare 13-14 i STY...
*FYS er også på en skala fra 3-18. Antall HP er IKKE (STO+FYS)/2, men er på en formel som er lineært med STO, og ganget med en faktor som er avhengig av FYS, f.eks.(bare et forslag tatt ut av løse lufta
STO * sqrt(FYS/10)... (sqrt = kvadratrot = square root).
*STO er høyere for store monstre. MYE større.
*Kostnaden for hvor mange ERF man må bruke for å høyne er ferdighet er avhengig av ikke bare hvor høy ferdigheten er, men også av andre ting, bl.a. hvor mye høyere ferdigheten er enn grunnegenskapen ferdigheten er basert på.
*Har du høy SMI og ikke bærer tungt, skal det være vanskelig å treffe deg.
*Kampsystemet må endres. Her liker jeg C&S(Chivalry&Sourcery).
2) Bruk et annet spillsystem, og konverter DoD-kampanjen til dette.
Problem til 1):
Dette krever mye spilltesting, og er vanskelig å få riktig..
Oh well.. På tide å jobbe!
Zawash.