Nekromanti Nya Drakar och Demoner

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Marknadsfördes Drakar & Demoner egentligen på 80- eller 90-talet? Tidningar, TV-reklam?

Och undrar ifall folk skulle vara villiga att donera för att marknadsföra ett spel idag? Jag skulle vara villig att donera, beroende på vad det är för spel förstås.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
207
Jag skulle inte vilja se något nytt, jag skulle vilja se en tryckt version av Dodonline reglerna eftersom jag anser att de är bland dom bästa regler jag stött på och dessutom så gillar jag trudvang som spelvärld.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
TV-reklam fanns inte.

Men jag vet att jag kom i kontakt med det för att det skrevs om det i tidningar. Dock mest utifrån ett negativt perspektiv - det var en tid när det fanns väldigt stor skepticism mot leksaker som antogs främja våldsamma lekar.

(Det var mycket större än dagens kritik mot våld i dataspel, som mest handlar om enstaka personers utbrott mot enstaka spel. Då handlade det om en nästan ständigt pågående debatt med organisationer som Hem och skola och liknande som drev på, och som pågick mer eller mindre kontinuerligt, och riktades mot olika saker.)

I något sådant sammanhang uppmärksammades att nu kom minsann de våldsamma rollspelen till Sverige. (Även om artikeln inte i sig var överdrivet kritisk, så var det ändå en grundton som var given...)

Givetvis blev effekten den rakt motsatta. Jag ville genast köpa och inledde en övertalningskampanj mot föräldrarna... :gremsmile:

Det ihop med att spelen distribuerades till de flesta leksaksaffärer gjorde att exponeringen blev betydligt större än idag.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,084
Location
Port Kad, The Rim
Spelknepe said:
Marknadsfördes Drakar & Demoner egentligen på 80- eller 90-talet? Tidningar, TV-reklam?
På 1980-talet, ja. Till exempel i passande tidningar. I Stockholm reklam i tunnelbanan. Mycket marknadsföring sköttes av distributören AB Jan Edman eller av Tradition-butikerna. (TV-reklam i nutida mening fanns inte på den tiden. Den kom först på 1990-talet.)

1990-talet kan jag inte uttala mig om.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Pengar är det stora problemet, hur få lönsamhet, i alla fall få tillbaka pengarna + lite till för att ha råd med ytterligare produkter.

För glassiga fyrfärgsprodukter funkar inte på nuvarande marknaden. Glöm såna drömmar. Och jag gissar är alldeles för dyra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
Gurgeh said:
Det spel jag beskriver nu skulle antagligen inte tilltala dagens kids, utan bara nostalgiska töntar som läst mycket regelteori. Gissa vilken av kategorierna jag tillhör?

Nya Drakar och demoner

1) Det skulle inte vara en sida tjockare än DoD från 1994.

2) Det skulle komma i en låda med ett regelhäfte, tärningar, ett par äventyrshäften och en sida med små bilder på äventyrare och monster som man kan sätta i medföljande plastfötter och använda som spelpjäser.

3) Regelsystemet skulle vara enkelt, gärna något i stil med Lone Wolf Multiplayer Game Book. Man väljer en ras och ett yrke och ett antal specialförmågor som bestäms av rasen och yrket.

4) Man ska spela äventyrare. Absolut ingeting någonstans i reglerna ska antyda att man kan spela personer som syssler med något annat än att resa runt i världen och anta farliga uppdrag.

5) Det finns ingen beskriven värld, bara en generell beskrivning av saker som förekommer i världen: pirater, imperier, monster, häxor, krigsherrar, ruiner och så vidare.

6) Varje äventyr inleds med en beskrivning av hur rollpersonerna hamnade där de är nu. "Ni var livvakter på en handelsskepp som slukades av en jättebläckfisk. Mirakulöst överlevde ni fastklamrade vid stormasten som var för svår att svälja, och nu har ni spolats upp på en sandstrand som efter tio meter övergår i tjock djungel. I fjärran kan ni se ett torn som reser sig över träden. Vad gör ni?"

7) Det ska egentligen finnas regler för ganska lite saker. Äventyren ska vara uppbyggda lite som soloäventyr, där det avgörande är besluten, inte färdigheter och regler. Om rollpersonerna tar en fackla från väggen i gravkammaren händer det här, om de ger tillbaka nätet till fiskarens hustru händer det här, om de placerar rubinen i statyns ögonhåla händer det här.

8 ) Det ska naturligtvis finnas regler för strid, men så lite sådana som möjligt. Alla existerande stridssystem till Drakar och demoner har varit mördande tråkiga att använda. Jag har fyra saker jag skulle vilja se i stridssystemet: spelarnas val ska spela roll, ett tärningsslag per aktör och runda, spelplan som visar området används och positionen spelar roll, spelledaren slår inte för monstrens handlingar utan dessa utförs automatiskt (eventuellt får spelarna slå när deras rollpersoner skyddar sig mot attackerna).

9) Naturligtvis börjar man som skickliga äventyrare och blir långsamt bättre, snarare än att börja som dålig och snabbt utvecklas till för bra.

10) Man ska möta drakar och demoner och slåss med dem.

/tobias
Vill ha.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,155
Location
Off grid
Enda anledningen för mig att skaffa licensen vore ju för att göra att marknadsledande, kommersiellt spel.

Jag tror att man skulle behöva slå på stora trumman.
Det skulle vara en större satsning för att få in ungdomar i hobbyn igen. Detta ställer vissa krav.

1) Jag skulle ha en partner, antingen ett större utländskt spelföretag eller en leksakstillverkare.
2) Satsningen skulle vara större (plastfigurer, onlinetjänst, serier, böcker, sällskapsspel etc).
3) Man skulle ha fler produkter klara i samband med släpp. Minst 10-20 normala äventyr/rollspelsböcker.
4) Reklam och försäljning som normal leksak - leksaksaffärer/bokhandlar.

Spelmässigt skulle det se ut så här:
1) En box med två hårdinbundna böcker, introäventyr, tärningar, rollsformulär, introäventyr, figurer.
2) Tradspel, tradspel, tradspel, klassisk fantasy.
3) Regelmässigt mellan EDD och Eon i komplexitet.
4) Språkmässigt som Dod2. Enkelt & koncist.
5) Grafiskt mellan Dod2 och Dod6/7. (Alltså mindre exklusivt än Riotminds men med "känsla".
6) Första boken skulle vara en klassisk (tung och komplett) regelbok
7) Andra boken skulle vara klassiska spelledartips, promotion för fler produkter (allt listat ovan), intro till andra spelstilar, sektion för "Oroliga föräldrar", whaterver för att etablera spelet som "inkörspunkten för allt rollspelande".
8 ) Uppföljande produkter skulle inte rikta in sig på regler utan miljöer och äventyr samt alla kringprodukterna. Kanske möjligtvis en "Indy DoD"

Samtidigt hade jag släppt en lightversion för yngre barn och nybörjare. (Motsvarande HARP). kompatibel med alla andra produkter.

I min värld skulle en ambition lägre än så inte motivera att man köpte den (förmodlien) dyra drakar-licensen, och jag kan inte se att man skulle kunna räkna hem det.

//EvilSpook
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Mycket bra.

Hänger på två saker:
- Plastfötter och standups för figurer som klipps/poppas ur ark, men som är helt frivilliga att använda. Alldeles utmärkt! Det ger spelet en extra dimension, för den som vill fokusera på det brädspeliga. Utmaningen: att inte låta detta ta över spelet.
- Enkelt regelsystem. Det måste vara enkelt och ha intressanta val. Utmaningen: Att samtidigt få det flexibelt och utbyggbart (för den som gillar mer knåp).

Viktigast är naturligtvis att det är kul att spela. Men man ska inte helt glömma bort knep-och-knåp-faktorn, "fun on one's own".

Och så måste det finnas en bra sajt med gratismaterial, community och verktyg för spel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,084
Location
Port Kad, The Rim
Hans E Magnusson said:
Men gööör det spelet nu då!

Vill ha
Uppskattad produktionstid: sex manmånader, dvs 25 veckor à 40 arbetstimmar. (Jag har gjort det här några gånger.)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Mekanurg said:
Hans E Magnusson said:
Men gööör det spelet nu då!

Vill ha
Uppskattad produktionstid: sex manmånader, dvs 25 veckor à 40 arbetstimmar. (Jag har gjort det här några gånger.)
Men då är det absolut dax att sätta fart.
Slapp å slö
:gremsmile:
 

Uppenbart

Veteran
Joined
15 Aug 2010
Messages
30
Location
Västerås
Mekanurg said:
Ling said:
När det kommer till marknadsföringen skulle jag bara säga: Våga sticka ut. Varför inte köra en mäktig och lockande reklam på dumburken till och med!? Erbjudanden för nybörjare och lite annat smaskigt för att få med så många som möjligt. Kanske till och med en riktigt simpel demo till butiker. Möjligheterna är oändliga!
Marknadsföring kostar ... tyvärr alldeles för mycket. :gremfrown:
Jo, tack! Fast varför inte vända sig till aktiva föreningar efter stöd med reklam. Det kanske skulle vara en väg att gå. Till exempel skulle åtminstone jag i min förening förespråka stöd till att något sådant kommer ut med en smäll. Ett par eldsjälar räcker, men tänk vad ett par hundra kan åstadkomma med lite jäklar anamma!? Föreningar skulle "tjäna" även de på att fler börjar med hobbyn. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För att det där skulle ens vara i närheten att funka måste problemet med försäljninsställen vara fixat. Alltså go från bokhandlare, varuhus och leksaksbranschen. Annars vore en sån satsning körd från början.

Jag är dock ytterst tveksam; vore det ett spel på engelska vore det en annan sak, typ RQ.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OM (mot förmodan) Riot skulle släppa licensen bara sådär måste den time:as rätt. En bit in i framtiden, inte för tidigt för att reta alla Trudvangfans (de kan få göra ett mer regeltungt BRP-spel som heter Trudvang). Typ släpp om två-tre år så allt är slut i butik.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Hakanlo said:
- Plastfötter och standups för figurer som klipps/poppas ur ark, men som är helt frivilliga att använda. Alldeles utmärkt! Det ger spelet en extra dimension, för den som vill fokusera på det brädspeliga. Utmaningen: att inte låta detta ta över spelet.
Det här hakar ju alldeles utmärkt i det du skriver om community och gratisprylar. Ska man inte göra minisar utan bara "rita samma figur fram- och bakifrån" så borde väl en hyfsat skicklig artist kunna ge ut ett nytt ark några gånger om året? Man skulle tom kunna ha tävlingar eller liknande - "bästa beskrivningen av ert äventyrargäng får dem producerade som figurer!", typ.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle göra det så udda och nischat som möjligt, för att provocera så många nostalgiker som möjligt så mycket som möjligt, och alienera maximal mängd nybörjare.

Såå...det får nog bli Chronopia, fast i nån sorts asnavelskådande mindfuck-ångesttappning som narrativt är typ en korsning av Vampire, Bliss Stage och Gang Rape/Fat Man Down, och med ett superindie-regelsystem tungt rotat i så mycket anal rollspelsteori som bara mänskligt möjligt, alternativt prettofriform.

Yeah. That would be awesome.
 
Top