Nekromanti Nya fokus

Cybot

Mest spelbar
anth said:
Arvidos MC said:
Forumitfokus! En serie artiklar om olika användare på rollspel.nu, vad deras styrkor och svagheter är och när man vill ha med dem i en diskussion.
Hade jag kommit med den här idén hade folk trott att jag trollade...
När det gäller Arvidos så kan jag tyvärr inte se någon skillnad längre.

Necross

Swashbuckler
Cybot said:
anth said:
Arvidos MC said:
Forumitfokus! En serie artiklar om olika användare på rollspel.nu, vad deras styrkor och svagheter är och när man vill ha med dem i en diskussion.
Personligen är jag helt för ett förbud för trådar som fokuserar på enskilda forummedlemmar. Fokus på sak, inte person, är en vettig ledstjärna när man diskuterar på nätet - det är nog moderatorkåren här väldigt medvetna om.

De som vill ge varandra personlig feedback kan väl skriva grupp-PM eller maila varann eller nåt. Jag är iaf inte intresserad av att läsa det.

RasmusL

Champion
Necross said:
Cybot said:
anth said:
Arvidos MC said:
Personligen är jag helt för ett förbud för trådar som fokuserar på enskilda forummedlemmar. Fokus på sak, inte person, är en vettig ledstjärna när man diskuterar på nätet - det är nog moderatorkåren här väldigt medvetna om.

De som vill ge varandra personlig feedback kan väl skriva grupp-PM eller maila varann eller nåt. Jag är iaf inte intresserad av att läsa det.

Personligen är jag helt för ett förbud för trådar som fokuserar på enskilda tradspel. Fokus på bra, inte dåliga, spel är en vettig ledstjärna när man diskuterar på nätet - det är nog moderatorkåren här väldigt medvetna om.

De som vill prata om tradspel kan väl skriva grupp-PM eller maila varann eller nåt. Jag är iaf inte intresserad av att läsa det.

....meeeen som tur är är det ingen som tvingar mig att läsa varje tråd, inlägg och/eller chatmeddelande. Jag tackar gud för min fria vilja och för yttrandefriheten!

Sodivra

Champion
anth said:
Arvidos MC said:
Det där inlägget är mycket riktigt ett skämt, där poängen är just det som många reagerar på i den här tråden. "Man kan ju inte sitta och analysera andras svagheter, det vore ju helt sjukt" :gremlaugh:

Men RasmusL och God45 bejakade så härligt, så jag började fundera på hur man skulle kunna göra det på ett kul sätt.

Jag märker att det väldigt snabbt blev orolig stämning i tråden. Trots allt, vi är (eller har varit) nördar allihopa, så vi är nog många som känner olust inför allt som liknar mobbing, avvisande eller sågande.

Jag vill inte förklara humor, för det förstör humor, men jag vill peka på God45:s fokustrådar som aldrig har varit sågningar av det han skriver om. Och det här är fokustrådar, inte roasts.

Men istället för att bemöta det här för vad vi är rädda för att det ska bli eller vad vi har med oss för förutfattade meningar om vad det är, låt oss bemöta det för vad det är: Tre-fyra vänner som skriver humortrådar om varandra. Och i just detta ögonblick har inte ens den första raden blivit skriven än. Ska vi hålla oss här och nu så är förväntningar på vad det kommer vara inte något mer än just förväntningar.

Fast det vore ju ganska kul om det här blev det som var för provokativt för att publiceras på forum.rollspel.nu, utan i hemlighet fick skickas i PM i ett litet slutet sällskap. :gremlaugh:

anth

Vetefan
Arvidos MC said:
anth said:
Arvidos MC said:
Det där inlägget är mycket riktigt ett skämt, där poängen är just det som många reagerar på i den här tråden. "Man kan ju inte sitta och analysera andras svagheter, det vore ju helt sjukt" :gremlaugh:
Jo, jag skrev just så för att andra skulle se det uppenbara: att det var ett skämt.

Precis som jag från början trodde att ditt förslag var ett skämt tror jag också att de som varit positiva till förslaget också skämtar och att de har en gemensam PM-tråd där de snackat ihop sig.
Anledningen till detta är att de som varit positiva är de på forumet med häftigast humör och som har lättast att explodera - därför borde de logiskt sett vara de som är mest emot förslaget.

Eksem

Champion
Jag tror att en varning i sig gör hela situationen mycket säkrare, eller nästan garanterar att det som skrivs kommer vara riskfritt. Sen var det väl just formuleringarna om "svagheter" och "när man vill ha med dem" som kändes oroande mer än själva idén.

Sedan hjälper det förstås att majoriteten av de inblandade hittills är sådana som blir bannlysta titt som tätt, och förmodat är ganska hårdhudade :gremwink:

RasmusL

Champion
anth said:
Arvidos MC said:
anth said:
Arvidos MC said:
Jo, jag skrev just så för att andra skulle se det uppenbara: att det var ett skämt.

Precis som jag från början trodde att ditt förslag var ett skämt tror jag också att de som varit positiva till förslaget också skämtar och att de har en gemensam PM-tråd där de snackat ihop sig.
Jag tolkade det nog som en trollning från början men att det sedan utvecklades till en verklig möjlighet under diskussionen. Jag tycker att det låter läskigt och utelämnande och just därför tror jag att det är något som kan vara bra för mig.

anth said:
Anledningen till detta är att de som varit positiva är de på forumet med häftigast humör och som har lättast att explodera - därför borde de logiskt sett vara de som är mest emot förslaget.
...och du anth, sitter du nu och pekar ut våra svagheter? :gremwink:

Sodivra

Champion
anth said:
Oj, det låter lite stereotypt. :gremsmile: Det är ju inte så att om man har hett temperament så tycker man illa om allt.

Tvärtom så vet jag att Rasmus, Recca och Vimes Granny Smith är passionerade personer som bryr sig mycket om många saker, alltså har mycket drivkraft som för dem nära det de brinner för.

Mukwa

Swashbuckler
Granny Smith said:
Arvidos MC said:
Så, vi har Recca, Vimes, RasmusL och mig som intressenter. Vad vi gör nu är att kolla om någon mer vill vara med. Sedan kommer God45 dra namnet på en av er andra ur en hatt, och jag skriver en Klassfokus baserat på personen, som en parodi på God45:s klassfokus.

Sedan får denna person göra detsamma med någon annan som slumpas av God45. Får man namnet på den som skrev om en så får man dra något nytt.
Topp!
Jag är på!

Jocke

Man med skägg
Jag undrar om du inte är klar med fokus trådarna, eller i alla fall låta dem vila en stund. Innehållet (alltså själva diskussionen, inte startinläggen) har blivit tråkigare och tråkigare ju fler fokus som läggs upp. Jag tror att folk behöver lite tid att ladda upp sina åsiktsbatterier.

Necross

Swashbuckler
Jocke Kofot said:
Jag undrar om du inte är klar med fokus trådarna, eller i alla fall låta dem vila en stund.
Bra idé. Jag trodde själv att det skulle vara typ ett fokus per vecka, inte alla fokus samtidigt. För mig som följer "Active Topics" så har det ju stundtals varit nästan bara fokus-trådarna på listan.

Necross

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Jag märker att det väldigt snabbt blev orolig stämning i tråden. Trots allt, vi är (eller har varit) nördar allihopa, så vi är nog många som känner olust inför allt som liknar mobbing, avvisande eller sågande.
Sund inställning.

Recca

Femme Fatale
Det går ju att sköta detta på ett snällt sätt och på ett helt jävla opassande sätt. Tyvärr kan det vara svårt att förstå var gränsen går när en inte kan se personen en driver med så jag förstår verkligen å ena sidan invändningarna. Men å andra sidan kan det också potentiellt bli väldigt kul. Tanken är ju inte att man ska skratta åt vilken jävla idiot någon är, utan att man ska skratta åt något som personen i fråga faktiskt tänker "det där känns som mig... typ" om.

Så fingertoppskänsla är ju nånstans ett extremt måste. Jag är själv ambivalent till tråden. Jag har hyfsad självdistans tror jag. Jag tänker mig att jag kommer få höra vilken feminazi jag är och en inriktning på sånt, och det är ju roligt. Jag litar ju på att mina rollspelsvänner kommer kunna roasta mig utan att jag börjar gråta men jag skulle inte vilja bli roastad av vissa andra på wrnu som jag inte känner så väl eller som jag vet att jag har meningskiljaktigheter med (utan att nämna namn).

Recca

Femme Fatale
Mucus said:
Granny Smith said:
Arvidos MC said:
Så, vi har Recca, Vimes, RasmusL och mig som intressenter. Vad vi gör nu är att kolla om någon mer vill vara med. Sedan kommer God45 dra namnet på en av er andra ur en hatt, och jag skriver en Klassfokus baserat på personen, som en parodi på God45:s klassfokus.

Sedan får denna person göra detsamma med någon annan som slumpas av God45. Får man namnet på den som skrev om en så får man dra något nytt.
Topp!
Jag är på!
Du får nog stå över roasten på mig, Mukwa. :gremtongue:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror det är vettigast om folk efter lottning först blir tilldelade sin person via PM, inte i en tråd. Om man upplever att det är en person man genuint har svårt för bör man kontakta den som sköter lottningen för att få någon ny. Det är ju döden för en bra roast om det är en person som man faktiskt hyser agg mot.

Anchorman

Swashbuckler
Angående startfrågan:

Jag gillade rasfokuset bäst, då det för mig kändes som något som vem som helst kunde ha åsikter om och inte bara dem som har spelat vissa spel (även om de flesta raserna verkade komma ifrån DnD.

Tyvärr måste jag säga att jag inte är något fan av världsfokus, då det bara är intressant om man spelar eller planerar eller har spelat världen.

Man kanske skulle kunna ha ett monsterfokus? Typ Eldsprutande monsterfokus, havsmonster fokus, flygande monster fokus osv.

Sodivra

Champion
Anchorman said:
Angående startfrågan:

Jag gillade rasfokuset bäst, då det för mig kändes som något som vem som helst kunde ha åsikter om och inte bara dem som har spelat vissa spel (även om de flesta raserna verkade komma ifrån DnD.

Tyvärr måste jag säga att jag inte är något fan av världsfokus, då det bara är intressant om man spelar eller planerar eller har spelat världen.

Man kanske skulle kunna ha ett monsterfokus? Typ Eldsprutande monsterfokus, havsmonster fokus, flygande monster fokus osv.
Fett med monsterfokus!

Jag gillar det generella alla kan ha åsikter om, men jag gillade nog det lite mer nördiga och personliga Vampire-fokuset bäst, trots att jag inte spelat Vampire.

Min önskedröm är ett werewolf-fokus, men det finns ju inte på listan. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Min önskedröm är ett werewolf-fokus, men det finns ju inte på listan. :gremsmile:
Jag tror inte jag har den där personliga kopplingen till Werewolf som krävs när man gör en så fokuserad fokus serie. Mage eller Hunter kanske dyker upp men Werewolf får jag nog lämna till någon annan.

Rörande om alla kan tycka till eller inte så känner jag att världsfokuset till stor del är till för att göra propaganda för världar jag gillar samtidigt som de som vet mycket om dem kan komma med mer info och folk som inte är insatta kan komma med frågor.

Om det kommer ett monsterfokus kommer jag nog vara ganska fokuserad. Tex monsterfokus röd drake, monsterfokus Beholder, monsterfokus spöke och så vidare.

Mukwa

Swashbuckler
Recca said:
Mucus said:
Granny Smith said:
Arvidos MC said:

Topp!
Jag är på!
Du får nog stå över roasten på mig, Mukwa. :gremtongue:
Du får helt enkelt hoppas på att du får göra roasten på mig, så att jag inte får roasta dig då :gremtongue: