Med anledning av diskussionerna om
indie och trad klurade jag på vilka kategorier man i stället kan dela in dagens rollspel i. Då menar jag rollspel som har en aktiv utgivning nu, inte alla spel som spelas. Några förslag:
D&D/Pathfinder
Kanske kan kännas lite snävt, men med tanke på att typ 90% (?) av världens rollspelare hamnar i den här kategorin känns det inte orimligt att den blir en egen. Spelstilen, rollspel med starka inslag av figurspel, är också egen.
Neotrad
Ser ut som "tradspel" (påkostade böcker), men innehåller mycket inspiration från indiespelen vad gäller främst mekanik. Exempel: Gumshoe-spelen (Trail of Cthulhu, Mutant City Blues med flera), Cortex Plus-spelen (Marvel Heroic, Smallville, osv). FATE-spelen (Dresden Files, Diaspora, osv), The One Ring, Svavelvinter. Western 4?
BRP och liknande spel
BRP behöver väl ingen närmare presentation, men hit räknas även andra traditionella, oftast äldre spel som lever vidare i form av nya utgåvor. Exempel: Call of Cthulhu, Runequest 6, Eon, WoD.
OSG
Ska inte försöka ge mig på någon definition, men ni vet vad jag menar. Exempel: Lamentations of the Flame Princess (och andra retrokloner av D&D), Fantasy!
"Traddiga" Story-spel
Först och främst Apocalypse World, som har blivit en trendsättare och givit upphov till massor av ambitiösa hacks (Dungeon World, Monsterhearts, Monster of the Week, Saga of the Icelanders, osv). AW inget typiskt "indie"-spel utan har många drag av "trad". Till denna kategori kan man även räkna andra Story-spel som har en traditionell SL, t ex The Mountain Witch, Trollbabe, Dogs in the Vineyard.
Samberättarspel
Utpräglade story-spel, ofta enkelt producerade, gjorda för att spela one-shots, vanligen utan SL, samberättande, hårt scenstyrda. Strukturerad friform. Exempel: Fiasco, Durance, Dog eat Dog, Montsegur 1244, Polaris.
Friform
I en hel massa olika meningar: Spel helt utan mekaniska regelsystem, spel som tillhör den nordiska friformtraditionen (där jeepform ingår), spel och spelformer i gränslandet mellan lajv och bordsrollspel.
Jag har säkert glömt nåt viktigt. Vad? Andra synpunkter?