Nekromanti Nya regeringen klar

Dimfrost

Special Circumstances
Re: .. är en styggelse.

Okej, tack för svaret. Eftersom jag är en elitist med bristande empati bryr jag mig inte så väldigt mycket om minskade klyftor, förutom dess följder för samhällsekonomin, Sveriges internationella konkurrenskraft och så vidare, men det är en annan sak. :gremlaugh:

/Dimfrost

Lycan

Hero
Re: Skolfrågor

Med anledning av Dimfrosts skarpsynta klargörande tänkte jag komma med ett helt ovidkommande minikåseri.

På skolgymnastiken lärde jag mig att sist är sämst, det är okej för lärare att trakassera överviktiga och svaga barn, samt att det är "god idrottsanda" att tilldela sina svagare kamrater fysisk smärta och förnedrande tillmälen.

Skulle det sedan hända något väldigt obehagligt i duschrummet, varvid elev med någon slags civilkurage informerar berörd lärare, blir man bemött med "ingen gillar en tjallare".

Senare i livet har jag fått intrycket att det var vanligt att de som inte riktigt passade in i klasssen få utstå direkt kränkande behandling; två timmar i veckan, schemalagt.

- L

EchonCique

Hero
Första nedgraderingen: Ingen mer fri entre

Ingen mer fri entre på statliga museum.

En reform som väckte uppmärksamhet när den kom och som sades kosta för mycket, men som nu i efterhand visat sig vara en succe då den fått normalt folk att besöka statens museum.

Ta bort den innebär upprätthållandet av den separering av de som idkar finkultur och de som ej gör det.

Mer är att vänta dessvärre..

Läs mer om vad museichefer och liknande tycker om fri entre på DN Debatt.

Pom

Swashbuckler
Re: Skolfrågor

Alltså går du med på att det nuvarande systemet är skrivet i sten, och att den enda möjligheten att bemöta systemets problem är att tidigarelägga problemen, så man har längre tid på sig att smälta att problemen finns.
Jag ser ju betygssystemet som netto positivt, så min syn på vad som är problem och vad som är lösningar tror jag skiljer sig lite från din.
Men, ja, att ändra bedömningsprinciper i utbildningssystem tar en väldig tid. Fortfarande är det en hel del lärare som inte har tagit till sig de ändringar som kom 1994.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tja...

...för att travestera Riskradion: tålamod, hon blir inte gammal på det departementet.

I natt sticker jag till Kanarieöarna och när jag kommer hem förväntar jag mig att både Stegö Chilò och Borelius har lämnat sina poster. En kulturminister som tv-licensskolkar och en handelsministrar som misstänks för insiderbrott är knappast en tillgång för en regering. Måhända får vi i stället hon som vill att staten ska bestämma åt oss vad som är god litteratur som kulturminister...

Dewil