Re: Skolfrågor
Fetma och dålig kondition är ett folkhälsoproblem och därmed ett samhällsproblem. Den drabbar andra än bara dig själv och en god eller dålig fysisk hälsa grundläggs i ganska tidig ålder.
Visst, det kanske är ett samhällsproblem. Innebär det att samhället till varje pris måste lösa det, eller ska vi acceptera vissa problem? Några andra samhällsproblem som man väljer att inte lösa till förmån för den fria viljan:
* Rökning
* Motorcyklar
* Att folk bara jobbar 8 timmar om dagen och slösar en massa tid på fritid
* Självmord
* Risksporter
* Alkohol
* Riskabla sexvanor
Den drabbar dessutom bara andra indirekt i form av en potentiell kostnad för den statliga kassan. Sådan accepterar vi i många andra områden, tex trafikolyckor. Det finns helt enkelt vissa saker som får kosta, och sjukvård och fri vilja är ett par av dem.
Och vad grundar du denna åsikt på?
Sunt förnuft. En investering av i runda slängar 1% av ens tid kan rimligtvis inte förväntas att ge något utfall större än ett par procent.
Tja, det finns teorier som säger att en bättre kondition förbättrar din koncentrationsförmåga och din ork och därmed dina prestationer i skolan. Jag vågar nog hävda att den är mer etablerad och erkänd än den som du nämner.
Möjligt, men ingetdera sidan har presenterat opartiska bevis, så frågan ligger fortfarande öppen.
Uppenbarligen inte eftersom vi har höga skatter på både tobak och alkohol, rökförbud på krogen och samma villkor för sjukvård för alkoholister och missbrukare som för andra. Sedan kan man förstås ha åsikter om detta är rätt eller fel, men det är i alla fall så det fungerar idag.
Men poängen är att sådant fortfarande tillåts, fast det är dåligt, för att vi har rätt till kontoll över vår egen hälsa. Staten kan rekommendera, men den kan inte styra vår hälsa med tvångsmedel. Jag har för mig att FN antyder något sådan i sina mänskliga rättigheter (artikel 3 om jag minns rätt).
Jag tror att fler människors liv förkortas på grund av att de inte håller sig i form än på grund av överträning.
Kanske, men då hamnar man snart i frågan om livskvalitet kontra livskvantitet. Sure, jag kanske lever några år mindre, men jag slipper i alla fall plåga mig själv med idrottsliga övningar, så de år jag har är bra.
Dina exempel är väldigt extrema och synnerligen långt ifrån den skola och skolidrott som faktiskt existerar i Sverige idag.
Japp, men om sådant händer de som är bland de bästa och mest professionella, de som uppenbarligen är bland de mest kunniga på området, hur kan det då gå för amatörer som snubblar runt i blindo? Det finns en anledning till att man inleder program om hur stunts utförs med "Don't try this at home". Vissa saker bör man lämna åt proffsen.
Varför har vi alls skoltvång? Vad säger att skolan vet mer om olika ämnen än vad du och dina föräldrar gör?
Skillnaden är att du kan ignorera det som sägs på lektionerna om du inte tror på det, men gymnastiken drabbas man av bara genom att genomföra den.
Vart vi än vänder oss så är samhället fullt av tvång, man måste ha körkort för att få köra bil
Men ingen tvingar en att ta körkort om man inte vill ha bil.
får inte begå brott hursomhelst
Och? Det tvingar dig inte att göra någonting, bara att avstå från att göra någonting. Big difference.
får inte tycka vad man vill
Ehm, jo, det får man. Visst, ogillar man sopsortering och vapenlagstiftningen så får man ta en del skit för det, men man får lov att tycka så. Det är först när vissa åsikter omsätts i handling som det är ifrågasättningsbart. Återigen har man inte tvingat någon att göra något.
får inte spendera sina pengar fritt och så vidare.
Giftermål räknas inte, det är inte staten som dikterar de reglerna. För oss som är singlar så spenderar vi våra pengar som vi vill, åtminstone gör jag det. Jag har tex donerat en del pengar till Hamas, vilket inte är i enlighet med den policy som staten har i frågan, men jag har ändå rätt att göra det.
Oavsett vad du tycker om saken så tror jag snarare att vi får se mer idrott än mindre i skolorna i takt med att ungdomsfetman tilltar och alltfler unga får en sämre hälsa. Och rätt skött så tror jag att skolidrotten kan bidra till att förbättra elevernas liv även om den är ett obligatoriskt inslag i deras skolgång.
Och det är här jag inte håller med dig. Att vara smal och leva lite längre är inte prioriteringar för alla, och det måste man lämna utrymme för. Om man bara vill trivas med den man är, vad är så fel med det? Varför ska man tvinga in alla i samma mall? Människor har vägt olika mycket i alla tider, och människor har levt olika länge i alla tider, och ingen mängd skolgymnastik kan ändra på det.