Nekromanti Nya regeringen klar

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Så har statsministern presenterat den nya regeringen. Några reflektioner?

Jag blev överraskad och glad över att Nyamko Sabuni fick en ministerpost som Integrations-, och jämställdhetsminister. Bra tjej. Att Carl Bildt blev utrikesminister hade jag faktiskt inte väntat mig, men är positivt överraskad. Jag tror att svensk utrikespolitk kommer att få ett jättelyft, även om Jan Eliasson inte alls var dålig (hans företrädare däremot).

Jan Björklund som skolminister tycker jag är lite spännande. Han är jävligt rättfram vilket borgar för både förändring och debatt. Kul.

Annars var det väl inte så många anledningar att höja på ögonbrynen. Beatrice Ask är helt okej. Jag tycker nog att Henrik Landerholm hade varit ett bättre val till försvarsminister än Mikael Odenberg, men låt gå för det.

- V

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, många av namnen säger mig just ingenting eftersom jag inte är särskilt insatt i de borgerliga toppskiktet. Men Carl Bildt som utrikesminister tror jag kan vara ett bra val, han blir väl inte någon högljudd bekämpare av amerikansk utrikespolitik (men ärligt talat så hade väl knappast en socialdemokratisk utrikesminister heller stått på barrikaderna) men han har en gedigen bakgrund och jag betraktar honom som en seriös och trovärdig politiker även om jag inte delar hans åsikter.

Jan Björklund som skolminister och Lars Leijonborg som utbildningsminister var ingen överraskning även om det suger. En högljudd före detta militär med enkla lösningar och en slätstruken tråkmåns ska styra över svensk utbildningspolitik fyra år framåt. Hoppas att de får mycket hjälp av mer kvalificerade personer.

Men med Björklund vid rodret så är kanske chansen större att jag verkligen får rätt redskap för att kontrollera klassrummet. :gremsmile:

Hunk

Hero
Jan Björklund som skolminister och Lars Leijonborg som utbildningsminister var ingen överraskning även om det suger. En högljudd före detta militär med enkla lösningar och en slätstruken tråkmåns ska styra över svensk utbildningspolitik fyra år framåt. Hoppas att de får mycket hjälp av mer kvalificerade personer.
Kan inte annat än hålla med. Jag röstade trots allt för ett av regeringspartierna, men största anledningen till att det inte blev folkpartiet var de två ovannämnda personerna. Man får bara hoppas att intrångsskandalen smittar av sig på dem båda, så att de tvingas avgå tidigt under mandatperioden och ersätts av vettigare folkpartister (det finns trots allt kvar några sådana...).

I övrigt tycker jag att delar av regeringen ser riktigt trevlig ut. Anders Borg, Andreas Carlgren, Cecilia Malmström och Carl Bildt är i alla fall personer jag har stor respekt för. Den stora risken med Borg är att han, likt Eric Åsbrink, inte är någon fullblodspolitiker och därmed kan riskera att bli överkörd av det politiska maskineriet.

Gunilla Carlsson som biståndsminister och Odenberg i regeringen över huvud taget är jag dock inte lika positiv till. Hade likt Vitulv föredragit Landerholm.

ro83rt

Swordsman
Med hård lobbyverksamhet och lite flyt så kanske de till och med kan få införa sitt Stasi-förslag där lärarna ska anmäla elever med samhällsomstörtande åsikter till SÄPO. Det blir sannerligen en stor dag för svenskt utbildningsväsende.

Annars så har jag alltid frågat mig exakt vad dessa "hårda tag" och "uppstramning av skolan" kommer att innebära? Hur ska det gå till rent praktiskt? Mitt tips är att det inte kommer att hända någonting alls. Möjligtvis att jag kan får plocka en eller två mobiltelefoner extra men annars blir det väl ingen större skillnad.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Annars så har jag alltid frågat mig exakt vad dessa "hårda tag" och "uppstramning av skolan" kommer att innebära? Hur ska det gå till rent praktiskt? Mitt tips är att det inte kommer att hända någonting alls. Möjligtvis att jag kan får plocka en eller två mobiltelefoner extra men annars blir det väl ingen större skillnad."

Största problemet är att deras enkla åtgärder främst verkar till för att hantera symtomen på problemen snarare än problemen själva. Eleverna får inte färre problem och en bättre utbildning för att läraren uppmuntras att säga vad hon tycker om dem oftare och får ta i med hårdhandskarna. Vad skolan och lärarkåren behöver är inte enkla lösningar. Det handlar inte om att "strama upp" och höja rösten mer utan om att grundligt gå igenom läroplaner, betygskriterier, lärarutbildning, fortbildning, yrkesroller och uppdrag. Lite allmänt gnällande om flumskola betyder ingenting om det inte samtidigt backas upp av konkreta åtgärdspaket för att skapa någonting bättre.

Varför bedrivs till exempel lärarutbildning av pedagogiskt lågutbildade personer och med så fruktansvärt begränsade ekonomiska resurser? Hela den filosofiska fakulteten har så lite lektionstid att det är rent pinsamt, särskilt med tanke på att vi som lärare ska undervisa och arbeta med våra frågor i årtionden. Då skadar det inte att ha ren rejäl och gedigen kunskapsgrund. En okvalificerad lärare kan mycket väl vara mer insatt i sitt ämne om han har läst det i renodlad form på universitet (särskilt om det är ett tekniskt ämne) än någon som gått vägen genom lärarutbildningen. Folkpartiet lär krylla av lärare som har någon form av förståelse för detta och ändå väljer man att låta en gammal militär stå och predika partiets (och kanske numera Sveriges) officiella linje i utbildningsfrågor. Björklund har inte imponerat på mig vid något tillfälle, att Baylan var ännu blekare och otydligare är minst lika tragiskt det.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nyamko Sabuni :)

Jag blev väldigt glad över att se Nyamko Sabuni få sin post. Eftersom jag är en komponent i en invandrarfamilj och min utlandsfödda hustru är socialsekreterare har jag sett integrationspolitikens misslyckande från undersidan. Detta har Sabuni också gjort. Hon har dessutom sett det patriarkala förtrycket ur samma ogynnsamma vinkel. Hennes vassa kritik av mellanöstriskt/afrikanskt kvinnoförtryck har givit henne många manliga antagonister från den delen av världen.

Ett av hennes första mål är att rycka upp svenskaundervisningen för invandrare (SFI). Min familj vet av egen erfarenhet hur usel den är, så här är det bara att önska: "kör hårt!"

Värt att notera att Kurdo Baksi omedelbart poppade upp och fördömde Sabuni som en inkompetent islamofob. Hans agerande utgör ett praktexempel på manlig härskarteknik.

Arfert

Facit
Re: Nyamko Sabuni :)

Invandrarkvinnor som tar sig ton är ju en nagel i ögat för patriarkatet... När det gäller en kontrollerande attityd bland vissa invandrarmän kan det ibland förvärras när de flyttat till ett annat land, och hamnar i utanförskap med mera... då är det ju skönt att man ändå har (i deras ögon) några som är UNDER en, dvs KVINNOR som man får bestämma över.

Baksi borde skämmas.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Hans agerande utgör ett praktexempel på manlig härskarteknik."

Det utgör alltså inte ett exempel på bittert, socialdemokratiskt gnäll efter en valförlust kombinerat med Expressens vanliga önskan att skapa konflikter för att sälja lösnummer? Jag är övertygad om att det finns andra skäl att ogilla Nyamko Sabuni förutom det faktum att hon är kvinna (nej, jag tycker inte att hennes kön eller etnicitet borde spela någon som helst roll).

Och som ett svar på Arferts spekulationer så verkar Baksi i alla fall inte försökt motarbeta sin syster och hennes politiska karriär. Så jag tror inte att han helt enkelt kan sorteras in i facket "bitter manlig invandrar som inte klara av omställningen till svenska förhållanden".

Men det här är förstås mestadels Stockholmspolitik så ni vet kanske något som jag inte vet?

Mekanurg

Det utgör alltså inte ett exempel på bittert, socialdemokratiskt gnäll efter en valförlust kombinerat med Expressens vanliga önskan att skapa konflikter för att sälja lösnummer?
Det kanske det också gör. Jag anser dock att Kurdo Baksis aggressiva formuleringar avslöjar honom. "Islamofob" har dessutom blivit ett PK-skällsord i Sverige på sistone, så Baksi drar sin slipsten på rätt sätt genom att utnyttja de korrekta vänsterkodorden.

Jag hörde Sabuni utsättas för infama påhopp i radio häromåret av en annan karl från Mellanöstern. Eftersom hon inte vek sig för hans argument, hävdade han till slut att hon hade "sålt sig till svenskarna" för att få en fin post. Hon får ta mycket skit för att hon kör sin linje, skit som inte skulle kastas på en politiker med annat utseende och annat födelseland. Jag är glad över att hon står pall.

Rosen

Myrmidon
Re: Vem är då Xavier? ;-)

Gösta Bohman är inte död, han är bara lite cybernetisk.....

En parallell mellan Ororo och Nyamko Sabuni vore nästan lite väl uppenbar, men hennes förmåga att riva upp stormar är ju omtalad. (-: En kul överraskning att se henne i regeringen iaf.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt

""Islamofob" har dessutom blivit ett PK-skällsord i Sverige på sistone, så Baksi drar sin slipsten på rätt sätt genom att utnyttja de korrekt PK-vänster-koderna."

Kanske inte så konstigt att han behärskar och använder sig av koder som han antagligen varit med om att utforma. Dessutom är det väl inte särskilt politiskt kontroversiellt att vara negativt inställd till Islam och muslimer (utan att för den delen tillhöra Sverigedemokraterna) oavsett politisk färg? Skulle jag kritisera en representant för folkpartiets invandringspolitik så är säkert "Islamofobi" ett ord som jag skulle kunna använda mig av.

"Jag hörde Sabuni utsättas för infama påhopp i radio häromåret av en annan karl från Mellanöstern. Eftersom hon inte vek sig för hans argument, hävdade han till slut att hon "hade sålt sig till svenskarna" för att få en fin post. Hon får ta mycket skit för att hon kör sin linje, skit som inte skulle kastas på en politiker med annat utseende och annat födelseland. Jag är glad över att hon står pall."

Hon lär inte få mindre skit nu när hon har blivit minister. Smutskastning av politiskt aktiva på alla nivåer har inte minskat med tillkomsten av internet. Hon får väl visa vad hon går för helt enkelt, det saknas inte uppgifter för henne i alla fall.

Rosen

Myrmidon

Dessutom är det väl inte särskilt politiskt kontroversiellt att vara negativt inställd till Islam och muslimer (utan att för den delen tillhöra Sverigedemokraterna) oavsett politisk färg?

Det hoppas jag verkligen att det är, åtminstone bland folk som tänker lite. Okej att vara negativ till hjärnlös religiös extremism, ja. Till islam, nej.

Skulle jag kritisera en representant för folkpartiets invandringspolitik så är säkert "Islamofobi" ett ord som jag skulle kunna använda mig av.

Vilket är ungefär exakt lika oförskämt som "rasism" IMO. Skulle du använda det också?

--
Åke

ro83rt

Swordsman
Skolfrågor

Största problemet är att deras enkla åtgärder främst verkar till för att hantera symtomen på problemen snarare än problemen själva. Eleverna får inte färre problem och en bättre utbildning för att läraren uppmuntras att säga vad hon tycker om dem oftare och får ta i med hårdhandskarna. Vad skolan och lärarkåren behöver är inte enkla lösningar. Det handlar inte om att "strama upp" och höja rösten mer utan om att grundligt gå igenom läroplaner, betygskriterier, lärarutbildning, fortbildning, yrkesroller och uppdrag. Lite allmänt gnällande om flumskola betyder ingenting om det inte samtidigt backas upp av konkreta åtgärdspaket för att skapa någonting bättre.
Iofs så tycker jag att läroplanen och betygskriterierna är rätt ok. Om vi ska ha kunskapsmål så ser jag inga problem med det. Det största problemet är att de används som det gamla systemet där poängen var att sålla vilka bland eleverna som passade för högskolestudier. Att det inte finns någon saklig pedagogisk debatt gör inte saken bättre. Det är ju då som floskler likt "Alla barn lär sig på olika sätt" får fäste. Sedan tycker jag att skolan ska få vara en samhällsinstans med en tydligt pedagogiskt uppdrag. Inte en instutition för att lösa barns alla tänkbara problem i livet. Med det sagt undrar jag fortfarande hur Björklunds uppstramning kan tänkas se ut rent praktiskt? Har det kommit ett enda konkret förslag eller är det bara samma snack om och om igen?

Varför bedrivs till exempel lärarutbildning av pedagogiskt lågutbildade personer och med så fruktansvärt begränsade ekonomiska resurser? Hela den filosofiska fakulteten har så lite lektionstid att det är rent pinsamt, särskilt med tanke på att vi som lärare ska undervisa och arbeta med våra frågor i årtionden. Då skadar det inte att ha ren rejäl och gedigen kunskapsgrund. En okvalificerad lärare kan mycket väl vara mer insatt i sitt ämne om han har läst det i renodlad form på universitet (särskilt om det är ett tekniskt ämne) än någon som gått vägen genom lärarutbildningen. Folkpartiet lär krylla av lärare som har någon form av förståelse för detta och ändå väljer man att låta en gammal militär stå och predika partiets (och kanske numera Sveriges) officiella linje i utbildningsfrågor. Björklund har inte imponerat på mig vid något tillfälle, att Baylan var ännu blekare och otydligare är minst lika tragiskt det.
Jag tycker då tvärtom att ämnesstudierna jag fått i Stockholm varit bra, men där pluggar du ämnet precis som vilken annan student som helst. Problemet är istället just lärarhögskolan. Där innebär varje termin ytterligare frispel och mentala hjärnblödningar. T.ex så hade en lärare där en förläsning om Foucalt och besvarade en fråga med att hon inte läst den delen av boken ännu. Tack och hej.

Annars håller jag med dig i din uppfattning både vad gäller Baylan och Björklund. Måste jag välja tar jag Baylan eftersom han är mindre otäck.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det hoppas jag verkligen att det är, åtminstone bland folk som tänker lite. Okej att vara negativ till hjärnlös religiös extremism, ja. Till islam, nej."

Tja, det sätts ju väldigt ofta likhetstecken mellan religiös extremism och Islam, som om muslimer skulle vara inkapabla till sansad religiositet. Den typen av åsikter är vanligt förekommande på ledarsidor, i bloggar och ute i samhället. Men det är förstås min tolkning och den har skiljt sig ifrån din många gånger förr.

"Vilket är ungefär exakt lika oförskämt som "rasism" IMO. Skulle du använda det också?"

Vad tror du själv? Nej, jag likställer inte Islamofobi (okunskap, fördomar, rädsla, intolerans) med rasism. Nej, jag har inte någon närmare bekantskap med Nyamko Sabuni, hennes ståndpunkter eller den politik som hon föredrar. Nej, jag har inte för avsikt att gå till strids mot folkpartiets eller den borgerliga regerings invandringspolitik.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Nej, jag likställer inte Islamofobi (okunskap, fördomar, rädsla, intolerans) med rasism.
Konstigt nog är just "okunskap, fördomar, rädsla, intolerans" min definition av rasism. Spot on.

- V

Arfert

Facit

själv liter jag inte av islamofobi, utan religionsfobi i största allmänhet, när det gäller nissar som vill pracka på mig lagar och regler bara för att "Gud säger det". Fast just nu är det ju övernitiska representater för just islam som sticker ut hakan värst, möjligtvis med konkurrens av nissar från bibelbältet. De senare har dock ej för vana att spränga europeiska pendlare i luften.

För de som är intresserad finns det ju många sajter från mellanöstern med engelsk översättning där man kan se hur snacket går... sen har vi ju den utmärkta www.memri.org som även översätter TV-nyheter och tidningsartiklar från mellanöstern... Det är ungefär som om man kunde läsa hemsidor från svenskt 1600-tal, om internet funnits då, eller nåt i den stilen när det gäller förakt för andra religioner och livstilar... Jag har för länge sen slutat köpa snacket om att det bara handlar om en pytteliten minoritet... är nog förfärande många som köpt islamistpropagandan.

Salman Rushdie sa i TV häromveckan att han (som själv ser sig som vänster) är oerhört besviken på den europeiska vänsterns ryggmärgstendenser att släta över problemen med islamisterna bara för att de hävdar stå på de förtycktas sida. Vilket såklart är en ren lögn.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Konstigt nog är just "okunskap, fördomar, rädsla, intolerans" min definition av rasism. Spot on."

Jag kanske skulle förtydliga mig genom att säga att det också handlar om hur starka fördomar man har och hur väl medveten man är om dem. Vi har alla fördomar och bristande kunskaper om saker och ting utan att vi för den sakens skull vara någon form av extremister och förespråka våld och utplåning.

Mekanurg

Dessutom är det väl inte särskilt politiskt kontroversiellt att vara negativt inställd till Islam och muslimer (utan att för den delen tillhöra Sverigedemokraterna) oavsett politisk färg? Skulle jag kritisera en representant för folkpartiets invandringspolitik så är säkert "Islamofobi" ett ord som jag skulle kunna använda mig av.
Det skulle faktiskt vara extremt politiskt kontroversiellt att vara uttryckligen negativt inställd till islam och muslimer i allmänhet. De utgör ju en avsevärd grupp i Sverige nuförtiden.

Kritiken brukar i själva verket riktas mot salafism och islamism, vilket är "hårda" minoritetsinriktningar inom islam som brukar vara kvinnofientliga och därtill förorda våld som lösning på vissa specifika problem.

Att ropa "islamofobi" är sålunda att skjuta vid sidan av målet.