Nekromanti Nya statsbildningar i Mundana

Regmolar

Swashbuckler
Re: SAMMANFATTNING av tråden

Jättebra initiativ; skönt att åtminstone någon någon inte har gått bort sig i OT-diskussionen :gremwink: (som förresten är värdigt minst en egen tråd).

Jag kompletterar med två av mina egna förslag som jag inte hittade på listan

34: Luberos kan göras beboeligt och får då plats för en civilisation; lalasta kan användas det med.

35: Man kan lätt lägga in nya öar lite här och var för att skapa mer plats utan att störa geografin för mycket.

vandraren

Swordsman
Re:Thalamur - Consaber [SPOILER]

Léaramalverna är ju så få att deras påverkan troligen var liten, och alverna har väl inte någon nämnvärd tro av någon sort? Däremot tror jag säkert att de kan ha sått några frön som senare kan ha tagits upp av de thalaskiska filosofer som uppfann deras nya religion, och Tokon har de nog haft en hel del influenser på, med tanke på att alver knappast var vanliga där innan de kom, men nu tycks ha status som halvtokon.
Alverna hade visst en religion, vet inte om den hade dött ut redan vid denna tidpunkt dock, har inte böckerna här. Men alverna hade en religion som inkluderade idén om återfödelse, därav den gamla avskedsfrasen "vi ses i ett annat liv". (se den gamla Alver-boken)

Så det skulle ju vara lite festligt om det var det som snappades upp av colonierna när Léaram drog genom imperiet i urminnes tider.

abe_UBBT

Veteran
Re: Religion (OT, spoilers)

"Men Thalamur är inte ateistiskt! Om en kosmologisk syn involverande reinkarnation baserad på gärningar i det nuvarande livet, en rik flora av gudar och övernaturliga väsen och en tanke på själens utveckling mot något högre mål får utgöra två världsreligioner i vår värld ska väl banne mig Thalamurs filosofi räknas."

När Dalai Lama fick frågan av Stina Dabrowski om på vilket sätt han var marxist svarade han: Dels för Marx analys och kritik av kapitalismen och dels han kritik/analys av religionen och menade att han själv var ateist.

Så vad som är en religion är inte alltid enkelt.

Dartagnan

Veteran
Ny karta över Jargien

Med lite inspiration från vad som sagts tidigare i denna och föregående tråd har jag knåpat ihop en ny karta över Jargien. Vad det gäller kartan så är den självklart inte helt korrekt eftersom den är ritad på frihand. Medvetna fel är att jag har lagt till en extra flod, mer skog och flyttat på en av städerna något.

Länk till kartan på googlegroups:
karta

Vad det gäller nya statsbildningar så har jag lagt till följande (min fantasi när det gäller namn är dock sisådär, men håll till godo): Ön utanför Kamors kust är ett eget rike med namnet Lenorien. Tänkte att JargIEN och DamarIEN signalerade att ett rike i dessa trakter borde heta något med IEN på slutet. Här får ni gärna komma med förslag men jag tänkte mig att Lenorien skall ha några mindre kolonier längs kusten vid Tarkas och någon runtomkring Gordrion. Dessa kolonier är troligtvis inte mer än en enstaka bosättning och fungerar som handelsplats med lokalbefolkningen.

Nästa rike är egentligen ett litet fustendöme inom Jargiens gränser. Jag har döpt det till furstendömet Arona-Gozzano och det är ett pytterike i Khazimbergen. Furstefamiljen styr den lilla befolkningen med järnhand och kräver höga skatter. Mot Jargien är dock riket extremt givmilt. Tribut betalas varje år och i detta pytterike finner man den extremaste formen av religiositet riktad mot Aboraten och det kyrkliga väsendet. En faktor som säkerligen gjort att riket kunnat undvika att inlemmas i det jargiska.

Sydväst om Jargien ligger Melegrinomassivet och bland dess berg, sluttningar och kuster finns ett mindre antal självbestämmande områden ofta knutna till en befästning eller handelsknutpunkt. Den enda staden i området är Gnar-Muur och den är i sig självbestämande. Området präglas av smutsiga affärer (piratverksamhet, smuggling o.s.v.) och mindre men blodiga konflikter mellan de olika furstarna (som egentligen inte är mycket mer än tjuvar och skrupelfria handelsmän.) De återkommande konflikterna har gjort att flera Jargiska legoknektskompanier har sökt sig till området och det är inte heller ovanligt att yngre jargiska adelsmän sätter upp egna förband och lierar sig med någon av furstarna för att få lite spänning i tillvaron, vinna vuxenpoäng eller liknande.

Avslutningsvis har jag valt att låta Jargien ha besittning över den ö som ligger belägen söder om Tarkas. Denna ö har varit en konfliktnod under århundranden och varit i jargisk, cirefalisk, muhadinsk och piratbesittning. Den lilla lokalbefolkning som fins kvar är riktiga kapvändare som pådyvlats ett flertal olika religioner vid olika tillfällen. I hemlighet så har de dock behållt sin gamla pantheoniska gudatro.

/D

Regmolar

Swashbuckler
Re: Ny karta över Jargien

Måste säga att jag tycker det är snyggt för att vara ritat på frihand, men det kanske säger mer om mina talanger än om något annat ^^

Jag gillar statsbildningarna du har lagt till och kommer nog att lägga till minst två av dem till mitt eget Mundana; det känns verkligen som om Jargien behöver fler parter att interagera med.

Ceram

Hero
Re: Thalamur - Cirefalier

1750 efter daak frigjorde sig Asharien från cirefalierna, Soldarn blev fritt tidigare. Det är alltså över två tusen år sedan men som bekant är ju det där med tidsperioder i eon något folk gärna vill skära i. Det finns iallafall gott om tid för invandrade cirefalier att blandas med resten av befolkningen.

ermine

Warrior
Ett annorlunda Ebbron

Ett annat sätt att få fler länder i Mundana är att modifiera det nuvarande Ebhron lite grann. Istället för ett jättelikt rike som förblivit stabilt i årtusenden under den upplysta Kabalaorden så skulle man kunna göra landet betydligt mer splittrat, så att det i praktiken påminner om det medeltida Italien eller Tyskromerska kejsardömet med flera små stadsstater, republiker, dvärgafästen och furstendömen som befinner sig i ständig maktkamp med varandra.

Kabalaorden har genom åren lyckats få en unik och mäktig ställning i landet och har i det närmaste ett inflytande som påminner om Katolska kyrkans i medeltida Italien eller kejsaren i Tyskromerska riket, alla erkänner åtminstone i teorin magikerorden som en slags högre auktoritet som inte får motsägas, men i praktiken har orden bara direkt makt över landets allra sydligaste delar. Alla furstar drar sig för att hamna i direkt konflikt med Kabalan, men magikerna aktar sig samtidigt för att allt för direkt utmana olika makthavare och försöker ofta medla i konflikter mellan olika parter. Ebhroniterna brukar nästan alltid alliera sig med varandra vid första tecken på hot utifrån och avskyr när utomstående försöker blanda sig i landets interna angelägenheter.

Kanske har det inte alltid varit på detta sätt, en gång i tiden kanske landet var ordentligt enat, men med tiden har det blivit allt mer decentraliserat.

Vad tycks?

Regmolar

Swashbuckler
Re: Ett annorlunda Ebbron

Jag skulle säga att det är en klart bättre och intressantare version om man spelar i Ehbron. Nu vet jag definitivt var jag vill spela ifall jag någonsin drar igång en kampanj med furstendömen! :gremsmile: (fast då lägger jag nog till kolonier och fler furstendömen utanför Ehbron också).