Ny karta över Jargien
Med lite inspiration från vad som sagts tidigare i denna och föregående tråd har jag knåpat ihop en ny karta över Jargien. Vad det gäller kartan så är den självklart inte helt korrekt eftersom den är ritad på frihand. Medvetna fel är att jag har lagt till en extra flod, mer skog och flyttat på en av städerna något.
Länk till kartan på googlegroups:
karta
Vad det gäller nya statsbildningar så har jag lagt till följande (min fantasi när det gäller namn är dock sisådär, men håll till godo): Ön utanför Kamors kust är ett eget rike med namnet Lenorien. Tänkte att JargIEN och DamarIEN signalerade att ett rike i dessa trakter borde heta något med IEN på slutet. Här får ni gärna komma med förslag men jag tänkte mig att Lenorien skall ha några mindre kolonier längs kusten vid Tarkas och någon runtomkring Gordrion. Dessa kolonier är troligtvis inte mer än en enstaka bosättning och fungerar som handelsplats med lokalbefolkningen.
Nästa rike är egentligen ett litet fustendöme inom Jargiens gränser. Jag har döpt det till furstendömet Arona-Gozzano och det är ett pytterike i Khazimbergen. Furstefamiljen styr den lilla befolkningen med järnhand och kräver höga skatter. Mot Jargien är dock riket extremt givmilt. Tribut betalas varje år och i detta pytterike finner man den extremaste formen av religiositet riktad mot Aboraten och det kyrkliga väsendet. En faktor som säkerligen gjort att riket kunnat undvika att inlemmas i det jargiska.
Sydväst om Jargien ligger Melegrinomassivet och bland dess berg, sluttningar och kuster finns ett mindre antal självbestämmande områden ofta knutna till en befästning eller handelsknutpunkt. Den enda staden i området är Gnar-Muur och den är i sig självbestämande. Området präglas av smutsiga affärer (piratverksamhet, smuggling o.s.v.) och mindre men blodiga konflikter mellan de olika furstarna (som egentligen inte är mycket mer än tjuvar och skrupelfria handelsmän.) De återkommande konflikterna har gjort att flera Jargiska legoknektskompanier har sökt sig till området och det är inte heller ovanligt att yngre jargiska adelsmän sätter upp egna förband och lierar sig med någon av furstarna för att få lite spänning i tillvaron, vinna vuxenpoäng eller liknande.
Avslutningsvis har jag valt att låta Jargien ha besittning över den ö som ligger belägen söder om Tarkas. Denna ö har varit en konfliktnod under århundranden och varit i jargisk, cirefalisk, muhadinsk och piratbesittning. Den lilla lokalbefolkning som fins kvar är riktiga kapvändare som pådyvlats ett flertal olika religioner vid olika tillfällen. I hemlighet så har de dock behållt sin gamla pantheoniska gudatro.
/D