Nekromanti Nya statsbildningar i Mundana

Regmolar

Swashbuckler
Religion (OT, spoilers)

Well, Västcolonan/Thalamur överlevde också. Dessutom överlevde ju Östcolonan/Consaber också, vilket är lite av min poäng. Coloniska imperiet kraschar/delar sig, men båda delar är ju egentligen intakta, vilket bör leda till större kontinuitet än vi har efter romarrikets fall (iaf fram till Daak-kyrkans ankomst i Consaber).
Jag tycker fortfarande att en ledtråd bör finnas i att Consaber är ett feodalrike medan Thalamur är en centralstyrd byråkrati; någonting hände uppenbarligen i Consaber som inte hände i Thalamur, eller vice versa. Jag har redan givit min teori (sammanfallande ekonomi leder till att folk flyr till hjärtlanden, vilket blir det administrativa centrat Thalamur). Man kunde helt enkelt inte hålla mer mark än så, så Consaber bestämde sig för att bli självständigt, om jag minns rätt i en serie krig och större konflikter, vilket leder till ett första brott i kontinuiteten, om än möjligen av begränsad storlek. Sedan gjorde de dåliga relationerna med Thalamur resten för att skapa två separata kulturförgreningar.

Consaber/Tokon innan det coloniska imperiet var till största delen just ett sådant barbariskt klansamhälle, vilket får mig att tycka att Colonan borde efterlämnat spår efter 6000 år. Endast ö-delen av Consaber hade varit en del av Danarth.
Betänker man att Tokon har ett skriftsystem som bevisligen är äldre än den coloniska statsbildningen, och att de egentliga tokon trängdes tillbaka till ett område som väl inte lämpar sig alltför väl till jordbruk (?), och att det efter det finns typ ingenting (och därmed inga fiender att behöva skapa försvarslinjer mot) så kan jag mycket väl tänka mig att man sade "ge oss får, whiskey, fisk och metaller regelbundet så får ni klara er själva", typ. Dessutom var nog kulturerna likare än man kan tro, eftersom Tokon som sagt länge var den starkare parten av de två.

Typ, hur kan Thalamur vara ateistiskt? Hur kommer det sig att Colonans religion inte nämns en enda gång i Consaber-boken, utan endast Draktron och Daak-tron?
Men Thalamur är inte ateistiskt! Om en kosmologisk syn involverande reinkarnation baserad på gärningar i det nuvarande livet, en rik flora av gudar och övernaturliga väsen och en tanke på själens utveckling mot något högre mål får utgöra två världsreligioner i vår värld ska väl banne mig Thalamurs filosofi räknas. Och nya religioner som hittas på, får fäste och sedan utrotar närapå varje spår av tidigare religioner är ju knappast något vi aldrig har hört talas om i vår värld, eller hur? (speciellt om vi antar att Colonan hade en svag, polyteistisk religion av romartyp).

Att Colonans religion inte nämns i Consaber är väl uppenbart; den eventuella "draklösa" varianten dog ju ut minst tusen år innan "nu" utspelar sig, och hade uppenbarligen inte något nämnvärt inflytande på riket.

Ok, efter en kort genomläsning av den relevanta texten i Drakar gäller följande

Colonierna tillbad drakarna från början och såg dem som manifestationer av gudarnas makt. Kulten utvecklades sedan till mer och mer av en kult av drakarna själva. Det hela höll på att urarta, och då infördes drakväktarna som språkrör, och det gick jättebra. Sedan började det gå dåligt, folket blev oroligt, och prästerna ville att drakarna skulle lösa det hela. Dessa hade dock insett att imperiet hade växt över sina gränser och skulle falla, och valde att ta sin hand från det och inte hörsamma bönerna om hjälp. Detta ledde till att prästerna formade dräparkulten, deklarerade att drakdyrkan var anledningen till att gudarna vänt sig från riket, usurperade makten och utplånade drakkulten. Texten implicerar också att draktron var spridd över hela riket; enligt min gissning som en "överreligion" (i stil med de romerska kejsarkulterna) som var starkt uppbackad av drakarnas faktiska närvaro, speciellt under dess grundande.

Så, hoppas det tillförde något ^^

vandraren

Swordsman
Re: Religion (OT, spoilers)

Men Thalamur är inte ateistiskt! Om en kosmologisk syn involverande reinkarnation baserad på gärningar i det nuvarande livet, en rik flora av gudar och övernaturliga väsen och en tanke på själens utveckling mot något högre mål får utgöra två världsreligioner i vår värld ska väl banne mig Thalamurs filosofi räknas.
Sant iofs. Varifrån kommer då dessa tankar om reinknarnation och själautveckling och tron att alla gudar är onda, och att drakarna är lika onda de med?

Härrör detta kanske från brytningen med draktron, det låter ju inte alltför långsökt. Tron på reinkarnationen kanske kommer av att man inte såg någon annanstans för själen att ta vägen än tillbaka till jorden, förutsatt att man inte blir infångad av de onda gudarna.

Ymir

Liten kantbaron
Re:Thalamur - Consaber

Varför automagiskt utgå från att det är Consaber som har förändrats, och inte Thalamur? Jag menar, -Thalamur- har uppenbarligen någon gång varit utsatt för en stor folkvandring, givet att cirefalierna eller protocirefalierna måste ha kommit dit i tillräckliga antal för att sätta genetiska spår tusentals år senare.

Nu måste denna folkvandring förvisso ha ägt rum innan faliernas tabu mot att få barn med främmande folk uppstod, men när var det?

Jag skulle tro att dels Danarth, och dels den cirefaliska folkvandringen, är två viktiga fenomen att ha i åtanke när man diskuterar Thalamurs skillnader gentemot Consaber.

Sedan är jag den första att påstå att Thalamur och Consaber är orimligt olika varandra, old news liksom, men låt oss nu försöka göra det bästa av situationen. Jag hade dock önskat mig en mindre exotisk kultur i Thalamur; det känns som att den modulen borde ha skrivit med Consaber och Colonan i åtanke.

- Ymir, hungrig

Eagle

Swordsman
SAMMANFATTNING av tråden

Här kommer en sammanfattning av de mest konkreta förslagen på hur Mundana kan få fler statsbildningar – som syftar till att skapa en större dynamik och mer intressanta konflikter i spelvärlden.

Jag vill tipsa er om att ta fram era Mundanakartor och supplementböcker, så ni lättare kan ta ställning till om idéerna är bra.

Jag utelämnar väldigt intressanta inlägg kring Mundanas historia, paralleller med vår egen värld mm, och fokuserar sammanfattning på konkreta förslag till möjliga statsbildningar i Mundanas nutid.

[Övergångarna mellan civilisation och icke-civilisation är ganska så skarp både i öster, norr och västerut på kartan. Några av förslagen nedan har lösningar på detta.]

.......

VÄSTERUT PÅ KARTAN

1. På västlandkontinentens östra kust, kan det ligga ett zhaniskt handelsrike. Detta rike utgörs av ett myller av etniciteter. Längst kusten ligger det på lättförsvarade platser och öar handelsstäder med utsökt krenelerade fort och palats med lökkupoler. Dess zhaniska elit praktiserar en rigid gammal religion i zoroastisk anda. I riket finns ett gammalt mäktigt brödraskap som ägnar sig åt olagligheter. Det finns pirater! Kaptener beväpnade med orientaliska sablar, klär i turban och slöja och lystrar på havet till illustra alias som "den svarte" (Al Sindar), "den grymme" (Al Guiccan) och "den starke" (Musk El-Massa). I sina respektive hemstäder är de dock fortfarande uttråkade handelsprinsar. Det sker giftmord, rån och shanghaining i städerna.

2. I Västlanden kan man lägga in följande riken:
- Karagistan är ett östzhaniskt hövdingavälde på de bördiga markerna norr om Tarkas.
- Ansale-Idon är en forntida tributstat åt Edron, ett zhaniskt rike någonstans i fjärran västern. Har en ständigt utsatt position; ständiga konflikter med Ödlefolket och Mûhad har utarmat landet och gjort det moget att erövras.
- De Vittrade Öarna är (påstås vara) en mystisk ögrupp någonstans i väster där Gebashan Häxkonungen härskar

3. Blå Havet kan vara ett grunt hav fullt av öar. Bör lägga in nya landområden i havet utan att Edron och Muhad berörs.

4. Flera mäktiga Darkenerstammar i Västlanden, däribland de nomadiska Darfana i Ressiöknen.

5. Eumo kan göras lite mäktigare och tydligare få karaktären av en konfederation mellan olika stammar och riken som hålls ihop av Sungmunkarna,

6. Göra Forion mer mäktigt genom att ge det fler städer. Darkenerna norr om Forion får gärna vara halvciviliserade för att få lite dynamik där. Lägg in en ny landmassa i söderhavet söder om Forion.

7. Området mellan Belu, Cai och Summag är ”ledigt”

8. Det finns utrymme på öarna väster om Blå havet (ödlefolket behöver inte ha ett område stort som Asharina + Jargien att leva på)

9. Det finns utrymme att utvidga med fler riken bortanför Memon-Aun (Dakhû'rnus har sitt högsäte i blodbergen bortom Menon-Aun men annars är det rätt tomt där)

10. Gör om Momolan till ett Mhîmtroende zhaniskt rike, men med kulturella och politiska meningsskiljaktigheter med det mäktigare Mûhad.

I MITTEN PÅ KARTAN

11. Låta de jargiska provinserna få sina egna kungar.

12. Gör Kamorviken till ett innanhav, dra en landremsa upp till Gordrion, från den där lilla bukten ovanför u:et i Ziu (öhm). Alternativt ta bort Caibukten, så att Eumo och södra Mûhad blir mer massiva.

13. Drar ut Tarkas-halvön en aning och gör Lothian lite större så skulle man åstadkomma en nordlig Bosporen (ett trångt sund). Gordrion kan också göras mer massivt

14. Sätt in diverse östzhaniska småkungariken norr om Tarkas, som ligger i ständig konflikt med varandra.

15. Ön utanför Kamors kust behöver bli ett rike.

16. Lägg in ett rike norr om Raunfloden och söder om Mithera - precis mellan Drunok och Caserion. Kanske ett självständigt ashariskt jarladöme, som tagit Caserions parti (och emottagit dess beskydd), och snarast är femtecolonare i Ashariernas ögon?

17. Mellan nordöstra Caserion och Ringbergen finns plats för ett rike. Kanske ett rike som erövrats av raunlänningar för länge sedan, och styrts av en med tiden alltmer civiliserad raunländsk härskarklass sedan dess?

18. Det finns ett ledigt område mellan Drunok och Adarl, förbi Eyrenskogarna, det är ett ödsligt land, bestrött av ruinerna från de forna riken Kahar och Ast'catie, hemsökt av skuggor från det döda Kirath.

19. Norra Tarkas och ön vid kamor samt medföljande stäppudde kan man lägga en statsbildning på. Edronitiska kolonier och lydriken i Gordrion-området kan finnas här.

NORRUT PÅ KARTAN

20. Utöka Mundanas civilisation norrut. Det finns ett helt bälte skog, floder och bördig mark där som bara väntar på att bli säte för nya riken, och både rauner och tidigare folk kan grunda dem.

21. Utmark på andra sidan Kraggbergen finns plats för ett rike, om än ständigt hotat av oknytt, rauner och troll.

22. Veddo måste ha mer hav i norr. Ge Veddo egna riken. Mot bakgrund av att det är fantasy och det finns magi så borde det gå. Kanske har Jargien eller cirefalierna grundat veddo-dominerade kolonier långt upp i norr.

23. Fler riken på de norra slätterna där raunlänningarna bor. Att Raunlänningarna inte har ensam dominans där uppe. Kanske att området är präglat av mer varelser från monsterboken och bestialiska folk.

ÖSTERUT PÅ KARTAN

24. I övärlden, stora arkipelagen, kan det finnas diverse små öriken i en lös federation dominerad av Garandor, som har fullt upp med att försvara det man har kvar mot sabriernas och faliernas koloniala ambitioner.

25. Det saknas stater med liten yta men med stor politisk makt. Tyvärr är rollen som handelsimperium redan lite tagen av cirefalierna och Consaber.

26. Boosta Kryddöarna till ett verkligt handelsimperium med stark flotta och högstående kultur, gärna Mhîmtroende (eller helt sonika Navarekultens primära bastion).

27. Bazirk kunde förresten gott få ett rike eller flera på Takalorr. Varför inte ersätta Hansans handelsvälde med en bazirkfederation som jävlas med alla genom att ligga mitt emellan västra och östra delen av den civiliserade världen och piratera sig på alla inte alltför starka förbipasserande som inte har avtal eller betalar tribut till dem?

28. Tona ner Katharsis piratstämpel och låta dem vara Hansan (handelsmonopolförbund). Västmark är en kandidat, deras läge är rätt bra. Eller varför inte tirakerna på Takalorr helt enkelt. Bazirk = Hansan! Mer civilisation åt tirakerna!

29. Bortanför Ebbron behövs nya riken. Det behöver inte vara civiliserat ej heller mänskligt, men något bör finnas där. [Kanske någon civiliserad ras från supplementet "bestialiska folk"?]

30. Lägg in furstestater av vanarer, rauner, tauper och dvärgar i området norr om Ebhron tillsammans med ehbronitiska kolonier.

31. En ny landmassa i vindarnas hav söder om Ebbron?

32. Splittra upp Asharien, Thalamur och Consaber i separata småriken med större självbestämmande och mindre centralstyre.

33. De mystiska barbarerna på Méaslätten bortom Alarinn kan göras mer intressanta.

.......

Hoppas att sammanfattningen gjort det lite mer överskådligt. Ber om ursäkt för att jag tagit mig friheten att skära rejält för att få med det mest kärnfulla i olika inlägg.

/Eagle

Ymir

Liten kantbaron
Re:Tillägg

Jag hade tänkt sätta mig och hitta på saker om Colonan till ett mastodontinlägg, men jag verkar inte ha någon vidare inspiration just nu. I might do that later. Emellertid, L&H har ju flera helsidor om Colonan, och där framgår några intressanta detaljer:

- Urma Breann var en del av Colonan låååångt innan nuv. Thalamur var det. Urma Breann var coloniskt redan på 4000-talet f.D, medan Thala-halvön tillhörde Danarth i princip i sin helhet fram till 400-talet f.D. Detta stödjer min tes; att Thalamur är freaket och inte Consaber.

- Den förhärskande religionen i Colonan var draktron, som omsider ersattes alltmer av en pantheon av gudar, modulen nämner skaparguden Nolui och dennes syster Sanime. Mer inofficiellt, i mitt Mundana, tycks Cragan och gudinnan Menele ha varit andra gudar som tillbads, åtminstone under Obidarhon- och Cleondynastierna.

Det slår mig åter en gång hur irriterande det är att Coloniska namn och begrepp ser så latinska ut. Jag har i mina egna kampanjer desperat försökt mutera dem till mer grekisk klang, för det är så sjukt orimligt att två kulturer på varsin sida om den kända världen oberoende av varandra skulle ha utvecklat pseudolatinska språk.

Det har framgått i mina kampanjer att "edo" är det coloniska ordet för "hjärta", as in 'beskrivande ord på någon man älskar', i.e., 'försiktigt, mitt hjärta'. Jag vet inte, den detaljen kanske kunde intressera någon.

- Ymir, i all korthet

Ymir

Liten kantbaron

Betänker man att Tokon har ett skriftsystem som bevisligen är äldre än den coloniska statsbildningen
Du tänker på drakstenen då eller? För alltså, Colonans grundade är bara den sjätte grej som överhuvudtaget händer på tidslinjen i Encyclopedia Mundana.

Alla i den här tråden babblar om att Colonan bestod i 6000 år. Jag hajjar inte den biten; jag får det till 8332 år när jag räknar i modulerna.

- Ymir, kanske missat något

Ceram

Hero
Thalamur - Cirefalier

Angående cirefaliska folkvandringen har jag huggit på ett förslag som kom upp här på forumet någon gång. I samband med att cirefaliska riket förlorade stora delar av sitt territorium när Ashahalvön gjorde sig självständiga uppfattade stora delar av de cirefalier som bott där och andra det som att Cirza hade övergivit dem. De gav upp tanken på sin överhöghet genom blod och flyttade i stora mängder till Thalamur där de spreds.

De tog med sig sina rikedomar, sitt kunnande och sin kultur med blandades snabbt upp med de folk som redan bodde där, speciellt handelsmännen och de styrande. Thalamur fick en kulturell och genetiskt injektion vilket tryckte på mot den speciellt situation som finns idag. Samtidigt förklarar den kraftiga minskningen av människor varför inte samväldet återerövrade ett så kasst land som Asharien tämligen omgående.

Eagle

Swordsman
Jättehäftigt intiativ! Bra gjort! :gremsmile: Vad vill du kalla detta rike för?

/Eagle

vandraren

Swordsman

Jag hade tänkt sätta mig och hitta på saker om Colonan till ett mastodontinlägg, men jag verkar inte ha någon vidare inspiration just nu. I might do that later.
Jag kräver ett mastodontinlägg!!! :gremsmile:

- Urma Breann var en del av Colonan låååångt innan nuv. Thalamur var det. Urma Breann var coloniskt redan på 4000-talet f.D, medan Thala-halvön tillhörde Danarth i princip i sin helhet fram till 400-talet f.D. Detta stödjer min tes; att Thalamur är freaket och inte Consaber.
Detta har jag skrivit i typ alla mina inlägg.

Det är därför jag vill se mer Colonan i Consaber helt enkelt. Jag tycker man kan betrakta Thalamur som lite av Grekland, om man nu betraktar Colonan som Rom dvs.

- Den förhärskande religionen i Colonan var draktron, som omsider ersattes alltmer av en pantheon av gudar, modulen nämner skaparguden Nolui och dennes syster Sanime. Mer inofficiellt, i mitt Mundana, tycks Cragan och gudinnan Menele ha varit andra gudar som tillbads, åtminstone under Obidarhon- och Cleondynastierna.
Mmm, man skulle ju kunna utveckla denna panteon mer. Vilka aspekter tillbads? Vad hände med de gudarna efter Colonans fall? Varför dyrkas de varken i Consaber eller Thalamur (strax efter Colonans fall)?

Det slår mig åter en gång hur irriterande det är att Coloniska namn och begrepp ser så latinska ut. Jag har i mina egna kampanjer desperat försökt mutera dem till mer grekisk klang, för det är så sjukt orimligt att två kulturer på varsin sida om den kända världen oberoende av varandra skulle ha utvecklat pseudolatinska språk.
Ja, detta är mkt störande. Frågan är om vi helt enkelt bara ska hitta på att de jargiska termerna har letat sig in i efterhand, via Daakifieringen av Consaber. Dvs. den coloniska magitraditionen har översatts av senare tidens sabriska magiker.

Då har vi ju löst problemet! Då kan vi uppfinna det coloniska språket själva helt enkelt!

Smart va? :gremsmile:

vandraren

Swordsman

Alla i den här tråden babblar om att Colonan bestod i 6000 år. Jag hajjar inte den biten; jag får det till 8332 år när jag räknar i modulerna.
Har inte boken här och ville inte ta i för mycket. Dessutom refererar jag till tiden som Consaber var del av Colonan, vilket typ är 6000-8000 år om jag fattat det rätt?

vandraren

Swordsman
Re: Thalamur - Cirefalier

Jag gillar idén!!!

Edit: Hur sent i tiden ligger denna folkvandring? När förlorade cirefalierna Asharien?

vandraren

Swordsman

Varför automagiskt utgå från att det är Consaber som har förändrats, och inte Thalamur? Jag menar, -Thalamur- har uppenbarligen någon gång varit utsatt för en stor folkvandring, givet att cirefalierna eller protocirefalierna måste ha kommit dit i tillräckliga antal för att sätta genetiska spår tusentals år senare.
Är detta 100% fastlagt någonstans? Alltså att neromenzerna och cirefalierna verkligen är släkt? Har för mig att det bara är en teori bland historiker ellet nåt sånt...

Men heck, jag är på. Folkvandringar är coolt!

Edit: Léaram-alvernas folkvandring genom det coloniska imperiet måste ju ha influerat området något också. Kanske därifrån reinkarnationstankarna i den moderna thalaskiska filosofin kommer? Och även influenser till Tokons idévärld säkerligen.

Sedan är jag den första att påstå att Thalamur och Consaber är orimligt olika varandra, old news liksom, men låt oss nu försöka göra det bästa av situationen.
Äntligen någon som fattat min poäng! :gremsmile:

Marukusu

Hero

"Sedan är jag den första att påstå att Thalamur och Consaber är orimligt olika varandra, old news liksom, men låt oss nu försöka göra det bästa av situationen. Jag hade dock önskat mig en mindre exotisk kultur i Thalamur; det känns som att den modulen borde ha skrivit med Consaber och Colonan i åtanke."

Seconded.
Jag ser helt ärligt fram emot den dagen då den nuvarande Thalamurmodulen blir slutsåld så att en ny, bättre och mer realistiskt modul kan släppas i dess ställe. I Mitt Thalamur finns varken "ätter", blodvin eller utstuderat ond arkitektur.

Marukusu

Hero

"Hur ser ditt Thalamur ut då?"

Det är ett kollektivistiskt paradis där allt ägs av folket och allt tillverkas av folket till förmån för folkets behov!

Nä, men Mitt Thalamur är mer influerat av det ursprungliga Thalamur som kan skönjas i Geografica Mundana och Mystik & Magi. Thakalatribunalerna utövar makten istället för ätterna och samhället är i stort mycket mer teknokratiskt och meritokratiskt, även om jag har behållit en stor dos nepotism.
Den Thalaskiska kulturen har också en del drag av Östeuropa och Asien, som representerar kulturellt inflytande från raunerna.

Regmolar

Swashbuckler

Vad hände med de gudarna efter Colonans fall? Varför dyrkas de varken i Consaber eller Thalamur (strax efter Colonans fall)?
De dödades av Daaktron respektive den filosofiskt baserade religion som utvecklades i Thalamur; jämför med alla de panteoner (fenicisk, kartagisk, grekisk, romersk, keltisk, asatro...) som försvann mer eller mindre helt iom. kristendomens intråde, och att buddhismen (som väl är det närmaste vi kommer Thalamurs religion) om jag minns mina religionslektioner rätt var nära att utplåna hinduismen i Indien, och de hade ändå inte en förtryckande centralstat med hemliga agenter att stödja sig på...

Nya idéer har en tendens att utplåna gamla, helt enkelt, och polyteistiska religioner är särskilt utsatta för detta.

Vad exakt som tilbads tycker jag sedan är väldigt ointressant; panteon som panteon, liksom, när den ändå är borta (om man nu inte vill spela historiker eller arkeolog, vill säga) men vill du göra något föreslår jag att du tittar på figurerna i de thalaskiska mysteriespelen, då ett par av dem mycket väl kan vara kvarlevorna från gamla coloniska gudar.

Regmolar

Swashbuckler

Är detta 100% fastlagt någonstans? Alltså att neromenzerna och cirefalierna verkligen är släkt? Har för mig att det bara är en teori bland historiker ellet nåt sånt...
Det finns en ej närmare förklarad tabell i Consaber som anger att neromenzerna är resultatet av en folkblandning av coloner och cirefalier utan att säga mer än att kalla det "cirefaliska influenser", men cirefalierna var kanske mindre kategoriska och så pass expansiva att de fick ett emmigrerande befolkningsöverskott på den tiden?

Léaramalverna är ju så få att deras påverkan troligen var liten, och alverna har väl inte någon nämnvärd tro av någon sort? Däremot tror jag säkert att de kan ha sått några frön som senare kan ha tagits upp av de thalaskiska filosofer som uppfann deras nya religion, och Tokon har de nog haft en hel del influenser på, med tanke på att alver knappast var vanliga där innan de kom, men nu tycks ha status som halvtokon.

Bunny

Crazy like a fool
Välkommen till Zimzalabium!

"Vad vill du kalla detta rike för?"

Det tål verkligen att tänka på, för namnet i ämnesraden var inte riktigt på allvar. Jag har några stadsnamn, vilka är zhaniska derivat av de namn de kustlevande darkenerna (omnämns ofta som "kawahili-folket" (kawa-hili = båt-byggare)) gett platserna:

Malindi, federationens största och mest beryktade stad ligger vid en naturlig hamn vid kontinentens kust, skyddad från inlandet av höga klippor - här finns allt till salu, men det är inte alltid man får det man trott sig köpa...
Tabira, en viktig hamn för Mûhadinernas slavtransport från och till Blå Havets hamnar - den ligger strax norr om Forion, och är även en mötesplats för slavjägare från kontinentens inland. Se till att kunna försvara dig, och helst vara del av ett större sällskap - annars kan ett besök här vara dina sista dagar i frihet.
Mompula, en annan viktig stad - den ligger på en oansenlig ö mitt emellan Västlanden och den södra arkipelagen; handeln med lyxvaror har här gjort de få ohyggligt förmögna, medan det egentliga slitgörat hamnar på de mångas axlar. Det räknas annars som en paradisö, där tusentals stora sköldpaddor har en koloni under parningssäsong.
Lomane, ett fort strax söder om Jargiernas lopnor. Lomane har ett skamfilat rykte, då en uppsjö individer av tveksam ockupation ser till att erbjuda sina tjänster till högstbjudande här. Även legosoldater och rena rövarband står till buds. Många inlandsexpeditioner väljer trots allt att starta härifrån.
Waragoro, hemlig hamn dold av Wara-träskets täta vegetation - härifrån avseglar Al Sindars svartmålade skepp, alltid under nattens mörker; platsen ligger bara en dagsfärd norr om Malindis flitigt trafikerade hamn.

... och nu har jag även ett namn: Välkommen till Pekala-federationen!

Regmolar

Swashbuckler

Svar till båda.

Jag har tydligt sagt "över 8000 år"; de övriga årtalen är antingen höftningar gjorde innan det eller, som sagt, tiden Consaber ingått, typ.

Jag syftar på Sianstenen, som ju skrevs med tokonska runor, vilka också verkar ha överlevt länge nog för att influera Consabers egna "sabriska runor", som sedan övergavs för den thalaskiska skriften (se språkkapitlet i SB).

Marukusu

Hero

"Léaramalverna är ju så få att deras påverkan troligen var liten, och alverna har väl inte någon nämnvärd tro av någon sort? Däremot tror jag säkert att de kan ha sått några frön som senare kan ha tagits upp av de thalaskiska filosofer som uppfann deras nya religion, och Tokon har de nog haft en hel del influenser på, med tanke på att alver knappast var vanliga där innan de kom, men nu tycks ha status som halvtokon."

I Mitt Thalamur skulle jag snarare säga att magikraterna influerats av Sunarialvisk filosofi, ergo sanari-alvisk, när de tog fram sin nya filosofi efter kejsardömets fall. Se t.ex. bara på den sanariska minoriteten i Pereine och det faktum att en av de nuvarande magikraterna är sanari.

Det bäddar också för mer konspirationer... tänk om det som skulle komma att bli Thalamur från början var ett av sanaris sociala experiment fast av gigantiska proportioner?