Det är framförallt klimat och terräng som gör att liknelsen i mitt tycke inte håller. Consaber är blötare, bördigare och mer skogsbetäckt än Italien, och det är ännu en mycket stor faktor i fornlämningarnas försvinnande.
Vi släpper det här med fornlämningar, ok?
Consaber är nord-Italien eller närmare i förhållande till Colonan/Rom i kulturell mening. (Men ännu bättre liknelse kanske är forntida Kina och medeltida Kina, eftersom nord-Italien faktiskt invaderades av t.ex. langobarder (ja, jag vet att mongolerna invaderade Kina))
Anledningar:
1) Geografisk närhet till staden Colonan.
2) Consaber var en del av coloniska imperiet i 6000 år, längre än något annat land förutom stadsstaten Colonan.
3) Inga stora folkvandringar har skett till området.
Resultat: Jättestor kulturell kontinuitet bör föreligga.
(Även om Daak-tron har införts sedan dess)
Femtonhundra år.
Hur mycket latin är italienska egentligen? Hur mycket Rom är romantikens Italien? Hur mycket Rom är romantikens Frankrike?
Italienska är jättemycket latin. Överhuvudtaget så är många europeiska språk en hel del latin. I Europa har det dock skett en hel del folkvandringar, det har det inte i Consaber.
Romantiken? Menar du renässansen? Romantiken är ju 1800-tal och då tycker jag vi hamnar lite väl långt utanför hur Mundana ser ut.
Renässansen/högmedeltiden i Italien baserar ju till stor del på kunskap som bevarats från romarriket (ja, jag vet om arabernas kunskap, kinesernas också). Alla arabiska texter översattes till latin, inte något annat språk.
Påven (Pontifex maximus) är en gammal kvarleva av en viktig del av den romerska kejsarens ämbete: Överhuvud av Roms kyrka. Bara som ett exempel.
Hur mycket Rom är högmedeltidens Frankrike? Kanske inte jättemycket, men de talar ett romanskt språk. De hade en kejsare som kröntes av påven år 800, och som klart och tydligt såg sig som arvtagaren till den romerska kejsaren. Alla länder i Europa försöker ständigt förhålla sig till romarriket på något sätt. Se t.ex. tysk-romerska riket med sin kejsare under högmedeltid.
Jag saknar mycket av detta i Consaber.
Det coloniska imperiet kom mer eller mindre till genom att jag skrev Consaber.
Ok, men sedan kanske det evolverades till något utanför din kontroll?
Eller hur hade du föreställt dig det coloniska imperiet? Religion? Kultur? Språk? Skulle vara mycket intressant att höra.
Och varför skulle Consaber anses vara en provins i 6000 år?