Religion (OT, spoilers)
Att Colonans religion inte nämns i Consaber är väl uppenbart; den eventuella "draklösa" varianten dog ju ut minst tusen år innan "nu" utspelar sig, och hade uppenbarligen inte något nämnvärt inflytande på riket.
Ok, efter en kort genomläsning av den relevanta texten i Drakar gäller följande
Colonierna tillbad drakarna från början och såg dem som manifestationer av gudarnas makt. Kulten utvecklades sedan till mer och mer av en kult av drakarna själva. Det hela höll på att urarta, och då infördes drakväktarna som språkrör, och det gick jättebra. Sedan började det gå dåligt, folket blev oroligt, och prästerna ville att drakarna skulle lösa det hela. Dessa hade dock insett att imperiet hade växt över sina gränser och skulle falla, och valde att ta sin hand från det och inte hörsamma bönerna om hjälp. Detta ledde till att prästerna formade dräparkulten, deklarerade att drakdyrkan var anledningen till att gudarna vänt sig från riket, usurperade makten och utplånade drakkulten. Texten implicerar också att draktron var spridd över hela riket; enligt min gissning som en "överreligion" (i stil med de romerska kejsarkulterna) som var starkt uppbackad av drakarnas faktiska närvaro, speciellt under dess grundande.
Så, hoppas det tillförde något ^^
Jag tycker fortfarande att en ledtråd bör finnas i att Consaber är ett feodalrike medan Thalamur är en centralstyrd byråkrati; någonting hände uppenbarligen i Consaber som inte hände i Thalamur, eller vice versa. Jag har redan givit min teori (sammanfallande ekonomi leder till att folk flyr till hjärtlanden, vilket blir det administrativa centrat Thalamur). Man kunde helt enkelt inte hålla mer mark än så, så Consaber bestämde sig för att bli självständigt, om jag minns rätt i en serie krig och större konflikter, vilket leder till ett första brott i kontinuiteten, om än möjligen av begränsad storlek. Sedan gjorde de dåliga relationerna med Thalamur resten för att skapa två separata kulturförgreningar.Well, Västcolonan/Thalamur överlevde också. Dessutom överlevde ju Östcolonan/Consaber också, vilket är lite av min poäng. Coloniska imperiet kraschar/delar sig, men båda delar är ju egentligen intakta, vilket bör leda till större kontinuitet än vi har efter romarrikets fall (iaf fram till Daak-kyrkans ankomst i Consaber).
Betänker man att Tokon har ett skriftsystem som bevisligen är äldre än den coloniska statsbildningen, och att de egentliga tokon trängdes tillbaka till ett område som väl inte lämpar sig alltför väl till jordbruk (?), och att det efter det finns typ ingenting (och därmed inga fiender att behöva skapa försvarslinjer mot) så kan jag mycket väl tänka mig att man sade "ge oss får, whiskey, fisk och metaller regelbundet så får ni klara er själva", typ. Dessutom var nog kulturerna likare än man kan tro, eftersom Tokon som sagt länge var den starkare parten av de två.Consaber/Tokon innan det coloniska imperiet var till största delen just ett sådant barbariskt klansamhälle, vilket får mig att tycka att Colonan borde efterlämnat spår efter 6000 år. Endast ö-delen av Consaber hade varit en del av Danarth.
Men Thalamur är inte ateistiskt! Om en kosmologisk syn involverande reinkarnation baserad på gärningar i det nuvarande livet, en rik flora av gudar och övernaturliga väsen och en tanke på själens utveckling mot något högre mål får utgöra två världsreligioner i vår värld ska väl banne mig Thalamurs filosofi räknas. Och nya religioner som hittas på, får fäste och sedan utrotar närapå varje spår av tidigare religioner är ju knappast något vi aldrig har hört talas om i vår värld, eller hur? (speciellt om vi antar att Colonan hade en svag, polyteistisk religion av romartyp).Typ, hur kan Thalamur vara ateistiskt? Hur kommer det sig att Colonans religion inte nämns en enda gång i Consaber-boken, utan endast Draktron och Daak-tron?
Att Colonans religion inte nämns i Consaber är väl uppenbart; den eventuella "draklösa" varianten dog ju ut minst tusen år innan "nu" utspelar sig, och hade uppenbarligen inte något nämnvärt inflytande på riket.
Ok, efter en kort genomläsning av den relevanta texten i Drakar gäller följande
Colonierna tillbad drakarna från början och såg dem som manifestationer av gudarnas makt. Kulten utvecklades sedan till mer och mer av en kult av drakarna själva. Det hela höll på att urarta, och då infördes drakväktarna som språkrör, och det gick jättebra. Sedan började det gå dåligt, folket blev oroligt, och prästerna ville att drakarna skulle lösa det hela. Dessa hade dock insett att imperiet hade växt över sina gränser och skulle falla, och valde att ta sin hand från det och inte hörsamma bönerna om hjälp. Detta ledde till att prästerna formade dräparkulten, deklarerade att drakdyrkan var anledningen till att gudarna vänt sig från riket, usurperade makten och utplånade drakkulten. Texten implicerar också att draktron var spridd över hela riket; enligt min gissning som en "överreligion" (i stil med de romerska kejsarkulterna) som var starkt uppbackad av drakarnas faktiska närvaro, speciellt under dess grundande.
Så, hoppas det tillförde något ^^