Nekromanti Nya tråden om OT-forumet där man också får diskutera

Status
Not open for further replies.

RasmusL

Champion
Magnus Seter;n195403 said:
Mitt största problem med detta är att rollspel.nu ses som ett otrevligt ställe där folk bråkar. Det är på grund av ett fåtal användare och ett fåtal trådar, men ändock så är det ett rykte forumet dras med.

Bråken gör också många andra användare oroliga, vilket i sin tur påverkar deras deltagande. Det här är inte endast en fråga om att låta några personer bråka om ett visst ämne, utan även den påverkan deras grälsjuka har på resten av forumet.

Den påverkan anser jag inte är i proportion till bråken i sig, men jag kan inte blunda för att bråken gör rollspel.nu till en sämre mötesplats.

/Magnus
Jag tycker att det är helt sunt tänkt. Det är ett troligen välförtjänt rykte forumet fått i yttrandefrihetens namn och du sätter i mina ögon fingret rakt på lösningen. Krille bör kunna peka ut bråkstakarna och be dem lämna forumet. Känns tufft? All positionering har en kostnad, det ingår i definitionen.

Att dölja symptomen tror jag är en synnerligen dålig ide. Gå mot roten istället för att vifta mot löven.

Mundo

Myrmidon
Krille;n195370 said:
Jag ligger nånstans "reinfeldtskt höger", så det är inte av ideologiska skäl jag stänger av dig. Just sayin'.
Oväntat. Du är ju en jävla länsman!

Big Marco

Läskig
Magnus Seter;n195407 said:
Spontant säger jag "nej".

/Magnus

Spontant skulle jag säga - skapa ett eget forum om detta är ett behov du har. WRNU är ändå tänkt att vila på ett inkluderande pelarverk.

Jocke

Man med skägg
Måste först skjuta in att jag är förtjust i namnet på den här tråden.

Jag tycker att: Ju färre underforum - ju bättre.
I alla fall så länge vi har den aktiviteten vi har. Alla vet ju att forumet egentlgien inte haft nån USP sen skräckforumet stängde för tio-nånting år sen och att det är därför aktivitenten sjunker och sjunker. Det rimliga är att ha så många forum som folk skriver i.

Med detta sagt så tänker jag endå argumentera för att Anth är något på spåren -men jag tror inte att det är en "politik" fokus som behövs utan snarare en "låsta trådar" fokus. Då kan man lätt se varför trådar låses och såslipper man ta del av de trådarna i de "levande" forumen.

Ond bråd död

Swashbuckler
Big Marco;n195440 said:
Spontant skulle jag säga - skapa ett eget forum om detta är ett behov du har. WRNU är ändå tänkt att vila på ett inkluderande pelarverk.
Jag vet inte om du missförstod vad det handlade om. Tanken var att minska bråken i trådar genom att få möjlighet att välja bort vissa bråkstakar. Dessa kan fortfarande posta i andra trådar om samma ämne om de så vill.

Sen ska jag säga att forumet inte är det minsta inkluderande. Så om ni undrar varför jag blir förbannad så kan det vara det det beror på. Om man vet redan innan vilken hatstorm man får möta oavsett vad man skriver så kanske man inte känner sig så välkommen och svarar därefter. Nu vet jag att många är vettiga här, men att de håller tyst. Vilket inte är så konstigt när man ser hur avvika För egentligen har jag inte sagt något som borde vara kontroversiellt. Jag hoppade inte på någon utan skrev om ämnet, medan folk hoppade på mig som person och påstod att jag var konspirations teoretiker, rasist och det ena med det andra. Visst, kanske överskattade jag forumets insikter, men nog sjutton måste folk ha lite koll på hur media mörkar saker m.m.

För visst är det konstigt att impetigo kommer undan med 48 timmar för det påhoppet. Hade det varit ett annat mål än mig hade det varit en vecka. Eller alla andra påhopp jag fått sen jag kom tillbaka, som bara släppts utan åtgärd. Men det verkar råda en sorts inställning att jag är värre än Hitler eller nåt och därmed får jag behandlas annorlunda. Jag kan vara raljerande i mina inlägg, men det är inte konstigt om man ser till hur folk svarar mig. Sen är det imo en så bisarr situation i landet att det är svårt att prata om utan att raljera över vansinnet.

Men är det någon som vill vara inkluderande och stå på den lilla människans sida och bla bla, så är det bara att stötta mig nästa gång. Ni behöver inte hålla med, men ni kan ju vara schysst mot folk iaf.

På allvar, varför hatar ni mig? Vad är det som är så fel med det jag skrivit att det är ok att behandla mig illa? Någonstans måste ni ju inse att ni gör fel.

Och innan någon oempatisk jävel dyker upp och snackar om offerkoftor, så vill jag be henom fundera ett varv till om det är en bra idé att ifrågasätta att folk som blir illa behandlade också tycker att det är orättvist och blir förbannade. "Nej, vi mobbar inte alls. Det är ju han som skriver dumma saker" eller hur nu era tankar går.

Kanske kunde någon t o m fundera över hur modigt det är att stå upp för det man tror på trots att man verkar ha hela världen emot sig. Eller liknande klyschor. Men nej, det ses bara som rättshaveristbeteende i såna här fall. Att bryta mot normer kräver styrka, men just i det här fallet så är man bara virrig eller vad det var nån skrev.

Jaja, det är nog förgäves att försöka resonera med er om det här också. Men jag skulle vilja be modsen (troligen också förgäves) att fundera över om ni behandlar alla lika här eller inte, och om ni kommer fram till något, kanske det i framtiden kan bli lite andra bedömningar. Sånt är svårt att se hos sig själv, men jag tycker jag gjort en insats för att upplysa lite iaf.

Ond bråd död

Swashbuckler
[FONT=&quot]Tog en titt på IRCen. Det är fan inte vackert. Och BW är tydligen den värsta mobbaren. Ni ser det här som helt normalt?

BW> men asså den där människan... kan hen inte bara inse att hen får mothugg och banningar för att hen har fel och beter sig illa?[/FONT]

[FONT=&quot]10:56 < BW> hur fan kan det vara *andras* fel hela tiden?[/FONT]
[FONT=&quot]10:57 < Krille_> Det är en konspiration.[/FONT]
[FONT=&quot]10:57 < Krille_> Av PK-maffian mot konservativa och nyliberaler.[/FONT]
[FONT=&quot]10:57 < BW> ja. Alla emot en. Som omöjligt kan ha fel, uppenbarligen[/FONT]
[FONT=&quot]11:03 < mystiskmagiker> jag säger då det[/FONT]
[FONT=&quot]11:04 < kloptok> han är ju inte ens nyliberal på riktigt, det har han ju bara hittat på[/FONT]
[FONT=&quot]11:05 < BW> han kanske inte vet vad det betyder?[/FONT]
[FONT=&quot]11:05 < kloptok> nej uppenbarligen inte[/FONT]
[FONT=&quot]11:05 < mystiskmagiker> vill man inte kalla sig nyliberal?[/FONT]
[FONT=&quot]11:06 < BW> bara det att han vill positionera sig nånstans på skalan som inte är S/V eller resten av "sjuklövern"[/FONT]
[FONT=&quot]11:06 < kloptok> vissa vill det, andra vill inte det[/FONT]
[FONT=&quot]11:06 < BW> mystiskmagiker: om man är det vill man säkert det[/FONT]
[FONT=&quot]11:06 < BW> jag erkänner villigt att jag inte har koll på begreppets innebörd[/FONT]
[FONT=&quot]11:06 < mystiskmagiker> Forumet är en parodi[/FONT]

[FONT=&quot]11:17 * BW ger Krille_ permabanhammaren[/FONT]
[FONT=&quot]11:17 < BW> Krille_: varsågod! Du har min välsignelse![/FONT]
[FONT=&quot]11:18 < mystiskmagiker> vem ska permabannas nu?[/FONT]
[FONT=&quot]11:18 < BW> vem som helst! I don't even care![/FONT]
[FONT=&quot]11:18 < mystiskmagiker> obd?[/FONT]
[FONT=&quot]11:19 < BW> det är väl ingen som gjort någon fet regelöverträdelse just nu, men det finns definitivt användare som jag tycker borde ha permabannats för länge sen

Det brukar se ut så i IRCen när jag skrivit något eller försvarar mig själv.:/

Men vad är det då som jag gjort som är så fruktansvärt fel att allt det här hatet är motiverat? Eller är ni bara mobbare av naturen och angriper första bästa som avviker från normen?

Sen undrar jag om forumets regler inte gäller för IRCen? Reglerna gäller ju för PM så...[/FONT]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ond bråd död;n195447 said:
trots att man verkar ha hela världen emot sig.
Nyss höll de flesta med dig, nu är hela världen emot dig?

Ond bråd död;n195458 said:
Sen undrar jag om forumets regler inte gäller för IRCen? Reglerna gäller ju för PM så...
IRC:en är inte en del av forumet (det är däremot PM). Det råkar bara vara en plats där många forumiter hänger på eftersom forumets chat lämnar nån enstaka grej att önska.

Ond bråd död

Swashbuckler
Rymdhamster;n195461 said:
Nyss höll de flesta med dig, nu är hela världen emot dig?

IRC:en är inte en del av forumet (det är däremot PM). Det råkar bara vara en plats där många forumiter hänger på eftersom forumets chat lämnar nån enstaka grej att önska.
En hel del skulle hålla med mig om grunderna åtminstone om vi fick ha diskussionerna, även om de kanske inte skulle erkänna det. Jag menar alltså att det ens finns en åsiktskorridor, situationen i landet och hyckleriet m.m. Men jag kanske är för optimistisk. Däremot är det ingen tvekan om att jag har hela forumet, åtminstone de som skriver är emot mig, och säkert nästan alla andra också via gillande-klick.

Gissade det om IRC iom Krilles delaktighet.

cogitare

Swashbuckler
... utdraget från IRC...
Jag gillar inte det jag läser här. Jag tycker man kan ifrågasätta lämpligheten att en moderator (om än implicit) uttrycker sig så här i vad jag antar är någon sorts publik kanal...

Cog.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sen undrar jag om forumets regler inte gäller för IRCen? Reglerna gäller ju för PM så...
IRC:en är inte min. Den omfattas alltså inte av reglerna.

MEN ... eftersom den ändock är en integrerad del av sajten, så käns det rimligt att reglerna gäller där också. Antingen det eller frikopplas från sajten.

Jag ska ta upp det i redaktionen.

EDIT: Med det sagt skulle jag inte gett Krille någon som helst reprimand för de två uttalanden han gjorde där. Det är ju i stort sett exakt vad ODB framför för åsikt om oss.

/Magnus

Krille

Super Moderator
Ond bråd död;n195447 said:
På allvar, varför hatar ni mig? Vad är det som är så fel med det jag skrivit att det är ok att behandla mig illa?
Men vad är det då som jag gjort som är så fruktansvärt fel att allt det här hatet är motiverat?
Eftersom du frågar:

1) Du pratar inte rollspel.
2) Du går totalt rättshaverist när dina trådar låses eller du får en banning mot dig.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Som en av IRCens moderatorer måste jag säga att den är helt separat från forumet, de som har @ på ircen har det inte pga att de modererar forumet (jag gör det tex inte), och vi har ett helt separat regelverk. Regelverket står att läsa här: http://bit.ly/1pQaYJK

Om du vet att det finns personer som inte tycker om dig är en rätt dålig taktik att lyssna på samtal de har där du inte ingår, och vänta dig att de ska vara lika snälla som när du är i samma rum. Om du faktiskt loggar in på ircen kommer ingen bete sig illa mot dig utan att jag eller tex BW kickar dem. Och du kommer inte få bete dig illa utan att samma sak kommer hända.

Men banhammern på ircen faller snabbare än den gör på wrnu. Och följer helt andra personers godtycke och policy.

Jag är inte ens hälften så snäll som Krille.

Ram

Skev
En sak som jag förordat förut och som jag fortfarande skulle tycka var en bra idé är mycket längre bans för återfallsförbrytare. Jag håller med de som säger att det inte är ett ämnes fel att diskussionerna barkar ur, men ser också att det är vissa ämnen i händerna på vissa användare som väldigt ofta resuterar i låsta trådar, generisk osämja och/eller huvudvärk hos moderatorer.

Jag skulle också tycka att det skulle vara väldigt bra med ett forum för Samhälle och politik och jag skulle gärna vilja ha tillbaka OT-forumet för sådant där mysigt nonsens som höjer stämningen på forumet.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Magnus Seter;n195473 said:

MEN ... eftersom den ändock är en integrerad del av sajten, så käns det rimligt att reglerna gäller där också. Antingen det eller frikopplas från sajten.

EDIT: Med det sagt skulle jag inte gett Krille någon som helst reprimand för de två uttalanden han gjorde där. Det är ju i stort sett exakt vad ODB framför för åsikt om oss.

/Magnus
Jag ser fram emot att detta diskuteras av redaktion och välkomnar en diskussion (men lovar inga resultat av den, in case någon rättshaverist senare försöker få mig att stå för något i ondöan) om att eventuellt jämka regelverken. OBS ircen är inte min heller, jag bara jobbar där.

Tsianphiel

Swordsman
Som något av en utomstående och en av de som ofta deltar i trådar som stängs ner gör jag följande observationer:

- Oavsett hur forumet upplevs så upplever jag som tycker att jämställdhet och mångfald i allra högsta grad hör till att diskutera rollspel att jag hänvisas till OT-forumet, för oavsett hur jämställdhet, mångfald och feminism förs upp på agendan så ses det alltid som politiskt och icke tillhörande de trådar som diskuterar rollspel. Krille skrev tidigare i den här tråden att wrnu är till för att prata rollspel. Jag pratar rollspel när jag pratar om innehåll ur ett jämställdhetsperspektiv eller den kultur som omger rollspel ur samma synvinkel. Min upplevelse av diskussionen i stort här är att det perspektivet "inte hör hemma på wrnu", utom i OT forumet, som nu är stängt på obestämd framtid.

- Jag hänger på det här forumet för att jag hoppades på att kunna diskutera rollspel ur alla aspekter. Det upplever jag inte att jag kan i dagsläget. Förmodligen är det fler som känner så, även de som inte håller med mig ur ett feministiskt perspektiv.

- Att det finns de som inte håller med varandra och som står på motsatta sidor politiskt här på forumet är uppenbart. Att hindra dessa personer ifrån att diskutera är inte rätt väg att gå (tänker på förslaget om att hindra folk att delta från vissa trådar). Samtidigt är det tydligt att många har svårt att hålla sig till de regler som finns här. Personangrepp och "don't be a dick"-regeln bryts konstant. På alla sidor. Det tror jag inte har vare sig med ämne eller OT-forum att göra. Vi blir uppfostrade av internet att uttrycka oss på ett visst sätt. Jag tänker på League of Legends enorma insats att minska trakasserier och dåligt beteende i deras spel. Det handlar både om att se till att 1) återkoppla med den person som betett sig illa och berätta exakt vad det är som har gjort att den personen blivit tillsagd 2) i längden rensa bort de spelare som förstör för andra spelare. Det är en mycket liten mängd spelare som pajar för andra spelare men det beteendet ger ringar på vattnet. En spelare som i vanliga fall beter sig bra kan när hen deltagit i en dålig omgång med LoL sprida samma dåliga vibbar omkring sig vilket i sin tur påverkar ytterligare spelare etc etc. 3) uppmuntra gott beteende.

För att klargöra angående League of Legends - jag tror inte att man kan ta deras lösning rakt av, men jag tror att det ligger lite i att en infekterad tråd sprider infektionen så att säga. En person som har en dålig dag och uttrycker sig på ett sätt som inte är särskilt konstruktivt påverkar andra som i sin tur sprider den dåliga dagen till en hel drös människor.

Avstängning verkar ha väldigt liten effekt. Att stänga trådar verkar ha väldigt liten effekt. Om en bortser från de användare som är totala rättshaverister och har en uppenbar agenda att skapa konflikter så är förmodligen permabanning en dålig metod att avskräcka från ett dåligt beteende också, för det händer så sällan att ingen verkar vara direkt oroad för att det skall drabba dem. Jag säger "verkar ha" liten effekt för jag vet faktiskt inte hur det upplevs att bli bannad.

Men för att återknyta till det jag pratade om lite tidigare - finns det några positiva återkopplingar vi kan göra för att de som ofta blir bannade eller modererade skall bete sig på ett sätt som funkar på forumet? Jag är nämligen övertygad om att de fakta och åsikter som framförs med personangrepp som metod går att framföra utan personangrepp. Vad säger ni som ofta bannas eller modereras? Finns det något ni skulle tycka vara en bra, positiv återkoppling? Typ "har inte blivit bannad eller modererad på två veckor" knappen eller något?

Jag vet att jag gled lite i ämnet här, men så länge OT är stängt så vet inte jag vart jag får lov att diskutera de ämnen jag brinner för utan att det blir diskussioner runt vart mina ämnen hör hemma.

Ond bråd död

Swashbuckler
Krille;n195474 said:
Eftersom du frågar:

1) Du pratar inte rollspel.
2) Du går totalt rättshaverist när dina trådar låses eller du får en banning mot dig.
Så du motiverar ditt hat och din avsmak för mig som person med det? Jag kan erkänna att jag har en stark känsla för rättvisa och när något triggar så tänder jag till på allvar. Men jag hoppades på en viss förståelse för att jag upprörs över orättvisor och att det här hatet faktiskt tär på en människa. Jag förstår dock att jag är väldigt besvärlig för en moderator, men hat var ju lite illa. Nå väl. Du är inte precis min bästis heller så jag kan leva med det tror jag. Jag hyser egentligen inte särskilt negativa känslor tbh.

Ivf så var frågan mer ställd till allmänheten och jag tänkte mer om det är något jag skrivit som är så fruktansvärt att man som grupp bestämt sig för att hata. Vilka normer är det jag brutit mot som stör er toleranta och inkluderande normbrytare? Kanske kan frågan få folk att fundera på hur de gör.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ond bråd död;n195463 said:
En hel del skulle hålla med mig om grunderna åtminstone om vi fick ha diskussionerna...

Däremot är det ingen tvekan om att jag har hela forumet, åtminstone de som skriver är emot mig, och säkert nästan alla andra också via gillande-klick.
Två betydligt mer rimliga uttalanden, i vart fall om du i första menignen syftar till "i hela landet" i vilket fall jag på rak arm är beredd att ge dig åtminstånde 15 procent av hela befolkningen, och troligtvis (tyvärr) några fler därtill.

RasmusL

Champion
Tsianphiel: Jag vet inte, personligen är jag nog bortom någon form av point of (för stunden) no return och lär inte förändras nämnvärt. Jag har lite för mycket attityd/ego-problem för att inte ta sådan feedback som nedlåtande, tyvärr.

Ond bråd död

Swashbuckler
Magnus Seter;n195473 said:

/Magnus

Mjao, men det var ett raljant svar på BWs påhopp. Jag skulle dock inte heller banna för det även om det seer väldigt illa ut, det är inte heller det som är poängen utan mer hela fenomenet. Det är ju inte omöjligt att flera kan tycka genuint illa om en människa och baktala så där bara för att, men för mig är det så omotiverat att jag undrar om det inte är något fel med gruppen s a s.

Ond bråd död

Swashbuckler
Xhakhal;n195475 said:
Som en av IRCens moderatorer måste jag säga att den är helt separat från forumet, de som har @ på ircen har det inte pga att de modererar forumet (jag gör det tex inte), och vi har ett helt separat regelverk. Regelverket står att läsa här: http://bit.ly/1pQaYJK

Om du vet att det finns personer som inte tycker om dig är en rätt dålig taktik att lyssna på samtal de har där du inte ingår, och vänta dig att de ska vara lika snälla som när du är i samma rum. Om du faktiskt loggar in på ircen kommer ingen bete sig illa mot dig utan att jag eller tex BW kickar dem. Och du kommer inte få bete dig illa utan att samma sak kommer hända.

Men banhammern på ircen faller snabbare än den gör på wrnu. Och följer helt andra personers godtycke och policy.

Jag är inte ens hälften så snäll som Krille.

Samtidigt så är det inte första gången det ser ut så på IRcen. Så ni vet.

Status
Not open for further replies.