Det börjar lukta bannhammare..
Eftersom du nämner vad du jobbar/jobbat med så undrar jag om det alltså är tänkt som ett rollspel i klassrummet? Eller mer på fritidsnivå eller så, det kan ju påverka hur man ser på det. . . Ska det t.ex. förekomma i klassrummet så är det ganska uppenbart att våld inte får förekomma, du skulle mest troligt få sparken rätt fort
föräldrastorm, folket rasar i aftonbladet osv..
Med andra ord VART är det tänkt man spelar det här spelet?
Nästa fråga blir: VAD spelar man? är det science fiction, fantasy eller nån sorts realistisk skildring av nutid/dåtid? Det påverkar nämligen också väldigt mycket..
Just nu tycker jag du är lite för allmän för att man ska kunna ge vettiga tips, eller snarare gör man allt jobbet åt dig
Men jag är ju snäll så..
I fantasy är det ju väldigt vanligt med våld, det är ju grunden från sagor med drakdödande prinsar och prinsessor, så det är nog en utmaning att ta bort våldet från det tänker jag. Det går nog, men det är svårare.
I science-fiction är det ju iofs vanligt med våld, men jag skulle nog påstå att även utforskande är en ganska stor grej. Det är också, liksom fantasy, fullt möjligt att slänga fram alla möjliga konstiga saker som går att förklara med alien teknologi eller magi, vilket då gör det lättare att få till spännande. Men vad gör saker spännande? Våld är ju spännande, men jag förstår hur du menar. Jag tänker mig att som lärare är det svårt motivera att göra ett våldsspel till barn/ungdomar.
Men, hur ser du på skräck? Det kan ju räknas som en sorts våld att bli hotad att bli uppäten av ett monster t.ex. men om man inte har möjlighet överhuvudtaget att slåss mot saken så är det ju lite 50/50 om det går räkna som våld. Det finns ju även mer indirekta sätt att ha med skräck, hotet om något som KANSKE finns t.ex. speciellt i en utomjordiskt tunnel på jakt efter en mystisk teknologi.
Man kan ju vara ute på upptäcktsfärd för att jorden håller på gå under eller whatever, och leta botemedel eller bara sätt rent allmänt att förbättra för mänskligheten typ..
Men som sagt, det känns lite som att man behöver veta lite mer innan man kan hjälpa dig på allvar..