Necross
Swashbuckler
Plastpluttar och pappbrickor
Pappbrickorna verkar förresten vara ytterligare ett försök att göra ett analogt dataspel. Tramsigt.
Men ok, med risk för att fortsätta "nerd-ragea" och bedöma saker utan att ha testat dem: Jag tycker nya WFRP verkar otroligt fattigt. Det känns mera som ett desperat sätt att våldta ett varumärke för maximal profit, än något verkligt nyskapande. Men det skulle ju vara coolt att ha fel - för en gångs skull. LOL.
Men snälla *skrattar rakt ut* Du ska alltså både anklaga mig för att vara konservativ i mitt rollspelade (eller vad det nu är du vill) OCH mobba mig för att jag använder LOL i mitt inlägg? Vad spelar det för roll om jag uttrycker mina känslor med ett "LOL" eller med en smilis eller med ett *Skrattar rakt ut*? Jag skrev LOL för att jag menar LOL, och alla verkar fatta vad jag menar. Jag försökte under en extra bitter period 1996-97 att inte använda smilisar och "LOL" och liknande uttryck på nätet, men det funkade dåligt, så jag lade ned det projektet.Vitulv said:Du gör en massa förhastade antaganden, fast det är vanligt när folk nerd-ragear. Standardinlägg på Blizzards WoW-forum, typ. Många "LOL" där också*
Men vänta här nu, är inte typ ALLA sk indiespel mer nyskapande än detta nya WFRP? Samberättande etc?Vitulv said:Anyway, jag tycker att det här är ungefär det mest spännande som hänt hobbyn sedan D&D4.
Det här med ett rollspels utseende är ju väldigt lustigt att diskutera. Jag har liksom aldrig brytt mig i hur ett rollspel ser ut särskilt mycket. Att ha färgglada pappbrickor och plastpluttar framför mig när jag försöker leva mig in i en rollspelsvärld känns som hinder. Men jag kanske är konstig.Vitulv said:Äntligen ett rollspel som inte ser ut som alla andra. Jag är rätt trött på godtyckliga regelsystem och spel som ser i princip likadana ut som de gjorde för tjugo, trettio år sedan. För att det skall finnas anledning att släppa en ny version av ett gammalt spel vill det till att man faktiskt förändrat spelet. Annars ser jag inte riktigt meningen med det.
Hänger inte med riktigt här. Jag säger att jag spelar rollspel när jag lirar D&D 4E, men också när jag lirar friform. Men jag kan också gå med på att kalla 4E för ett brädspel, det liknar det ju mer. Skit samma.Vitulv said:Sedan är hela diskussionen om huruvida något är ett rollspel när det börjar få taktiska val och snygga komponenter rätt tröttsam vid det här laget. D&D3.5 var inget rollspel eftersom det hade levels, D&D4 var inget rollspel för det hade roller för hur rollpersonerna skulle ingå i gruppen, DoD6 fick sig en släng av levelkritiken likaså etc.
När du säger "speligt" här, menar du då "taktiskt" (i striderna)? Eller är det prestation över lag du menar?Vitulv said:Jag tycker att det är kul att vi får ett till "Speligt" rollspel (ja, jag tycker ju att spelighet är något bra i rollspelshobbyn) eftersom det nu gör att vi prestationsrollspelare har svindlande två spel att välja mellan, medan tradfolket och indeienördarna har i runda slängar en miljard titlar att spela.
Och det finns väl ändå hur många system som helst som kör den "speliga" biten utanför striderna (Pendragon, Mouse Guard etc). Vad är nytt med det? Plastpluttar och pappbrickor?Vitulv said:Det som jag skulle vilja veta är om den speliga biten når även utanför striderna. Det hade varit riktigt kul eftersom jag saknar det lite hos D&D4. Det återstår att se.
Pappbrickorna verkar förresten vara ytterligare ett försök att göra ett analogt dataspel. Tramsigt.
Men ok, med risk för att fortsätta "nerd-ragea" och bedöma saker utan att ha testat dem: Jag tycker nya WFRP verkar otroligt fattigt. Det känns mera som ett desperat sätt att våldta ett varumärke för maximal profit, än något verkligt nyskapande. Men det skulle ju vara coolt att ha fel - för en gångs skull. LOL.