Nekromanti Nya Warhammer är ENORMT

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Aha!

[url="https://www.rollspel.nu/threads/47896" said:
mig själv[/url]]Och vad jag sett hittills av nya WHFRP verkar alla snygga pluppar och kort vara just hjälpmedel. Det skulle säkert gå lika bra att anteckna allting på ett vanligt papper och slå upp förmågorna i regelboken när man behöver – precis som i vilket vanligt rollspel som helst.
[url="http://story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=10922" said:
Alvin Frewer[/url]][…] this is still every bit an RPG as D&D, Spirit of the Century, FATE, HERO, GURPS, and many other games ranging from large scale to independent publishing. […] The main difference is that instead of writing down the damage you've taken, you track it via chits. Instead of writing down your special abilities, you use cards. Instead of enacting a special ability, you trade in special dice. Instead of memorizing pages of combat rules, you've got it down on your combat cards.

Storuggla

Champion
Tydligen måste dock spelledaren bläddra en del, då denne inte fick några kort för sina monster. Okamratligt.

Storuggla, vill också äta korv

CapnZapp

Myrmidon
Jag frågade denna fråga på rpg.net; alltså vilka av de "snygga plupparna" man verkligen behöver.

Lite osäker på vad jag ska dra av svaren - några tyckte att "jag tycker det är jätteball med pluppar och använder dem alla" var ett relevant inlägg.

Andra blandade ihop saker och ting: vissa variabler ändras hela tiden, och kan därför vara olämpligt anteckna på papper (ett argument jag iofs är tveksam till, jfr hit points i D&D som ändras varje runda - inte har man pluppar till det för det).

Svaret behöver ändå inte vara "spelets snygga pluppar behövs". Svaret kan mycket väl vara "du kan använda vilka pluppar som helst för att hålla koll på dessa föränderliga värden".

Vilket faller under kategorin "nej, spelets snygga pluppar behövs inte", men den nyansen verkade ingen intresserad av.

Att tärningarna knappast går att vara utan fattade jag helt på egen hand.

Kan man spela spelet utan övriga "snygga pluppar" eller finns det pluppar som i sitt utförande svårligen låter sig ersättas?

Mitt perspektiv är att rollspel ska man kunna spela även om spelbordet välts omkull. Brädspel däremot, där får det lov vara en smärre katastrof om bordet välts omkull.

Så är WFRP ett brädspel? Eller är det ett rollspel med snygga pluppar - som man kan använda om man vill (och accepterar närvaron av "brädet")?

Rising

Vila i frid
Mitt perspektiv är att rollspel ska man kunna spela även om spelbordet välts omkull.
Det var en rolig definition. ROLL/SPEL-debatten tillhör visserligen de tråkigaste diskussioner om rollspel jag överhuvudtaget kan föreställa mig, men du får pluspoäng ändå, för den formuleringen.

Så är WFRP ett brädspel? Eller är det ett rollspel med snygga pluppar som man kan använda om man vill, och accepterar närvaron av "brädet"?
Det verkar inte vara tillräckligt mycket brädspel, för min smak. Det verkar ju vara ett ganska traditionellt rollspel, fast med pluppar som administrationsmedel. Det är en ganska ytlig skillnad i mina ögon. Jag skulle gärna se rollspel som faktiskt byggde mer på brädspelsmekanismer och -filosofier i sin systemkärna. Det skulle äga fettzors.

CapnZapp

Myrmidon
Rising said:
Det var en rolig definition. ROLL/SPEL-debatten tillhör visserligen de tråkigaste diskussioner om rollspel
Bugar och bockar.

Ja, jag är själv ointresserad av den debatten.

Kanske därför jag ville "låna" begreppen för mina egna ändamål - jag vet redan att spelet är ett rollspel och inte ett brädspel.

Min fråga är ju egentligen om man behöver lägga ut en massa pluppar för att spela...

Så det är ju inte så att jag egentligen står för den definitionen. Det bara blev så :gremsmile:

Rising said:
Jag skulle gärna se rollspel som faktiskt byggde mer på brädspelsmekanismer och -filosofier i sin systemkärna. Det skulle äga fettzors.
Ett rollspel som definitivt förhöjs av att du har ett bräde och att du spelar din plupp på brädet, det är D&D 4E.

Förvisso med en komplexitet som överstiger de flesta brädspel (och rollspel) jag spelat, men ändå :gremsmile:

rjonas

Hero
Det finns ju heller inget som hindrar dem från att släppa en textbok och rollformulärsblock, om det nu skulle vara ett hejdundrande rollspel alldeles utan pryttlar.

CapnZapp

Myrmidon
rjonas said:
Det finns ju heller inget som hindrar dem från att släppa en textbok och rollformulärsblock, om det nu skulle vara ett hejdundrande rollspel alldeles utan pryttlar.
Huh?

Att FFG vill frångå den klassiska rollspelsboken och gå mot en "spellåda" med en massa pluppar i trodde jag vi var överens om.

Frågan är ju om WFRP3 kan användas på "traditionellt" sätt, eller om plupparna svårligen kan ignoreras.

Att FFG skulle lösa problemet åt mig genom att helt byta strategi, det tror jag inte på. Frågan kvarstår därmed.