Ram said:
Uppenbarligen finns det olika uppfattningar. Om jag inte förstår dig fel så diskuterar du felslutet ur en hårt logisk synvinkel. Du gör också en skillnad mellan "regler" och "fiktion" i vad som är ruckbart och vad som inte är det. Du gör ett subjektivt val i vilka aspekter som skulle vara giltiga för en Oberoni för just dig. Min slutsats är att du inte representerar den universella logikens utan din egen personliga och högst subjektiva ståndpunkt. Argument i stilen "du har fel" saknar då substans.
Oberonis fallasi säger att:
"There is an inconsistency/loophole/mechanics issue with Rule X."
Följt av korrekta och ETT inkorrekt svar. Det finns en issue med REGEL X.
Jag förnekar inte Hans problem, jag hävdar bara och enbart (i detta hänseende) att om det inte rör regler så gäller inte OBERONIS fallasi. Det finns inget tolkningsutrymme.
Sedan bygger det därtill på en mental vurpa. Kombinationen "Det finns inget problem med regel x" kombinerat med "Du skall ändra regel x (för att rätta problemet som inte finns)".
Här syftas det stenhårt på enskild regel och att given enskild regel ändras för att lösa problem med enskild regel. Regler är tänkta att vara helt statiska över tid medan värld och kampanj inte är det. De förändras när de påverkas. Därmed är det svårt att tillämpa en fallasi på dem. De är även över lag öppnare för tolkningar än regler och man har svårare att ha gemensam grund än de oftare mer absoluta reglerna.
Om man urholkar en sådan ofeltolkbar sak som en rak fallasi så bli den mindre användbar. Om termen inte passar, hitta på en ny i stället för att försöka knö in den i en gammal.