Elmrig said:
Det är egentligen bara att du utelämnat ett "jag anser" som är mitt problem här men så länge du utelämnar det kommer jag att kommentera på det, annars riskerar dina åsikter att uppfattas som vedertagna sanningar av andra läsare.
Hehe, ok. Jag tror nog inte risken för det är överhängande, men point taken.
Elmrig said:
Jan vill mena att problematiken blir exakt densamma även om man vänder felslutet bort från regler, "regler" är bara ett ord som kan bytas ut mot ett annat utan att det påverkar implikationerna.
Absolut. Men tycker du det är meningsfullt?
Med glimten i ögat, du och Han gör i princip ett felslut själva.
Obe: "Jag är Oberonis fallasi, jag kräver att jag handlar om regler och att det skall finnas en logisk vurpa"
Ni: "Det är Oberoni jag använder men jag ändrar så att den inte handlar om regler" och om man hårddrar tolkningen som jag tycker Han gör av krank så även "och det behöver inte ens finnas en logisk vurpa (då jag anser mig ha tolkningsföreträde på om 'det funkar för mig' betyder Ja eller Nej)".
Elmrig said:
Jag tycker att det är en tolkningsfråga (lite min poäng hela vägen) huruvida en världsbeskrivning kan anses vara en "regel" eller ej, om den skiljer sig från andra regler i det att det explicit står att den får ändras. Samtidigt påpekar väl ganska många rollspel rule 0 (det är min uppfattning iaf)? Reglerna blir då inte mer helgjutna än fiktionen.
Jag håller som jag sagt tidigare inte alls med dig. Vi tar... Drakar och Demoners Ereb Altor kanske? Den Nidländska reningen är ett bra exempel. När scenariot startar så råder fred, i del två fullskaligt krig och efter reningen så är Nidland besegrat. Hela sydöstra Erebs politiska karta har förändrats. Samma sak med Svavelvinter där bara för att ta ett konkret exempel en hel ö brakar in i en annan. Även dom enklaste sakerna förändrar någonting. När man spelar ett scenario där man hjälper köpman Bertram att vinna en delseger över denbas nemesis köpman Herman så har man eventuelkt ändrat maktballansen mellan dem och man har högst troligt skaffat sig en ovän i Herman. Enormt mycket av "World as writren" är utgångslägen. Efter man har använt en scen så gäller inte originalinformationen längre. När man svingar med sitt kortsvärd så kommer samma info att gälla varje gång om man inte ändrar på det.
Elmrig said:
Det är en tolkningsfråga. Det finns ingen regel som säger att "alla som spelar alla spel måste ändra den skrivna fiktionen och metaploten löpande under spel" på samma sätt som det inte finns någon regel som säger samma sak för regler. Jag spelar just nu Giovanni Chronicles som till stor del bygger på att (om man ska spela den "as written") spelarkaraktärerna inte gör så stor åverkan på världen, inte dödar vissa historiska nyckelpersoner, etc (man spelar från 1400-talet, har nu kommit fram till slutet av 1900-talet). Fiktionen är därmed lika stel och svår att ändra på som reglerna (som visat sig vara mycket mer flexibla och som förändrats en hel del under spel). Det finns med andra ord en värld definierad hela vägen genom historien som helst inte ska ändras. Att det finns en historisk utveckling in-game gör den inte mindre bestämd och statisk, den historiska utvecklingen är redan huggen i sten. Man kan ändra på fiktionen om man vill, precis som med reglerna, men det finns inget som säger att man måste göra det, precis som med reglerna. Detsamma gäller med dina trupper, vill du att belägringen ska vara över efter första veckan in-game-tid och beröva spelarna möjligheten att utforska fälttåget för att de råkade börja spelet på "fel plats" så är det cool men såvida det inte är någon som explicit säger att man ska göra det skulle jag låta trupperna vara statisk i sin marsch tills de blir en del av berättelsen. Förändringen är diskret, inte kontinuerlig och den kommer som ett svar på något som upplevs som orimligt. Om våra uppfattningar om vad som anses "rimligt" skiljer sig hamnar vi lätt i en väldigt Oberoni-lik situation.
Bra utveckling, tack!
Jag tycker dock inte att vi pratar om samma sak. När du spelat halva scenariot, gäller det som stod i boken under Inledning fortfarande då? Eller har det ändrats av det som ni gjort? Står vi kvar på ruta noll? Tänk inte världsförändrande saker när vi pratar om att världen ändrats, även små ändringar är ändringar. Om du sedan ser generellt på regler, hur många av dem har utvecklats? Det är det som jag menar med statisk och dynamisk information. "Kortsvärd gör 1t6+1" kontra "Ni står på don Augentis kontor...".
Regler ligger över lag stilla, scenarion förändras när man splar dem, både vad avser nuläge och vad avser konsekvenserna av spelarnas agerande.