Nekromanti Och så var rollspel.nu 5 år...

Troberg

Sinister eater
Re: Vilka då om man får fråga?

Köpte Carcasonne med två supplement och stenåldersvarianten av det. Köpte When Darkness Comes också av bara farten, men efter att ha tittat på reglerna är jag lite tveksam till det.

Planerar att köpa Feng Shui (som med lite modifikation skulle vara perfekt för en James Bond-kampanj) och Fluxx bara för att alla snackar om det.

Troberg

Sinister eater
Det var jättekul, men...

Jag tror att alla var överens om att det var skitkul, men det var några saker som inte riktigt klaffade. Att jag listar dem här är alltså inte för att klaga utan bara för att vi till nästa träff ska skaka ur de sista gruskornen ur maskinen.

- Lokalen. Den var i minsta laget, hade det kommit tio pers till hade den nog spruckit. Kanske låna en skola nästa gång (då borde parkeringen bli lättare också)?

- Mat. Någon med lokalkännedom hade kunnat markera matställen på en karta, och eventuellt samordna tider så att man kunde snacka mer.

- Spel. Kanske diskutera på en tråd i förväg vad som bör tas med. Jag hade tex ett Junta som bara låg och sov i min bokhylla eftersom jag inte visste att det var sådant sug efter det.

- Tårtan. Snälla, ingen banan nästa gång...

Det är väl det enda jag tyckte strulade. Inga stora problem, men bra att komma ihåg. De som arrangerade gjorde ett jättejobb och jag hade jättekul.

Något mer?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
tillägg

Inte så att jag vill vara kritisk heller. Herr Trobergs tankar kan åtgjärdas. Jag vet inte om vi har många erfarna arrangörer, men det är bra om de ger tips till arrangörerna. Jag vill inte vara elak... men..

- Lokalen, kunde varit städad lite bättre. Om ett team anlitas innan tillfället går det ju att kolla att lokalen ter sig fräsch, visst överlever man... men. Vad det gäller storlek så håller jag med herr Troberg. Det var trångt om saligheten - dock inte omöjligt. Parkeringsanvisningar hade inte heller varit dumt, vi undslapp p-böter bara på grund av att lapplisan som utförde dem skrev fel tid. Hon var nog lite i framtiden hon. :gremsmile:
Att låna en skola är kanske inte idealet, i så fall bör man ha tillgång till någon form av kök, i alla fall om mat ska tillverkas i någon form. Skolor har dock stora utrymmen och gott om möjligheter att samlas kring bord, vilket är trevligt vid spel. *känner efter i sin trötta runda kropp om golvet är ett alternativ att sitta på - nä*
Toaletter är ett måste...

Hm, det här börjar likna en manual för hur man ska lägga upp ett möte.

Givetvis måste man ha koll på vilka spel som folk vill spela/finns att tillgå... Det är som om en föreläsare utgår från att det på institutionen finns diaprojektor. Vi måste ju ha verktygen! :gremsmile:

Mat och födoställen bör vara noterade. Där håller jag med. Hade det inte varit för att jag tidigare varit i Globenområdet så hade vi inte haft koll på födoplats. Vi körde den enkla varianten -MC food.

Barnkalas... nåja. Saft ok, Tårta ok... men var tusan var kakorna och extragodiset? En sak som jag la märke till var att det fanns få alternativ för allergiker. Jag vet inte om Troberg hör till den skaran, men det finns ju sådana. Nu är det svårt att fixa något så löst kontrollerat som det ändå var. Ni checkade ju mest vilka som skulle komma. :gremsmile: På sin plats kan vara alternativ, nu har jag dock förstått att budgeten var snål. Vi kan ju alla göra något åt det. Jag ska sponsra vid nästa möte som jag kommer på, på något sätt i alla fall. Om inte annat så med min arbetsinsats.

I övrigt så kan det kanske vara bra med en eloge till de som ställde upp, kom och arrangerade. Jag hade mycket trevligt trots min skräck för folkmassor och rädsla för exploderande ballonger. Jag överlevde, jag hade bara två tillfällen av småpanik - som jag hoppas ingen märkte. Jag ber också om ursäkt för mitt högljudda skratt, mordhot, ständiga bossande och, och... vad kan jag säga, jag är den jag är... :gremfrown:

chrull

Stockholm Kartell
Re: tillägg

Lokalen tog vi bara och chansade. Att den inte var bra städad innan vi kom är tråkigt, men den blev i alla fall fin när vi gick därifrån.

Visst var den liten, och visst är det bättre med en skola, men vi är inga snillen på att organisera sådant här och vi är glada över att vårt första större försök blev så bra som det blev. Och allt det ni säger märkte vi ju själva av och hoppas att vi kommer ihåg till nästa gång.

Vilka spel som ska spelas tycker jag inte är vårt ansvar. Det stog väl någonstans att man skulle ta med egna spel? Flera personer tog med egna spel och i alla fall jag hade flera spel liggandes i väskan som aldrig användes. och jag led ingen nöd i spelande...

Om matställen så hade ju flera av oss lite koll iaf, och hade man frågat hade vi kunnat visa. men frågar man inte så får man ju skylla sig själv. right?

Barnkalaset hade vi gärna lyft fram mer. Men tyvärr så hade vi inga pengar när kalaset började och kunde alltså bara erbjuda det vi hade råd att plocka från vår egna ficka.

Nästa gång vi organiserar sånt här ska vi se till att det inte händer igen...

Tack för att du och dina herrbekanta slet med tårtan, men be om hjälp nästa gång, det stod flera personer i närheten som inte gjorde något vettigt och ni skulle inte behövt göra nästan allt jobb.

Så vi kan väl se det här som en test för en större sammankomst och ge den i alla fall ett godkänt? I alla fall jag lärde mig mycket om hur man borde ha gjort :gremlaugh:

chrull

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det var ingen kritik

jag menade som tankar om ideér och hjälp inför nästa tillfälle juh!. Jag stormtrivdes i alla fall!

Håller med dig om spelen... det beror ju på hur mycket man vill styra innehållet i spelandet juh.

Vi behövde inte fråga om matställen, vi visste ju var vi kunde få tag i mat. Men övriga som vi såg driva omkring medans vi åt mat på MC skulle behövt fråga och få tips. :gremsmile:

Ni bjöd väldigt mycket trots att det inte fanns någon budget att bjuda från. Det tycker jag är toppen, men nästa gång ställer jag gärna upp på att fixa lite tilltugg om så önskas och jag törs komma igen. :gremfrown:

Vad det gäller tårtbyggandet stormtrivdes jag med att få vara med om utanpåbyggandet, och det hade varit svårt att slita den uppgiften ur mina händer. Jag har varit på vippen att bli kallskänka, men kom fram till att stress inte är mitt liv... men dekorera är kul, även om det inte alltid blir som man tänkt. :gremsmile: Sedan ska vi inte glömma de "tunna" herrarna som slet med att vispa vaniljsåsen. De är riktiga hjältar! Hurra för dem!

Att ni kommer göra nästa arrangemang mycket bättre tvivlar jag inte på. Glöm då inte att sno in extra arbetskraft och dellegera jobb. Det finns säkert folk som kan ställa upp och är villiga.

Troberg

Sinister eater

Att låna en skola är kanske inte idealet, i så fall bör man ha tillgång till någon form av kök, i alla fall om mat ska tillverkas i någon form.
Lärarrummet brukar ha kyl, mikro, kaffekokare och diskbänk, mer behövs väl inte?

Toaletter är ett måste...
En kommentar här. Jag var på toaletten en gång och det såg för jävligt ut (på toaletten alltså!). Vatten över halva golvet, toapapper över halva toaletten och skräp i massor på golvet. Så jäkla svårt är det inte att gå på toaletten och om folk inte är rumsrena så kan de lära sig sådant innan de vistas i offentliga lokaler! Skärpning!

En sak som jag la märke till var att det fanns få alternativ för allergiker. Jag vet inte om Troberg hör till den skaran, men det finns ju sådana.
Är iofs allergiker, men så länge som vi inte ska äta vissa pälsdjur levande så är det inget problem. Tänkte snarare att när man gör flera tårtor så har man möjlighet att blanda sorterna lite.

Gardener

Champion
Re: Ovidkommande sidospår

Vi kanske kan bjuda in de svenska representanterna för Cheapass Games och SJG till nästa forumträff, de sysslar ju med sånt, dvs förevisa spel från respektive företag. Vet inte riktigt om fler företag har dylika saker igång i Sverige, men Decipher har i alla fall haft det, och även Games Workshop om jag inte minns fel.

Storuggla

Champion

"även Games Workshop om jag inte minns fel."

Tja, GW har ju en butik i Stockholm så något borde de väl kunna ställa upp med kan man tycka. Men SJG? Har de en Sverige-säljare? Oj.

Storuggla, förvånad

Troberg

Sinister eater

Vilka spel som ska spelas tycker jag inte är vårt ansvar. Det stog väl någonstans att man skulle ta med egna spel? Flera personer tog med egna spel och i alla fall jag hade flera spel liggandes i väskan som aldrig användes. och jag led ingen nöd i spelande...
Man behöver inte göra någon jätteplan av det, det räcker med att man drar igång en tråd om ämnet så tror jag att det löser sig självt. Jag märkte det för att många ville spela Junta och mitt låg 25 mil bort.

Om matställen så hade ju flera av oss lite koll iaf, och hade man frågat hade vi kunnat visa. men frågar man inte så får man ju skylla sig själv. right?
Jo, men det var lite rörigt och inte så lätt att hitta rätt person, speciellt om man inte vill störa en spelsession. Men visst, det funkade.

Barnkalaset hade vi gärna lyft fram mer. Men tyvärr så hade vi inga pengar när kalaset började och kunde alltså bara erbjuda det vi hade råd att plocka från vår egna ficka.
Säg till i förväg nästa gång så tror jag att många är beredda att skjuta till lite stålar. Jag är i alla det.

det stod flera personer i närheten som inte gjorde något vettigt
Man har väl en image att leva upp till. Det håller inte att göra något vettigt då...

Så vi kan väl se det här som en test för en större sammankomst och ge den i alla fall ett godkänt?
Med beröm godkänt, inklusive guldstjärna. Som jag skrev tidigare så är det bara lite smågrus som kan skakas ur maskinen, inga showstoppers.

Gardener

Champion
Re: Det var jättekul, men...

Lokalen blev dubbelbokad, annars hade vi ju haft det stora konferensrummet under hela tiden, vilket var lite olyckligt. Men jag håller med om att det ändå var ganska trångt. Men ska man gå upp i storlek så är det nästan till att hyra en skola eller liknande.

Jag kände till ett flertal matställen och hade tänkt berätta om dem, men folk hann ju springa iväg utan att jag ens märkte det (kan ju ha berott på att jag stod i kopieringsrummet hela tiden). Men helt klart är det en bra sak att lägga upp sådant i förväg.

Det diskuterades väl en del om spel i förväg? Nu spelade jag inte ett enda av mina egna medhavda spel förutom Fluxx (såklart) men jag tar gärna med spel som jag har som folk är intresserade av. Folk kanske kan skriva upp en lista på sina spel så kan alla som vill spela ett visst spel bara säga till personen som har det att ta med det.

Var det banan i alla tre? Annars är ju banan en favorit bland många, och vi hade även en frusen Schwarzwald-tårta till de som kom senare. Planen att köpa en chokladtårta gick dock i stöpet då vi var lite dåligt samordnade under fredagen. =/

Det var mycket som inte blev som vi ville och som vi gärna hade sett fungerat bättre, men det kanske blir bättre nästa gång. Det kanske är lika bra att börja planera nästa forumträff redan nu om man ska kunna hitta en bra lokal och tidpunkt.

Foggmock

Myrmidon
Re: 56k-varning (massa bilder)

Du har inte lust att maila dem också

Nej, faktiskt inte. Om du högerklickar på bilderna och tar egenskaper får du ju adressen, och som du lägger märke till ligger de i en Fogge-mapp allihopa. Om det nu är för jobbigt att bara högerklicka och ta Spara som istället för att öppna minst två mejl och ... spara hem dem. Eller är det jag som har missat vad som är så jobbigt?

Troberg

Sinister eater

Vi kanske kan bjuda in de svenska representanterna för Cheapass Games och SJG till nästa forumträff, de sysslar ju med sånt, dvs förevisa spel från respektive företag. Vet inte riktigt om fler företag har dylika saker igång i Sverige, men Decipher har i alla fall haft det, och även Games Workshop om jag inte minns fel.
Jag skulle i alla fall tycka att det var skitkul, speciell om det kom någon från SJG (skulle kanske handla upp mer än vad jag har råd med, men what the heck...).

Troberg

Sinister eater

Men ska man gå upp i storlek så är det nästan till att hyra en skola eller liknande.
Vet inte hur det är i Stockholmstrakten, men i Borlänge brukar det gå att låna en skola gratis så länge som man har någotsånär många ungdomar med.

Var det banan i alla tre?
Ni behöver inte hänga upp er på bananen, jag listade den mest för att sätta nivån och för att de andra punkterna inte skulle kännas så allvarliga, vilket de annars kunde missuppfattas som.

Det kanske är lika bra att börja planera nästa forumträff redan nu om man ska kunna hitta en bra lokal och tidpunkt.
Vad sägs om en sommarträff? Dels kan man gå ut om platsen tar slut (beroende på lokal), dels kan jag anlända med lite mera stil.

Gardener

Champion

Jo, Björn och Lars brukar åka runt på konvent och förevisa SJG-spel i mängder, de har vid flera konvent delat rum med de som förevisar Cheapass-spel, tror Lars gör även det. Inte för att jag vet hur man får tag på dem på rak arm, men det bör inte vara svårt att övertyga dem att dyka upp.

Annars har jag en hel bunt Cheapass-spel (fick ju ännu ett på kalaset!) och en del SJG-spel (Tribes! bland annat =]) och en hel kasse underliga småspel, samt lite mer standardspel som RoboRally och Junta. Sen råkar jag ju vara stolt ägare av en bunt Ultra Ducks också av någon konstig anledning...

Gardener

Champion

Hur det ligger till i just Stockholm vet jag inte, men det är ju olika i varje kommun, ofta är det ju till och med skolan själv som bestämmer hur mycket de vill ha betalt. Skolan som Incognicon var på är dock ganska bra, den ligger också vid Gullmarsplan, men jag vet inte om den kostar nånting. Den bör dock vara ganska billig då Incognicon inte hade mycket i inträde. Om inget annat bör Sverok Stockholm ha koll på sånt, så det är bara att fråga.

Jag hade som sagt velat köpa färdiga tårtor av olika slag, men både min lön och mitt studielån blev försenat och jag hade ingen större lust att låta övriga i redaktionen lägga ut en massa pengar, så det fick bli budgetvarianten. Till nästa gång lovar jag bättring.

DeBracy (tror jag det var, allt är lite luddigt...) föreslog att man nån gång i framtiden hade en lite längre sommarträff någonstans ute i obygden så att folk inte lika lätt kan smita iväg på krogen eller hem och sova lika lätt. Det tyckte jag lät som en trevlig ide iaf.

Gardener

Champion
Tack alla som kom och gjorde kalaset till en minnesvärd tillställning! Och ett extra tack för de fina presenterna jag fick, även om jag höll på att glömma min ämbetshacka ett flertal gånger. =]

NisseNytt som arrangerade Stjärnehult vill även tacka alla som deltog i spelet, de hade också trevligt.

Jag hoppas också att ännu fler kan komma nästa gång!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tyckte lokalen var kanon

Utan dubbelbokning hade det lättat upp och vi hade fått mer plats. Några uppfällbara bord och stolar hade inte varit fel, och då hade den breda korridoren kunnat utnyttjas.

Jag tycker också personligen att det är roligare med trånga fester, än ödsliga lokaler, som det lätt kan bli i en skola.

Ergo, med bättre utnyttjande av utrymmet hade lokalen varit perfekt. Nu var den bra. Tycker jag.

M.