Nekromanti Oj vad tjocka böcker!

Troberg

Sinister eater
Nja, du måste ju hålla effekterna av "spells" i huvudet, till exempel.
Bara medan de används, och då finns de uppskrivna på karaktärsbladet/extrablad.

Sådana saker vet jag faktiskt inte vad jag tycker om. Jag har inga egentliga objektiva invändningar, men på senare till har jag börjat luta åt färdigheter, besvärjelser, fördelar och nackdelar man definierar själv. Finns det en lista på hundra besvärjelser och en sektion om att göra egna, så gör jag inte egna. Det blir bara inte så. Så jag gillar när systemet säger "kom på några färdigheter", och sedan ser till att man inte missbrukar det.
Fast en färdig lista med tex fördelar och nackdelar kan var väldigt inspirerande när man gör sin karaktär.

Arfert

Facit
lite ledtråder om hur mycket av reglerna som man behöver lära sig för att spela finns det på omslaget: "rollpersonen går att skapa på en kvart, och reglerna är lätta att lära sig".

Alla regler, inklusive besvärjelselistor, färdighetsbeskrivningar osv kan man trycka in på under 50 sidor egentligen... grundreglerna som går att ladda ner på webben är 48 sidor på A4... och då är de satta med 11 pt och 14 pt radmellanrum... Så det hade kunnat bli mycket kortare ändå. Tror man måste tillbaka till 80-talsspel för att hitta kortare regler i ett kommersiellt spel. ;-)

Spelvärlden är ju för referens, den behöver man ju inte läsa alls om man vill.

Troberg

Sinister eater
Och... varför står det så mycket mer än det som behövs för att börja spela? Om man inte behöver magi och extraregler för att spela det specifika spelet (och inte bara börja spela i allmänhet), varför finns de med i boken ö h t?
Se det som en turistguide. Det du behöver läsa är lite praktiska detaljer om hur man reser, lokala regler och sånt. Individuella sevärdheter kan man läsa om när man verkligen bestämt sig för att titta på dem. 20% lärobok, 80% upplsagsverk.

Varför står det saker i ett uppslagsverk som man kanske inte behöver?

PAX

Jordisk Äventyrare
Att spela rollspel kräver inte så mycket av spelet egentligen. Slå fram din karaktär och låt därefter SL berätta allt han vill du ska veta om världen.

Att vara SL däremot kräver ganska så mycket vad gäller spelets karaktär och utformning. Som SL är jag jäkligt glad om det finns mycket att ta av från texten i spelet. Hellre köper jag ett spel som är 300 sidor tjockt med fyllig bakgrundsmaterial än ett spel på 100 sidor - där jag är mer eller mindre tvungen att vänta på bakgrundsmodulen till spelvärlden, för att få en bra bild av vad spelmakarna har för ideér kring sitt spel och vad de tänkt göra med fortsättningen av det.

Sen kan man ju tänka sig att spelkonstruktörerna idag har bättre hum om vad spelarna verkligen vill ha. Volym säljer. Att jämföra dagens nya produkter med de som släpptes för 20 år sen är inte riktigt rättvist. Även om vi då hade kul med de spelen.

Att klaga över att spelen idag är för stora, tjocka och har för många sidor verkar i min tanke lite korkat fakiskt. Speciellt innan man ens läst dem.

Arfert

Facit
Re: Bra rollspel är roliga att läsa

.. sen tror jag att målgruppen för Saga, folk som gillar läsa fantasy, har problem med att plöja en tjockare bok. I fantasylitteraturen är ju tjocklek snarare ett försäljningsargument än tvärtom. Däremot tror jag överdetaljerade långa regler i flera volymer kan skrämma en del. Men inte kampanjinfo.

ripperdoc

Myrmidon

Ärligt talat, jag förstår inte alls dina argument (men jag verkar ganska ensam :gremwink: ). När jag köper böcker, må det vara kurslitteratur, rollspel eller skönlitteratur, reflekterar jag knappast över sidantalet. Det enda man funderar på är ju priset - så i viss mån har du kanske rätt, då tjocka böcker normalt sett är dyrare. Men jag har inte sett att det skiljer mer än en hundralapp mellan light-rollspel och vanliga rollspel?

Givet ett visst pris är fler sidor bättre, jag får mer för pengarna. Om sedan större delen av sidorna är aptrista - tja, det kan man alltid råka utför, vare sig det är få eller många sidor. Man får väl bläddra i boken innan man köper så man vet vad man får.

Så.. vad spelar det för roll? Jag tänker var otrendig och yrka på tjockare rollspel - inom rimliga prisramar.

Arfert

Facit

Då vill jag bara påpeka för de som inte redan sett det, att Saga kostar bara ynka 239:- på SF-bokhandeln i Stockholm... vet inte vad de andra butikerna tar, runt 250:- antagligen. BILLIGASTE svenska rollspelet tror jag! H&T gick på 298:-, En Garde runt 350:- osv... ;-)

Johan K

Gammal & dryg
Varför måste man läsa så jäkla mycket för att komma igång med det man verkligen vill göra? Spela.
Om jag får gissa så är det nog som så att man helt enkelt har blivit inspirerad av varandra & vill beskirva mer med sitt rollsl. Därfr har det nog blitt större & mer rollspel i böckerna.
Man kanske vill ge mer av sina tankar i sina rollspel, beskriova mer & sådant.
För min del så ser jag inget negativt dirket att det bliovit mer rollspel, eftersom jag tycker att det är föbaskat skoj att läsa rollspel. Dock, så är det ju självklart att det är skitaskoj att spela !! Det är ju kalrt !

/ Johan K, som rockar loss till Status Qou

Genesis

Ni dés ni maître
Att vara SL däremot kräver ganska så mycket vad gäller spelets karaktär och utformning. Som SL är jag jäkligt glad om det finns mycket att ta av från texten i spelet. Hellre köper jag ett spel som är 300 sidor tjockt med fyllig bakgrundsmaterial än ett spel på 100 sidor - där jag är mer eller mindre tvungen att vänta på bakgrundsmodulen till spelvärlden, för att få en bra bild av vad spelmakarna har för ideér kring sitt spel och vad de tänkt göra med fortsättningen av det.
Vad jag vill ha är ett spel på 1-50 sidor (100 sidor verkar alldeles för mycket), till vilket det aldrig kommer att släppas en bakgrundsmodul, eller någon modul överhuvudtaget, nå'nsin. Äventyr och eventuellt en SL-skärm (men behöver man en så'n är nog spelet för komplext för mig i alla fall), visst, men inga extra regler och ingen mer info om spelvärlden.

Varför skall jag bry mig om vad spelmakarna har för idéer kring sitt spel? Jag har köpt det, det är inte deras spel längre, det är mitt. Och jag vill kunna skapa nya saker utan att speltillverkarna säger att jag har fel (indirekt). Jag har fantasi, och en massa fräcka grejer och idéer om spelvärlden, annars skulle jag inte spela rollspel.

Nu vet jag att de flesta inte tycker som jag, så det är nog inte vettigt för speltillverkare att försöka göra sådana spel i alla fall. Dessutom skulle sådana spel bli för små för att fungera som vettiga produkter. Vilket är anledningen till att jag spelar små gratisspel och egna hopkok.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet

Vad gäller H&T tror jag Goblin Games ligger några kronor lägre än SF-bokhandeln. På nätet går förstås att komma ner rejält i pris. Både H&T och t ex Mutant är då billigare än Saga, även med frakten inräknad.

Hälsar

Christian

Arfert

Facit

Vad kostar Mutant normalt sett? Regelboken var samma pris som Saga på SF senast jag kollade...

Fiktionslek

Re: Bra rollspel är roliga att läsa [OT]

När jag kollar i deras egen webshop kostar spelet 249, men sedan finns andra enorma webshopar som säljer spelet för runt 200 pix (du kan själv räkna ut vilka). Jag tycker om att stödja vanliga bokhandlar eller förlagen direkt, men jag är trettiotre år med stadig inkomst, vilket inte gäller alla. Jag föreställer mig också att nätförsäljningen inte konkurrerar så mycket med butiksförsäljningen när det gäller just rollspel. Fler kommer till hobbyn genom lägre priser, och en del av dessa börjar småningom handla i butikerna istället för på nätet.

Gissar

Christian

Johan K

Gammal & dryg
Att köpa grisen i säcken-syndromet...

Men man vet ju inte om de är "bra" förrän efter man köpt dem och tillbringat några timmar med att läsa.
Tror att det gäller de flesta böcker man köper. Man vet inte riktigt vad man får & vilka tankar det väcker förrens man har läst det. Lite av en channstagning så att säga, men det är lite av charmen med at köpa rollspel åxå. Att man kan höra mycket om det & sedan nät man läst det få en helt annant uppfattning om det hela.

Asynja

Veteran
Angående En Garde!...

Själv tycker jag om när det finns den mesta information man kan behöva för att börja spela, och därav bokens tjocklek. Vissa personer inblandade i projektet tyckte att det räckte med att vi uppdaterade den gamla versionens regler och inte gjorde något speciellt åt den minst sagt knapphändiga världsinformationen (vilket hade resulterat i en ungefär hälften så tjock bok). Men jag är alldeles för envis för att gå med på något sådant och i det här fallet gav jag inte upp förrän boken var ganska komplett när det gäller information, varav boken sedan blev så tjock som den blev. Tyvärr fick vissa saker trots det skippas för att hålla sidantalet nere något. Detta var en av orsakerna (ja det fanns ett par till) till att boken inte har ett register. Men det finns snart att ladda ned för de som behöver ett.

För att kunna spela själva spelet behöver man egentligen inte läsa mer än hur man gör en rollperson, användning av hjältepoäng, hur man hanterar färdigheter samt de grundläggande stridsreglerna (det kanske blir runt sådär 30 sidor och sedan skumma igenom vilka färdigheter, fördelar och nackdelar som finns).

/Toni

Simon

Swashbuckler
Små spel

Har du kollat på Sorcerer? Det är i mina ögon precis vad du beskriver att du skulle vilja se.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Små spel

Har du kollat på Sorcerer? Det är i mina ögon precis vad du beskriver att du skulle vilja se.
Jag har hört talas om det. Men det kostar ju pengar... :gremtongue: Men tack för rekommendationen, jag kanske tar och köper hem den. Den lär väl ska finnas som PDF, varandes ett indiespel?

quisling

Warrior
En sak som kan vara värd att ta med i beräkningarna när man funderar över sidantal och kostnad är huruvida rollspelets grundregler är tillräckligt för att spela spelet. Jag menar, liksom några andra i denna tråd, att det är värt en hel del att få ett komplett spel i ett köp, istället för att känna att "man bara måste ha den där modulen" också (däremot menar jag inte att spelet måste göras komplett på ett visst antal sidor, det kan gärna vara 500 sidor men i en produkt).

Det finns inte särskilt många sådana svenska spel, vilket inte gör de andra spelen sämre, men det kan vara lättare att göra en investering i ett nytt spel om man vet att det inte kommer fler utgifter efter den första.

Några exempel på vad jag menar:

DoD-91 krävde exempelvis åtminstone magiboxen och gärna krigarens handbok, vill jag minnas. Gamla drakar och demoner var inte mycket att ha utan expert. Mutant Chronicles krävde egentligen flertalet korporationsböcker för att ge full utdelning. Nya mutant klarade sig däremot helt utan supplement, vilket för övrigt gällde Kult också.

Flera av dessa spel var dessutom inte särskilt små då de bestod av två eller tre böcker i en box, så jag vet inte om det var så mycket mindre läsning?

De lite nyare spelen som EON klarar sig inte utan magiboken och dessutom gärna någon av de utmärkta regionmodulerna (och dessutom består spelet av två separata böcker i grundutförandet). Mutant U:A skulle kunna klara sig utan spelarboken, men den gör så pass mycket skillnad att den i princip krävs för att få ut mesta möjliga av karaktärerna (dessutom är världsböckerna näst intill oumbärliga då de tillför så mycket av spelvärlden). N2 står sig däremot helt på egen hand, enligt min uppfattning.

Hur står det till med spelen som har diskuterats i tråden här? (HoT, Saga, En garde) Och för den delen andra svenska spel som Andra Imperiet och det kommande Noir? Är de kompletta i den mening jag argumenterat för? Och håller ni med om att det gör skillnad när man funderar på att investera i ett nytt spel?

Asynja

Veteran
Jag kan bara svara för En Garde!, men det är i alla fall komplett i den meningen att man inte behöver fler moduler eller liknande. Alla regler som behövs för att finns med och kommer inte att ändras i kommande kampanjmaterial. Det kommer möjligen att komma till yrken och bakgrundsinformation specifika för de delar av världen som inte är en del av Europa. Utöver detta kommer det möjligen lite annat smått och gott som inte inverkar på grundreglerna. Detta kommer dock inte att behövas bara för att spela.

Det följer dessutom med detaljerad information om Europa just för att man inte ska behöva en extra bok bara för att komma igång. Spelet är med andra ord tämligen komplett redan i och med grundboken. :gremwink:

/Toni

Jarre

Swordsman
Kort, subjektiv MtCh-kommentar

Mutant Chronicles krävde egentligen flertalet korporationsböcker för att ge full utdelning.
Jag tycker att grundboken är fullt tillräcklig för att spela Mutant Chronicles. Den innehåller nog med världsinformation, utrustning och regler. Ska man ha något tillägg, så är det Frilansarens handbok (som kom med spelledarskärmen) - den har spelmässig substans och talar om sådant som man kan ha nytta av som spelare. Detta till skillnad från korporationsböckerna, där jag bara blir besviken över alla corny, pseudohistoriska referenser och upptrappningscykeln av yrken och utrustning.

Så, i mitt tycke ger Mutant Chronicles grundbok all man behöver, även om den (som tråden handlar om) är omfångstrik och kräver en del läsning för att komma in i världen.

Fiktionslek

Hur står det till med spelen som har diskuterats i tråden här? (HoT, Saga, En garde) Och för den delen andra svenska spel som Andra Imperiet och det kommande Noir? Är de kompletta i den mening jag argumenterat för?
Vad gäller H&T ska den första boken vara komplett i den mening du argumenterar för. Nästa planerade bok är ett spelledarmanus (äventyr).

Hälsar

Christian