Nekromanti Okej, så, nu har jag Players Handbook (sen då?)

Eksem

Champion
Nu ligger det till så att jag äntligen gjorde slag i saken och plockade upp Players Handbook v3.5 idag, och jag har börjat läsa den. Det är exakt som jag förväntar mig att det ska vara. Vilket i det här fallet är en ganska, men inte uteslutande, bra sak.

Sedan har jag även Sharn-boken. Jag har nu lagt ut i alla fall närmare 600 spänn på böcker, men jag är ändå inte ens säker på att jag har allt jag behöver. Vad finns i Eberron-boken, Dungeon Masters Guide och Monster Manual som jag MÅSTE ha för att spela? Kan jag klara mig med bara Sharn, PHB och den där SRDn som finns på nätet? Eller måste jag vänta ytterligare ett par månader innan jag kan börja spelleda Dungeons and Dragons i Sharn?

thark

Hero
Re: Okej, så, nu har jag Players Handbook (sen då?

DMG innehåller inte så mycket vettigt - det är mest "fluff"; småtips, förklaringar och motiveringar och extra exempel och så. Det enda jag i min nuvarande kampanj använt som kommer från DMG är fällor, och de gick utmärkt att kolla upp i d20srd istället (i mer ordinära kampanjer skulle jag kanske behövt t ex magiska föremål också - men de finns också i srdn).

Främsta fördelen med Monster Manual jämfört med SRDn är ju att man får illustrationerna, och de kan faktikst vara guld värda för vissa av de mer skumma monsterna, även om kvaliten är lite blandad. Det sägs att vissa monster som finns i MM saknas i SRDn. Är inte säker på vilka och har inte kontrollerat det själv, men rent kvantitetsmässigt känns det ändå som det finns mer monster än man behöver i SRDn ändå så DEN biten är nog ingen större förlust.

Som summering så ja, jag tycker nog man kan klara sig utan dessa böcker. Jag har iofs tillgång till dem själv, men kollar aldrig i dem ändå. Möjligen är DMG t ex något som man vill ha haft möjlighet att läsa igenom en gång.

Eksem

Champion
EXP då?

Jag hur mycket XP man behöver för att gå upp i nivå, men hur mycket XP ska man dela ut? Det står i DMG va? Finns det i SRDn?

thark

Hero
Re: EXP då?

Justfan. Det står inte i SRDn, och är väl i princip det enda man saknar från DMG.

Eksem

Champion

Och det är typ bara en enda tabell, och det är det enda som är ett måste från DMG?

thark

Hero

Tja, mer eller mindre. Det är ju en del snack runt hur den funkar och hur den skall utnyttjas, osv osv. Erfarenhetsreglerna som helhet. Det är ju dock i praktiken egentligen bara tabellen man nånsin kollar i när man väl spelar.

Som jag minns det.

EchonCique

Hero

Kort svar: ja.

Långt svar: nej. Men det är inte värt kostnaden om du inte tänker följa alla tips, regler och uppmaningar som står i DMG slaviskt.

Så spara dig själv några slantar och höfta fram hur ofta spelarna levlar upp. Det finns ju många diskussioner om det här på forumet redan du kan ta vettig guidning från.

EchonCique

Hero
Du saknar Eberronboken för att kunna spelleda i en stad som ligger i Eberron. Eberronboken tar upp alla länders statistik, fakta, bakgrund, geografiska och samhällsvetenskapliga grund med mycket mycket mera.

Dessutom finns raserna, alla nya feats & magiska saker i Eberronboken och ingen annanstans. Den boken är väldigt köpvärd faktiskt, mycket fakta, mycket nytt och en rakt igenom fullmatad bok. Det är nog den bok till d20 som jag är mest nöjd över att ha köpt faktiskt. Du vet ju hur Sharn-boken är, tänk dig en maffig massiv bok över 320 sidor fullfärg så kan du inte annat än njuta vid tanken.

Om du vill spela i Sharn utan kunskap om de speciella raserna, bakgrunden till världen, drakmärkernas bakgrund och hur de fungerar med mera så ja - då kan du spela med PHB och Sharn enbart. Om inte måste du införskaffa Eberronboken. Någon DMG eller MM behövs inte till lika stor del. Det mesta du behöver från dem finns redan på nätet i en eller annan form.

G

Guest

Guest
Välkommen in i D&D´s underbara värld!

Som spelare räcker det med PHB, men du nämner att du vill spelleda D&D och då behöver du även DMG och MM.

Sen behöver ni ju ha en plats att utspela er kampanj i. Beroende på hur mycket tid du vill lägga ner på er kampanj, så kan du ju t.ex. göra din egen kampanjvärld. Jag skulle dock rekommendera dig att ta någon av dem världar som finns för D&D. Den största och mest spelade världen är Forgotten Realms, och jag verkligen rekommendera den världen! Boken är förstklassig och är mycket kul att spela i

Lycka till!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nej, nej, nej, nej! >_<

"men du nämner att du vill spelleda D&D och då behöver du även DMG och MM."

Usch och fy, nej!
Monster Manual och Monster Manual II är de två i särklass sämsta köpen jag gjort i rollspelsväg. Det står verkligen ingenting av värde, merparten av monstren är fåniga och kommer aldrig bli använda av mig, många av bilderna är fula och dessutom kan jag skriva ut de monster jag behöver från SRDn. Gratis.
Vad det gäller Dungeon Masters Guide har thark och Yyy redan förklarat det mesta. Man klarar sig utan den om man känner för att höfta lite.
Varken Monster Manual eller Dungeon Masters Guide är värda trehundra spänn stycket. Inte en chans.

"Sen behöver ni ju ha en plats att utspela er kampanj i."

Vad jag förstod på Eksems inlägg är det Eberron han tänker spela...

G

Guest

Guest
Jo, jo, jo, jo

Att rekommendera en ny D&D spelare att spelleda utan tillgång till DMG tycker jag är ett dåligt råd.

Under en spelsession kommer han hamna i många olika situationer där han behöver kunna referera till DMG. Det gäller t.ex. vid regeltolkning för förflyttning och strid som förtydligas i DMG (kap. 2). men det finns massor med tips och råd som gör att man som DM kan göra ett bättre jobb. Särskilt kapitlen om NPC´s och kampanjer (kap. 4 och 5) innehåller mycket bra saker.

Sen innehåller ju DMG ett kapitel (kap. 7) om magiska föremål och regler kring dessa som är absolut nödvändiga att kunna applicera.

Dessutom efter spelsessionen kanske i varje fall några XP ska delas ut....

Vad gäller MM så håller jag inte med dig om att illustrationerna är dåliga. Tvärtom, MM är en högkvalitativ bok, rikligt fylld med illustrationer i färg. Beskrivningarna för monstren är detaljerade och klargör tydligt hur dem uppför sig i strid.

Det förvånar mig att en medarbetare på denna sajt gör den rekommendationen till en ny spelare. Vad gäller priset på produkterna kan man ju förstås diskutera det, men produkterna i sig håller ju mycket hög kvalitet. Även MM 2 och DMG 2 är mycket bra enligt min mening.

Kort sagt, att spelleda D&D utan MM och DMG är som att "segla utan vind"...

EchonCique

Hero
Men nejje o.<

Under en spelsession kommer han hamna i många olika situationer där han behöver kunna referera till DMG. Det gäller t.ex. vid regeltolkning för förflyttning och strid som förtydligas i DMG (kap. 2). men det finns massor med tips och råd som gör att man som DM kan göra ett bättre jobb. Särskilt kapitlen om NPC´s och kampanjer (kap. 4 och 5) innehåller mycket bra saker.

Sen innehåller ju DMG ett kapitel (kap. 7) om magiska föremål och regler kring dessa som är absolut nödvändiga att kunna applicera.

Dessutom efter spelsessionen kanske i varje fall några XP ska delas ut....
Japp. Och det har vi gått igenom här på forumet. En enkel sökning för varje delområde och han får lösningen på hur man kan göra om man tvunget inte vill följa böckerna slaviskt. På det sparar han in 600 spänn plus den tid det skulle ta att slå upp det i böckerna och tolka det som stod.

Vad gäller MM så håller jag inte med dig om att illustrationerna är dåliga. Tvärtom, MM är en högkvalitativ bok, rikligt fylld med illustrationer i färg. Beskrivningarna för monstren är detaljerade och klargör tydligt hur dem uppför sig i strid.
Grattis. Själv skrattar jag mest åt de fåniga monstren som finns i MMx och undrar vad skaparna egentligen har förtärit för att få ihop så skrattretande monster. Smaken är som baken. 300 spänn sparade för Eksem, igen. Jag har inte haft användning för MM, förutom när jag skulle kolla upp vad tre monster gjorde under LinCon.

Det förvånar mig att en medarbetare på denna sajt gör den rekommendationen till en ny spelare. Vad gäller priset på produkterna kan man ju förstås diskutera det, men produkterna i sig håller ju mycket hög kvalitet. Även MM 2 och DMG 2 är mycket bra enligt min mening.

Kort sagt, att spelleda D&D utan MM och DMG är som att "segla utan vind"...
Först och främst skall han spelleda i Eberron och mer specifikt staden Sharn. Det är det första han slog fast. Då ser jag absolut inget krav att ha både MM och DMG när han har PHB som går igenom grunderna i hur man spelar, samt Sharn-boken som går igenom den miljö han vill spela i. Det han då saknar är Eberronboken som går igenom alla nya raser, feats, magiska prylar, geografi, historia, kultur med mycket mera som är specifikt för just Sharn.

Han till skillnad från dig uppskattar nog att spela ett spel för spelandets skull, där allting inte måste vara 100% enligt böckerna. Om man inte vill ha ett spelande som maniskt följer böckerna till 100% så klarar man sig alldeles utmärkt utan både MM och DMG.

Varför får inte vi som råkar vara redaktörer på denna sajt rekommendera en rollspelare att ha roligt för så lite pengar som möjligt?

Kör hårt Eksem, skaffa dig Eberronboken och du är färdig att rocka loss i Sharn för allt vad tygen håller!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Jo, jo, jo, jo

"Att rekommendera en ny D&D spelare att spelleda utan tillgång till DMG tycker jag är ett dåligt råd."

Jag tycker förstås att det är ett förträffligt råd just för att det är en ny D&D-spelare.

"Under en spelsession kommer han hamna i många olika situationer där han behöver kunna referera till DMG."

Tja, jag ser en skillnad på ny rollspelare och ny D&D-spelare. Situationerna du radar upp löser man enkelt med lite sunt förnuft (jag har aldrig kollat upp de sakerna du nämner under ett spelmöte och mellan spelmötena behöver jag knappast en bok för att lösa situationerna.). Jag vet att Eksem har spelat rollspel ett tag, liksom...
En ny rollspelare kan eventuellt behöva den hjälpen DMG kan ge, och då hade nog mitt råd sett annorlunda ut.

"Sen innehåller ju DMG ett kapitel (kap. 7) om magiska föremål och regler kring dessa som är absolut nödvändiga att kunna applicera."

De flesta av de magiska föremålen är rätt trista alternativt rätt löjliga. Det blir bättre om man gör egna (och vill man inte det kan jag säkert bidra med ett par vettigare prylar).
Dessutom finns det väl sådant i Eberron-boken?

"Dessutom efter spelsessionen kanske i varje fall några XP ska delas ut...."

Jag har räknat ut XP enligt bokens regler en (1) gång. Aldrig mer. Maken till onödigt räknande får man leta efter. Det önskar jag inte ens min värsta fiende. Då kör jag hellre på mitt sätt (godtyckligt levlande (Urk!) när jag som spelledare känner för det) eller söker upp några alternativ här eller på resten av internet.

"Vad gäller MM så håller jag inte med dig om att illustrationerna är dåliga. Tvärtom, MM är en högkvalitativ bok, rikligt fylld med illustrationer i färg. Beskrivningarna för monstren är detaljerade och klargör tydligt hur dem uppför sig i strid."

Smaken är som baken. Förstås.
Jag är däremot helt ointresserad av hur Hugglabugglamonster nummer 843 beter sig i strid. Jag behöver en handfull monster. De finns i SRDn. Resten blir NPC. De kan jag göra med hjälp av Players handbook.

"Det förvånar mig att en medarbetare på denna sajt gör den rekommendationen till en ny spelare."

Jasså? Jag tycker det är självklart att inte ge dumma råd till en spelare som kanske inte ska spela spelet särskilt mycket. Lägg hellre så få kronor som möjligt på böcker innan du vet om spelet, spelstilen, världen passar dig. Skulle det visa sig att du vill utöka ditt spelande kan jag ge rekommendationer på ytterligare böcker som hjälper på vägen.
Mitt enda råd till Eksem är Eberron-boken och internet. Där finns allting du behöver för att prova på spelet och spelleda det utan problem. Använd ditt sunda förnuft när knasigheter uppstår (det sunda förnuftet är oftast betydligt mer logiskt än reglerna).
Återkom när du har mer kosing och vet att spelet passar dig, då ska jag ge dig roligare råd.

" Vad gäller priset på produkterna kan man ju förstås diskutera det, men produkterna i sig håller ju mycket hög kvalitet."

Vad spelar kvaliteten för roll om man inte behöver eller ens kommer använda böckerna? Nejtack, gör inte samma misstag som jag gjorde.

"Kort sagt, att spelleda D&D utan MM och DMG är som att "segla utan vind"..."

Jag satt och funderade på om jag skulle kommentera det här eller ej...
Kom på ett par alternativkommentarer.
<ul type="square">[*]Vad ska man med vind till när man har motorbåt?
[*]Det är i vilket fall väldigt bra väder...
[*]Äh, smörja, jag visste inte att man fick pengar för att promota köp av alla Wizards grejer... Eller gör du det ändå?[/list]Kort sagt, så mycket roligt för så lite onödigt investerade pengar som möjligt, det är mitt motto (eller egentligen inte, motton är rätt fåniga).

Basenanji

Postd20modernist
Skaffa dig en HÖG lön!

För det finns skitmånga böcker som kan vara kul att ha.
Som en sorts referens, liksom.

Visst, du MÅSTE inte äga böckerna.
Men du måste ju egentligen inte köpa rollspel alls, det finns ju rätt många gratisrollspel som funkar bra.

Men jag tycker ändå att DMG och MM är bra böcker att äga av den enkla anledningen att de ger inspiration. Jag själv spelleder rätt ordentligt annorlunda om man ser till den "officiella" linjen i böckerna men kan ändå gilla att kika på tex magiska föremålssidorna i DMG.

Andra skäl till att äga böckerna är att man slipper prassla med papperskopior, det går snabbare att kolla upp små detaljer, skönt att ha allt samlat, enklare referenser och bra förklaringar till hur tex förflyttning, point buy, olika besvärjelsers utseende på en gridmap samt en lysande uppställning av "one hundred adventure ideas".

Xp-systemet gillar jag inte alls, men just för att jag ska kunna modda det utan att riskera att balansen rubbas för mycket är det skönt att kunna kolla in hur wizards tycker att det ska skötas.

Sedan finns det en biljard böcker som mest fungerar som inspiration, tex "Sandstorm" och "Complete Divine".
De är inte alls nödvändiga men underbara om du vill få en skön skjuts in i D&D-världen.

Nåja, har du risigt med stålar får du väl nöja dig med de upplagor som finns gratis på nätet- men kompis, nästa lön hoppas jag räcker för att finansiera åtminstone en av böckerna!

Annars har du för lite pröjs... :gremwink:

/Basenanji

EchonCique

Hero
.. de är ju inkluderade i SRD'n

Men jag tycker ändå att DMG och MM är bra böcker att äga av den enkla anledningen att de ger inspiration. Jag själv spelleder rätt ordentligt annorlunda om man ser till den "officiella" linjen i böckerna men kan ändå gilla att kika på tex magiska föremålssidorna i DMG.
Men jag förstår inte. De finns ju på de sidorna jag länkade till, man behöver inte köpa boken för att ha access till dem!

Nightowl

Champion
Re: .. de är ju inkluderade i SRD'n

Men jag förstår inte. De finns ju på de sidorna jag länkade till, man behöver inte köpa boken för att ha access till dem!
De är svinboring att läsa jämfört med den riktiga boken. Jag lade ned mitt jobb med d20 Modern-prylar för det var dödstråkigt att läsa SRD och jag hade inte råd att köpa reglerna just då.

PHB tittar bara magikerna i när man spelar, typ. Den används för att göra rollpersoner och sedan spelar man på känn (det står ju vad skillsen heter). Jag brukar aldrig läsa i den nu när jag inte spelar aktivt, och då var det bara för att kolla spells och feats.

Erik, andra erfarenheter

G

Guest

Guest
Re: Men nejje o.<

Alltså, Eberron är en Campaign Setting, och vill han spela i Sharn, så behöver han den. Det verkar vi vara överens om.

Men D&D bygger på "Core Rules" som utgörs av PHB, DMG, och MM. Oavsett vilken Campaign Setting man spelar i, så behöver man tillgång till den info som finns i dessa böcker.

Visst kan man hitta på egna regler och strunta i allt som står där. Yassilus verkar leva efter den principen. Men för oss som vill spela D&D seriöst och följa de publicerade reglerna, så behöver man dessa "Core Rules".

Huruvida man köper dem, eller laddar ner dem gratis på nätet får var och ens samvete avgöra, men om man är en rollspels supporter så tycker i varje fall jag att man kan köpa några böcker för att stödja industrin.

Core Rule books (PHB, DMG, MM) kan man t.ex. köpa begangnat på www.nobleknight.com för ganska bra priser.

Och förresten, hade jag fått en slant varje gång jag promotade Wizards produkter så hade jag inte ätit bruna bönor till lunch idag...

Bombu

Hero
Hejsan Eksem!

Jag tog detta citat från din post.

Vad finns i Eberron-boken, Dungeon Masters Guide och Monster Manual som jag MÅSTE ha för att spela? Kan jag klara mig med bara Sharn, PHB och den där SRDn som finns på nätet? Eller måste jag vänta ytterligare ett par månader innan jag kan börja spelleda Dungeons and Dragons i Sharn?
Rätta mig om jag har fel men du vill inte köpa nån extra bok, du skriver litegrann för att få bekräftat att du inte ska behöva köpa nån mer bok, och avslutar här med ett "hot" (menat väldigt mycket på skämt från min sida) att om nån skriver att du behöver nån extra bok så kommer det leda till att du inte kan börja förän om flera månader....

Ok då ska jag försöka svara på din fråga.

MÅSTE man ha nått mer...... frågan svarar nog sig själv, självklart måste man inte ha nånting för att spela rollspel, man klarar sig jättelångt med god fantasi och kul kompisar.

Så måste frågan är ju helt klart starkt formulerat.

Om man ändrar måste till nått lite mildare så ändrar sig svaret något.

Jag tycker i ditt fall att det är bra att ha DMG och MM, samt i ditt fall även Eberronboken.

Men måste, absolut inte.

SRDn innehåller visserligen en hel del men är inte speciellt bra för att lära sig spelet, den är inte upplagd på det sättet, den har ju mer karakär av uppslagsverk när man redan kan spelet, så jag misstänker att du får mer nöje av att lära dig reglerna, läsa om monstren genom DMG, MM än genom att läsa SRDn.

Men vi funkar alla olika och det kanske passar dig som handen i handsken att köra med SRDn.

Så risken finns att du kommer tycka DnD är ett tråkigare spel genom att du plöjer genom SRDn än om du läser i DMG, MM, men här spekulerar jag vilt och du känner bäst dig själv vet själv hur du fungerar, så det är ju inte alls säkert.

Ett annat tipps är att gå in på Oldtimers hemsida och ladda ned Dunder och Drakar, där får du en hel del av reglerna från SRDn i en trevlig svensk förpackning. Inte alls ett dummt alternativ även om du köper böckerna.

Som slutkläm,

Du vet själv hur "hårt" du menade med orden MÅSTE ha.

Och du har ju fått en del synpunkter från övriga även om tempraturen gick upp något.

Lycka till med DnD och Eberron, berätta gärna hur det går

Bombu

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Seriositetsgrad

Men för oss som vill spela D&D seriöst och följa de publicerade reglerna, så behöver man dessa "Core Rules".
Det jag vill kommentera här är väl egentligen mest ordvalet, men även den bakomliggande filosofin. Varfär är det mer "seriöst" att spela ett spel med exakt de regler som står i regelboken? Själv spelleder jag aldrig ett spel utan att ha ändrat i alla fall ett par regler eller färdigheter så att de passar mig bättre, och har aldrig upplevt att spelet blivit oseriöst för det. (Nu har jag heller aldrig spellett D&D, men det borde gå att modifiera det också. Jag vet redan en bunt färdigheter som jag skulle kasta bort och ersätta med andra om jag fick för mig att spelleda det, och erfarenhetssystemet skulle inte överleva många sekunder. Och så skulle jag ta bort 99 % av alla magiska föremål. Med mera.) Uppenbarligen går det utmärkt att spela D&D utan DM:s guide och Monster manual, så varför inte göra det?

/tobias