DMG är bra
I motsats till Cal tycker jag att det där med att experimentera och ha sig, att köra flippade karaktärer, är en av de sora fördelarna med 3.5, och DMG är verkligt bra hjälp där. Det illustrerar väldigt väl hur man gör val som skiljer sig från standardkampanjen.
Så jag hade nog rekommenderat den för de flesta. Den är framförallt bra som barotermometer för vad som funkar och inte funkar när det gäller icke-kärn-produkter, och tillgången på dessa är en av anledningarna att spela D&D, tycker jag.
Den är naturligtvis nödvändig, de regler som man har abslut direkt nytta av finns ju i SRD,
men det gör hela jävla PHB också . Och PHB är mycket mer en samling
listor man vill konsultera när man spelar - DMG är god och inspirerande läsning för att få ett bra spel.
Att spel blir bättre ju fler monsterböcker man har är en självklarhet, också.
Men så är jag ju en monsterdiggare. D&D utan monster och magiska föremål är ju som Traveller utan rymdskepp eller Pendragon utan riddare - det går alldeles utmärkt, men det är ju lite tjabo...
Erik