Nekromanti Okej, så, nu har jag Players Handbook (sen då?)

Nightowl

Champion
DMG är bra

I motsats till Cal tycker jag att det där med att experimentera och ha sig, att köra flippade karaktärer, är en av de sora fördelarna med 3.5, och DMG är verkligt bra hjälp där. Det illustrerar väldigt väl hur man gör val som skiljer sig från standardkampanjen.

Så jag hade nog rekommenderat den för de flesta. Den är framförallt bra som barotermometer för vad som funkar och inte funkar när det gäller icke-kärn-produkter, och tillgången på dessa är en av anledningarna att spela D&D, tycker jag.

Den är naturligtvis nödvändig, de regler som man har abslut direkt nytta av finns ju i SRD, men det gör hela jävla PHB också . Och PHB är mycket mer en samling listor man vill konsultera när man spelar - DMG är god och inspirerande läsning för att få ett bra spel.

Att spel blir bättre ju fler monsterböcker man har är en självklarhet, också. :gremwink: Men så är jag ju en monsterdiggare. D&D utan monster och magiska föremål är ju som Traveller utan rymdskepp eller Pendragon utan riddare - det går alldeles utmärkt, men det är ju lite tjabo...

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu vill jag att ALLA tar det lugnt

Ta några djupa andetag, och fokusera på att INTE forsätta den del av tråden som inte är produktiv.

Tack på förhand

/Magnus

G

Guest

Guest
Re: Men nejje o.<

Därför att dem tillsammans utgör rollspelet Dungeons&Dragons.

Det är ju inte min personliga uppfattning, det är D&D´s konstruktörers definition.

Jag har inget emot att Yassilus (Martin) och hans polare laddar ner grejer gratis på nätet, men att rekommendera nya spelare att spela D&D UTAN DMG och MM tyckte jag var ett dåligt råd.

Jag tror att D&D avnjutes bäst med samtliga Core Rules Books.

Sen om man vill kan man ju köpa till hur många böcker som helst.

Men i ärlighetens namn, visst spelar även du med DMG och MM i någon form?

Mattis

Swordsman
Re: Okej, så, nu har jag Players Handbook (sen då?

Klart du inte behöver vänta! Att spela med bara Players Handbook och Sharn borde fungera alldeles utmärkt, men som vissa säger så är det inte att föredra. Det jag råder dig till att lägga dina surt förvärvade studentslantar på är Eberronboken för mer information om drakhusen. Det är en mycket viktig del av Eberron som går en förbi om man bara har Sharnboken. Själv så var jag tvungen att ha drakhuskapitlet öppet medans jag läste Sharn för att koppla hur allt hängde samman.

Dungeon Masters Guide är full av bra tips och trix men den är inte nödvändig om man är erfaren rollspelare, speciellt om man inte tar så hårt på reglerna. Erfarenhetsreglerna är dock bra och sektionen om magiska prylar kan vara bra ifall man gillar att "hålla balansen". Monsters Manual är inte mitt favvoköp direkt, många av monstren är jättekonstiga men som Caligula säger så kan det vara en fördel att ha vissa monsters stats. Men som sagt innan, allt finns ju i den legendariska SRD'n om man vill spara in slantar.

Edit: Kom på att jag ibland använder SRD'n istället för böckerna, eftersom det är smidigare när man antingen inte orkar hämta boken eller är kvickare med fingrarna vid datorn än med böckerna.

G

Guest

Guest
Jag tokdiggar MM, det är antagligen den av mina böcker D&D böcker jag har bläddrat i mest. Och tack vare den har vi haft en enorm monsterinflation i min senaste kampanj.
Men nödvändig vet jag inte. Om du accepterar att du får ladda ner lite saker och skriva lite egna grejer så klarar du nog dig utan den. Om du ska köra en kampanj i Sharn så minskar ju behovet dessutom ytterligare. Stats för hobgoblins, goblins o.s.v. kan du säkert hitta eller hitta på.

DMG är jag pissförbannad på, det är totalt en sida i den jag har använt. 300 spänn för en jävla XP-tabell... Inte nödvändig på något vis som helst. Toapapper...

Eberron är en extremt bra bok. Från början till slut, och om du ska kunna förstå politiken bakom drakmärkshusen i Sharn så är jag rädd att du behöver den. Däremot innehåller den väldigt mycket information som du antagligen inte kommer att ha någon nytta av.
Så det beror på. Om du ska köra en röjarkampanj där spelarna surfar runt mellan husen på flygbrädor och slåss mot piratharpyor så behöver du nog inte boken. Det du inte vet kan du hitta på.
Om du däremot diplomatintriger längst upp på samhällsstegen och avgöra hela kontinentens öde så skulle jag definitivt rekommendera Eberron.

Sen dyker ju Five nations snart upp, (om den inte redan har gjort det), den och Races of Eberron kan nog täcka det mesta som Eberron boken gör. Men vad vet jag, jag har inte läst dem...

Eksem

Champion
Något slags samlingssvar

Oj, jag var borta på semester en vecka, och vilken mastodont-tråd det blev av alltihop! Jag har inte hunnit läsa allt ännu, så det är möjligt att det finns svar på det här i andra delar av tråden. Dessutom har jag hunnit läsa nästan hela PHB medan jag var borta (allt utom de sista fem sidorna av Magic-kapitlet och spell-listorna). Vad jag kan avgöra saknar PHB innehåll för följande:

1. Att gå upp i nivå
2. Hur man lägger ett äventyr på rätt nivå
3. Monster

Annars tror jag i alla fall att jag har allt jag behöver för att spela D&D i en ospecificerad värld (t.ex. The Vault of Larin Karr, som jag äger). Eh, det är säkert något mer jag missat, men det var det jag tänkte medan jag läste.

I alla fall, Monster finns ju att hämta gratis på nätet, via SRDs och sådant. Inte lika spännande som i MM antar jag, men billigare.

Så min fråga är ungefär, vadf finns i DMG och MM som jag inte kan spela utan?
Poängen skulle förstås vara att spara pengar (och i viss mån tid).

Eksem

Champion
Pedagogik (och extra tack till Yyy)

"Den är naturligtvis nödvändig, de regler som man har abslut direkt nytta av finns ju i SRD, men det gör hela jävla PHB också . Och PHB är mycket mer en samling listor man vill konsultera när man spelar - DMG är god och inspirerande läsning för att få ett bra spel."

Mmm, anledningen till att jag faktiskt köpte PHB var att jag ville ha välskriven text med pedagogiskt upplägg och tydliga exempel. Men det verkar inte som att regelinnehållet i DMG är sååå nödvändigt för att spela, utom XP-tabellen. Och jag har faktiskt ingen lön, och lägger ut kanske 500 spänn på rollspelsprodukter på ett år (jag spelar inte så jäkla ofta heller längre), så att slippa lägga ut 600 spänn till vore rätt skönt, om det är möjligt. Och det är ungefär det som är min fråga. Är det möjligt? Och om det är möjligt, vad är det jag måste kolla upp på internet?

Yyy har varit ovärderlig hjälp i den här tråden.

Pom

Swashbuckler
Så här, typ, va

Brasklappar är kul, så jag börjar med ett par:
-Jag vet att jag upprepar en del som tagits upp i andra poster. Det kan t o m vara så att jag inte kommer med någonting alls som du inte redan vet från ett eller annat håll.
-Jag utgår från att du tänker använda reglerna i PHB.
-Eftersom jag känner mig slö spaltar jag upp din fråga i sina implicerade beståndsdelar.

1: Vad finns i DMG?
-Regler för allmän kampanjskötsel: väder, natur, terräng, samhällen.
-Regler för hur fällor konstrueras och fungerar.
-Hur magi bortom ren spellcasting hanteras. Hur magiska föremål konstrueras och fungerar. Hur olika tillstånd fungerar (tar jag skada av magisk eld om jag är ett gasmoln eller immateriell?). Hur existensplanen fungerar.
-Regler för hur PC kan utvecklas bortom PHB (prestige classes, epic levels, andra arter).
-Allmänna tips om hur man spelleder.
-Tips om hur man spelleder och balanserar saker i D&D.
-Regler för hur PC tjänar XP.

2: Vad av detta finns bara i DMG och inte i SRDn?
-Allmänna tips om hur man spelleder.
-Tips om hur man spelleder och balanserar saker i D&D.
-Regler för hur PC tjänar XP.

3: Vad måste man ha för att spela?
Allting i punkt 1 och 2 kan improviseras eller husregleras av en DM.
Det som komplicerar saker och ting är att en av grundpelarna för D&D är balans. Därför hänger många saker ihop. Det är noga definierat vad en viss företeelse kan åstadkomma och vad den inte kan åstadkomma hos andra företeelser.
Ändrar man på ett ställe kan det få konsekvenser på andra håll. Även om man är erfaren SL i allmänhet är det bra om man har lite vana vid systemet innan man hittar på egna saker.

Nå, som jag ser det kan du som erfaren SL nog klara dig med att ladda ner SRDn som komplement till PHB och kampanjboken.

Det enda du måste lösa är XP.

Det har föreslagits att skippa XP och dela ut levels istället. Så gör jag också. Det man behöver ta ställning till då är:
-Hur ofta skall PC få nya levels? Skall det bero på vad de gör och är med om? Hur?
(Jag delar ut levels ungefär vartannat spelmöte, oavsett vad som skett.)
-Alla magiska föremål kostar XP att tillverka. Spelar det någon roll att magiska föremål plötsligt blir mycket mindre påfrestande att tillverka för PC?
(Jag har skippat XP-kostnaden rakt av.)
-En del spells kostar XP att kasta. Vad blir effekten av att man plötsligt kan kasta dem obegränsat mycket?
(Jag låter rollpersoner offra magiska föremål med motsvarande XP-värde. Wish som används för permanenta förbättringar kostar några permanenta hp.)

Jaha. Lycka till!