Re: Hur man SL'ar d20 D&D utan MM & DMG
Du verkar ha tappat kopplingen till vad vi diskuterar.
Vi diskuterar huruvida man spela d20 D&D och mer specifikt Eberron, utan att äga MM och DMG. Vissa säger ja, andra säger nej där du är ensam om denna åsikt i denna debatt hittils.
Vad jag redogjorde var hur man gjorde detta. Jag ställde dessutom två enkla frågor till dig.
a) Vad saknas det för vital information i SRD-länken kring Zombies och
b) Vad saknas i SRD men som finns med i DMG/MM som man absolut behöver för att spela enligt dig.
Du svarade inte på någon fråga. Däremot drog du en vals och påstår nu att man absolut måste använda alla stats ordagrant bara för att det råkar förekomma under spelsessionen. Tillåt mig berätta en sak. I de äventyr jag har finns monsterstatsen med i kompendiet kring SLP's och Monster. Därmed känns MM lätt överflödig, när dessa stats redan ingår i äventyret. Dessutom är MM ännu mer onödig då Eksem, som startade tråden, skall spela i Eberron.
De monster som listas i Eberronboken som vanligt förekommande, förutom de specifika, är som följer: Beholders, Chokers, Couatls, Dopplegangers, Dragons, Giants, Goblinoids (City Goblins, The Ghaal´dar, The Dhakaan, The Marguul), Lycanthropes, Medusas, Mind Flayers, Night Hags, Orcs, Rakshasas och Sahuagin. Det är dem monster man i så fall behöver skriva ut från SRD'n. Hundratals med monster? Knappast.
Och om man nu spelar med hundratals monster, som alla finns med i MM så ja - då känns det lite overkill att skriva ut varenda monster från SRD'n. Då finns det ett vettigare alternativ, antingen påstå något mer rimligt som att man använder ett litet antal monster som möjligen sträcker sig till 20 stycken. Eller att man köper SRD'n för tryckkostnad + frakt och således sparar in minst 100 SEK på MM enbart.
För skojs skull, vilket äventyr är det du påstår har 100-tals olika monster i sig? De jag har här har inte 100-tals monster i sig och då har jag ändå Witchfire-trilogin och The Return to the Temple of Elemental Evil i min bokhylla. Det senare är hela 192 sidor. Inte heller i någon av Dark Suns produkter används så många monster, långt därifrån. Där har jag en komplett samling. Så vilket äventyr är det du har köpt som har 100-tals monster i sig som dessutom inte erbjuder dess stats i boken?
Och för det sista, det är nog tyvärr du som är ur spår i den här diskussionen och inte vi andra. Vi försöker få ett svar från dig på vad som saknas i de lösningar vi erbjuder, men du svarar inte på dem.