Nekromanti Okej, så, nu har jag Players Handbook (sen då?)

G

Guest

Guest
Re: Hur man SL'ar d20 D&D utan MM & DMG

Så du menar att för att spara in 198 kr, ska man ladda ner varje enskilt monster från Internet och printa ut det? Gud vad mycket enklare det blir....

Vissa äventyr kan innehålla 100-tals olika monster om du räknar med slumpmässiga möten osv. Det blir ju inte bara krångligare, utan kanske t.o.m. dyrare i längden.

Jag förstår inte hur ni kan fortsätta argumentera för något så vansinnigt?

G

Guest

Guest
Re: Men nejje o.<

Men vad är då poängen med att spela D&D utan 2 av dess 3 Core Rule Books?

Är det för att spara pengar?

Du kanske ska spara veckopengen lite längre så blir det enklare att köpa dem 3 böckerna.

Du verkar inte gilla det faktum att Wizards tjänar pengar på sina produkter. Men om dem inte gjorde det så skulle ju inte D&D kunna existera. Väldigt enkel logik. Men du kanske hellre vill stryka PHB också? Det kanske räcker med att ladda ner allt gratis från Internet. Problemet är att om alla gjorde det alltid så skulle rollspelsindustrin dö ut.

G

Guest

Guest
Re: Spelledande

Jag anseratt man behöver stats för monstren i MM. Det är ju knappt hanterbart att ladda ner och printa ut alla dessa stats hela tiden. MM innehåller ju alla de mest frekventa monstren oavsett vilken Campaign Setting du använder dig av.

I DMG naser jag att t.ex. kap. 2 (Using the Rules), kap.3 (Adventures), kap. 4 (NPCs), kap. 5 (Campaigns), kap. 6 (PCs), och kap.7 (Magic Items) är absolut nödvändiga för att kunna vara en effektiv och bra DM.

Som jag skrev tidigare, visst är det FYSISKT möjligt att spela och spelleda D&D utan DMG och MM, men det blir ju så oerhört mycket krångligare och sämre. Så vad är poängen me ddet hela? Att spara 396 kr?

EchonCique

Hero

Du verkar ha tappat kopplingen till vad vi diskuterar.

Vi diskuterar huruvida man spela d20 D&D och mer specifikt Eberron, utan att äga MM och DMG. Vissa säger ja, andra säger nej där du är ensam om denna åsikt i denna debatt hittils.

Vad jag redogjorde var hur man gjorde detta. Jag ställde dessutom två enkla frågor till dig.
a) Vad saknas det för vital information i SRD-länken kring Zombies och
b) Vad saknas i SRD men som finns med i DMG/MM som man absolut behöver för att spela enligt dig.

Du svarade inte på någon fråga. Däremot drog du en vals och påstår nu att man absolut måste använda alla stats ordagrant bara för att det råkar förekomma under spelsessionen. Tillåt mig berätta en sak. I de äventyr jag har finns monsterstatsen med i kompendiet kring SLP's och Monster. Därmed känns MM lätt överflödig, när dessa stats redan ingår i äventyret. Dessutom är MM ännu mer onödig då Eksem, som startade tråden, skall spela i Eberron.

De monster som listas i Eberronboken som vanligt förekommande, förutom de specifika, är som följer: Beholders, Chokers, Couatls, Dopplegangers, Dragons, Giants, Goblinoids (City Goblins, The Ghaal´dar, The Dhakaan, The Marguul), Lycanthropes, Medusas, Mind Flayers, Night Hags, Orcs, Rakshasas och Sahuagin. Det är dem monster man i så fall behöver skriva ut från SRD'n. Hundratals med monster? Knappast.

Och om man nu spelar med hundratals monster, som alla finns med i MM så ja - då känns det lite overkill att skriva ut varenda monster från SRD'n. Då finns det ett vettigare alternativ, antingen påstå något mer rimligt som att man använder ett litet antal monster som möjligen sträcker sig till 20 stycken. Eller att man köper SRD'n för tryckkostnad + frakt och således sparar in minst 100 SEK på MM enbart.

För skojs skull, vilket äventyr är det du påstår har 100-tals olika monster i sig? De jag har här har inte 100-tals monster i sig och då har jag ändå Witchfire-trilogin och The Return to the Temple of Elemental Evil i min bokhylla. Det senare är hela 192 sidor. Inte heller i någon av Dark Suns produkter används så många monster, långt därifrån. Där har jag en komplett samling. Så vilket äventyr är det du har köpt som har 100-tals monster i sig som dessutom inte erbjuder dess stats i boken?

Och för det sista, det är nog tyvärr du som är ur spår i den här diskussionen och inte vi andra. Vi försöker få ett svar från dig på vad som saknas i de lösningar vi erbjuder, men du svarar inte på dem.

G

Guest

Guest

Ja, i många äventyr finns det med stats på monster som dyker upp, men MM innehåller detaljerade beskrivningar om hur monstren uppför sig, om deras habitat, och deras special attacker.

För dem av oss som vill ha lite mer nyanserat spelande än hugg/slå/hugg/slå är MM absolut nödvändigt.

Och att påstå att man ska avstå från att köpa MM för att spara in 100 kr tycker i varje fall jag är löjligt.

EchonCique

Hero
Du svarar ju inte på frågorna

Kommer det komma ett svar på frågorna?

Jag ändrade inlägget ovan här nu till att även lista de hela fjorton olika monster som refereras till från Eberronboken. Fjorton sidor man i så fall får skriva ut eller anteckna från SRD'n. Så ditt hundratals med monster faller stenhårt tills dess att du faktiskt anger vart detta kommer från.

G

Guest

Guest
Re: Du svarar ju inte på frågorna

Men du slutat tramsa nu, jag har svarat på dina frågor och jag har varit mycket tydlig i mina inlägg tidigare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Minsta gemensamma nämnare

Jag kanske ska påpeka att vi verkar ha helt olika utgångspunkter för den här diskussionen.

Du verkar ta för givet att man spelleder i en publicerad värld och att man spelar ett publicerat äventyr. Då är det klart att man behöver DMG och MM, eftersom man annars inte vet vad de saker som beskrivs i äventyret är för något.

Jag utgår däremot från att man har PH - enbart - och undrar om man kan göra något kul med den utan att köpa fler böcker. Det första rollspel jag spelledde var Drakar och Demoner 2. Det innehåller bara en bråkdel av de regler som finns i PH och det gick utmärkt att spela ändå. PH innehåller det man behöver för att börja spela: skapa rollperson, färdigheter, strid, prylar och magi. Det har varit tillräckligt med information för att få igång nya spelare i 30 år och jag är övertygad om att det är det idag också.

Så vad är poängen me ddet hela? Att spara 396 kr?
Jag köper inte produkter som jag inte tycker att jag behöver, oavsett vad de kostar.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Men vad är då poängen med att spela D&D utan 2 av dess 3 Core Rule Books?"

För att få spelet att passa mig mer, till exempel.

"Är det för att spara pengar?"

Nej, för att få spelet att passa mig mer, till exempel.

"Du kanske ska spara veckopengen lite längre så blir det enklare att köpa dem 3 böckerna."

Tja, antyder du att jag är ung så har det uppenbarligen inget med saken att göra. Och jag äger redan böckerna. Som jag har skrivit tidigare så är MM-köpen mina största snedköp men DMG tycker jag ju om, men den kommer aldrig någonsin bli livsviktig, vilket du får den att låta.

"Du verkar inte gilla det faktum att Wizards tjänar pengar på sina produkter. Men om dem inte gjorde det så skulle ju inte D&D kunna existera. Väldigt enkel logik."

Newsflash! Om man bara köper de böckerna som är nödvändiga för spelandet och utöver det de böckerna som man tycker är häftiga så kommer man ha högre procent (du gillar ju procent) böcker man gillar, man kommer ha investerat sina pengar i högre procent produkter man gillar och slutligen kommer nog Wizards producera fler böcker som passar en. Ännu enklare logik.
Bara att ett företag producerar saker ska man som kund inte vara nöjd och köpa saker även om man inte gillar prylarna. Är det så svårt att tänka sig att man vill lägga sina pengar på produkter som passar en?
Av den anledningen tycker jag det är hedervärt av Wizards att lägga ut det mesta gratis, så att man kan lägga sina pengar på andra produkter.

"Men du kanske hellre vill stryka PHB också?"

Varför skulle jag vilja det?
Var får du det ifrån?
Player's Handbook är en bok jag använder, och som jag tycker rätt bra om. Väl investerade pengar.

"Det kanske räcker med att ladda ner allt gratis från Internet. Problemet är att om alla gjorde det alltid så skulle rollspelsindustrin dö ut."

Är det så jobbigt att greppa att jag vill lägga mina pengar på produkter jag kommer använda? MM och DMG är inte så nödvändiga att jag vill lägga pengar på dem när det finns häftiga böcker som Abberations, Manual of the planes och Deities and demigods?
Det enda som skulle kunna dö ut då är andelen böcker jag inte vill köpa och tja... Det stör mig inte.

EchonCique

Hero
Bah

Men du slutat tramsa nu, jag har svarat på dina frågor och jag har varit mycket tydlig i mina inlägg tidigare.
Det är inte jag som tramsar. Du påstår att man inte kan spela utan DMG och MM. Jag påstår motsatsen och har ställt ett antal detaljerade frågor till dig utan att få svar. Dessutom har jag spellett d20 D&D utan att ha DMG och MM med utsökt resultat.

Så om inget mer kommer från dig som svarar på mina frågor kan vi ju lägga ned.

G

Guest

Guest

Men du Martin, varför tror du att PHB, DMG och MM kallas för Core Rules Books?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Förklarade jag inte det nyss? [tillägg]

...Jag vill ju inte verka tjatig, men...

"Men du Martin, varför tror du att PHB, DMG och MM kallas för Core Rules Books?"

...Det är för att få folk att tro att de behöver köpa tre böcker innan de kan börja spela när de i själva verket behöver noll, men borde köpa en. Bara för att de skriver "Requires Dungeons and Dragons" på sitt tärningsset så kommer det aldrig nå den punkt att man faktiskt behöver Dungeons and Dragons för att använda tärningarna. Ta det med en nypa salt så kommer allting gå mycket lättare.

Frågan är om du någonsin kommer läsa och fundera på vad jag skriver ur något annat än din egen synvinkel...

[tillägg]: Och det är inte jag som bestämt att det ska stå så på böckerna. Hade jag bestämt hade det bara stått Core rulebook på Player's Handbook.

G

Guest

Guest
Re: Förklarade jag inte det nyss? [tillägg]

Men tycker du inte att du själv är lite barnslig nu när du återigen gör jämförelsen med tärningarna?

Rollspelet D&D bygger ju på innehållet i samtliga de 3 Core Rules Books. Det är ju inte min personliga åsikt, det är ett faktum.

Om du tycker annorlunda, så får du väl göra det då. Vad mig anbelangar kan du spela utan några officiella regler alls, men det är inte D&D du spelar då.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hahahah, ett gott skratt förlänger livet...

...Och du kommer göra mig odödlig.

"Men tycker du inte att du själv är lite barnslig nu när du återigen gör jämförelsen med tärningarna?"

Jovisst är jag barnslig, jag lirar ju rollspel och experimenterar för att få det så roligt som möjligt.
Däremot är jämförelsen väldigt bra. Vad är det som gör att det Wizards skriver på en (tre) produkt(er) måste följas som en absolut sanning medan det som står på en annan produkt bara kan nochaleras? Du är en aning inkonsekvent i din avgudadyrkan.

"Rollspelet D&D bygger ju på innehållet i samtliga de 3 Core Rules Books."

Rollspelet D&Ds syfte är att man ska ha så roligt och uppleva så många trevliga saker som möjligt på det sätt man tycker passar en själv. Vad konstruktörerna tänkte när de gjorde spelet skiter jag blankt i om det inte passar mig. Det är min rätt som konsument, och det gör inte mitt spelande sämre eller mindre rätt trots att du verkar påstå det.

"Det är ju inte min personliga åsikt, det är ett faktum."

Hahahaha, som sagt... Det kommer ta ett tag att vänja sig vid odödligheten.

"Om du tycker annorlunda, så får du väl göra det då."

Tack!

"Vad mig anbelangar kan du spela utan några officiella regler alls, men det är inte D&D du spelar då."

Och det är lots of horseshit du kommer med. Spelar jag utan D&Ds regler ser jag inget behov av att kalla det D&D, inte heller att ta den här diskussionen med dig.
Jag har köpt, nyttjar och gläds av Dungeons and Dragons Players Handbook, och då ska du inte komma och säga att det är något annat. Ledsen grabben, men de befogenheterna har du inte. Du saknar dessutom grund för det.
Jag är bergis ingen Windowsanvändare eftersom jag inte använder Microsoft Office.
Och mamma är bergis ingen Saabförare eftersom hon inte har kvar originaldäcken.
Och man spelar bergis inte hockey om man skiter i icing- och offside-reglerna.
Och så vidare ad nauseam.

Staffan

Myrmidon

De monster som listas i Eberronboken som vanligt förekommande, förutom de specifika, är som följer
Jag hade tänkt hålla mig utanför den här tråden, men jag skulle bara kommentera det här. Avsnittet i fråga är inte "vanliga monster," utan "monster som har en lite speciell roll eller funkar annorlunda." Lykantroper, till exempel, är speciella just genom att de är väldigt ovanliga.

Dessutom glömde du beholders, chokers, couatl, och doppelgangers. Av de som listats saknas dessutom beholders och mind flayers i SRDn.

EchonCique

Hero
Naj, jag ändrade inlägget.

Så nu är de fyra raserna med som jag missade.

Sedan har du rätt i att de är ikoniska raser varav vissa är mer vanliga än andra, andra mer sällsynta eller andra som är lätt modifierade jämfört med MM.

Havoc

Swordsman
Re: Förklarade jag inte det nyss? [tillägg]

Oj, nu råkade jag läsa en tråd om D&D! Och till och med posta i den, det skulle jag aldrig trott om mig själv...

Det är ett faktum att de tre böckerna kallas Core Rules. Det gör det knappast till ett faktum att man måste ha dem för att spela D&D, och för att göra det på ett roligt sätt. Eftersom nu flera (antar jag) erfarna D&D spelare vittnar om att det går utmärkt att spela med bara PHB, särkilt om man inte spelar in en "Standard MM värld", förstår jag inte hur du kan bestrida denna åsikt med, parafraserat, "De tre böckerna är definerade som Core Books, och därför bör man använda dem".

Nu tror jag ju inte att jag kommer lyckas övertyga dig med det här, men jag var tvungen att försöka.

Jaak

Warrior

Men alltså, hur kan du jämföra att å ena sidan ta bort 2 st "Core Rules" böcker med att å andra sidan inte låta spelarna ha jättar som PCs?
Ungefär samma sak i min mening.

I min grupp spelar vi självfallet med SAMTLIGA Core Rule Books. Det är ju dem som utgör D&D, och det är så spelet är tänkt att spelas.
Tyvärr gär vi det också, alltså har köpt böckerna vilket vi inte borde gjort de finns ju på nätet och används sällan. Sen vet jag inte om spelet är tänkt att spelas med alla de böcker som är utgivna av Wizards. Känns mer som det är tänkt att man ska köpa alla böcker utgivna av wizards. Innehållet brukar ju inte vara speciellt prisvärt.

Jag förstår inte hur du kan göra den jämförelsen, och jag förstår inte hur man kan vilja spela D&D utan DMG och MM. Obegripligt.
Det är så lite som används i de böckerna. Har man spellat rollspel förut behöver man ju inte guidningen i DMGn för att spelleda. Och monstrena är ju usla och finns på nätet. Kort sagt det är för dyrt att köpa dom för 300 spänn st när wizards bara printat det som finns på nätet.

Jaak

Warrior
Kort sagt

Köp inte MM lr DMG:n inte nu i alla fall.
Eberron gillar jag personligen inte men kampanj världarna brukar vara bra

Lycka till

Big Marco

Läskig

Men du Fredrik, varför tror du att PHB, DMG och MM kallas för Core Rules Books?