Arfert said:
Hipster Pokémon said:
Här är länken som Eksem först la upp men sen, p.g.a. förvirring, tog bort.
Och
här kan du ladda ner Matt Finchs A Quick Primer for Old School Gaming som ofta nämns i de här sammanhangen. Alla håller förstås inte med om allt som Finch tycker, men de flesta verkar i alla fall hyfsat eniga om att han är på rätt spår.
Finch har många bra poänger. Själv tycker jag att det är en liten skillnad på OSR och OSG... där det första handlar om att återuppväcka oD&D och det andra handlar mer om spelstilen, med vilket system som helst. Men det är min
högst privata och
inofficiella definition.
OK, det där var ungefär vad jag var ute efter. OSR är helt enkelt att söka rötterna efter spelsystem, medan OSG är att söka rötterna i hur man spelade.
Egentligen tror jag att båda sakerna är hart när omöjliga att egentligen uppnå. Vi har försökt "gå tillbaka" flera gånger under de 30+ åren vi spelat. Främst i system, men även i spelstil. Dock så finns det för oss ingen större idé i att försöka ändra spelstilen. Den är nog hyfsat OSG redan....
De största skillnaderna är kanske i att en viss mognad har de flesta av oss uppnått. Det som var fantastiskt kul och spännande som 13-14-åring har helt enkelt inte samma betydelse idag. Att dricka kopiösa mängder mjöl, och ragga på servitriser, spetsa flera kobolder i rad på samma spjut, eller dränka fiender i avföring är bara inte lika kul.
Idag är spelandet snarare ett sätt att umgås, och att få en bra anledning att träffas, trots att folk har familj och jobb och stress och ångest. Då är lite pizza, folkbärs och rollspel förbannat välkommet.