denstore said:
Utifrån exempleni artikeln, som utifrån mitt perspektiv egentligen mest går ut på att motarbeta det mekaniska spelandet, så handlar det mer om att spelledaren aktivt ska leda spelarna till lösningar via diskussion istället för att lösa alla problem med tärningsslag och tabeller. Är man på hugget som spelledare, så accepterar man inte "jag går in och searchar rummet" eller " jag kör en spot trap och disablar den med min +10 disable trap-påle". Det blir lite väl inlevelselöst. Men samtidigt kan man ibland glida in i det beteendet som spelare ifall man utsätts av en osedvanligt repetitiv dungeon av sin spelledare. Så även om det är spelarna som kanske faller in i ovanan, så är det spelledarens fel.
Vad OSR handlar om är system som INTE HAR regler för mekaniskt spelande.
Alltså kan inte spelarna spela mekaniskt.
Och spelledaren SKA INTE aktivt leda spelarna till lösningarna.
Spelarna ska SJÄLVA AKTIVT komma fram till lösningarna. Spelledaren ska vara NEUTRAL!
Om spelarna kommer på något smart som att använda en 3-meters stav för att utlösa fällor ska spelledaren premiera detta. Spelledaren beskriver bara snabbt var staven utlöser fällor, sedan fortsätter man med det viktiga: att rollspela.
Att som spelledare haka upp sig på tråkiga detaljer som saknar betydelse är dåligt spelledande - de repetetiva delarna i grottan snabbspolar man.
I OSR kan inte spelarna säga
"jag går in och searchar rummet" - för då får de genast motfrågan:
"HUR söker du igenom rummet".
Om spelarna utarbetat ett modus operandi för att geomsöka rum är detta helt OK - men resultatet blir att spelledaren påpekar intressanta saker i rummet och sen måste spelarna i alla fall beskriva hur de undersöker just de sakerna.
En annan viktig sak i OSR är random encounters och wandering monsters. Spelarna VILL INTE söka igenom alla rum för det tar tid - och ju längre tid de stannar på samma ställe, ju större chans att något otrevligt kommer förbi och undrar vad de håller på med.