Nekromanti Oldtimer i Sverox 32

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Ålder

Jag tror nog att medelåldern var lägre under Äventyrsspels glansdagar än vad den är idag.
Dimfrost har nog rätt där. Då för tiden fanns inga datorspel så bordsrollspel var synnerligen avancerade och fantasieggande för mellanstadiegrabbar. Idag lockas de till Playstation istället. (Kanske lite hårddraget.)

Rosen

Myrmidon

Jag är själv 70-talist (född 1975) och det där hade jag ingen aning om.

Jag blev själv rätt förvånad under 90-talet när jag gradvis upptäckte hur saligt ovetande di svenske verkade ha varit om vad andra sa om deras spel. Förmodligen blängfaktorn som spelade in, eller, för att citera mig själv,

<TABLE BORDER=1 CELLSPACING=0 CELLPADDING=0 BGCOLOR="ffffff"><TD>
</TD></TABLE>
Det fanns inga onlineforum eller andra ställen där yngre och äldre spelare kunde mötas och kollidera, utan båda höll till på sin kant - och de yngre som fascinerat kollade in den senaste EDD-modulen i spelbutiken märkte knappast om det stod ett par äldre snubbar en bit bort och blängde på dem medan de mumlade surt till varandra.

Själv kände jag mest av det när jag började frilansa åt Lancelot Games och såg mina spelkompisars miner: "Lancelot? Har jag aldrig hört talas om." "Ja, det är en ny firma. De håller till i Sundsvall." (några sekunders massiv tystnad) "Um... de... gör alltså spel på... svenska?" Reaktionen var jämförbar med om jag hade sagt att jag skulle börja jobba på gatan som stjärtluder.

Men de skilda världarna slår som sagt åt båda hållen; idag förutsätts alla rollspelare i riket ha börjat sin bana med DoD och gå med nostalgiska minnen av gamla Sinkadus-artiklar. Det är kanske förståeligt om de där kidsen aldrig la märke till att de äldre snubbarna i spelbutiken faktiskt inte gick fram och trängdes med dem framför hyllan med Ä-grejor, men jag retar mig ibland på att tillhöra en generation spelare som mer eller mindre har glömts bort.

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Troberg har nog rätt där.
Tack för medhållet, men det var nog inte jag som skrev det (fast jag håller med). Jag vill ju inte snyta äran från någon som förtjänar den bättre.

Mekanurg

Re: Tack för påpekandet

Tack, jag har rättat mitt inlägg -- äras den som äras bör.

Så synd i övrigt, det är väl sällsynt att Mekanurg instämmer i Trobergs uttalanden :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack gode gud för Internet

Ha!

I och med Internet KAN de inte glömma bort oss gamla spelare! Vi som var med förr, och som kommer att ha varit med ännu förrare om tio år. Och om tjugo år! För att inte tala om när vi har varit med så mycket förr att vi har GLÖMT mer spel än vad som någonsin funnits!

Internet! Utan det hade jag nog inte fortsatt spela rollspel. Då hade det ju inte funnits en massa folk jag kunde varit mallig inför! :gremgrin:

M.

Shaggy

Swordsman

Fast ni var ju så få att ingen på den tiden ens visste att rollspel existerade, och dessutom kunde ni hantera de fruktansvärda saker de gjorde med era hjärnor. Det var först i o m vår generation som alla rollspelare började bli asociala, dyrka Satan, vanhelga gravar och mörda människor under rituella former. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Re: Anti-svenskt

Jag blev också vid olika tillfällen anklagad för att ha "stulit" Drakar & Demoners innehåll från amerikanska spel, dels från RuneQuest (Ä-spel hade köpt rättigheterna till BRP från Chaosium) och dels från något fantasyspel som jag inte kände till.
Faktum är att i... andra utgåvan av Drakar, regelboken samt Monsterboken, finns passager som är nästan ordagrant översatta från Into the Labyrinth/The Fantasy Trip, och 'skräcktabellen' är nästan ordagrant från DragonQuest. Dessutom är ett par passager misstänkt lika Swordbearer i grund-Drakars svarta bok.

Nu råkar jag äga Malmbergs gamla ex av DragonQuest, så NÅN i det ursprungliga gänget har i alla fall spelat det spelet. Men det var ju före Anders' tid (dök inte du upp runt Monsterboken eller så?).

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Avfall!

Alltnog, det Rosen beskriver är sant. På ett konvent ropade man in Drakar- och Mutant-prylar för att sedan gå ut på skolgården och rituellt bränna produkterna. Allt under ivrigt påhejande av en massa... idioter, skulle jag säga... och det gör jag... IDIOTER!
Samma mogna beteende råkade Magic-kort ut för runt 1994 eller så. Enligt mig är brännandet av saker man inte tycker om den överlägset lägsta och ynkligaste demonstrationsmetod man kan visa upp. Det spelar ingen roll vad det är man bränner: spel man ogillar, satanistiska böcker eller rockskivor, den amerikanska flaggan. Brännandet visar inte bara att man ogillar företeelsen i fråga, utan att man dessutom är beredd att ta till vilka metoder som helst för att få bort den. Då är antagligen våld nästa steg eftersom det uppenbarligen inte räcker att ignorera företeelsen eller argumentera mot den.

Jag tillhör för övrigt den första DoD-generationen, men tyckte att de utländska spelen verkade jättespännande så fort jag fick upp ögonen för att de fanns. D&D har jag dock fortfarande inte lärt mig uppskatta riktigt! :gremwink:

/tobias

Nightowl

Champion
Enter minns...

*stumplar ut ur Fangorn*

Jag kommer också ihåg detta. Som troberg säger var det inte så mycket i Borlänge, vi är öppna människor som gillar att prova nya saker (muahahahhahahahahahaha... snyft... snörvel), och vi spelade en massa olika spel, så fort vi FICK REDA på att DoD och Mutant INTE var de enda rollspelen i universum. Jag minns när jag fick tag på Call of Cthulhu första gången... salig lycka!
I lilla Ö-Vik lyckades vi faktiskt ha fraktioner - vi hade en avdelning Gameboards and Broadswords som anordnade ÖrnCon, och de var rabiat anti-Drakar. Argumenten var dels att de svenska spelen enbart gick ut på att slå ihjäl monster, medan t.ex. AD&D var en sofistikerad simulation av ett tänkt medeltida samhälle, typ; dels att Drakar var ett plagiat på AD&D ('ERKÄNN! I Expert finns det druider* och illusionister, OCH DET ÄR STULET FRÅN D&D!' skrek en ilsken Dungeonit till mig och hötte med knytnäven); dels att Drakar var ett onödigt komplicerat spel med 'bara en massa tabeller'!

Ofta kom dessa påståenden från samma person, med ungefär samma logik som de som säger 'och de där jävla svartskallarna som kommer hit för att ta våra jobb så de kan leva på bidrag'.

Jag började spela rollspel för att två polare i scouterna gjorde det, och en spelade Dungeons&Dragons och en Mutant, så det var mina första spel.

Min första crossover, på tal om en annan tråd, var när jag spelledde den förstes D&D-gubbar tillsammans med de andras Mutant-gubbar i Mutant-världen. Fy fan vad det dog många rubbitar av en enda fireball... :gremgrin:

Erik

*De menade alltså animisten.

Archer

Swashbuckler
Re: Tack gode gud för Internet

Internet är gudaskänkt, via det har jag mer kontakt med andra spelare än vad jag nånsin skulle ha haft annars. Och troligen skulle jag inte spela längre annars heller.
Utöver det tycker jag det är trevligt att det (trots motsättningar) ändå har fört samman flera generationer av rollspelare.

Mekanurg

Det var i alla fall inte mitt fel

Faktum är att i... andra utgåvan av Drakar, regelboken samt Monsterboken, finns passager som är nästan ordagrant översatta från Into the Labyrinth/The Fantasy Trip, och 'skräcktabellen' är nästan ordagrant från DragonQuest. Dessutom är ett par passager misstänkt lika Swordbearer i grund-Drakars svarta bok.

Nu råkar jag äga Malmbergs gamla ex av DragonQuest, så NÅN i det ursprungliga gänget har i alla fall spelat det spelet. Men det var ju före Anders' tid (dök inte du upp runt Monsterboken eller så?).
Hoppsan. Men jag är i all fall oskyldig till allt detta.

Svarta boken gjordes innan min anställning började. När det gäller Monsterboken fick jag ett halvklart manus som jag expanderade och färdigställde under tidig sommar 1985. Om någon av de tidigare författarna (3-5 st) hade syndat var det mer än jag visste.

Nightowl

Champion
Re: Avfall!

D&D har jag dock fortfarande inte lärt mig uppskatta riktigt! :gremwink:
Smileyn till trots, Gurgeh snackar om något intressant: Sverige är ett av få länder med en ganska egen rollspelskultur, just genom att vi har DoD istf D&D.

Jag satt på en lista för nyheter om D&D3, och det var sketasköj att höra djupsinniga tyckare förklara hur orealistiskt det var med färdighetsbaserade spel, och hur spel där man inte använder ett memoreringssystem för magi utan t.ex. ett system med MAGIPOÄNG, blir OSPELBARA*.

Stillsamma påpekanden om att jag kom från ett land där nån miljon pers spelat spel med både skills och magipoäng utan problem och till och med haft kul bemöttes förstås med fnysningar...

Erik, jämför med reaktionen på DoD6: 'Yrkesnivåer!? Det kan man väl faen inte spela med, vad är detta, Dungeons and Dragons !?!'

*De pratade alltså om sorcerern.

Krille

Super Moderator
Re: Avfall!

"Jag tillhör för övrigt den första DoD-generationen, men tyckte att de utländska spelen verkade jättespännande så fort jag fick upp ögonen för att de fanns. D&D har jag dock fortfarande inte lärt mig uppskatta riktigt!"

Mina första minnen av D&D var framförallt två: dels minns jag att jag som tolvåring hade svårt att förstå vad "melee" betydder, och dels tyckte jag att det var skitsmart att ha monster utan grundegenskapsvärden, så att man slapp slå fram dem (till skillnad från DoD, då).

Nå, det förra är sedan länge utrett, men det senare sitter fortfarande kvar i mina tankebanor. Det är därför som jag inte tycker om system med sekundära värden. Att ta fram ett värde för att räkna fram ett annat värde och sedan endast använda detta sekundära värde är något som jag fortfarande djupt ogillar, och jag tror att den tanken började i och med min första kontakt med D&D.

Åjösses... det var tjugo år sedan...

Nightowl

Champion
Ekkes anekdoter

Hoppsan. Men jag är i all fall oskyldig till allt detta.
Som jag sade, 'före Anders' tid'. Men det är intressant att det som pekades ut som 'plagiat' inte var det, utan antingen översättningar av generella fantasykoncept á lá D&D, eller grejer som var översatta från BRP.

Å andra sidan har jag hört så bisarra historier om Fredrik Malmberg av Greg Stafford (av alla människor) att jag tror nästan vad som helst om hur de första produkterna skapades. Ni visste väl att det inte såldes så många ex. av Call of Cthulhu eller RuneQuest i Norge* därför att det inte gick att lita på norrmän? 'De har fört krig mot Sverige, vet du inte det?'

Erik

*Eller om det var Danmark. Stafford är amerikan, ni kan inte begära att han skall kunna skilja på olika europeiska länder... Jag har ännu inte fattat om det var en desperat lögn för att Malmberg försökte lansera svenska spel i landet ifråga, Stafford som massuppfittade allting, Malmberg som drev med sin kollega eller om det bara är ett fall av det ärrade Stafford-fans som mig kallar G.O.D**.

**Greg On Drugs. Chaosium låg inte i Californien för inte...

Rosen

Myrmidon
Balroger minns...

dels att Drakar var ett onödigt komplicerat spel med 'bara en massa tabeller'!

I våra kretsar var motsvarande argument att Drakar var ett onödigt enkelt spel, fjärran från de mer avancerade amerikanska produkter som man faktiskt behövde lite brains för att bemästra. De flesta där hade iofs en bakgrund som konfliktspelare och därmed en djupt rotad respekt för Avancerade Regler. (Nej, ingen spelade Chivalry & Sorcery, men alla sneglade beundrande på det.)

För att återknyta lite till ursprungsämnet så hörde jag - överraskande nog - just inga negativa kommentarer om Titans svenska utgåva av D&D; folk petade mest på den och såg förbryllade ut. Fast det är klart, det var ju bara detdär D&D och inte den riktiga heliga kon, AD&D...

--
Åke

Archer

Swashbuckler
Re: Bifall

Hmm, får hålla med om att jag har stött på personer som dissar svenska eller engelska rollspel bara för att de är skrivna på ett visst språk. Flertal gånger på senaste åren har jag stött på rollspelare som vägrar att ta i "skiten" som engelskspråkiga rollspel är.

Än värre, spelare som dissar ett spel, t.ex. AD&D/D&D (i alla inkarnationer) endast på grund av levels. Dessa personer har oftast inte ens spelat spelet i fråga, eller ens har vidare koll på reglerna.
I D&Ds fall tar de flesta för givet att D&D ska spelas som datorspelen som bygger på det, och det är omöjligt att spela på något annat sätt....

Säger bara det: *Suck* Elitism....
Mina hyllor är i alla fall en blandning av svenska och engelska spel, gamla och nya, och jag spelar vad som faller mig i smaken för stunden....

Nightowl

Champion
Re: Balroger minns...

För att återknyta lite till ursprungsämnet så hörde jag - överraskande nog - just inga negativa kommentarer om Titans svenska utgåva av D&D
Det gjorde däremot jag - jag hörde dem från mig själv, som hade en del elakheter att säga om översättningar av bland annat namn på monster (t.ex. 'småtroll' för hobgoblin) och besvärjelser ('trollpil'?). Ja, det var före jag hade några som helst erfarenheter av översättning...

Erik

Shaggy

Swordsman

Jag tycker faktiskt att det är rätt jobbigt med framför allt feet, pounds, gallons och miles, deras arkaiska pappersformat och att det är på ett annat språk än man spelar på. Det vore skönt om de åtminstone kunde ordna till den första punkten. Att det är mycket vitt i över- och underkant p g a Letter kan jag väl leva med*, och att de ska skriva på svenska kan man kanske inte riktigt förvänta sig. :gremsmile:

Fast det hindrar mig ju inte direkt från att köpa amerikanska rollspel.

* Numera. För tio år sedan var det ju ett mindre h-e att ens tänka tanken att skriva ut dokument som var i Letterformat.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dvärgar minns...

För att återknyta lite till ursprungsämnet så hörde jag - överraskande nog - just inga negativa kommentarer om Titans svenska utgåva av D&D; folk petade mest på den och såg förbryllade ut.
Vi hade rätt kul med det under en sommar vill jag minnas. Fast folk dog lite för lätt, speciellt om man spelade något annat än krigare, och nästan ingen gick upp i level. Men man tyckte ju inte att det var riktigt lika bra som DoD...

När jag tänker efter känns det som om D&D respektive DoD har varit en stor bromskloss på respektive spelmarknad, som gjort det svårt eller omöjligt för nya fantasyspel att slå sig in. Att Eon lyckades etablera sig alls berodde på att det kom ut under den perioden då DoD frångick standarfantasyn.

/tobias

Shaggy

Swordsman

Hmm. Användningen av "arkaiska" där var inte alldeles lyckad. A4 är trots allt ett äldre format än Letter.