Re: Ålder
Jag är själv 70-talist (född 1975) och det där hade jag ingen aning om.
Jag blev själv rätt förvånad under 90-talet när jag gradvis upptäckte hur saligt ovetande di svenske verkade ha varit om vad andra sa om deras spel. Förmodligen blängfaktorn som spelade in, eller, för att citera mig själv,
<TABLE BORDER=1 CELLSPACING=0 CELLPADDING=0 BGCOLOR="ffffff"><TD>
</TD></TABLE>
Det fanns inga onlineforum eller andra ställen där yngre och äldre spelare kunde mötas och kollidera, utan båda höll till på sin kant - och de yngre som fascinerat kollade in den senaste EDD-modulen i spelbutiken märkte knappast om det stod ett par äldre snubbar en bit bort och blängde på dem medan de mumlade surt till varandra.
Själv kände jag mest av det när jag började frilansa åt Lancelot Games och såg mina spelkompisars miner: "Lancelot? Har jag aldrig hört talas om." "Ja, det är en ny firma. De håller till i Sundsvall." (några sekunders massiv tystnad) "Um... de... gör alltså spel på... svenska?" Reaktionen var jämförbar med om jag hade sagt att jag skulle börja jobba på gatan som stjärtluder.
Men de skilda världarna slår som sagt åt båda hållen; idag förutsätts
alla rollspelare i riket ha börjat sin bana med DoD och gå med nostalgiska minnen av gamla Sinkadus-artiklar. Det är kanske förståeligt om de där kidsen aldrig la märke till att de äldre snubbarna i spelbutiken faktiskt inte gick fram och trängdes med dem framför hyllan med Ä-grejor, men jag retar mig ibland på att tillhöra en generation spelare som mer eller mindre har glömts bort.
--
Åke