Nekromanti Oldtimer i Sverox 32

Nightowl

Champion
Re: Bifall

Det vore skönt om de åtminstone kunde ordna till den första punkten.
Chansen är nog ganska noll så länge det är jobbigt för den största delen av deras kundkrets att tänka i annat än fötter och pund. Vissa nördar som är van vid tekniska termer är de enda amerikaner som tycker SI-systemet är lättare. Jag kan se hur kugghjulen rör sig i min (amerikanske) fästmans skalle när han försöker uttrycka sig i meter eller kilo...

Erik

Nightowl

Champion
Re: Dvärgar minns...

Men man tyckte ju inte att det var riktigt lika bra som DoD...
Heh. :gremsmile: När jag spelade BRP-spel med D&D-spelare häpnade de å sin sida att de flesta monster bara hade typ 10-20 KP. :gremsmirk: Se jämförelsen mellan rubbitar och fireballs...

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nja

Eon kom in och fick ett starkt grepp när Target i stort sett övergett rollspelsmarknaden. Inte när de gick över till Chronopia.

M.

Shaggy

Swordsman

Jo, givetvis. Jag tänkte mig det i vidare mening än så: att USA någon gång gör slag i saken och avskaffar poundfeet-härket och letter-härket. Det förstnämnda har varit "på gång" i två hundra år.

Nu har ju inte bara Kanada och Australien utan t o m Storbritannien gått över till metersystemet. Kvar är bara USA, Liberia (som tidigare amerikansk koloni) och Myanmar (Burma). Som sagt är ju A4 äldre, och britterna antog den standarden, men USA ville ha ett eget, sämre format. Hela världen förutom USA använder alltså ISO-papper.

De kan ju ta det i etapper och till att börja med införa A4 och Celsius.

Storuggla

Champion

"Nu har ju inte bara Kanada och Australien utan t o m Storbritannien gått över till metersystemet. Kvar är bara USA, Liberia (som tidigare amerikansk koloni) och Myanmar (Burma)."

Nja, nu är det ju så att USa sedan sjuttiotalet faktiskt använder metersystemet. Eller ja, de har ett kongressbeslut som säger att de gör det i alla fall, ett beslut som ingen verkar kännas vid och ingen bryr sig om. Förutom militären, som verkar sett glädjen med millimeter (tja, när man ska bomba och ha sig kanske det är kul med millimeter än tum...?). Statligt sett alltså.

In 1975, the Metric Conversion Act was passed to establish a US Metric Board to plan a process of voluntary metric conversion. This was greeted with apathy or opposition by the public and abolished in 1982.

In 1988, however, the 1975 Act was amended to designate the metric system as the "preferred system of weights and measures for US trade and commerce". The amended Act required all federal agencies to use metric and to report each year to Congress their conversion efforts. This program was co-ordinated by NIST, the Department of Commerce's National Institute of Standards and Technology.
Storuggla, baserar kunskap på luddiga minnen

Shaggy

Swordsman
Kryddmått [otroligt OT]

Vi är ju inte direkt exemplariska vi heller. Exempelvis använder vi i köket helt i onödan benämningen "kryddmått (krm)" istället för "milliliter (ml)". Jag har bedrivit ett litet privat korståg mot det, i form av att skriva till Coop Provkök och föreslå att de ska avskaffa kryddmåttet. De skulle överväga saken.

Staffan

Myrmidon
Apropå Monsterboken... [OT]

Om jag inte minns fel muterade kimeran rätt ordentligt i samband med Monsterboken - från den klassiska D&D-kimeran (gethuvud, lejonhuvud och drakhuvud, alla riktade åt samma håll) till något som var en bit mer jordnära (lejonhuvud "fram", ormhuvud/svans "bak" och gethuvud ovanpå). Vad låg bakom denna förändring?

Shaggy

Swordsman

Därför att det kanske är lättare för de stackars amerikanerna att ta till sig förändringen då. Pappersformat är ju helt oberoende, och temperatur relativt oberoende från resten. Längd, massa och vikt måste däremot rimligen ändras samtidigt.

Shaggy

Swordsman
Re: Apropå Monsterboken... [OT]

Någon läste väl lite om grekisk mytologi istället för bara D&D? Framtill lejon, i mitten get och baktill orm (precis som den framställdes i Monsterboken) är ju den klassiska kimairan.

Då undrar jag mer varför den kalydonska galten i Monsterboken II började spruta eld.

Shaggy

Swordsman
Re: Avfall!

Jag måste säga att jag gillar egenskapen att man aldrig kan "få slut på magi" i Eons system (även om jag antar att det inte var Neogames som var först med idén), oavsett om det är i form av förbrukade magipoäng eller förbrukad uppsättning besvärjelser.

Mutant: UA har ytterligare en variant där man visserligen inte, som i Eon, kan kasta hur många besvärjelser (jaja, PSI-förmågor i Mutants fall) som helst, men det samtidigt inte heller finns någon fast gräns efter vilken man är magilös.

Nightowl

Champion

Jag måste säga att jag gillar egenskapen att man aldrig kan "få slut på magi" i Eons system (även om jag antar att det inte var Neogames som var först med idén), oavsett om det är i form av förbrukade magipoäng eller förbrukad uppsättning besvärjelser.
Bifall, men skilj på den inställningen och inställningen att det enda sanna av profeten Gygax förmedlade gudagivna sättet att reglera magi är med Jack Vance-liknande memorering, annars kommer det ofelbart så sant som himlen är högre än floderna och så länge bergen varar att bli obalanserat, koboldiskt, insätt annan negativ tillvitelse här...

Och nej, Eon var långt ifrån först.

Erik

Storuggla

Champion

"Bifall, men skilj på den inställningen och inställningen att det enda sanna av profeten Gygax förmedlade gudagivna sättet att reglera magi är med Jack Vance-liknande memorering, annars kommer det ofelbart så sant som himlen är högre än floderna och så länge bergen varar att bli obalanserat, koboldiskt, insätt annan negativ tillvitelse här..."

Tänk vad knas det skulle bli om G. Gynax kom på ett nytt system. Ojojoj, magiteoretisk schism.

Storuggla, med molande huvud

Nightowl

Champion

Tänk vad knas det skulle bli om G. Gynax kom på ett nytt system. Ojojoj, magiteoretisk schism.
-Följ Hans sandal!
-Nej nej, kalebassen!
-Hädare!

:gremsmirk:

Nå, det har han ju faktiskt - Dangerous Journeys och Lejendary Adventures är ju bägge gygaxiska system...

Erik

Storuggla

Champion

"Dangerous Journeys och Lejendary Adventures är ju bägge gygaxiska system..."

Gygaxisk, det låter ju som ett riktigt ord! :gremgrin:
Nåja. Men Är Dj och LA lika i magisystemen eller annorlunda? Ingen schism om det är samma system.

Storuggla, föredrar not Heroquest