Nekromanti Oldtimer i Sverox 32

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Skägg [OT]

Det är synd att dylika skäggodlartraditioner är begränsade till de tekniska programmen. :gremsmile:

Shaggy

Swordsman
Re: Neogames kan tacka Target

Mitt köp av Eon var fullständigt oberoende. Jag skulle ha köpt åtminstone grundreglerna till Eon även om det varit under Äventyrsspels glansdagar.

Det är väl givet att Eon skulle ha sålt mindre. Frågan är hur mycket mindre. Jag tycker att det är mycket svårt att uppskatta. Mutant: UA och DoD6 har ju lyckats etablera sig i alla fall, och marknaden klarar uppenbarligen att bära mer än ett system.

Gardener

Champion
Nollan [OT]

Hehe, vad kul att se ens fadderister och festerister som nollor, jag tror jag har missat de där bilderna förut. =]

Helmgast
Namn

DoD sålde mycket på sitt namn, trots att det var ganska olikt tidigare DoD-versioner. Hade DoD 6 hetat Trudvang hade det nog tagit lite längre tid. Mutant hade ju också ett namn att sälja på.

Eon däremot, hade inte samma namnkultur. Visst, Neogames kanske det fanns nån som kände till. Därför krävdes en perfekt timing.

Helmgast

Folket som jag började spela med övergick till Eon just för att det var mer jordnära och mindre lungmosare (tm) och leverkrossare (tm) där. Jag tror att en hel del tröttnade på att Chronopia blev så spejsat med tiden och därmed lockades av Eon.

Sen vet jag folk som även de började med Chronopia och efter den tiden misstror allt vad tilläggsböcker heter. De övergick till utrikiska spel men återvände glatt när DoD 6 kom och de gjorde raskt en egen värld. Där sålde spelet på sitt namn.

Shaggy

Swordsman
Re: Namn

Var det verkligen bara (eller åtminstone till större delen) namnet som sålde in de produkterna? Jag tvivlar mycket.

Shaggy

Swordsman

Jag köpte DoD6, inte för namnet, utan för att det var ett nytt svenskt rollspel och på beskrivningen (fornsvenska miljöer i Bauer-stil) låt det väldigt spännande. Jag blev rätt besviken, och köpte aldrig något mer i DoD6-väg.

Fast det verkar onekligen som att DoD6 har tagit över den yngre generationen av svenska fantasyrollspelare.

Nightowl

Champion
Re: Ekkes anekdoter

Renlevnadsmannen Sandy Petersen (som är mormon) måste ha varit en udda fågel hos Chaosium, eller så skärpte de andra sig när han började jobba där.
'Udda fågel' och Chaosium hör ihop... Nej, Sandy är en god mormon, som bland annat inte dricker kaffe, men det var snarast fråga om deras privatliv - och om deras inställning till, bland annat, företag. Stafford har med skräck i rösten berättat om hur något av det hemskaste i hans liv var när han insåg att för att verklige fortsätta och ge ut det han gillade måste han bli en företagsledare och till och med skaffa en företagsjurist ... that' selling your soul to the devil, man!

Och vafan, om man säger att Gondica just nu skrivs av en frimicklare och en queer, så kan man tro att det inte stämmer det heller... :gremgrin:

Erik

Nightowl

Champion
Re: G.O.D.?

Aha, nu förstår jag hur Walktapusen och Jack-O-Bear kom till!
Egentligen är det en ganska låg toleranströskel för inspirationskällor.

Duck Point och ankorna kommer från en polare till Greg som älskade Carl Barks.
Staden Nochet heter som den gör eftersom... tja:
Spelare: Does this big city have a name?
Greg: Not yet...
Spelare som tror han är rolig: 'Notchet?'
Greg: OK.

Om man tittar på de skruvade jävla grejer som finns främst i Sartar och Prax, så inser man att det är en skruvad jävla värld. En del blir stötta av det, men det är det som gör Glorantha så bra för mig.

Archer

Swashbuckler

Det är först nu som DoD6 börjar bli någorlunda vettigt, i och med D6E. Även om den har i min smak lite extremt med mängd onödiga regler.

Archer

Swashbuckler

Tror inte det bara var namnen som gjorde att de sålde. Utan snarare var det nog så att det fanns rum för fler svenska rollspel på marknaden. Då DoD6 kom fanns ju bara Eon kvar att välja på som svenskt fantasyrollspel i produktion. Kanske var tiden rätt att ge ut fler svenska rollspel till en marknad som ville ha fler alternativ.

Hur som helst får man nog se det som att då fler svenska rollspel kan existerar samtidigt i produktion måste det antingen innebära att mängden svenska rollspelare ökar, eller att svenska rollspelare har börjat att köpa fler böcker per person. Båda är visserligen goda ting, även om fler spelare bådar bättre för hobbyns framtid.

Shaggy

Swordsman

Jag tror att flera svenska spel skulle har kunnat existera även på 80-talet, om det varit rätt spel. Och i viss mån gjorde det ju det, i o m D&D och SRR.

Och att D&D inte sålde bättre än det gjorde visar ju att det inte bara är namnet som säljer.

Shaggy

Swordsman

De lär ha blivit bättre på att korrekturläsa numera också. Och det får vi väl hoppas; sämre är nästan svårt att bli. Fast grundboken förstörde effektivt min lust att köpa något mer.

Archer

Swashbuckler

Jo, korrekturläsningen var vidrig tidigare. Och jag vill påstå att de gjorde så många fel som man kan göra med en produkt, och det är smått otroligt att de har överlevt all denna rekonstruktion av produkten som de nu håller på med.

Archer

Swashbuckler

Jo, fler kunde ha existerat på 80-talet. Den stora skillnaden då mot nu är nog främst att vi har ett medium för att sprida information om när ett nytt spel kommer bland spelare (internet). Visserligen fanns sinkadus och rubicon etc. på 80-talet, men de var riktade till specifika spel, varpå det inte var alla spelare som läste dem.

"Och att D&D inte sålde bättre än det gjorde visar ju att det inte bara är namnet som säljer."

Som jag tidigare sagt, det var först efter jag hade spelat rollspel i några år innan jag ens hörde talas om D&D som pen-n-paper rollspel.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Och i viss mån gjorde det ju det, i o m D&D och SRR.
Sagan om Ringen Rollspelet gavs ju ut av samma förlag som DoD, så det är svårt att räkna som exempel på självständigt alternativ.

Och att D&D inte sålde bättre än det gjorde visar ju att det inte bara är namnet som säljer.
Att D&D inte sålde bättre berodde till stor del just på namnet. Massor av handlare hade under fyra år redan blivit intutade att de redan sålde D&D... när vi kom ut blev de förvirrade av att vår produkt också hette D&D. De flesta kunder och handlare hade (eventuellt) hört talas om D&D tillräckligt mycket för att känna igen namnet, men inte för att inse att förkortningen inte betyder Drakar och Demoner. Vi sågs helt enkelt som ett plagiat. :gremshocked:

/Mikael

Shaggy

Swordsman

Sagan om Ringen Rollspelet gavs ju ut av samma förlag som DoD, så det är svårt att räkna som exempel på självständigt alternativ.
Jo, men det visar ju ändå att fanns utrymme för mer än ett fantasyrollspel.

Vi sågs helt enkelt som ett plagiat.
Kul situation...

Helmgast

Nej, men varför heter DoD 6 DoD och inte Trudvang? Det är ju inte särskilt likt gamla DoD, så varför öht få det att verka som 'et?
(Jag tror att det gav lite extra publicitet)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Förklaring och OT-varning ...

Drakar och Demoner 6 heter »Drakar och Demoner« för att det är den sjätte versionen av Drakar och Demoner.

Du kräver väl inte att Eon II ska heta »Mundana«, att D&D 3e ska heta »Greyhawk«, eller att Mutant – undergångens arvtagare ska heta »Pyrisamfundet«?

Dessutom börjar denna diskussion bli lite väl OT. Detta är ju trots allt d20 och D&D-forumet.

Shaggy

Swordsman

Att det inte har någon betydelse alls är det väl ingen som påstått. Dock tror jag att det rätt sällan är avgörande för om ett spel slår eller inte.